بلیط هواپیما فرست کلاس چیست و چه فرقی با بلیط های دیگر دارد؟

2

بلیط هواپیما فرست کلاس همان بلیط درجه یک است که خدمات عالی به مسافران عرضه می‌کند. بسیاری افراد برای مسیرهای طولانی از این بلیط استفاده می‌کنند. راحتی هنگام سفر و خدمات عالی قبل و بعد از سفر باعث می‌شود خاطره خوشی برای مسافران به یادگار بماند. در این نوشته قصد داریم همه چیز درباره بلیط هواپیما فرست کلاس را توضیح دهیم. اگر شماهم قصد خرید بلیط هواپیما دارید، این متن را از دست ندهید.

بلیط فرست کلاس چیست؟

بلیط فرست کلاس چیست؟

فرست کلاس (first class) در لغت به معنی درجه یک است. با این توضیح بلیطی که خدمات عالی و درجه یک به مسافر عرضه کند، در دسته فرست کلاس قرار می‌گیرد و معمولاً آن را با حرف F یا H می‌شناسند. اگر بخواهید بیشتر درباره این بلیط بدانید، لازم است قبل از آن انواع بلیط هواپیما را بشناسید.

انواع بلیط هواپیما از نظر کلاس و قیمت

انواع بلیط هواپیما از نظر کلاس و قیمت

بلیط هواپیما از نظر کیفیت و قیمت در تمامی دنیا به چهار دسته فرست کلاس، بیزینس، پرمیوم (یا کامفورت) و اکونومی تقسیم می‌شود. البته برخی کشورها از جمله ایران، بلیط پرمیوم را ندارند. بلیط اکونومی ارزان‌ترین و بلیط فرست کلاس گران‌ترین نوع بلیط است.

امکانات بلیط فرست کلاس

امکانات بلیط فرست کلاس

بسته به اینکه بلیطتان را از کدام ایرلاین گرفته باشید، خدمات متفاوتی به شما ارائه می‌شود؛ اما در کل وقتی بلیط فرست کلاس تهیه می‌کنید، گویا وارد هتل چند ستاره می‌شوید. در ادامه خدمات مختلف را به تفکیک برایتان می‌آوریم.

خدمات ترانسفر

خدمات ترانسفر

اولین و ابتدایی‌ترین خدمتی که با خرید بلیط فرست کلاس دریافت می‌کنید، خدمات ترانسفر است. به این ترتیب که از محل اقامت تا فرودگاه و از فرودگاه تا کابین هواپیما را با ماشین‌های لوکس طی می‌کنید. از طرف دیگر لازم نیست که برای تشریفات پرواز، در صف طولانی بایستید. شما وارد سالن وی‌آی‌پی می‌شوید. بسته به نوع بلیطتان ممکن است یک نماینده از طرف شما کارت پروازتان را بگیرد و چمدان‌هایتان را به بخش بار تحویل دهد.

برای گذر از گیت حراست، بخش بازرسی شما به‌صورت ویژه برگزار می‌شود و در مدت انتظار هم می‌توانید از انواع پذیرایی موجود در سالن به‌صورت کاملاً رایگان استفاده کنید. این پذیرایی شامل انواع نوشیدنی سرد و گرم و خوراکي‌های جذاب است. بعضی ایرلاین‌ها در همین مدت کوتاه تشریفات، خدمات ماساژ را هم در اختیارتان قرار می‌دهند. هنگام سوارشدن به هواپیما نیز ماشین مخصوص شما را به پای پلکان می‌برد. اگر هواپیمایتان شامل چند کابین باشد، بعد از مسافران اکونومی سوار شده و قبل از آن‌ها پیاده می‌شوید تا کمترین معطلی را تجربه کنید.

فضای داخلی هواپیما

فضای داخلی هواپیما

اگر با پروازهای اکونومی سفر کرده باشید، دیده‌اید که فاصله بین صندلی‌ها بسیار کم است. ضمن اینکه بسته به نوع هواپیما، دو ردیف صندلی سه‌تایی یا سه و دوتایی تعبیه شده است. اگر صندلی شما نزدیک پنجره باشد، فضای بسیار محدودی برای رفت‌وآمد دارید؛ تا جایی که برای تردد شما لازم است، افراد کنار دستتان کاملاً از جایشان بلند شوند. فاصله بین صندلی شما تا صندلی جلویی هم بسیار کم است و اگر کمی قدتان بلندتر از سایرین باشید، ممکن است پاهایتان اذیت شود.

در پرواز بیزینس، صندلی‌تان حالت نیم‌تخت‌شو یا چیزی شبیه صندل‌های دندان‌پزشکی است. با این اوصاف کمر و پایتان کمتر اذیت می‌شود. ضمن اینکه سینی پذیرایی‌تان گنجایش بیشتری دارد و اگر دوست داشته باشید می‌توانید از آن به‌عنوان میز مطالعه هم استفاده کنید. همه این‌ها در حالی است که با خرید معمولی‌ترین بلیط فرست کلاس، صندلی‌های تک‌نفره دارید. این صندلی‌ها با یک پنجره تاشو از صندلی‌های دیگر کاملاً جدا می‌شود. در طول مسیر هم می‌توانید صندلی‌تان را به یک تخت گرم‌ونرم تبدیل کنید و بخوابید.

خدمات کابین هواپیما

خدمات کابین هواپیما

باز هم بسته به ایرلاین انتخابی‌تان، کابین متفاوتی در انتظار شماست. برخی از ایرلاین‌ها این فرصت را به شما می‌دهند که از بین گزینه‌های مختلف، امکانات مدنظرتان را انتخاب کنید. برای مثال وقتی از ایرلاین قطر ایرویز بلیط می‌گیرید و گزینه سوییت را انتخاب می‌کنید، وارد یک اتاقک مجهز می‌شوید که تخت‌خواب، تلویزیون اختصاصی و حتی حمام دارد. در گزینه‌های دیگر ممکن است فقط صندلی‌تان به تخت تبدیل شود و گزینه حمام را نداشته باشید.

تلویزیون خصوصی، اینرنت ماهواره‌ای، چشم‌بند مخصوص خواب، میز مجهز به لوازم آرایشی و بهداشتی، لباس خواب، عینک مخصوص سه‌بعدی، هدفون‌ برای تماشای فیلم یا گوش‌دادن به موسیقی، بالش و پتوی بسیار نرم و راحت و اسباب‌بازی برای کودکان، بخشی از امکانات موجود در کابین شماست. حتی در برخی از هواپیماها، شما می‌توانید غذایتان را در سوئیت خودتان میل کنید یا به سالن پذیرایی بروید. این هواپیما چیزی از یک جت شخصی کم ندارد.

خدمات پذیرایی

خدمات پذیرایی

آن دسته افراد که تجربه سفر با هواپیما اکونومی را دارند می‌دانند که پذیرایی شامل آب‌معدنی و یک بسته مختصر خوراکی است. در پرواز بیزینس، شما می‌توانید از منوی پیشنهادی مهماندار، یک غذا انتخاب کنید. در پرواز فرست کلاس، منوی گسترده‌ای پیش روی شماست که شامل انواع آجیل، میوه، نوشیدنی، دسر و چند مدل غذاست و می‌توانید هر کدام را خواستید، انتخاب کنید.

البته یادتان باشد که برخی ایرلاین‌ها برای خدمات اضافه، از شما پول می گیرند؛ بنابراین بد نیست که در طول پرواز پول نقد یا کارت اعتباری همراهتان داشته باشید. اگر بخواهید بدانید که بلیط شما مشمول این خدمات می‌شود یا نه، باید با کارشناسان تماس بگیرید. این کارشناسان، همان پشتیبانان سایتی هستند که از آنجا بلیط تهیه کرده‌اید.

سایر خدمات بلیط فرست کلاس

سایر خدمات بلیط فرست کلاس

در برخی پروازهای طولانی، بلیط شما دو مسیره می‌شود. این موضوع را می‌توانید هنگام خرید بلیط مدنظرتان متوجه شوید. برخی از شرکت‌های هواپیمایی مثل قطر ایرویز در مقصد اول، برای شما سالن مخصوصی شبیه هتل تدارک می‌بیند تا بتوانید در ساعات باقی‌مانده تا پرواز بعدی، به‌خوبی استراحت کنید

یکی دیگر از خدمات متفاوت برای صاحبان بلیط فرست کلاس، موضوع وزن چمدان‌هایشان است. می‌دانید که در پروازهای اکونومی شما مجاز به حمل یک یا چند چمدان هستید که در مجموع بیشتر از ۲۰کیلوگرم وزن نداشته باشد. در پرواز بیزینس این بار مجاز به ۲۵ و گاهی ۳۰ کیلوگرم می‌رسد و در پروازهای فرست کلاس بین ۳۰ تا گاهی ۵۰ کیلوگرم هم مجاز خواهد بود.

بلیط هواپیما فرست کلاس بخریم؟

بلیط هواپیما فرست کلاس بخریم؟

اینکه شما چه بلیطی تهیه کنید، به سلیقه و بودجه خودتان بستگی دارد. البته حتماً می‌دانید که بلیط فرست کلاس در پروازهای داخلی ایران وجود ندارد و نهایتاً برای تردد در ایران بتوانید از بلیط بیزینس کلاس استفاده کنید. بلیط فرست کلاس یا بلیط پرمیوم که برخی با نام کامفورت هم می‌شناسند، فقط در ایرلاین‌های خارجی وجود دارد و برای پرواز در مسیرهای طولانی استفاده می‌شود. با این توضیحات، اگر دوست دارید خدمات بلیط فرست را تجربه کنید، باید یک سفر خارجی و آن هم با ایرلاین خارجی تدارک ببینید.

در این نوشته با شما درباره بلیط فرست کلاس، مزایا و امکاناتش صحبت کردیم. گفتیم که با تهیه این بلیط گویا وارد یک هتل شده‌اید و اصلاً سختی سفر یا طولانی‌بودن مسیر را احساس نخواهید کرد. شما چه تجربه‌ای از خرید انواع بلیط هواپیما دارید؟ در بخش نظرات برای ما بنویسید.

2 نظرات
  1. رضا می گوید

    دنیا مال پولدار است

    1. بانو تقیان می گوید

      نه لزوماً. دل که خوش باشه، پرواز اکونومی هم جذاب میشه!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.