انواع بلیط هواپیما کدام است؟ بهترین بلیط پرواز که می‌توانیم بخریم کدام است؟

0

آشنایی با انواع بلیط هواپیما به شما کمک می‌کند تا متناسب با مبدأ و مقصدتان، بهترین گزینه را پیدا کنید. برای همین هم در ادامه ما بلیط هواپیما را از منظرهای مختلف به‌تفصیل بررسی کرده‌ایم تا راهنمایی در مسیر انتخابتان باشد. اگر قصد خرید بلیط هواپیما را دارید و می‌خواهید بهترین بلیط را تهیه کنید، همراه ما باشید.

انواع بلیط هواپیما از نظر سازمانی

انواع بلیط از نظر سازمانی

اینکه شما بلیط را مستقیم از خود ایرلاین بخرید یا از سازمان‌ها و شرکت‌های مسافرتی، تفاوت مشهودی در قیمت آن وجود دارد. این دو بلیط در دسته بلیط سیستمی و چارتر قرار می‌گیرند. در ادامه هر دو را به‌تفصیل برایتان توضیح می‌دهیم.

بلیط سیستمی

بلیط سیستمی

بلیط سیستمی بلیطی است که خود ایرلاین قیمت‌گذاری کرده و به کمک سایت‌ها یا آژانس‌های مسافرتی می‌فروشد. این بلیط‌ها معمولاً از یک ماه قبل روی سایت‌های اینترنتی قرار می‌گیرند، نرخ مشخصی دارند و معمولاً دچار نوسان قیمت نمی‌شوند. افرادی که از ماه‌ها قبل برای سفر خود برنامه دارند، معمولاً سراغ بلیط سیستمی می‌روند. تنها نکته‌ای که درباره بلیط سیستمی وجود دارد این است که در روزهای پیک سفر، یا وقتی به زمان پرواز نزدیک‌تر می‌شود، ممکن است گران‌تر از سایر روزهای سال فروخته شود. از مزایای بلیط سیستمی این است که نرخ کودک و بزرگسال آن متفاوت است و برای کودکان می‌توانید با قیمت کمتری بخرید. همچنین می‌توانید در صورت نیاز آن را کنسل کنید.

بلیط چارتر

بلیط چارتر

یکی دیگر از انواع بلیط، بلیط هواپیما چارتر است که برخی افراد آن را به چارتری هم می‌شناسند. کلمه چارتر (charter) در زبان انگلیسی به‌معنی «دربست اجاره‌شده» است. گاهی برخی سازمان‌ها یا شرکت‌های مسافرتی، بخشی یا همه صندلی‌های یک هواپیما را از ایرلاینش پیش‌خرید می‌کنند. تا چند سال گذشته، با نزدیک‌شدن به زمان پرواز، ‌این سازمان‌ها برای سود بیشتر، قیمت بلیط را ارزان‌تر از بلیط سیستمی اعلام می‌کردند تا فروش بیشتری کنند. به همین علت بود که در بین بسیاری افراد، بلیط چارتر به‌معنای بلیط تخفیف‌خورده یا بلیط ارزان شناخته می‌شد. 

اما این روزها کمی اوضاع فرق کرده است. با استقبال مردم از سفرهای هوایی، تقاضا برای خرید بلیط هواپیما بیشتر شده و مخصوصاً در روزهای مسافرخیز مثل نوروز یا تعطیلات رسمی، هم شرکت‌های هواپیمایی و هم سازمان‌های چارترکننده، انواع بلیط هواپیما را با قیمت بیشتری می‌فروشند. نکته‌های مهم در رابطه با این بلیط این است که در بسیاری مواقع قابل استرداد نیست و قیمت آن برای کودکان و بزرگسالان یکسان است.

بلیط لحظه آخری

بلیط لحظه آخری

گفتیم که در برخی روزها که مسافر کمتری وجود دارد، آژانس‌ها بلیط را ارزان‌تر می‌فروشند تا سود بیشتری کنند. هر چه به زمان پرواز نزدیک‌تر شویم، قیمت این نوع بلیط‌ها کاهش بیشتری دارد. این بلیط که گاهی حتی با تخفیف بیش از ۵۰درصد هم فروخته می‌شود، به بلیط لحظه آخری معروف است. برخی افراد که زمان دقیق سفر برایشان مهم نیست، تا چند ساعت قبل از پرواز، برای خرید بلیط لحظه آخری صبر می‌کنند. 

نکته‌ای که برای این دسته بلیط‌ها وجود دارد و باید به آن دقت کرد، تاریخ خرید آن است. در سطرهای قبلی هم گفتیم که در روزهای پیک سفر یا در مسیرهایی که همیشه پرواز کمتری اتفاق می‌افتد، نباید منتظر بلیط لحظه‌ آخری بود؛ زیرا همه بلیط‌ها در ساعات اولیه اعلامشان فروخته می‌شوند.

انواع بلیط هواپیما از نظر رتبه‌بندی و کلاس پروازی

انواع بلیط هواپیما از نظر رتبه‌بندی و کلاس پروازی

در تمامی دنیا بلیط هواپیما از نظر رتبه‌بندی به چهار دسته فرست کلاس، بیزینس، پرمیوم و اکونومی تقسیم‌بندی می‌شود. همان طور که از نامشان پیداست، بلیط فرست کلاس، بلیطی درجه یک است که خدمات درجه یک هم به مشتریان عرضه می‌کند. این بلیط معمولاً در سفرهای طولانی استفاده می‌شود و قیمت گزافی هم دارد، تا جایی که هر کسی توانایی خرید آن را ندارد.

بلیط بیزینس یا بلیط تجاری هم نوعی بلیط تقریباً لوکس است که نسبت‌به فرست کلاس ارزان‌تر و در مقایسه با اکونومی، گران‌تر است.

کلاس پرمیوم که در ایران هنوز وجود ندارد، چیزی بین اکونومی و بیزینس است. بلیط اکونومی یا اقتصادی همچون نامش، قیمت معقولی دارد و خدمات معمولی ارائه می‌کند. در ادامه به‌تفصیل بیشتری درباره شباهت‌ها و تفاوت‌های این چند بلیط می‌پردازیم.

بلیط اکونومی

بلیط اکونومی

از آنجایی که بیش از ۹۰درصد بلیط‌های داخل ایران به‌صورت اکونومی یا اقتصادی است، توضیح درباره انواع بلیط هواپیما را با این بلیط آغاز می‌کنیم. همان طور که نام این بلیط نشان می‌دهد، قیمت مناسبی دارد و اکثر اقشار مردم می‌توانند در سفرهایشان آن را تهیه کنند. کسی که بلیط اکونومی با حرف اختصاری Y را تهیه می‌کند مجاز است هنگام دریافت کارت پرواز، حداکثر ۲۰ کیلوگرم بار تحویل دهد و نهایتاً یک ساک با وزن ۵ کیلوگرم با خود به کابین ببرد.

کابین هواپیمای اکونومی، دارای دو ردیف صندلی است که یک ردیف سه صندلی و ردیف دیگر دو یا سه صندلی دارد. این موضوع بیشتر به نوع هواپیما بستگی دارد. فاصله بین ردیف‌ها و صندلی‌های جلو و عقب خیلی زیاد نیست و رفت‌وآمد در راهروهای هواپیما چندان راحت انجام نمی‌شود. اگر زمان پرواز شما با یکی از زمان‌های صرف صبحانه، ناهار یا شام نزدیک باشد، وعده‌های غذایی شامل ساندویچ‌های سرد برایتان تدارک می‌بینند. در سایر ساعات روز معمولاً با یک بطری کوچک آب‌معدنی و یک میان‌وعده پذیرایی خواهید شد.

انجام همه تشریفات پرواز در پروازهای اکونومی بر عهده مسافر است و حتی اگر همراه ویلچرنشین داشته باشد، باید به‌شخصه کارهای انتقالش را پیگیری کند. در کابین هواپیما هم نهایتاً یک مدل مجله برای مطالعه و یک تلویزیون وجود داشته باشد. ضمن اینکه اگر برای کودکتان بالشت و پتو بخواهید، باید از مهماندار درخواست کنید و قبل از فرود کامل هواپیما، تحویل دهید. از آنجایی که شهرهای ایران فاصله چندانی با یکدیگر ندارد، پرواز اکونومی سختی چندانی نداشته و مقرون‌به‌صرفه‌تر خواهد بود.

اینجا می‌خوانید: بلیط اکونومی چیست و چه فرقی با بلیط فرست و بیزینس دارد؟

بلیط بیزینس کلاس

بلیط هواپیما بیزینس کلاس

دومین نوع بلیط هواپیما از نظ رتبه‌بندی، بلیط بیزینس کلاس یا بلیط تجاری است که معمولاً با حرف انگلیسی C شناخته می‌شود. این بلیط کمی از بلیط اکونومی گران‌تر است. در پرواز بیزینس شما مجاز خواهید بود که بین ۲۵ تا ۳۰ کیلوگرم بار با خود داشته باشید. برای پروازهای بیزینس معمولاً از هواپیماهای پهن‌پیکر استفاده می‌شود؛ در نتیجه کابین هواپیما کمی بزرگ‌تر است و فاصله بین ردیف‌ها هم بیشتر. صندلی این نوع هواپیماها به‌حالت نیمه‌تخت‌شو هستند و در طول سفر می‌توانید با تنظیم ارتفاع آن، کمی استراحت کرده و فشار را از روی کمر و پاهایتان بردارید.

در پرواز بیزینس غذای گرم سرو می‌شود و شما می‌توانید از بین دو یا سه پذیرایی، یکی را انتخاب کنید. پشت برخی صندلی‌های هواپیما مانیتورهای شخصی وجود دارد تا در طول مسیر بتوانید فیلم دلخواهتان را ببینید یا موزیک گوش دهید. همچنین در این هواپیما بنا بر تقاضای شما، ملحفه، بالشت و پتوی یک‌بار مصرف داده می‌شود. بسته به ایرلاینی که انتخاب کرده‌اید، ممکن است تشریفات پروازتان به‌صورت VIP انجام شود و ترانسفر فرودگاهی داشته باشید. برای اینکه از وجود این خدمات مطمئن شوید، با پشتیبانی پروازتان تماس بگیرید. 

با همه این تفاسیر، بلیط هواپیما بیزینس کلاس، گران‌تر از اکونومی است.

در این مقاله می‌خوانید: کدام ایرلاین‌های داخلی بیزینس کلاس دارند؟

بلیط پرمیوم

بلیط هواپیما پرمیوم

بلیط هواپیما پرمیوم یا کامفورت، در ایران وجود ندارد؛ اما در سایر کشورهای دنیا هست. دلیلش هم نوع هواپیماهایی است که در ایران وجود دارند. این بلیط خدماتی بین اکونومی و بیزینس به شما ارائه می کند. برای مثال ممکن است صندلی‌هایش راحت‌تر از صندلی‌های پرواز اکونومی باشد یا چند نمایشگر برای سرگرم‌کردنتان تعبیه شده باشد. این بلیط ترانسفر فرودگاهی یا خدمات وی‌آی‌پی ندارد.

بلیط فرست کلاس

بلیط هواپیما فرست کلاس

بلیط هواپیما فرست کلاس را با حرف F می‌شناسند. این بلیط در بین انواع بلیط هواپیما گران‌ترین آن‌هاست. اگر بلیط فرست کلاس در دست داشته باشید، با شما شبیه شاهزاده‌ رفتار می‌شود و همه امکانات را برای راحتی‌تان فراهم می‌کنند. از ترانسفر فرودگاهی گرفته تا تشریفات خاص پرواز و صندلی‌های بسیار راحت، فقط مقدمه‌ای بر امکانات رفاهی روی بلیط فرست کلاس است. 

شما با خرید بلیط هواپیما فرست کلاس گویی وارد هتل می‌شوید. صندلی‌های تک‌نفره به شما تعلق می‌گیرد که به یک تخت‌خواب نرم تبدیل می‌شوند. در حالت عادی بین صندلی شما و فرد کناری‌تان چیزی شبیه یک دیوار متحرک وجود دارد که تنظیم ارتفاعش دست خودتان است. میز مطالعه همراه با مانیتور شخصی و برخی لوازم بهداشتی هم در اختیار شماست. هدفونی دارید که با کمک آن بتوانید فیلم ببینید یا موسیقی گوش دهید. اتصال به اینترنت ماهواره‌ای هم به خدمات دیگر اضافه می‌شود تا اصلاً حوصله‌تان سر نرود. هنگام خواب نیز به احتمال زیاد پکی شامل لباس راحتی، چشم‌بند و ماسک صورت به شما تقدیم می‌شود. 

پذیرایی در هواپیماهای فرست کلاس به‌صورت منوی مفصل شامل چند مدل غذای گرم، چند نوع نوشیدنی و دسر، چند واحد میوه و مقداری آجیل و تنقلات دیگر است. در همه هواپیماهای فرست کلاس شما می‌توانید از سرویس بهداشتی منحصر به خودتان استفاده کنید و حتی برخی از مواقع، حمام برای دوش‌گرفتن نیز برایتان تعبیه می‌شود. اگر پروازتان دو مسیره باشد یا لازم باشد مدتی را در فرودگاه بگذرانید، سالن اختصاصی برایتان تدارک می‌بینند که در آن استراحت کنید. این سالن چیزی شبیه یک اقامتگاه مجهز و حتی همراه ماساژور است.

کدام بلیط هواپیما بهتر است؟

کدام بلیط هواپیما بهتر است؟

کلمه بهتر از منظر هر فردی، معنای متفاوتی دارد. برای برخی منظور از بهتر، ارزان‌تر است و برای برخی دیگر، قیمت چندان مهم نیست و کیفیت پرواز حرف اول را می‌زند. اگر نمی‌خواهید چندان هزینه کنید و ضمناً در روزهای رکود سفر به سر می‌برید، بلیط هواپیما چارتر یا لحظه آخری در کلاس اکونومی برایتان عالی است. در روزهای دیگر سال فرقی بین سیستمی و چارتر وجود ندارد و چه‌بسا چارتر گران‌تر هم باشد؛ بنابراین فقط سراغ بلیط اکونومی بروید.

اگر برای شما هم کیفیت پرواز اولویت دارد، بلیط‌های بیزینس کلاس در پروازهای داخلی و بلیط‌های فرست کلاس در پروازهای خارجی را پیشنهاد می کنیم. ضمناً اگر بتوانید در روزهای رکود سفر بلیط چارتر گیر بیاورید، با یک تیر دو کمان زده‌اید؛ زیرا پروازی با امکانات عالی و قیمت ارزان شکارتان شده است.

در این نوشته شما را با انواع بلیط هواپیما آشنا کردیم. امیدواریم این توضیحات افق تازه‌ای پیش رویتان گشوده باشد و زین پس بتوانید با آگاهی بیشتری بهترین بلیط هواپیما را تهیه کنید. شما بیشتر تجربه خرید کدام بلیط را دارید؟ برای ما در بخش نظرات بنویسید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.