غار سهولان | تجربه‌ای خاص از ماجراجویی در اعماق زمین

4

غار سهولان مهاباد جاذبه‌هایی دارد که در کمتر غارِ ایران نظیر آن را سراغ داریم. این غار در کنار جذابیت‌های بی‌شمار برای غارنوردان حرفه‌ای، جاذبه‌های تماشایی برای گردشگران ماجراجو دارد. به همین دلیل سالانه مسافران زیادی را می‌شناسیم که هوس گشت‌و‌گذار در سهولان به سرشان می‌زند و راهی مهاباد می‌شوند. انصافاً هم باید به این گردشگران حق داد. سهولان اسرار زیادی در خود نهان کرده است. به همین دلیل ارزش دارد که بارها و بارها در این غار به ماجراجویی و گشت‌و‌گذار مشغول شوید. سهولان به لحاظ دیرینگی نیز در گروه قدیمی‌ترین غارهای ایران قرار می‌گیرد. از طرف دیگر شمال غرب ایران به اندازه‌‌ای جاهای دیدنی دارد که می‌توانید در کنار گردشگری در سهولان، به گشت‌و‌گذار در این مکان‌ها مشغول شوید. برای اینکه گردشگری در سهولان به شما بیشتر خوش بگذرد، اطلاعات سودمندی از این غار آماده کرده‌ایم.

غار سهولان کجاست؟

غار سهولان مهاباد

سهولان، یکی از معروف‌ترین غارهای آبی ایران است که در استان آذربایجان غربی قرار دارد. این غار در ۴۳کیلومتری جنوب شرقی شهر مهاباد خودنمایی می‌کند. اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، سهولان در محور مهاباد بوکان واقع شده است. در همسایگی این غار، روستای سهولان و رشته‌ کوه‌های کوتر قرار دارند. مهاباد بیشتر از چیزی که فکرش را بکنید جاهای دیدنی دارد. به لطف قرار گرفتن سهولان در اطراف این شهر، می‌توانید برنامه‌ای جانانه برای سفر به مهاباد ترتیب دهید. خوشبختانه سهولان، جاده‌ای خوش مسیر دارد و مشکلی برای رسیدن به این غار پیدا نمی‌‌کنید. با این حال از آنجایی که به قول قدیمی‌ها کار از محکم‌کاری عیب نمی‌کند، در انتهای این مطلب به مسیر دسترسی به غار آبی سهولان اشاره می‌کنیم.

معرفی غار سهولان مهاباد

سهولان در بین اهالی این منطقه با نام «کونه کوتر» نیز شناخته می‌شود. ماجرا از این قرار است که سهولان، غاری محبوب در بین کبوترهاست. «کونه» در زبان محلی مردمان این منطقه، معانی لانه می‌دهد و کوتر نیز همان کبوتر خودمان است. با این حساب «کونه کوتر» معنای لانه کبوتر می‌دهد. ناگفته نماند نام «سهولان» نیز برای این غار بی‌حکمت نیست. سهول در زبان محلی معنای یخ می‌دهد. وجود قندیل‌های بزرگ در این غار باعث شده تا اهالی این قندیل‌ها را به تکه‌های یخ نسبت دهند و نام سهولان را برای این غار برگزینند.

ورودی غار سهولان

از نام‌گذاری جالب این غار که بگذریم، به زیبایی‌ها و اسرار درون آن می‌رسیم. برای تعریف از این غار کافی است اشاره کنیم سهولان نه‌تنها در آذربایجان غربی، بلکه در تمامی ایران به لحاظ زیبایی‌ نظیر ندارد. این غار به لحاظ دیرینگی نیز یکی از قدیمی‌ترین غارهای ایران به حساب می‌آید. زمین‌شناسان، دیرینگی غار سهولان را به دوران دوم زمین‌شناسی نسبت می‌دهند. غار سهولان، غاری است که دیواره‌های آهکی دارد. وجود این دیواره‌های آهکی شرایط را برای ایجاد قندیل‌های تماشایی فراهم کرده است.

این قندیل‌ها بر اثر ریزش‌ آب و سائیدگی صخره‌های آهکی در طول هزاران سال ایجاد شده‌اند. قندیل‌هایی که از آن‌ها صحبت می‌کنیم به شکل‌های جالبی حالت‌ گرفته‌اند. بعضی از این قندیل‌ها شبیه به خوشه انگور هستند و بعضی دیگر شبیه به شیر. فیل، لاک‌پشت، مار ماهی، هشت‌پا و عروس‌دریایی از دیگر شکل‌هایی است که قندیل‌های غار به آن‌ها شباهت دارند.

 غار سهولان مهاباد

در این غار، چندین دریاچه‌ بسیار عمیق وجود دارد که عمق عمیق‌ترین آن‌ها چیزی حدود ۶۰ متر است. سهولان به لحاظ ارتفاع نیز غاری بلند است که حدود ۵۰ متر بلندی دارد. به لطف این شرایط، بساط تفریح‌های هیجان‌انگیز در این غار به راه است. همه این‌ها باعث شده که پای این مکان به لیست معروف ترین غارهای ایران باز شود. در ادامه متن برای شما از جاذبه‌های گردشگری سهولان بیشتر می‌گوییم.

تجربه گردشگری در غار سهولان

ورودی غار سهولان

سهولان، غاری است با ۲ ورودی. خوشبختانه‌ عبور از این مسیرها راحت است و نیازی نیست لوازم مخصوص غارنوردی همراه داشته باشید. ورودی اول این غار ۱۷۸ پله دارد و ورودی دوم آن ۱۰۷ پله. گردشگران از یک ورودی به داخل غار می‌روند و از مسیر دیگر از آن خارج می‌شوند. پس از عبور از پله‌هایی که به آن‌ها اشاره کردیم، به عمق حدود ۳۰متری زمین می‌رسید. در این عمق فشار هوا افزایش پیدا می‌کند و اکسیژن کمتر می‌شود. رطوبت هوا نیز زیاد می‌شود و به ۷۸درصد می‌رسد.

رطوبت زیادِ داخل غار، شرایط را برای رشد انواع خزه سبز و قهوه‌ای فراهم کرده است. چیزی حدود ۲ هکتار از مساحت سهولان تاکنون توسط غارنوردان کشف شده است. سهولان، غاری است با ۳ حوضچه بزرگ. متوسط عمق این حوضچه‌ها چیزی حدود ۱۵ متر است. گشت‌و‌گذار در این غار و حوضچه‌های آن، تجربه‌ای بی‌نظیر است که در تمامی جاهای دیدنی شمال غرب ایران نظیر آن را پیدا نخواهید کرد.

تاریخچه و زمان پیدایش غار سهولان

تاریخچه و زمان پیدایش غار سهولان

همان‌گونه که اشاره کردیم، سهولان در دوران دوم زمین‌شناسی ایجاد شده است. زمین‌شناسان به این دوران، کرتاسه می‌گویند. تاریخ کشف غار دقیقاً مشخص نیست. با این حال ژاک دمورگان، مهندس فرانسوی، اولین کسی بود که با کمک اهالی این منطقه کلکی ساخت و مسیر آبی داخل غار را پشت سر گذاشت. وی نقشه‌ای ابتدایی از غار ترسیم کرد. تاکنون چیزی حدود ۲۵۰ متر از محدوده خشکی و ۳۰۰ متر از محدوده آبی این غار کشف شده است. جالب است بدانید در دالان اصلی سهولان، سفالینه‌هایی مربوط به دوران ایلخانی و اشکانی پیدا شده. وجود این سفالینه‌ها از زندگی ایرانیان باستان در این غار حکایت دارد.

جاذبه های گردشگری غار سهولان

جاذبه های گردشگری غار سهولان

انصافاً باید گفت غارنوردی، سرشار از جاذبه‌های بکر و مثال‌زدنی است. به همین دلیل غارنوردان، سهولان را با غار علیصدر مقایسه می‌کنند. غارنوردی به‌عنوان اولین جاذبه گردشگری سهولان به حساب می‌آید. از طرف دیگر همان‌گونه که اشاره کردیم، سهولان چندین حوضچه آب عمیق دارد. در این حوضچه‌ها قایق‌هایی به آب انداخته شده است. گردشگران می‌توانند سوار این قایق‌ها شوند و قایق‌سواری خاصی را در عمق زمین تجربه کنند. این غار رازهای زیادی در خود نهان دارد. گردشگران ماجراجو می‌توانند به اعماق غار سفر کنند و پرده از اسرار سهولان بردارند. مسئولین گردشگری مهاباد قدر سهولان را می‌دانند. به همین دلیل این غار به لحاظ امکانات رفاهی چیزی‌ کم‌و‌کسر ندارد. داخل بیشتر قسمت‌های غار لامپ کار گذاشته شده تا گردشگران دید کاملی به بخش‌های مختلف غار داشته باشند.

امکانات رفاهی اطراف غار آبی سهولان

در کنار امکانات رفاهی داخل غار، اطراف سهولان نیز خدمات رفاهی چشمگیری برای مسافران در نظر گرفته شده است. هزینه ورودی این غار نسبت به دیگر جاهای دیدنی مهاباد، مقرون‌به‌صرفه است. در اطراف این غار چندین روستا وجود دارد؛ در نتیجه برای امکانات رفاهی روی اهالی باصفای روستاهای مهاباد نیز می‌توانید حساب باز کنید. یکی از این روستاها، روستای سهولان است. در این روستا اقامتگاه بومگردی با نام «‌علی یک‌بار» وجود دارد. این اقامتگاه بومگردی، مکان مناسبی است تا پس از غارنوردی جانانه در سهولان، حسابی استراحت کنید و شب را به صبح برسانید. مهاباد نیز فاصله زیادی با سهولان ندارد. در نتیجه می‌توانید پس از گشت‌و‌گذار در سهولان، راه مهاباد را در پیش بگیرید و در هتل‌های کویستان یا تارا اقامت کنید. توجه داشته باشید در روزهای بسیار پرگردشگر، آمار غارنوردانِ سهولان افزایش چشمگیری پیدا می‌کند. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم وسط هفته راهی این غار شوید.

جاهای دیدنی اطراف غار سهولان

سهولان به اندازه‌ای تماشایی است که غارنوردی دست‌کم نصف روز در آن زمان می‌برد. با این حال حیف است که راهی غرب ایران شوید و از دیگر جاهای دیدنی اطراف سهولان بازدید نکنید. خوشبختانه مهاباد، سرزمین جاذبه‌های گردشگری بی‌مانند است. مسجد جامع سرخ مهاباد، تالاب کانی برازان، مقبره بداق سلطان مهاباد، حمام تاریخی میرزا رسول، گوردخمه فقره قا، محوطه باستانی برده کنته مهاباد، دژ قلات شاه، و سنگ‌ نگاره‌های خره هنجیران از جاهای دیدنی اطراف ارومیه هستند که پیشنهاد می‌کنیم حتماً‌ سری به آن‌ها بزنید.

بهترین زمان بازدید از غار آبی سهولان

بهترین زمان بازدید از غار آبی سهولان

مهاباد، زیبایی‌های بی‌شماری دارد. با این حال باید اعتراف کرد که هوای این منطقه خنک‌تر از مناطق دیگر کشور است. به همین دلیل بهار زمان مناسبی است تا راه غار سهولان را در پیش بگیرید. از آنجایی که غارها دمای کمتری نسبت به طبیعت اطراف دارند، گردشگری تابستانه نیز در سهولان حسابی خوش می‌گذرد. به پاییز که رسیدید، هوای این منطقه سرد می‌شود. با این حال اگر سرمایی نیستید، گشت‌و‌گذار در سهولان تا اواسط پاییز خوش می‌گذرد. زمستان‌ها در سهولان پرنده پر نمی‌زند و خبری از گردشگر در این ناحیه نیست.

نکات مهم برای بازدید از غار سهولان

نکات مهم برای بازدید از غار سهولان

برای شما گفتیم که سهولان، غاری است با امکانات رفاهی چشمگیر. با این حال از آنجایی که به قول قدیمی‌ها احتیاط شرط عقل است، برای غارنوردی در سهولان حتماً از پرسنل داخل غار کمک بگیرید. حضور افراد باتجربه در غارنوردی اهمیت زیادی دارد. کفش مخصوص، لباس گرم، چراغ قوه، تنقلات، آب‌ آشامیدنی و کلاه ایمنی (کلاه چراغ‌دار بهتر است) از لوازمی است که برای غارنوردی در سهولان پیشنهاد می‌کنیم حتماً‌ همراه ببرید.

مسیر دسترسی به غار سهولان مهاباد

برای رسیدن به سهولان، باید ابتدا خودتان را به ارومیه برسانید. از ارومیه راه مهاباد را در پیش بگیرید. پس از رسیدن به مهاباد، راه بوکان را دنبال کنید تا به تپه‌ای زیبا با نام تپه ماهورها برسید. پس از تماشای زیبایی‌های تپه ماهورها، به سمت روستای عیسی کند بروید. از این روستا که گذشتید، چشمتان به تابلوی سهولان روشن می‌شود. به این تابلو که رسیدید، علائم راهنمایی را دنبال کنید تا به غار برسید.

غار آبی سهولان مکانی جذاب برای گردشگران ماجراجو به حساب می‌آید. امکانات رفاهی این غار باعث شده تا با حضور در آن چیزی کم‌و‌کسر نداشته باشند. امیدواریم اطلاعاتی که از سهولان با شما مطرح کردیم، غارنوردی خاطره‌انگیزی را در این غار برایتان به ارمغان بیاورد. در پایان از آنجایی که مطمئن هستیم شما هم تجربه‌های سودمند و خاطره‌های خوشی از گشت‌‌وگذار در جاهای دیدنی اطراف ارومیه دارید، خواهشمندیم این تجربه‌های مفید و خاطره‌‌های شیرین را در قسمت نظرات با همراهان خود در ره بال آسمان و دیگر خواننده‌ها به اشتراک بگذارید.

غار سهولان در استان آذربایجان غربی، ۴۳کیلومتری جنوب شرقی مهاباد قرار دارد.

اقامتگاه بومگردی «علی یک‌بار» در روستای سهولان قرار دارد و انتخاب مناسبی برای گردشگرانی است که راهی غار سهولان شده‌اند.

این غار امکانات گردشگری بسیار خوبی دارد و بیشتر قسمت‌های داخل آن به نورافکن مجهز شده تا گردشگران نمای کاملی به زیبایی‌های داخل غار داشته باشند.

گردشگری بهاری و تابستانه در غار سهولان حسابی خوش می‌‌گذرد.

مسجد جامع سرخ مهاباد، تالاب کانی برازان، مقبره بداق سلطان مهاباد، حمام تاریخی میرزا رسول، گوردخمه فقره قا، محوطه باستانی برده کنته مهاباد، دژ قلات شاه، و سنگ‌ نگاره‌های خره هنجیران از جاهای دیدنی اطراف ارومیه است که پیشنهاد می‌کنیم حتماً‌ سری به آن‌ها بزنید.

5/5 (1 نظر)
4 نظرات
  1. محسن آگاهی می گوید

    ممنونم از اطلاعات خوب کامل و جامع شما . با تشکر

    @_mohsenagahi

    1. بانو تقیان می گوید

      ممنونیم از شما بابت انرژی مثبتی که دادید.

  2. به امید ایران آباد می گوید

    حیف از اینهمه جاذبه های گردشگری در ایران! برای هیچ یک از آقایان اهمیتی نداره جاذبه هایی که میتونه فرصتهای شغلی زیادی فراهم کنه و میلیون ها دلار ارزآوری کنه

    1. بانو تقیان می گوید

      دریغ و درد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.