تالاب گندمان | خانه امن پرندگان شهرکردی

2

وقتی کسی به شما پیشنهاد سفر می‌دهد دوست دارید اول از همه درباره آن اطلاعات به دست آورید. امروز می‌خواهیم به تالاب سفر کنیم؛ اما قبل از اینکه شما را راهی کنیم، می‌خواهیم تالاب را به شما معرفی کنیم. تالاب‌ها محیط‌هایی خشک و آبی هستند. بعضی از آن‌ها همیشه آب دارند و بعضی دیگر گاهی خشک می‌شوند. این مکان‌ها محل زندگی گونه‌های مختلفی است. پرندگان گوناگون، ماهی‌های رنگارنگ و دیگر جاندارانی که از گوشه‌گوشه تالاب‌ زندگی می‌کنند و لذت می‌برند. پرندگان مهاجر در مسیرشان سری به تالاب می‌زنند و نفسی تازه می‌کنند. این نفس‌گرفتن برای محققان بسیار ارزشمند است. چراکه پرندگان سخت‌پسند هرجایی را برای استراحت انتخاب نمی‌کنند. یکی از تالاب‌های محبوب پرندگان تالاب گندمان است. این تالاب در لیست 10 تالاب برتر برای پرنده‌ نگری قرار دارد. اگر دوست دارید درباره تالاب اطلاعات بیشتری به دست آورید، همراه ما شوید.

تالاب گندمان کجاست؟

تالاب گندمان

استان چهارمحال و بختیاری شگفتی‌های بسیاری دارد. از چشمه و آبشار گرفته تا تالاب. چندین تالاب در این استان وجود دارد که یکی از زیباترین آن‌ها گندمان است. این تالاب در نزدیکی شهری با همین نام واقع شده است؛ تالابی که از دور دست‌ها نظر بیننده را جلب می‌کند. بعضی از مسافران نمی‌دانند که اینجا تالاب است. آن‌ها فقط منظره خارق‌العاده‌ای می‌بینند و برای لمس این منظره سر ماشینشان را به طرف آن کج می‌کنند. شهرستان بروجن در چهارمحال مقصد اول شماست. بعد از بروجن به سمت گندمان برانید.

آدرس: استان چهارمحال و بختیاری، شهرستان بروجن، نزدیک به گندمان

معرفی تالاب گندمان

تالاب گندمان

تالاب گندمگون 980 هکتار مساحت دارد. این مساحت زیاد فضایی مناسب برای زندگی حیوانات فراهم کرده است. این فضا حتی برای انسان‌ها هم مناسب است. گردشگران و مسافران می‌توانند با خیال راحت در این فضا گشت‌وگذار کنند بدون اینکه نگران ایجاد مزاحمت در زندگی طبیعی حیوانات باشند. در این فضا می‌توانید بگردید و خوش باشید و نگران مزاحمت برای ساکنان این طبیعت نباشید. مزاحمت برای چه موجوداتی؟ در این تالاب گیاهان حاشیه‌ای و نم‌پسند زندگی می‌کنند.

تالاب گندمان

درختانی مانند بید، جگن، ساز، نی، مرغ، زنبق، آلاله آبی، نخل مرداب و عدسک آبی ساکنان این آبی زیبا هستند. رطوبت محیط حکم نفس زندگی برای این گیاهان دارد. جانورانی هم در تالاب چهارمحال و بختیاری زندگی می‌کنند. پرندگانی مانند لک‌لک، شکاریا، حواصیل، بالکان، مرغانی سانان، یلوه و سمیم برای زندگی تالاب را انتخاب کرده‌اند. حدس می‌زنید ساکنان دیگر تالاب چه جانداری باشد؟ درست حدس زدید ماهی‌ها هم سهمی از زندگی در تالاب دارند. گونه‌هایی از ماهی مانند ماهی‌ گورخری، سیاه ماهی و سفید کولی در گندمان زندگی می‌کنند. محققان اعلام کرده‌اند حدود 80درصد از تالاب امروزه خشک شده است.

پیشینه تالاب گندمان

تالاب گندمان چهارمحال و بختیاری

منطقه گندمان به غیر از زیبایی طبیعی ارزش تاریخی هم دارد؛ تاریخی که برای مردم این منطقه ارزش بسیاری دارد. مورخان ذکر کرده‌اند که گندمان در گذشته یکی از شکارگاه‌های بهرام گور بوده است. بهرام گور یکی از شاهان مشهور ایران بوده است؛ شاهی که بهترین را برای خودش می‌خواسته است. به غیر از بهرام گور پادشاهان دیگری در این تالاب تفرج کرده‌اند. شاهان همیشه بهترین مناطق را برای استراحت در نظر می‌گرفته‌اند؛ پس بدانید که تالاب گندمان منطقه‌ای عالی است از هر نظر. این منطقه یکی از مناطق ییلاقی خاندان سلطنتی در قرن‌های گذشته بوده است. جایی که شاهان برای فرار از تغیرات هوا به آن پناه می‌آورده‌اند. قسمتی از سکونتگاه‌‌های این منطقه هنوز پا برجاست.

جاذبه های گردشگری تالاب گندمان

عکاسی از تالاب

جاذبه های گردشگری تالاب گندمان

افرادی که به کارشان عشق دارند هر لحظه را برای رسیدن به آن غنیمت می‌شمارند. برای همین این منطقه برای عکاس‌ها بهترین منطقه است. البته افرادی هستند که تفریحی ویژه در نظر گرفته‌اند تا علاوه بر طبیعت‌گردی، زمانی هم برای این تفریح کوچک اختصاص می‌دهند. تفریحی به زیبایی ثبت لبخند عزیزانمان در دنیا وجود ندارد. خوشبختانه تکنولوژی باعث شده همه ما دوربینی کوچک همراهمان داشته باشیم تا با آن ثبت خاطرات کنید. شاید هم در دسته افرادی هستید که دوست دارید عکاسی را امتحان کنید. به نظر ما این مکان موقعیت خوبی برای شروع است؛ پس تردید نکنید و شروع به عکاسی کنید. اینجا یکی از بهترین جاها برای پرنده نگری و عکاسی از پرندگان است.

پیاده‌روی در تالاب

پیاده‌روی در تالاب

گیاهان اطراف تالاب آنقدر دلنشین هستند که شما را با تمام خستگی‌تان سر شوق می‌آورند؛ گیاهانی که با هر وزش باد بوی خوبش در هوا می‌پیچد. درختان اطراف تالاب قدمت چندین ساله دارند. با نگاه به درختان به شگفت می‌آیید که این درختان قبل از ما بوده‌اند و بعد از ما هم خواهند بود. این حقیقت باعث می‌شود آدم دلش بخواهد اثری از خودش در این طبیعت بگذارد. چه اثری زیباتر از اینکه اثری از ما در این طبیعت قشنگ نباشد؟ گاهی اوقات نبودن زیباتر از بودن است. قدم‌زدن در  طبیعتی به این زیبایی را از دست ندهید. کمی که دقت کنید می‌توانید ساکنان تالاب را ببینید که در زندگی آرام خود به سر می‌برند و خبری از دنیای پرهیاهوی ما آدمیان ندارند.

بازدید از تالاب چغاخور

بازدید از تالاب چغاخور

تالاب در ادامه به چند شاخته تبدیل می‌شود و البته از اطراف هم ورودی دارد. برای مثال شاخه‌ای از تالاب چغاخور به تالاب گندمان چهارمحال و بختیاری می‌ریزد. ورودی از این زیباتر؟ چغاخور آنچه همه خوبان دارد را، یکجا دارد و آن هم زیباترین منظره‌های ایران است؛ منظره‌ای که چشم را خیره و دل را مجذوب خود می‌کند. فاصله این دو تالاب چندان نیست؛ پس با خیال راحت از این دو تالاب دیدن کنید.

امکانات رفاهی اطراف تالاب گندمان

تالاب گندمان چهارمحال و بختیاری

در نزدیکی تالاب امکاناتی وجود ندارد؛ اما در قسمت ورودی تالاب امکانات رفاهی اولیه وجود دارد. سرویس بهداشتی و قسمت‌هایی برای نشستن و استراحت در ابتدای تالاب قرار دارد. منقل‌های کوچک و آلاچیق هم در این منطقه وجود دارد. برای تهیه اقلام ضروری می‌توانید به چادر عشایر سر بزنید. این اقلام از بهترین مواد تهیه شده است. پنیر، کشک، دوغ و موادی از این دست از شیر دام‌های عشایران است. طعم این مواد با موادی که در خانه مصرف می‌کنید، متفاوت است؛ پس قبل از خرید تست کند.

جاهای دیدنی اطراف تالاب گندمان

تالاب چغاخور

تالاب چغاخور دومین تالابی است که معرفی می‌کنیم. منطقه‌ای ییلاقی و خوش آب‌وهوا که ایل بختیاری 300 سال پیش آن را برای زندگی انتخاب کردند. کوه‌هایی که سر به آسمان دارند شما را وادار می‌کند به آسمان نگاه کنید. در این آسمان تکه‌های ابر را می‌بیند و مانند کودکی شروع به خیال‌پردازی می‌کنید. خیال‌پردازی درباره اینکه این ابر شبیه چیست؟ آبی که تالاب جریان دارد درختان وارونه را به بیننده نشان می‌دهد. این فضا یکی از معدود جاهایی است که دو خورشید دارد، یکی در آسمان و دیگری در آب. به هیچ وجه بازدید از این تالاب را از دست ندهید. نگران نباشید که در سفرتان دو تالاب دارید. تالاب گندمان به غیر از نام تالاب شباهت دیگری با چغاخور ندارد.

امامزاده حمزه علی

امامزاده حمزه علی یکی دیگر از جاهای دیدنی اطراف شهرکرد است. برای رسیدن به این امامزاده باید از کوهی بلند بالا بروید؛ کوهی که نفستان را تند می‌کند. گفته می‌شود که نسب حمزه علی با پنج واسطه به امام سجاد (ع) می‌رسد. این مقبره یکی از توسعه‌یافته‌ترین امامزاده‌های ایران به حساب می‌آید. در این مقبره می‌توانید تمام امکاناتی که نیاز دارید را پیدا کنید از شهربازی گرفته تا بازارچه. وقتی خستگی‌تان رفع شد می‌توانید به فضای اطراف سر بزنید. فضایی که در آن درختان کهن و پرندگان سر زنده وجود دارد. این فضا هر خستگی را از بدنتان رفع می‌کند.

پل مصلی

پل مصلی یادگاری از دروان قاجار است. این یادگاری با ملات ساروج ساخته شده است. بر روی دیوار این پل سنگ نوشته‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد این اثر ثبت ملی شده است. این پل محل تردد ماشین‌ها بوده است. روش ساخت این پل به روش آجرچینی خفته راسته است. در گذشته دو آسیاب بادی و حمامی در دو طرف این پل وجود داشته است. متأسفانه این ساخت‌ها در اثر سیل خراب شد. مدت‌ها بعد در اطراف پل، بازارچه صنایع دستی برپا شد. به همین علت پل مصلی را با نام پل بازارچه می‌شناسند.

بهترین زمان بازدید از تالاب گندمان

تالاب گندمان چهارمحال و بختیاری

گندمان در بروجن واقع شده است. این شهرستان هوای خنکی دارد. خنکی هوا به اندازه‌ای است که در شب‌های تابستان باید با لباس نسبتاً گرم به رخت‌خواب بروید. چنین هوایی را با خنکی و رطوبت هوای تالاب مخلوط کنید تا ماجرا دستتان بیاید. روزهای تابستانی هوایی مطبوع دارد. در زمستان همه چیز سردتر می‌شود. هوا در روزها سرد و در شب‌ها سردتر می‌شود. بهترین زمان بازدید از این جاذبه زیبا فصل بهار و تابستان است.

مسیر دسترسی به تالاب گندمان

به استان چهارمحال و بختیاری بروید و به سمت شهرستان بروجن برانید. مقصد بعدی شما گندمان است. بعد از رسیدن به گندمان دو مسیر پیش روی شما است یکی جاده آسفالته گندمان حسین آباد و دیگری جاده خاکی گندمان اشکفت زلیخا. در انتهای این دو مسیر به تالاب خواهید رسید.

ممنون که در مسیر رسیدن به تالاب گندمان چهارمحال و بختیاری همراه ما بودید. ره بال آسمان تا همیشه قدردان شماست. همان طور که تا اینجا همراه ما بودید بقیه مسیر را هم در کنارمان باشید تا خستگی راه به تن‌ ما نماند. با ثبت نظر یا تعریف تجربه و خاطره‌هایتان ما را خوشحال می‌کنید.

استان چهارمحال و بختیاری، شهرستان بروجن، نزدیکی گندمان

امکانات رفاهی اولیه مانند آلاچیق و سرویس بهداشتی

تالاب چغاخور، امامزاده حمزه علی و پل مصلی

5/5 (1 نظر)
2 نظرات
  1. زیبا می گوید

    میگن بهتر است یک چیزی را یکبار ببینید تا اینکه هزاران بار در مورد آن بشنوید.ولی بعضی وقتا با شنیدن یا حتی خوندن یه مقاله زیبا میشه سفر کرد،قلم زیباتون روح آدم پرواز میده به سرزمین هایی که هنوز فرصت دیدن شان را پیدا نکردیم.متن بسیار زیبا بود لذت بردم.

    1. بانو تقیان می گوید

      زیبای عزیز، چه توصیف زیبایی کردید.
      ما ازتون ممنونیم که این همه انرژی مثبت به این نوشته دادید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.