جاهای دیدنی اطراف ارومیه | همنشینی زیبای تاریخ و طبیعت

6

ارومیه یکی از بزرگ‌ترین شهرها در شمال غرب ایران است که طبیعتی کم‌نظیر دارد. این منطقه یکی از بهترین مقاصد برای سفر در فصل‌های بهار و تابستان است. خیلی از گردشگرها به‌خاطر آب‌وهوای خنک و کوهستانی ارومیه را برای سفرهای تابستان انتخاب می‌کنند. برای تماشای طبیعت بکر باید به جاهای دیدنی اطراف ارومیه سری بزنید. در اطراف این شهر، آثار تاریخی ارزشمندی هم هست که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست.

فهرست مطالب

بناهای تاریخی اطراف ارومیه

  • قلعه کاظم داشی از مکان های دیدنی اطراف ارومیه

قلعه کاظم داشی از مکان های دیدنی اطراف ارومیه

اگر گذرتان به ارومیه افتاد، سری به قلعه کاظم داشی بزنید. این قلعه یکی از جاهای دیدنی اطراف ارومیه است. قلعه کاظم داشی در بخشی از ساحل دریاچه ارومیه است و قدمتی تاریخی دارد. داستان‌های تاریخی مختلفی درباره این قلعه در کتاب‌ها نوشته‌اند. به همین خاطر با اسم‌های مختلفی مثل داش قلاسی، قلعه سنگ، قیرخلار قالاسی یا قلعه چهل نفر معروف است. آثار تاریخی زیادی را در این قلعه کشف کرده‌اند. بی‌تردید بازدید از چشم‌انداز شگفت‌انگیز اطراف همه را برای صعود به بالای تخته‌سنگ مشتاق می‌کند. از یک طرف دریاچه ارومیه جلوی چشم‌هایتان است و در طرف دیگر می‌توانید دشت شقایق‌های زیبا را ببینید. فاصله قلعه کاظم داشی با ارومیه 75 کیلومتر است. برای بازدید از آن باید به طرف سلماس بروید. به سه‌راهی قوشچی که رسید مسیر را تا رسیدن به شهر ادامه بدهید.

آدرس: استان آذربایجان غربی، شهرستان ارومیه، یک‌ونیم کیلومتری روستای گورچین قلعه.
  • قلعه بانک، از جالب‌ترین آثار تاریخی اطراف ارومیه

قلعه بانک، از جالب‌ترین آثار تاریخی اطراف ارومیه

در 18کیلومتری ارومیه قلعه‌ای تماشایی از دوره صفوی به یادگار مانده است. قلعه بانک یکی از زیباترین جاهای دیدنی اطراف ارومیه است که امیرخان پیشنهاد ساخت آن را داد. شاه عباس هم با این درخواست موافقت کرد. صاحب اصلی قلعه شخصی به اسم میرصوما بود. چهارطبقه‌ای‌بودن قلعه همه را شگفت‌زده می‌کند. این بنا را بالای کوهی ساخته‌اند و از دور مثل مخروطی خودنمایی می‌کند. تمام بخش‌های این قلعه از سنگ، آهک و آهن است و زیبایی خاصی دارد. برای بازدید از این قلعه باید به بخش صومای برادردوست ارومیه بروید.

آدرس: استان آذربایجان غربی، 18کیلومتری شهرستان ارومیه، بخش صومای برادردوست.
  • قلعه دم دم، از جاهای تفریحی اطراف ارومیه

قلعه دم دم، از جاهای تفریحی اطراف ارومیه

قدمت تاریخی ارومیه را می‌شود از آثار تاریخی‌به‌جامانده فهمید. قلعه دم دم از دیگر جاهای دیدنی اطراف ارومیه است. این قلعه را بالای کوهی به اسم دم دم ساخته‌اند. به همین خاطر این بنا به اسم دم دم معروف است. این قلعه قدیمی را در دوره‌های مختلف ویران و مرمت کرده‌اند؛ اما امروزه بخش‌های کمی از آن سالم باقی مانده است. خوب است بدانید در گذشته قلعه دم دم نقش حفاظتی در برابر حمله عثمانی‌ها و صفوی‌ها داشت.

آدرس: استان آذربایجان غربی، شهرستان ارومیه، کیلومتر 18 جاده ارومیه به مهاباد، روستای بالانج.
  • قلعه بردوک، یادگاری از دوره صفوی

قلعه بردوک

اگر بازدید از قلعه‌های قدیمی برایتان جالب است، پیشنهاد می‌کنم از قلعه بردوک دیدن کنید. این قلعه یکی از جاهای دیدنی اطراف ارومیه و در دامنه کوه و تنگه‌صعب‌العبور حسنی است؛ پس برای دیدنش باید از مسیرهای شیب‌دار بگذرید. بیشتر بخش‌های قلعه از بین رفته است؛ اما بنای باقی‌مانده سبک معماری صفوی را نشان می‌دهد. قلعه بردوک چند بخش مختلف مثل مسجد، مقبره، بنای اصلی، آب‌انبار و برج دیده‌بانی دارد. هرکدام از این بخش‌ها در فاصله کمی از یکدیگر هستند.

آدرس: استان آذربایجان غربی، 96کیلومتری شهرستان ارومیه، بخش صومای برادوست، شش‌کیلومتری روستای بردوک.
  • قلعه هولاکوخان، از زیباترین جاهای دیدنی اطراف ارومیه

قلعه هولاکوخان، از زیباترین جاهای دیدنی اطراف ارومیه

اگر قصد دارید به مکان های دیدنی اطراف ارومیه سری بزنید، بازدید از قلعه هولاکوخان را در لیست بگذارید. این قلعه پیشینه‌ای تاریخی دارد. این قلعه از نظر موقعیت استراتژیک مثل قلعه‌های بابک، قهقهه و جوشون است. در مسیر رسیدن به قلعه هولاکوخان می‌‌توانید آب‌انبارهای مختلفی را ببینید. کنار هر آب‌انبار جوی‌هایی را به وجود آورده‌اند که در زمان بارندگی آب را به داخل آب‌انبار هدایت کند. دشت لاله‌های وحشی هم زیبایی مسیر دسترسی به قلعه را چند برابر می‌کند. در این دشت سوژه‌های نابی برای عکاسی از طبیعت هست. یادتان نرود که برای رفتن به قلعه هولاکوخان باید مسیری را پیاده‌روی کنید و از دامنه کوه بگذرید.

آدرس: استان آذربایجان غربی، شرق دریاچه ارومیه، شهرستان اسکو، جزیره اسلامی، نزدیکی روستای آق گنبد.
  • کلیسای سیر، از زیباترین جاهای تفریحی اطراف ارومیه

کلیسای سیر، از زیباترین جاهای تفریحی اطراف ارومیه

بین بناهای تاریخی ارومیه، کلیساها بسیار معروف هستند. کلیسای سیر یکی از زیباترین جاهای دیدنی اطراف ارومیه است. ساخت این کلیسا به دوره ساسانیان می‌رسد. این کلیسا را به اسم مارسرگیز می‌شناسند. اگر برای تماشای این کلیسا مشتاق هستید باید به کوه سیرداغی بروید. بنای زیبا و قدیمی کلیسا بعد از گذشت سال‌های طولانی هنوز هم سالم باقی مانده است. ساختمان کلیسا نمایی را از سنگ ساخته‌اند که جلوه بسیار زیبایی دارد. در ورودی کلیسا کوتاه است و برای واردشدن باید سرتان را خم کنید. برای رفتن به ارومیه و بازدید از کلیسا با خرید بلیط هواپیما ارومیه خودتان را به آنجا برسانید.

آدرس: استان آذربایجان غربی، شهرستان ارومیه، روستای بند، کوه سیر.
  • کلیسای مارقویا از تماشایی‌ترین جاهای تاریخی اطراف ارومیه

کلیسای مارقویا ازتماشایی‌ترین جاهای تاریخی اطراف ارومیه

کلیسای مارقویا یکی دیگر از جاهای دیدنی اطراف ارومیه است که قدمتی طولانی دارد. برای بازدید از این کلیسا باید تا 60کیلومتری غرب ارومیه بروید. سپس مسیر را تا روستای بالولان ادامه بدهید. جالب است بدانید این کلیسا را به حضرت قویا یکی از دوازه حواریون مسیح نسبت داده‌اند. به همین خاطر این کلیسا بین مسیحی‌ها جایگاه مهمی دارد. بنای کلیسا تزئینات زیادی ندارد؛ اما معماری و سبک ویژه‌اش بسیار چشمگیر است. این بنا را از سنگ‌های لاشه و قلوه‌سنگ ساخته‌اند. کلیسای مارقویا به‌خاطر معماری اصولی‌اش هنوز هم سالم باقی مانده است. یادتان باشد به این بنای دیدنی سری بزنید.

آدرس: استان آذربایجان غربی، 60کیلومتری غرب شهرستان ارومیه، روستای بالولان.
  • عمارت سه گنبد، از چشمگیرترین جاهای تاریخی اطراف ارومیه

عمارت سه گنبد، از چشمگیرترین جاهای تاریخی اطراف ارومیه

عمارت سه گنبد از تماشایی‌ترین جاهای تاریخی اطراف ارومیه است. قدمت این برج به دوره سلجوقیان می‌رسد. این عمارت مقبره‌ای است که در آن زمان بزرگان را در آنجا دفن می‌کردند. اگر سبک‌ها و معماری‌های تاریخی را بشناسید، این بنا شما را به یاد برج‌های طغرل می‌اندازد. بنای عمارت مدور است و بلندای 13متری دارد. جزئیات معماری داخلی و بیرونی برج سه گنبد آن‌قدر چشم‌نواز است که ساعت‌ها می‌شود از آن دیدن کرد. استفاده از سنگ‌ها، نقش‌های هندسی و رنگ‌های مختلف جلوه معماری داخلی این عمارت را دوچندان می‌کند. می‌توانید با خرید بلیط اتوبوس ارومیه به آنجا بروید و در بافت قدیمی شهر این بنای زیبا را پیدا کنید.

آدرس: استان آذربایجان غربی، شهرستان ارومیه، خیابان جانبازان (استاد برزگر)
  • عمارت چهار برج، از زیباترین جاهای تاریخی اطراف ارومیه

عمارت چهار برج، از زیباترین جاهای تاریخی اطراف ارومیه

از همان قدیم، عمارت چهار برج را به عمارت رضا قلی خان می‌شناسند. این قلعه چهار برج، ساختمان‌های درونی برای اقامت و حمام دارد. چهار برج قلعه در چهار گوشه پلان بناست که جذابیت بنا را به اوج می‌رساند. کریم خان زند و فتحعلی شاه قاجار از حاکم‌هایی بودند که در آن زمان به این قلعه آمدند. رضاقلی خان بیگلربیگی حاکم ارومیه هم به‌خوبی از آن‌ها میزبانی کرد. برای پیداکردن این عمارت باید به نزدیکی دروازه ارک در محله یوردشاهی بروید. در نزدیکی این بنا می‌توانید از دیگر جاهای دیدنی اطراف ارومیه هم دیدن کنید. از این بنا تا کلیسای ننه مریم ارومیه فاصله‌ای نیست.

آدرس: استان آذربایجان غربی، شهرستان ارومیه، مرکز شهر، در نزدیکی کلیسای ننه مریم.
  • یخچال دوقوز پله (خانه آبگینه ارومیه)، از جالب‌ترین جاهای دیدنی اطراف ارومیه

یخچال دوقوز پله (خانه آبگینه ارومیه)، از جالب‌ترین جاهای دیدنی اطراف ارومیه

در زمان قاجار خشک‌سالی باعث شد تا مردم در شهر بناهایی را بسازند و در آن یخ ذخیره کنند. یخچال دوقوز پله یا یخچال نه پله نمونه‌ای از این بناهاست. این بنا از جاهای تاریخی اطراف ارومیه است. این یخچال‌ها یخ‌ها را تا مدت زیادی سالم نگه می‌داشتند. امروزه یخچال دوقوز پله تغییر کاربردی داده است. در خانه آبگینه آثار هنری ارزشمندی را برای تماشا گذاشته‌اند. بیشترین آثار این موزه در زمینه هنر سفال‌گری، شیشه‌گری و نقاشی روی شیشه است که می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید. بعد از بازدید از این موزه از مجموعه موزه های ارومیه سری هم به رستوران های ارومیه بزنید. گشنیز کباب‌معروف ارومیه و آش ماست و گوزلَمه در رستوران‌های قدیمی و سنتی شهر خوردن دارد.

آدرس: استان آذربایجان غربی، شهرستان ارومیه، خیابان عسگرخان، محله قدیمی نه پله.
  • گوی تپه، قدیمی‌ترین جاهای دیدنی اطراف ارومیه

گوی تپه، قدیمی‌ترین جاهای دیدنی اطراف ارومیه

گوی تپه از آثار تاریخی ارومیه است که بیشتر از ۶هزار سال قدمت دارد. این تپه باستانی از هفت طبقه تشکیل شده است. هر طبقه از این تپه دیدنی‌های چشمگیری مثل ظرف‌های سفالی قدیمی، ابزارهای مسی، قبر انسان‌های اولیه، جمجمه و… دارد. برای بازدید از این تپه باید به بلکشوچای بروید و مسیر را تا روستای گوی تپه ادامه بدهید.

آدرس: استان آذربایجان غربی، ۶کیلومتری جنوب شرقی ارومیه، بخش بلکشوچای، روستای گوی تپه.

جاذبه های طبیعی اطراف ارومیه

  • دریاچه ارومیه از مشهورترین جاهای دیدنی اطراف ارومیه

دریاچه ارومیه از مشهورترین جاهای دیدنی اطراف ارومیه

محال است تا ارومیه بروید و به دریاچه زیبای آن سری نزدید. این دریاچه یکی از جاهای دیدنی اطراف ارومیه است که گردشگرهای زیادی برای بازدید از آن به ارومیه می‌روند. دریاچه ارومیه مثل جواهری در غربی‌ترین بخش ایران می‌درخشد. هرساله میزان زیادی نمک از این دریاچه استخراج می‌کنند. ساحل‌های ماسه‌ای ، لجنی و صخره‌ای اطراف دریاچه چشم‌انداز بسیار تماشایی‌ای دارد. با کم‌وزیادشدن غلظت نمک و فعالیت‌های میکروسکوپی رنگ دریاچه سرخ و نارنجی می‌شود. طبیعت چشمگیر و گونه‌های مختلف پرندگان از جاذبه‌های طبیعی دریاچه ارومیه است. در فصل‌های مناسب تنی به آب دریاچه ارومیه بزنید؛ البته به‌خاطر غلظت بالای نمک، به‌راحتی روی آب شنار می‌مانید. قایق‌سواری هم از دیگر امکانات تفریحی دریاچه است. فراموش نکنید که در این دریاچه صحنه‌های اعجاب‌انگیز از طبیعت انتظارتان را می‌کشد. بی‌ترید این تصاویر از پشت لنز دوربینتان دیدنی‌تر می‌شود.

آدرس: استان آذربایجان غربی، 20کیلومتری ارومیه.
  • دریاچه مارمیشو، دریاچه‌ای تماشایی در دل طبیعت ارومیه

دریاچه مارمیشو، دریاچه‌ای تماشایی در دل طبیعت ارومیه

اگر طرف‌دار طبیعت‌گردی هستید، پیک‌نیک و گشت‌وگذار کنار دریاچه مارمیشو ارومیه را در برنامه سفرتان بگذارید. دریاچه مارمیشو از جذاب‌ترین جاهای دیدنی اطراف ارومیه است. این دریاچه در دل طبیعت بکر ارومیه به وجود آمده است. در یک طرف دریاچه می‌شود دامنه کوه‌های سی‌تاو، قایدوک، چال و بایدوست را تماشا کرد. طرف دیگر آن به جنگلی سرسبز با درخت‌هایی استوار منتهی می‌شود. پیک‌نیک در نزدیکی این دریاچه می‌تواند سفرتان را به‌یادماندنی‌تر کند؛ البته یادتان نرود روی این منطقه برای اقامت در شب حساب نکنید. دریاچه مارمیشو به‌خاطر نزدیکی به مرز ایران ساعت مشخصی برای بازدید دارد.

در مسیر رسیدن به این دریاچه، چادرهای عشایر خودنمایی می‌کند. می‌توانید کمی با عشایر ارومیه معاشرت کنید و آداب و فرهنگشان را بشناسید. در این مسیر، زنبوردارها کندوهای خود را در طبیعت گذاشته‌اند. خوب است از این فرصت استفاده کنید و کمی عسل طبیعی از آن‌ها بخرید. این عسل‌ها از شهد گل‌های وحشی این منطقه به وجود آمده است و طعمی لذیذ دارد.

آدرس: استان آذربایجان غربی، 45کیلومتری غرب ارومیه.
  • دریاچه بزسینه ، از بکرترین مکان های دیدنی اطراف ارومیه

دریاچه بزسینه ، از بکرترین مکان های دیدنی اطراف ارومیه

به لطف رشته کوه زاگرس دریاچه‌ای متعددی در اطراف ارومیه به وجود آمده است. اگر به راهنمای سفر ارومیه نگاهی بیندازید، اسم دریاچه بزسینه را می‌بینید. این دریاچه یکی از جذاب‌ترین جاهای تفریحی اطراف ارومیه است. دریاچه بزسینه از دو بخش تشکیل شده است که از هم 400 متر فاصله دارند. در بالادست دریاچه یخچال‌های دائمی است و برف‌ها بعد از آب‌شدن به دریاچه بزسینه می‌ریزند. به همین خاطر دریاچه بزسینه همیشه پرآب است و دو رود بزرگ گذار و دیزج از آن سرچشمه می‌گیرند. برای بازدید از این دریاچه باید دستی بر حرفه کوه‌نوردی داشته باشید. در مسیر رسیدن به قله بزسینه یا بزسینا، این دریاچه را هم می‌بینید.

آدرس: استان آذربایجان غربی، 54کیلومتری جنوب غربی ارومیه.
  • آبشار سولک، از تماشایی‌ترین مکان های دیدنی اطراف ارومیه

آبشار سولک، از تماشایی‌ترین مکان های دیدنی اطراف ارومیه

به لطف رشته کوه زاگرس در طبیعت ارومیه آبشارهای متعددی جریان دارد. وجود این آبشارها زیبایی طبیعت را چند برابر می‌کند. آبشار سولک یا سولیک یکی از تماشایی‌ترین جاهای دیدنی اطراف ارومیه است. این آبشار پرآب از کوهی به بلندای 76 متر به پایین‌دست سرازیر می‌ود. صدای گوش‌نواز برخورد آب با سنگ‌ها و سرسبزی اطراف آبشار آرامش را به شما هدیه می‌دهد. در روزهای گرم تابستان این منطقه هوای دلپذیری دارد؛ پس خوب است برای کوه‌نوردی و گشت‌وگذار در آن برنامه‌ای داشته باشید.

آدرس: استان آذربایجان غربی، 32کیلومتری غرب ارومیه، منطقه موانا، روستای سلوک.
  • آبشار سوله دوکل ارومیه، از زیباترین جاهای دیدنی اطراف ارومیه

آبشار سوله دوکل ارومیه، از زیباترین جاهای دیدنی اطراف ارومیه

در سفر به ارومیه بعد از گشت‌وگذار در شهر و مراکز خرید ارومیه زمانی را برای تماشای طبیعت بگذارید. دامنه‌های سرسبز زاگرس، رودهای پرآب و آبشارهای زیبای این خطه سفرتان را لذت‌بخش می‌کند. آبشار سوله دوکل یکی دیگر از مکان های دیدنی اطراف ارومیه است. این آبشار آن‌قدر پرآب است که در زمان سرازیرشدن میزان زیادی از قطره‌های آب با سنگ‌ها برخورد می‌کنند. به‌خاطر این برخورد ذرات آب پرت می‌شوند و اطراف آبشار کاملاً بخارآلود است. این پدیده جذابیت آبشار سوله دوکل را دوچندان می‌کند. به همین خاطر اسم سوله دوکل به معنی آبشار دود که اسمی کردی است، برای این آبشار انتخاب کرده‌اند. در نزدیکی این آبشار هیچ امکانات رفاهی نیست؛ پس وسایل لازم برای کمپ کنار آبشار را با خود ببرید.

آدرس: استان آذربایجان غربی، جنوب غربی شهرستان ارومیه، شهر سیلوانه، منطقه مرگور، روستای دیزج از توابع زیوه.
  • آبشار شملکان، از شگفت‌انگیزترین جاهای دیدنی اطراف ارومیه

آبشار شملکان، از شگفت‌انگیزترین جاهای دیدنی اطراف ارومیه

تفریح در طبیعت به‌ویژه کنار آبشار از بهترین نوع طبیعت‌گردی است. اگر برنامه‌ای برای گشت‌وگذار در طبیعت ارومیه دارید، بازدید از آبشار شملکان انتخاب خوب می‌شود. هوای خوب و طبیعت دل‌نشین اطراف این آبشار بهترین مکان برای استراحت در طبیعت است. برای رسیدن به این آبشار باید از روستای شملکان بگذرید. دیدنی‌های این مسیر هم کم نیست. بین راه می‌توانید توقفی در رستوران‌های ارومیه و کافی‌شاپ‌ها هم بزنید. وجود این امکانات تفریحی گردشگرهای زیادی را برای رفتن به این منطقه مشتاق می‌کند. فراموش نکنید که بخشی از مسیر رسیدن به آبشار را باید پیاده‌بروید؛ پس کفش مناسب و لوازم ضروری لازمتان می‌شود.

آدرس: استان آذربایجان، ۴کیلومتری جنوب شهرستان ارومیه، روستای شملکان.
  • غار تمتمه، غاری قدیمی از دوره پارینه سنگی

غار تمتمه، غاری قدیمی از دوره پارینه سنگی

غار تمتمه یا تمتمان یکی از جاهای دیدنی اطراف ارومیه است که قدمتی طولانی دارد. آثار کشف‌شده در این غار به دوره پارینه سنگی می‌رسد. حتی محقق‌ها می‌گویند این غار اولین محل سکونت در ارومیه است. برای بازدید از این غار باید از راهنماهای مجرب کمک بگیرید. همچنین تجهیزات لازم برای این سفر مثل کفش راحت، آب، لباس اضافه و چراغ قوه را فراموش نکنید. این غار تا شهر فاصله زیادی ندارد. برای اقامت می‌توانید به‌راحتی به شهر بروید و در یکی از هتل های ارومیه ساکن بشوید.

آدرس: استان آذربایجان غربی، 20کیلومتری جاده ارومیه، سرو، روستای تمتمان.
  • پارک جنگلی شیخ تپه ، از سرسبزترین جاهای دیدنی اطراف ارومیه

پارک جنگلی شیخ تپه ، از سرسبزترین جاهای دیدنی اطراف ارومیه

در بین جاهای تفریحی اطراف ارومیه پارک جنگلی شیخ تپه همیشه شلوغ و پررفت‌وآمد است. با گرم‌شدن هوا، بومی‌ها و گردشگرها به این پارک سرسبز می‌روند و اوقات شادی را می‌گذارنند. می‌شود در چشم‌انداز این پارک تپه‌ای باستانی را دید که فضای پارک را جذاب‌تر می‌کند؛ البته به‌خاطر ساخت‌وسازها بخش زیادی از این تپه از بین رفته است. درخت‌های تنومند پارک شیخ تپه سن‌وسال زیادی دارند و سایه‌بان خوبی برای نشستن هستند. نمایشگاه‌های مختلف و شهربازی از دیگر امکانات این مجموعه است. اهل ورزش هم که باشید، قدم‌زدن در پارک جنگلی شیخ تپه روزتان را می‌سازد.

آدرس: استان آذربایجان غربی، جنوب شرقی شهرستان ارومیه، بلوار نبوت.
  • تفرجگاه بند، مکانی سرسبز برای تفریح و گردش

تفرجگاه بند، مکانی سرسبز برای تفریح و گردش

گردش و بازدید از جاذبه‌های طبیعی در هر سفر لذت‌بخش است. در یکی از روستاهای قدیمی ارومیه، تفرجگاهی است که گردشگرهای مختلفی از سراسر کشور از آن بازدید می‌کنند. تفرجگاه بند در دامنه کوه‌های زاگرس با آب‌وهوای کوهستانی و چشم‌اندازهای سرسبزش بسیار دیدنی است. همچنین طبیعت بکر این منطقه از بهترین جاهای دیدنی اطراف ارومیه است. در نزدیکی این تفرجگاه رستوران و کافی‌شاپ‌هایی را مهیا کرده‌اند.

آدرس: استان آذربایجان غربی، کیلومتر 15 ارومیه، روستای بند.
  • ییلاق سیلوانا از خوش‌آب‌وهواترین جاهای دیدنی اطراف ارومیه

ییلاق سیلوانا از خوش‌آب‌وهواترین جاهای دیدنی اطراف ارومیه

یکی از بهترین جاهای تفریحی در ارومیه ییلاق سیلوانا است. نمی‌شود از منظره‌های بی‌نظیر این ییلاق چشم برداشت. دامنه‌ها و دشت‌های سرسبز ییلاق سیلوانا دست کمی از تابلوی نقاشی ندارد. خوب است سری به داخل روستا هم بزنید و از صنایع دستی روستایی‌ها دیدن کنید. اگر قصد خرید سوغاتی دارید، عسل سیلوانا بهترین انتخاب می‌شود. با خرید محصولات کشاورزی و دام‌پروری می‌توانید به کسب‌وکار بومی‌ها رونق بدهید.

آدرس: استان آذربایجان غربی، 30کیلومتری غرب ارومیه، روستای سیلوانا.
  • تالاب گلمرز، تجربه قایق‌سواری با چشم‌انداز زیبای کوه‌ها

تالاب گلمرز

تالاب‌ها از تماشایی‌ترین جاذبه‌های طبیعت هستند. می‌توانید در بازدید از جاهای دیدنی اطراف ارومیه به تالاب گلمرز سری بزنید. در چشم‌انداز تالاب، کوه‌های سربه‌فلک‌کشیده زاگرس خودنمایی می‌کند. با شروع بهار و آب‌شدن برف‌ها حجم آب تالاب بیشتر از هر زمان دیگری است. خبر خوب این است که اطراف این تالاب مغازه‌های مواد خوراکی و ایستگاه‌های قایق‌رانی مهیاست. از بابت رستوران و کافی‌شاپ هم خیالتان راحت باشد. می‌توانید ساعتی را روی آب تالاب قایق‌سواری کنید و از تماشای مناظر اطراف لذت ببرید؛ اما فراموش نکنید که اجازه شنا در این تالاب را ندارید.

آدرس: استان آذربایجان غربی، شهرستان ارومیه، روستای گلمرز.
  • جزیره اشک، از جالب‌ترین جاهای دیدنی اطراف ارومیه

جزیره اشک

شاید اسم جزیره شما را به یاد جنوب و خلیج فارس بیندازد؛ اما جزیره اشک، جزیره‌ای کوچک در دل دریاچه ارومیه است. این جزیره گونه‌های جانوری و گیاهی ویژه‌ای دارد. گوزن زرد ایرانی یکی از نایاب‌ترین حیواناتی است که در این جزیره زندگی می‌کند؛ اما این روزها به‌خاطر حجم کم آب در این منطقه به فکر انتقال این حیوان هستند. همیشه پرنده‌های مهاجر در مسیر رفتن به جنوب، در جزیره اشک ارومیه توقف می‌کنند. مرغ آتش، کاکایی، آنقوت و تنجه بخشی از این پرندگان هستند.

آدرس: استان آذربایجان غربی، ارومیه، بخش جنوبی کبودان، 40کیلومتری بندر گلمانخانه.
  • دریاچه دالامپر، از زیباترین جاهای دیدنی اطراف ارومیه

دریاچه دالامپر

بعد از کوه‌نوردی و صعود به قله کوه دالامپر، دریاچه‌ای زیبا و تماشایی انتظارتان را می‌کشد. اگر قصد کمپ دارید، اطراف دریاچه فضای خوبی برای نشستن و برپایی چادر است. تا دریاچه دالامپر که بروید، طبیعت بکر و بی‌نظیر در جلوی چشم‌هایتان می‌بینید. این چشم‌اندازها آن‌قدر زیبایت که شما را به وجود می‌آورد. یادتان باشد، شش ماه اول سال بهترین زمان بازدید از دریاچه دالامپر ارومیه است.

آدرس: استان آذربایجان غربی، 45کیومتری ارومیه، جاده ارومیه به اشنویه.
  • پیست اسکی خوشاکو، مهیج‌ترین تفریح در روزهای زمستان

پیست اسکی خوشاکو

بی‌تردید اسکی از مهیج‌ترین تفریح‌ها در فصل زمستان است. بین جاهای دیدنی اطراف ارومیه پیست خوشاکو جایگاه ویژه‌ای دارد. اگر در روزهای برفی سال گذرتان به ارومیه افتاد، پیشنهاد می‌کنم از پیست اسکی خوشاکو دیدن کنید. این مجموعه یکی از بهترین پیست های اسکی ایران است و از علاقه‌مندان به این ورزش به‌خوبی میزبانی می‌کند. سه تله‌سیژ، یک تله آموزشی، رستوران و کافی‌شاپ از امکانات خوب این پیست اسکی است. می‌توانید در روزهای تعطیل زمستان از ساعت 9 صبح تا 16 از این پیست استفاده کنید.

آدرس: استان آذربایجان غربی، 30کیلومتری غرب ارومیه، منطقه راژان، روستای خوشاکو.
  • سد شهر چای، از بهترین جاهای تفریحی اطراف ارومیه

سد شهر چای

گاهی سازه‌های انسانی در زیباترکردن طبیعت نقش مهمی دارد. بعد از ساخت سد روی رود شهر چای، آبگیری زیبا در نزدیکی ارومیه به وجود آمد. امروزه این سد یکی از جاهای دیدنی اطراف ارومیه است. گردشگرها و بومی‌ها کنار این سد پیک‌نیک می‌کنند و از هوای خوب طبیعت لذت می‌برند. به‌خاطر آب کافی باغ‌ها و مزارع سرسبزی در پایین‌دست سد به وجود آمده است. زیبایی مناظر اطراف را هم دوچندان کرده است. می‌توانید با دوربینتان تصویرهایی بی‌نظیر از این چشم‌اندازها ثبت کنید. فراموش نکنید که شنا در سد شهر چای ممنوع است.

آدرس: استان آذربایجان غربی، 12کیلومتری غرب ارومیه.
  • سد بوکان ارومیه، از زیباترین جاهای دیدنی اطراف ارومیه

سد بوکان ارومیه

سد بوکان از جالب‌ترین جاهای دیدنی اطراف ارومیه است که بازدید از آن را به شما پیشنهاد می‌کنم. آب جمع‌شده در پشت این سد، مثل دریاچه‌ای در دل کوه‌های زاگرس است. پوشش گیاهی خوب و وجود پرنده‌های تماشایی فضای اطراف سد را تماشایی‌تر می‌کند. بخشی از این سد فضای مناسبی برای برپایی چادر و نشستن دارد. خوردن چای داغ در بالای کوه و منظره دریاچه سفرتان را به‌یادماندنی می‌کند.

آدرس: استان آذربایجان غربی، شهرستان ارومیه، 35کیلومتری بوکان.
  • دره شهدا (قاسملو)، از بکرترین جاهای دیدنی اطراف ارومیه

دره شهدا (قاسملو)

خیلی از گردشگرها شیفته طبیعت زیبای ارومیه هستند. دره شهدا بخشی از این طبیعت است. این دره با جاذبه‌های تماشایی‌اش از بهترین مقاصدی است که می‌توانید برای کمپ در طبیعت انتخاب کنید. خان دره سی و دره قاسملو از دیگر اسم‌های این دره است. رودی در دره شهدا جریان دارد که باعث شادابی و طراوت دشت‌های اطراف می‌شود. در ابتدای دره پارکینگی برای پارک خودروها مهیا کرده‌اند. بعد از پارک خودرو با خیال راحت باقی مسیر را پیاده بروید. به دره قاسملو که رفتید، ساعتی را کنار چشمه بنشینید و گذر عمر را ببینید.

آدرس: استان آذربایجان غربی، 35کیلومتری جنوب غربی ارومیه.
  • چشمه آب معدنی کوه زنبیل ارومیه، چشمه‌ای با خواص درمانی

چشمه آب معدنی کوه زنبیل ارومیه

چشمه‌های آب معدنی یکی از ارزشمندترین جاذبه‌های طبیعت هستند. ایرانی‌ها در درمان بسیاری از امراض از آب این چشمه‌ها استفاده می‌کند. چشمه آب معدنی کوه زنبیل از جاهای دیدنی اطراف ارومیه است که گردشگرها برای بازدید ازآن مشتاق هستند. مقدار زیادی بی‌کربنات سدیم، آهن و سولفات در آب این چشمه است. آب‌تنی در این آب به درمان بیماری‌های مفصلی و پوستی کمک می‌کند. جالب است بدانید دمای آب چشمه ولرم است و در همه فصل‌ها ثابت می‌ماند.

آدرس: استان آذربایجان غربی، شهرستان ارومیه، دهستان نازلو چای، جاده پل دریاچه ارومیه.
  • چشمه آبگرم هفت آباد، از بهترین جاهای دیدنی اطراف ارومیه

چشمه آبگرم هفت آباد

روستای هفت آباد یکی از خوش‌آب‌وهواترین جاهای تفریحی ارومیه است. وجود چشمه آبگرم روستا توریست‌های زیادی را به طرف این منطقه می‌کشاند. دمای آب چشمه حدود 32 تا 34 درجه سانتی‌گراد است. آب‌تنی در این چشمه دردهای مفصلی را بهتر می‌کند. ساخت استخر در ورودی این چشمه استفاده از این آب را راحت‌تر کرده است. می‌توانید کنار استفاده از چشمه از طبیعت دل‌نشین روستا هم دیدن کنید.

آدرس: استان آذربایجان غربی، شهرستان ارومیه، بخش سیلوانا، روستای هفت آباد.

جاهای دیدنی اطراف ارومیه از زیباترین بخش‌های ایران است. از این سفر مجازی با ره بال آسمان لذت برده‌اید؟ اگر برای بازدید از آن‌ها مشتاق هستید برای خرید بلیط به سایت ره بال آسمان نگاهی بیندازید. اگر در سفرهای قبل از آن‌ها دیدن کرده‌اید، از خواندن تجربه‌هایتان لذت می‌بریم.

6 نظرات
  1. ارومیه قلب آذربایجان 💙❤💚 می گوید

    ارومیه قلب آذربایجان ❤
    به دیار آذربایجان ارومیه شهر والیبالی و والیبال نشین خطه آذربایجان خوش آمدید
    آذربایجان دیارنا گوزل اورمیه شهرینه چوخ خوش گلیبسیز
    به دیار آذربایجان شهر زیبایی ارومیه خیلی خوش آمدید
    ما آذربایجانی ها بخصوص اورمیه ای ها به ترکی ( اورمولوها) خونگرمو مهمان نوازیم

    یاشاسین آذربایجان ❤یاشاسین ارومیه

    URMİA ❤ AZERBAYCAN

    1. بانو تقیان می گوید

      زنده باد آذربایجان
      زنده باد ارومیه
      زنده باد ایران

  2. ارومیه قلب آذربایجان❤ می گوید

    ارومیه قلب آذربایجان 😍😍😍
    به دیار آذربایجان ارومیه شهر والیبالی و والیبال نشین خطه آذربایجان دومین شهر ترک نشین ایران بعد از شهر برادر و قارداش تبریز 💓شهر شهیدان باکری ها و امینی ها، شهر کاپیتان تیم ملی والیبال سعید معروف، شهر والیبالی و پایتخت والیبال آذربایجان ، شهر عاشیق های آذربایجان، شهر مهد و فرهنگ و قلب ابدی آذربایجان خوش آمدید 💓

    یاشاسین ایران 💓
    یاشاسین آذربایجان 💓
    یاشاسین اورمیه 💓

    💓 ارومیه قلب آذربایجان 💓

    1. یاشاسین آذربایجان یاشاسین ارومیه می گوید

      یاشاسین گوزل آذربایجان 💓
      یاشاسین گوزل اورمیه 💓

      💓 ارومیه قلب آذربایجان خاک ابدی و خط قرمز ترکها 💓

  3. ارومیه قلب آذربایجان ❤ می گوید

    ارومیه قلب آذربایجان ❤💚💙
    یاشاسین آذربایجان❤💚💙
    یاشاسین اورمیه ❤💚💙
    یاشاسین تورک ❤💚💙

    YAŞASIN AZERBAYCAN ❤💚💙
    YAŞASIN URMİA ❤💚💙
    YAŞASIN Türk ❤💚💙

  4. ارومیه قلب آذربایجان ❤💙💚 می گوید

    ارومیه قلب آذربایجان ❤💚💙
    یاشاسین آذربایجان❤💚💙
    یاشاسین اورمیه ❤💚💙
    یاشاسین تورک ❤💚💙

    YAŞASIN AZERBAYCAN ❤💚💙
    YAŞASIN URMİA ❤💚💙
    YAŞASIN Türk ❤💚💙

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.