زاغمرز نکا | مهمان‌نواز دوست‌داشتنی پرنده‌های مهاجر

4

ره بال آسمان می‌خواهد بار دیگر از یکی از دیدنی‌های شمال ایران برایتان بگوید. مازندران مانند روبان سبزی است که هرقدر از دیدنی‌های جذابش می‌گوییم بازهم کم است. این ‌بار به سراغ روستای زاغمرز در نکای استان مازندران می‌رویم و برایتان از این روستا در شهر بهشهر می‌گوییم. زاغمرز ویژگی‌های مختلفی دارد که باعث می‌شود در گروه مکان‌ها و نقاط مهم استان قرار بگیرد؛ یعنی بحث فقط درباره زیبایی‌های آن نیست، بلکه موقعیت آن از دیگر جهات هم اهمیت دارد. اجازه بدهید که در این مقاله درباره زاغمرز نکا بیشتر برایتان بگوییم.

زاغمرز نکا کجاست؟

همان ‌طور که پیش‌تر هم گفته شد، زاغمرز نکا روستایی است از توابع بخش مرکزی بهشهر در مازندران. این روستا مهم است. چرا؟ چون علاوه بر طبیعت زیبایی که دارد و وجود پناهگاه حیات‌وحش میانکاله در آن، شرکت‌ صدرا، نیروگاه شهید سلیمی نکا، شرکت ملی نفت ایران و بندر امیرآباد هم در آن قرار گرفته‌اند.

پس زاغمرز نکا هم از نظر طبیعت و گردشگری اهمیت دارد و هم از نظر اقتصاد و البته تجارت. این روستای دوست‌داشتنی در آستانه ورود به روسیه، شمال اروپا و کشورهایی است که در آسیای میانه قرار دارند. اگر بخواهیم دقیق‌تر درباره مکان قرارگیری زاغمرز صحبت کنیم، باید بگوییم که در منتهی‌الیه شمال نکا واقع است؛ یعنی در کناره غربی خلیج گرگان و در ابتدای شبه جزیره میانکاله.

آشنایی بیشتر با زاغمرز

زاغمرز نکا جزو روستاهای ایران است که هوای خوشی دارد. شاید برایتان جالب باشد که بخشی از مردمان این روستا در گذشته از سمت کردستان به این روستا کوچ کرده‌اند. به همین ‌خاطر هم هست که زبان رایج در این منطقه، کردی و مازندرانی است. زاغمرزی‌ها بیشتر اهل کشاورزی و صیادی‌اند.

جاهای دیدنی زاغمرز نکا

تصویری از دریا زاغمرز نکا

اگر بخواهیم از دیدنی‌های این روستا بیشتر بگوییم، باید به سراغ شبه جزیره میانکاله، تالاب لپو و خلیج گرگان و… برویم.

  • شبه جزیره میانکاله

شبه جزیره میانکاله از مناطق حفاظت‌شده ایرانی است. اما چرا؟ یکی از دلایل این است که در تمام بخش‌های سواحل جنوبی دریای خزر هیچ منطقه‌ای به دست‌نخوردگی این شبه‌جزیره وجود ندارد. برای همین هم هست که این شبه‌جزیره ناب اعتماد پرندگان مهاجر را به خود جلب می‌کند و انواع موجودات آبزی و تالاب‌ها در بستر و مجاورتش نفس می‌کشند و زندگی می‌کنند. یادتان باشد که نیمی از یکی از مهم‌ترین محصولات ایران یعنی خاویار از آب‌های این شبه‌جزیره به دست می‌آیند.

تالاب میانکاله نیز بخشی از این شبه‌جزیره است که ۱۰۰هزار هکتار وسعت دارد و حدود ۴۰ گونه پرنده در آن زندگی می‌کنند. در زمین‌های این تالاب هم می‌توان تنوعی به شکل زیر را دید:

  • شنزارهای ساحلی؛
  • زمین‌های باتلاقی؛
  • آبگیرها؛
  • مرداب جنگلی.
  • خلیج گرگان

خلیج گرگان بزرگ‌ترین خلیج دریای خزر در شمال ایران است. زمانی که رشته ساحلی شبه جزیره میانکاله از سمت شرق پیشروی کرده، این خلیج در جنوب شرقی دریا یا بهتر است بگوییم دریاچه خزر به‌ وجود آمده است. خلیج گرگان ماهیان باارزشی مانند ماهی سفید و کفال دارد. سهم چشمگیری از خاویار ایران هم به‌جز شبه جزیره میانکاله، از این خلیج صید می‌شود. پرندگان مهاجر هم در زمستان‌ها مهمان این خلیج می‌شوند و به‌طور کلی، از نقاط مهم زیست‌محیطی در شمال ایران و حتی دنیا به‌ شمار می‌رود.

  • تالاب لپو زاغمرز نکا

تالاب لپو زاغمرز نکا در غرب تالاب میانکاله قرار دارد و پذیرای پرندگان مهاجر است. از پرندگان مقیم این تالاب می‌توان به فلامینگو، قو و قره‌غاز اشاره کرد. این تالاب زیبا بسیار دیدنی است. می‌توانید برای دیدن پرندگان مهاجر به آن سر بزنید و قایق‌سواری در آن را هم تجربه کنید. البته یادتان باشد که پرنده‌ها در فصول سرد مهمان تالاب می‌شوند.

دریای زاغمرز نکا

در سفر به بهشهر و زاغمرز می‌توانید سری هم به دریا بزنید. ساحل زاغمرز ساری در ۳۵کیلومتری بهشهر قرار دارد و به جاده نیروگاه نکا و گهرباران ساری متصل می‌شود. اگر اهل شنا و آب‌تنی باشید، در تابستان‌ها می‌توانید زیرنظر نجات‌غریق‌ها به دریا بروید و شنا کنید. دریای زاغمرز نکا در فاصله اندکی از روستا واقع شده و پشت شبه جزیره میانکاله قرار دارد؛ بنابراین، امکان دسترسی به دریای خزر ندارد و مدتی است که در حال خشک‌شدن است.

اقامت در زاغمرز نکا

تصویری از اقامتگاه بوم گردی زاغمرز

اگر می‌خواهید دریای زاغمرز و دیدنی‌های دیگر این روستا را ببینید، باید بدانید که امکان اقامتتان در بهشهر یا خود روستا وجود دارد. با اجاره‌کردن خانه و ویلا در این نواحی روزهای خوشی از سفر را برای خودتان رقم خواهید زد.

نکته‌ای دردناک و هشداردهنده

تصویری از دریا زاغمرز نکا

بارها در ره بال آسمان از مراقبت و مواظبت از محیط‌زیست گفته‌ایم. درباره زاغمرز نکا هم باز به شما دوستان عزیز گوشزد می‌کنیم که در بازدید‌هایتان از این مکان دیدنی حواس خود را جمع کنید تا به طبیعت آسیب نرسد. متأسفانه در بازدیدهایی که از این روستا می‌شود دقت کافی از سوی گردشگران وجود ندارد.

نمایی از زاغمرز نکا

رهاکردن زباله‌ها در طبیعت همان است و ورود انواع میکروب‌ها و ویروس‌های بیماری‌زا به زندگی ساکنان روستا هم همان. سطح آب‌های زیرزمینی در مازندران بالاست و رهاسازی زباله‌ها در طبیعت ممکن است به این آب‌ها نفوذ کند. نفوذ بیماری به آبی که آب آشامیدنی هم هست، انواع بیماری‌های دردناک و سخت را به زندگی مردمان مازندران وارد می‌کند. همیشه با نگاه به این مسائل، گشت‌وگذاری مسئولانه در طبیعت داشته باشید.

مسیر دسترسی

هزینه ورودیرایگان
بهترین زمان سفرفصل بهار و تابستان
آدرس استان مازندران، نکا، یک کیلومتری جنوب دریای خزر و شرق نیروگاه نکا

زاغمرز نکا از آن مکان‌های جذابی است که اهمیت زیادی هم دارد. اگر گذرتان به بهشهر افتاد، حتماً سری هم به زاغمرز بزنید. این مکان زیبا از نقاط مهم مازندران است که هزارویک دیدنی برایتان در آستین دارد. یادتان باشد که ما در مجموعه ره بال آسمان توصیه‌ای تکراری اما خیلی خیلی مهم هم داریم: اگر گذرتان به زاغمرز یا هر نقطه دیگری از طبیعت افتاد، با آن مهربان رفتار کنید و نگذارید که گزندی ببیند. ما بی‌ محیط‌زیستی سالم و پویا، به‌سمت نابودی می‌رویم. باور این موضوع در سال‌های اخیر سخت نیست؛ انواع بیماری‌ها و آلودگی‌های طبیعت ما را خسته و ناخوش کرده‌اند؛ پس باید در رفتارمان با آن تجدیدنظر کنیم. موافقید؟ قبول دارید که طبیعت مادر ماست و باید به آن احترام زیادی بگذاریم؟

زاغمرز نکا روستایی است از توابع بخش مرکزی بهشهر در مازندران.

بهشهر در شرق مازندران است و زاغمرز هم در بخش مرکزی آن قرار دارد. زاغمرز نکا در ۴۰کیلومتری بهشهر است.

خلیج گرگان، شبه‌جزیره میانکاله، تالاب لپو، دریای زاغمرز.

برای رفتن به زاغمرز باید راهی دهستان میانکاله در بخش مرکزی شهرستان بهشهر شوید.

امکان اجاره‌کردن خانه و ویلا در بهشهر و خود روستا وجود دارد.

5/5 (3 نظر)
4 نظرات
  1. سعید می گوید

    سلام
    من اوایل خرداد سال ۹۸ رفتم زاغمرز و دریای زاغمرز. امکانات رفاهی نسبتاً خوبی نزدیک دریا داشت؛ مثلاً پارکینگ داشت، مواد خوراکی و سوپری و سرویس بهداشتی هم داشت؛ اما خیلییییی شلوغ بود و همین شلوغی تا حدی کثیفی هم به همراه داشت. هوا هم خیلی گرم بود.

    1. بانو تقیان می گوید

      سعید عزیز،
      برای توضیحاتی که دادید، ممنونیم.
      هوای مناطق شمال ایران در خرداد شرجی می‌شه؛ برای همین هم شما احساس گرما داشتید.

  2. مجید می گوید

    همه چیز راجع به این روستا جذاب بود. از آب و هواش گرفته تا جاذبه های دیدنی بی نظیرش و اقامتگاه های جذابش. ممنون از شما بابت این مطلب جامع و دلنشین. مشتاق شدم که روزی به این روستا سفر کنم و از نزدیک جاذبه های بی نظیرش رو ببینم و از اقامت در خانه های روستایی دوست داشتنیش لذت ببرم.

    1. بانو تقیان می گوید

      مجید عزیز، ما هم ممنونیم از شما بابت درج نظرتون.
      خوشحال می شیم بعد از سفر، از تجربه‌هاتون برامون بگید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.