جاهای دیدنی بهشهر | راهنمای سفر بهشهر

0

روی نقشه استان مازندران که نگاه کنید، چیزی شبیه به یک ماهی زیبای آرام می‌بینید که سرش رو به شرق نقشه است و دم زیبایش رو به غرب. درون این ماهی زیبا پر شده از مناطق سبز و باطراوت و رودهای جاری که دیدنشان شوق زندگی را در هر دلی به جریان می‌اندازد. این ماهی قشنگ، بهشهر نام دارد. دوست دارید با جاهای دیدنی بهشهر آشنا شوید؟ تردید برای چه؟ همراه ما شوید.

فهرست مطالب

بهشهر کجاست؟

حتماً با خواندن مقاله متوجه شده‌اید که بهشهر کجاست. شهرستان بهشهر در مازندران جا خوش کرده است. این شهرهای شمال ایران محسوب می‌شود، از جنوب به استان سمنان، از شرق به شهرستان گلوگاه، از غرب به شهرستان نکا و از شمال به دریای خزر و خلیج میانکاله می‌رسد. به این شهر که سفر کنید می‌توانید هم‌زمان شاهد سه ناحیه کوهستانی با جنگلی سرسبز و درهم تنیده، دشت‌های زیبا و مزارع و همچنین دریا باشید. به عبارت دیگر جنگل و دشت و دریا را در کنار هم می‌بینید.

بهترین زمان سفر به بهشهر | بهار و تابستان

Connection Error

No any data received from Forecast.io!.

طبیعت بهشهر آنقدر زیبا و متنوع است که در همه فصل‌های سال شما را شگفت‌زده می کند. اگر دوست دارید در هوایی مطبوع و ملایم به این شهر بروید، بهار و تابستان را انتخاب کنید. روزهای خوش فصل بهار و تابستان بهترین زمان سفر به بهشهر هستند. در این روزها هوا اعتدال نسبی دارد و با خیال راحت می‌توانید همراه با خانواده یا دوستان در این شهر قدم بزنید و از جاذبه‌هایش لذت ببرید. البته قبل از سفر نیز نیم‌نگاهی به هواشناسی هم بزنید، ممکن است در یکی از روزهای تابستان، گرفتار گرمای بیش‌از حد شمال و شرجی‌بودن هوا شوید.

جاهای دیدنی بهشهر | جنگل و کوه و دریا

  • شبه جزیره میانکاله

تصویری از طبیعت ساحل میانکاله

تالاب میانکاله در 12کیلومتری شمال شرق بهشهر با مساحت بیش از 66 هزار هکتار قرار دارد. این جزیره مهربان هرساله آغوشش را برای میزبانی پرندگان مهاجر فراوانی از مناطق مختلف جهان باز می‌کند. از مهم‌ترین دلایلی که باعث توجه بسیاری از توریستان و گردشگران به سواحل میانکاله شده، دست‌نخوردگی این منطقه است.

تصویری از دریای میانکاله

در واقع بر عکس بسیاری از مناطق ساحلی حاشیه دریای خزر که دست‌خوش تغییرات زیاد ناشی از ساخت‌وساز‌های غیر مجاز شده‌اند، اطراف بهشهر هنوز بکر و دست‌نخورده باقی مانده است. همین امر باعث شده میانکاله به یکی از زیباترین زیستگاه‌های پرندگان تبدیل شود. این مجموعه در فهرست اماکن زیست محیطی جهانی ثبت شده و از زیباترین تالاب‌های جهان به شمار می‌رود.

  • غار التپه

تصویری از طبیعت غار التپه عباس آباد بهشهر

در قسمت شرقی بهشهر در امتداد جاده عباس آباد و در حاشیه غربی روستای عباس‌آباد غار التپه قرار دارد. این غار از ۱۰هزار و ۵۰۰ سال قبل مرکز اولین اجتماعات بشری در حوزه دریای خزر بوده است. البته این تنها غار منطقه نیست. غارهای دیگری هم مثل کمیشان، قلعه بن، نرگسی، سیاه خانی، رستمکلا و غار کلر در بهشهر وجود دارند.

  • منطقه ییلاقی هزارجریب بهشهر

تصویری از طبیعت پارک جنگلی هزار جریب بهشهر

جنگل هزارجریب جزو مناطق حفاظت‌شده استان مازندران است. این ییلاق زیبا نیمه‌مرطوب و معتدل است و پوشش گیاهی متنوع و جنگل‌های دست‌نخورده فراوانی دارد. وجود مراتع زیاد و جنگل‌های بکر باعث شده جاندارانی مانند مارال، شوکا، بز و پازن در این نواحی از بهشهر با امنیت زندگی کنند. این ترکیب زیبا، روزهای قشنگی را در دفتر خاطرات شما می‌سازند.

تصویری از آبشار پارک جنگلی هزار جریب بهشهر

البته فراموش نکنید که دره‌های زیاد و رودخانه‌های پر آب و مناطق ییلاقی متعدد بهشهر میزبان گونه‌های دیگری از جانداران مثل پلنگ، خرس قهوه‌ای، گراز، روباه، شغال، تشی، گربه وحشی، سمور جنگلی هم هست. پس بهتر است قید شب‌مانی در آن را بزنید یا با گروه مجرب شب را اینجا اتراق کنید.

  • آبشار سنگ نو

تصویری از آبشار زیبا سنگ نو بهشهر

فلسفه نام‌گذاری آبشار سنگ نو بهشهر بسیار جالب است. سنگ بزرگی زیر آبشار قرار داشته که به علت فشار آب صیقلی و صاف شده است. به این سنگ، سنگ نو می‌گویند. آبشار سنگ نو در ۳کیلومتری جنگل‌های جنوبی بهشهر، در اعماق جنگل، در دل طبیعت بکر بهشهر قرار دارد که شامل 4 آبشار است.

آخرین آن‌ها که بزرگ‌ترین آبشار هم هست ارتفاعی در حدود ۱۲ متر دارد. در قسمت پایین آبشار حوضچه‌ای طبیعی به عمق 4 متر ایجاد شده که در گرمای تابستان برای آب‌تنی و شنا بسیار لذت‌بخش است. پس اگر تابستان به بهشهر سفر کردید، به خودتان وعده یک شنای حسابی و دل‌چسب بدهید. البته توجه داشته باشید که به علت قرارگیری راه اصلی در مسیر رودخانه و جریان آب و تخت سنگ‌های لیز و پوشیده از خزه، پیمودن این مسیر، ممکن است کمی سخت و خطرناک باشد. توصیه می‌کنیم برای رفتن به چنین نقاطی حتماً با گروه و با تجهیزات کامل باشید تا سفری امن و لذت‌بخش را تجربه کنید.

  • مجموعه تاریخی تفریحی عباس آباد بهشهر

تصویری از پارک تفریحی تاریخی عباس آباد بهشهر

اگر به دنبال زیباترین چشم‌انداز‌های فرهنگی و طبیعی کشور می‌گردید، سری به مجموعه تاریخی تفریحی عباس آباد در 9کیلومتری جنوب شرقی بهشهر بزنید. دریاچه عباس آباد بهشهر به وسعت 10 هکتار همراه با عمارت میان آن از جمله شاهکار‌های دوران صفوی است. این بنای باشکوه بر بالای تپه‌ای مشرف به سد عباس‌آباد در ۳ طبقه پلکانی قرار دارد. گویا در گذشته هر طبقه برای قشر خاصی طراحی شده است. این مجموعه با همکاری دوستانه انسان و طبیعت پدید آمده و این روزها به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی بهشهر شهرت پیدا کرده است.

تاریخچه | بهشهر در گذر زمان

تصویری از اشرف البلاد

تا قبل از دوره صفوی، بهشهر را با نام‌های تمیشان، خرگوران، نامیه و پنج‌هزاره می‌شناختند. پس از سفر شاه عباس به این شهر و اتفاقات دیگر، اسم منطقه به اشرف‌البلاد به معنی شریف‌ترین مکان‌ها تغییر کرد. اشرف‌البلاد در زمره شهرهای مهم برای تجارت در عصر قاجار بود. پس از آن طایفه‌های مختلف نظیر ارامنه و گرجی‌ها از قفقاز به این شهر کوچ کردند.

تصویری از طبیعت سرسبز استان مازندران

وجود آثاری در غار کمربند و هوتو واقع در چند کیلومتری غرب بهشهر، حاکی از آن است که در دوره ماقبل تاریخ نیز افرادی در این منطقه زندگی می‌کردند. تحقیقات باستان‌شناس‌های معروف خارجی روی ابزار و ادوات کشف‌شده و همچنین وجود اسکلت و جمجمه انسان در این غار به‌وضوح نشان می‌دهد که منطقه مربوط به زمان ماقبل تاریخ است. برخی از مورخان هم معتقدند که در زمان هخامنشیان، اقوامی در این منطقه ساکن بوده‌اند.

بناهای تاریخی بهشهر | یادگاری گذشتگان

  • کاخ صفی آباد

کاخ صفی آباد در سال 1010 هجری به دست شاه عباس صفوی در بهشهر احداث شد. این عمارت باشکوه در میان باغی زیبا و بر فراز کوهی است. تماشای شهر از بالای این کوه تجربه فوق‌العاده‌ای است. در دوران قاجار این عمارت زیبا به ویرانه‌ای تبدیل شد؛ ولی در زمان رضا پهلوی و به دستور او این کاخ را به شیوه معماری عصر صفویه بازسازی کردند. در حال حاضر که مسیر کاخ صفی آباد را در پیش بگیرید به یک جاده بن‌بست می‌رسید که به یک منطقه نظامی منتهی می‌شود. به همین دلیل متأسفانه امکان بازدید از کاخ برای عموم وجود ندارد. با این حال، خدا را چه دیدید، شما این مسیر را بروید، شاید شانس با شما یار بود و امکان باردید برایتان فراهم شد.

  • گورستان سفید چاه

تصویری از گورستان سفید چاه

اگر دنبال کشف معماهای اسرارآمیز هستید، بازدید از گورستان سفید چاه را از دست ندهید. یکی از آثار تاریخی جالب بهشهر، گورستان سفید چاه است. اهالی این روستا معتقدند که خاک سفید این مکان نمی‌گذارد که اجساد مردگان پوسیده شود. این قبرستان یادگاری از دوران تیموریان است.

سنگ قبرهای این گورستان نیز به حالت عمودی و با نقش‌ونگارهایی زیباست. حکاکی روی آن‌ها نشان می‌دهد که هر کدام از مردگان زن بوده‌اند یا مرد و اینکه در زمان حیاتشان چه شغلی داشته‌اند. وجود این عوامل به این گورستان شهرت جهانی بخشیده است. از دیگر دلایل معروف‌شدن این گورستان، وجود مقبره سه تن از نوادگان امام موسی کاظم علیه السلام در آن است. دوست عزیزمان در مقاله‌ای دیگر درباره این قبرستان پر رمز و راز مطالب جالبی نوشته‌اند. کافی است روی نامش کلیک کنید تا مقاله برایتان باز شود.

  • خانه احمد علی خان هزارجریبی

در روستای سرخ گریوه از توابع بهشهر خانه احمد علی خان هزارجریبی با بنایی آجری و معماری بی‌نظیر به چشم می‌خورد. این بنای معروف مربوط به دوران قاجار است و به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. همه ساله مسافران و رهگذران فراوانی از همه نقاط کشور برای تماشای این جاذبه تاریخی به این شهر می‌آیند.

  • باغات بهشهر

تصویری از طبیعت زیبا باغشاه بهشر

مجموعه باغات بهشهر از آثار ارزشمند دوره صفوی است که به‌عنوان یکی از میراث ایرانی، ثبت جهانی یونسکو شده. باغات بهشهر از معتبرترین باغات کشور هستند و بخش‌های مختلفی مانند باغ چشمه، باغ تپه، باغ خلوت یا حرمسرا، باغ شمال و باغ صاحب الزمان را شامل می‌شوند. البته همه این باغ‌ها با دیوارهای سنگین بلند از یکدیگر جدا شده‌اند. عمارت اولیه باغ شاه متعلق به دوران صفویه است که این روزها به‌عنوان پارک در دسترس عموم قرار گرفته و شهرداری بهشهر هم در آن قرار دارد.

اماکن مذهبی بهشهر | میعادگاه مؤمنان

  • امامزاده قاسم

در ۱۰کیلومتری شهرستان بهشهر و در مسیر جاده اصلی، بارگاه امامزاده قاسم، از نوادگان موسی‌بن‌جعفر (ع) قرار دارد. بنای این بارگاه چندین‌بار بازسازی و تعمیر شده است. وجود زائرسرا با حدود ۲۰ اتاق، این مکان را به مقصد مناسبی برای زیارت و اتراق مسافران برای رفع خستگی در طول سفر تبدیل کرده است.

  • بقعه‌ بی‌بی زینب

بقعه بی‌بی زینب در روستای خورشید کلا در مسیر گلوگاه بهشهر جایگاه خاصی در بین مسافران و گردشگران دارد. تاریخ ولادت بی‌بی زینب نامشخص است؛ اما به گفته برخی از اهالی، قدمت آن به ۳۰۰ سال قبل بازمی‌گردد. بر اساس تحقیقات انجام‌شده گفته می‌شود ایشان از نوادگان امام موسی کاظم (ع) هستند. رانندگان و مسافران همیشگی در مسیر مازندران، گلستان، سمنان اعتقاد خاصی به بی‌بی زینب دارند.

فرهنگ و هنر | نمادی از تمدن

  • زبان و گویش محلی

جالب است که بهشهر وسعت چندانی ندارد؛ اما لهجه‌ها و گویش‌های مختلفی در آم شنیده می‌شود. این توع تا حدی است که می‌توان برایش مقاله‌ای جداگانه نوشت! در کل گویش مردم بهشهر مازندرانی است. این گویش در واقع زبان فارسی با لهجه طبری قدیم است و سابقه ادبی طولانی دارد و با لهجه‌های گوناگون در سراسر استان مازندران به گوش می‌خورد. مثلاً لهجه در مناطق شرقی استان در شهرهایی مثل چالوس و نوشهر و بهشهر با مناطق غربی استان شامل شهرستان‌های تنکابن و رامسر متفاوت است.زبان مناطق غربی مازندران به دلیل نزدیکی با استان گیلان مشترکات بسیاری با زبان گیلکی دارد. البته زبان‌های دیگری همچون ترکی، کردی، بلوچی، سمنانی و … در نقاط مختلف مازندران رایج است. برای مثال در منطقه گلوگاه که یک منطقه ترک‌نشین است، مردم آن با زبان ترکی آذربایجانی همراه با رگه‌هایی از زبان مازنی صحبت می‌کنند.

  • لباس محلی

لباس محلی در شهرستان بهشهر و به‌طور کلی در استان‌های شمالی کشور با رنگ‌های متنوع و شاد آمیخته شده که در عین پوشیدگی کامل جذابیت‌های ظاهری بسیاری دارد. پوشاک مردان در این سرزمین بسته به نوع کار در فصول مختلف سال دارای طرح‌بندی و رنگ‌بندی متنوع است. لباس زنان نیز آمیزه‌ای از رنگ‌ها و طرح‌های شاد و زیباست که حتی تماشایش نیز به انسان انرژی و نشاط می‌دهد.

  • موسیقی محلی

موسیقی محلی در بهشهر و سایر نقاط استان سرشار از عناصر طبیعی و ظرافت و همچنین برگرفته از فرهنگ و آداب و رسوم مردم این خطه است. این موسیقی با پیشینه تاریخی خود از جایگاه ویژه‌ای در سراسر نقاط کشور برخوردار است. موسیقی محلی در مازندران شامل دو بخش کلی آوازی و سازی است. سرنا، نی و کمانچه از محبوب‌ترین و پرکاربردترین سازها در این استان است.

  • غذای محلی

رشته پلو یکی از معروف‌ترین غذاها در بهشهر است. کمتر کسی پیدا می‌شود که اهل شمال باشد و این غذای محبوب و خوشمزه را نشناسد. رشته پلو طرز تهیه‌ای بسیار ساده دارد و مواد اولیه آن شامل برنج، رشته پلویی، کشمش، پیاز داغ و کره داغ است. در بهشهر رسم است که رشته پلو در روز جشن نوروز خورده شود.

از دیگر غذاهای پرطرف‌دار در بهشهر پلومرغ است. البته این غذا در شهرهای مختلف کشورمان طبخ می‌شود؛ ولی طرز تهیه این غذا در بهشهر متفاوت است. استفاده از موادی چون رب انار و زعفران در این غذا طعمی ‌بی‌نظیر ساخته است. مواد اولیه این غذا شامل فیله مرغ، سیب زمینی، برنج و پیاز است البته با توجه به ذائقه، استفاده ازآلوی سیاه یا زرد در این غذا طعم متفاوتی به وجود می‌آورد.

رستوران در بهشهر | جایی برای چشیدن طعم تازه

رستوران عباس آباد از معروف‌ترین رستوران‌ها در بهشهر است. طعم بی‌نظیر غذاهای این رستوران در کنار فضای زیبا و دل‌نشین آن موجب شده جزو اولین انتخاب‌ها برای گردشگران و مسافران باشد. رستوران اکبر جوجه، رستوران جهانگردی و رستوران خانه بلوط هم انتخاب برخی از مسافران این شهر است.

اقامت در بهشهر | محلی برای آسایش

اقامتگاه بومگردی میانکاله در ۱۲کیلومتری شمال بهشهر با امکانات کامل و ظرفیت 10نفره، محیطی امن و آرام برای مسافران فراهم می‌کند. این اقامتگاه دارای دو اتاق و یک حیاط دربست است و همچنین چشم‌انداز دریاچه میانکاله لحظات دل‌نشینی را در این مکان به وجود خواهد آورد.

در منطقه هزارجریب بهشهر هم اقامتگاه خونه مادربزرگ با معماری سنتی بسیار زیبا وجود دارد. این مکان ۸ واحد دارد که 50 نفر مسافر را در خود جا می‌دهد. طبیعت بکر اطراف این اقامتگاه نظیر آبشارهای اسپه، آبشار سمبی، تپه‌های مرتفع و سرسبز می‌تواند جزو تجربه‌های خاطره انگیز از اقامت در این شهر باشد.

سوغاتی بهشهر | یادگاری سفر

نمدمالی از رشته‌های پرطرفدار در شهرستان بهشهر و سایر نقاط مازندران است. نمد‌ها از پشم گوسفند و به رنگ‌های طبیعی ساخته می‌شوند. کنده‌کاری روی چوب از دیگر هنرهای رایج در این منطقه است. برای این کار از چوب درختانی چون گردو، فوفل و افرا استفاده می‌شود که سطح مناسب و صافی دارند. از جمله اشیای ساخته شده می‌توان به مجسمه‌های حیوانات، شطرنج و ظروفی مثل پیمانه شیر اشاره کرد.

مسیر دسترسی به بهشهر

  • مسیر زمینی

بهشهر با قرارگیری در ناحیه شرقی استان مازندارن و نزدیکی به استان گلستان در مسیر جاده اصلی ساری به گرگان قرار دارد. البته در این مسیر شهرهای نکا و گلوگاه هم هستند. همچنین راه‌های فرعی مانند جاده دامغان- گلوگاه هم وجود دارند که به‌صورت غیرمستقیم جزو راه‌های زمینی منتهی به شهرستان بهشهر به شمار می‌آیند.

  • راه آهن

شهرستان بهشهر به راه آهن هم دسترسی دارد و در مسیر راه آهن تهران- سوادکوه- قائمشهر- گرگان واقع شده است.

  • راه دریایی

از نظر دسترسی به راه‌های آبی هم بهشهر با در اختیار داشتن بندر امیر‌آباد موقعیتی استراتژیک و حساس از نظر تجاری و حمل و نقل دارد به‌طوری که سالانه صادرات بسیاری از محصولات کشاورزی و سایر کالاها از طریق آب‌های آزاد این ناحیه انجام می‌شود.

جاهای دیدنی بهشهر آنقدر جذاب و دوست‌داشتنی هستند که کسی دلش نیاید به‌راحتی از آن‌ها دل بکند. پیشنهاد ما در ره بال آسمان این است که به این شهر زیبا سفر کنید و روح‌وروانتان را در هوای خوبش صیقل دهید. در کوه و دشت و جزیره‌اش قدم بزنید. ریه‌هایتان را مهمان اکسیژن خالص کنید و برای فرداهایتان عکس‌هایی به یادگار بگیرید. در بازگشت از این سفر سراسر خاطره، برای ما هم از تجربه‌هایتان و دیدگاهتان درباره این شهر بنویسید.

شبه جزیره میانکاله، آبشار سنگ نو، عمارت صفی آباد، گورستان سفید چاه، مجموعه تاریخی تفریحی عباس آباد و غیره.

مجسمه‌های حیوانات، شطرنج و ظروفی مثل پیمانه شیر که حاصل کنده‌کاری روی چوب هستند.

اقامتگاه بومگردی میانکاله و اقامتگاه بومگردی خونه مادربزرگ دو گزینه عالی برای اقامت هستند.

مازندران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.