آبشار پلنگ سو بلوردکان | آبشار همیشگی بیشه‌های گیلان

1

آبشار پلنگ سو در حوالی روستای بلوردکان، شما را به شور زندگی فرا می‌خواند. این آبشار از ارتفاعات سرچشمه می‌گیرد؛ سپس رودی می‌شود و در جنگل جریان می‌یابد. ترانه طبیعت در این منطقه، زندگی را برایمان مرور می‌کند. می‌خواهید درباره این آبشار کمترشناخته‌شده جنگل‌های شمال ایران بیشتر بدانید؟ همراه ما رهسپار گیلان زیبا شوید.

آبشار پلنگ سو بلوردکان کجاست؟

عکس روستای بلوردکان

در شمال ایران، استان گیلان و شهرستان لنگرود، روستایی به نام  بلوردکان (Bolour Dokan) قرار دارد. این روستا منطقه‌ای جنگلی و کوهستانی است. در تقسیم‌بندی منابع طبیعی، این منطقه در محدوده املش قرار می‌گیرد. در مسیر روستای بلوردکان به لات لیل، به‌سمت جنگل، آبشار اصلی پلنگ سو قرار دارد.

معرفی آبشار پلنگ سو بلودرکان | در پناه طراوت جنگل

در جنگل‌های منطقه بلوردکان، این آبشار دائمی از ارتفاعات سرازیر می‌شود و با سنگ و صخره و سرسبزی، منظره‌ای دلربا پدید می‌آورد. در محل سقوط آب، حوضچه‌ای لبریز از آب وجود دارد. سرریز آب، رودی می‌شود و به راه می‌افتد. در این منطقه، انواع گیاهان و درخت‌‌ها مثل افرا، توسکا، ممرز، انجیلی، شمشاد و … رشد کرده‌اند. این درختان در همه فصل‌ها، زیبایی خاصی به این منطقه می‌دهند. پرندگان گوناگون و جانورانی مثل گراز و روباه نیز در این حوالی وجود دارد. چند آبشار دیگر هم در این منطقه جریان دارد که برای یافتنشان باید در مسیر جنگل پیشروی کنید.

جاذبه‌های آبشار پلنگ سو بلودرکان | غوغای سرخوشانه طبیعت

آبشار و جنگل با درختان زیبا و استوار، چشم‌اندازی دلکش پدید آورده‌اند. از جاذبه‌های این طبیعت زیبا باید به جریان روح‌نواز آبشار، زیبایی حوضچه و سرزندگی رودی که جاری می‌شود، اشاره کنیم. هوای خوش این منطقه را نفس بکشید. کنار آبشار راه بروید، با نوازش آب و قطره‌های شادی‌آورش، نشاط را لمس کنید. در حوضچه آب‌تنی کنید و طبیعت را در آغوش بکشید. حواسمان باشد که با طبیعت زیبا، مهربان باشیم.

امکانات گردشگری| اسباب رفاه در سفر

عکس طبیعت اطراف روستای بلوردکان

می‌توانیم بگوییم که اینجا منطقه‌ای بکر است. برای یافتن رستوران می‌توانید به لنگرود یا املش بروید. خبر خوب این است که در روستا، موبایل آنتن می‌دهد و اینترنت موبایلتان برقرار خواهد بود.

جاهای دیدنی اطراف آبشار پلنگ سو بلودرکان | دوشادوش زیبایی‌ها

هرجای گیلان که قدم بگذارید یک جاذبه تازه غافلگیرتان می‌کند. به تماشای جاهای دیدنی املش و  اطراف آن، از پارک جنگلی گرفته تا کاروانسرا و مکان‌های تاریخی این مناطق بروید و از حضور در این خطه خرم لذت ببرید.

  • پل بلوردکان

عکس پل بلوردکان

پل قدیمی بلوردکان که در مسیر قدیمی شاه عباسی قرار دارد به پل صفوی معروف است. این پل در دهستان لات لیل و در نزدیکی شهر املش قرار دارد.

  • هلودشت

روستای هلودشت زیبا به نام‌های دیگری چون هالی دشت نیز معروف است. این منطقه در جنوب دهستان لات لیل واقع شده است. مسیر بلوردکان به هلودشت پیچ‌های متعدد دارد و با باغ‌ها و انواع درختانش شما را مجذوب خود می‌کند.

  • غار لیاروی

عکس غار لیاروی

غار سنگی لیاروی، حوالی روستای «لیارو» و طبق تقسیمات کشوری در شهرستان لنگرود قرار دارد. درون این غار قندیل‌های زیبایی به چشم می‌خورد. عرض دهانه ی این غار قدیمی ۲ متر و عمق آن ۹۰ متر است. این غار نیز از جاهای دیدنی اطراف آبشار پلنگ سو بلوردکان به شمار می‌رود.

  • قله ناتشكوه

قله ناتشکوه یا آتشکوه هم در شرق گیلان قرار دارد. باستان‌شناسان دریافته‌اند که این ارتفاعات، محل مرکزی یکی از تمدن‌های کهن ایران‌زمین بود.

  • آبشار چالدشت

آبشار چالدشت در شهرستان لنگرود، منطقه روستایی چالدشت و درون جنگلی زیبا قرار دارد. می‌توانید از شهرستان املش به این آبشار تماشایی برسید.

نکات مهم برای بازدید | آنچه قبل از سفر باید بدانم

عکس آمادگی رفتن به طبیعت

  • برای سفر به آبشار پلنگ سو خوب است که کفش و لباس اضافه، چتر، دمپایی، بارانی را به همراه داشته باشید.
  • قسمت‌هایی از مسیر باید پیاده‌روی کنید؛ پس کفش مناسب بپوشید.
  • برای رسیدن به آبشار اصلی مسیر چندان سختی در انتظارتان نیست؛ اما برای بالارفتن از سنگ‌ها و صخره‌ها به مهارت‌های ورزشی و صخره‌نوردی نیاز دارید.
  • مسیر رسیدن به این منطقه نیز جاده‌ای آسفالت است که البته ممکن است در بعضی قسمت‌هایش آن‌چنان صاف و هموار نباشد.

بهترین زمان بازدید از آبشار پلنگ سو بلودرکان | وقت خوش دیدار

بهار بهترین فصل برای رفتن به بلوردکان است. برف و باران زمستان، به آبشار و رودخانه جان تازه می‌بخشد و در فصل بهار  و با ذوب‌شدن برف‌ها، زیبایی‌های آبشار چندبرابر می‌شود. تابستان سرسبز و پاییز رنگارنگ این ناحیه هم زیبایی‌های خاص خود را دارند. به‌طور کلی آب‌و‌هوای این منطقه معتدل و مرطوب است و در همه فصل‌ها می‌تواند باب‌طبع باشد. این نکته را به یاد داشته باشید که گیلان، استانی پرباران است.

اقامت در اطراف آبشار پلنگ سو بلودرکان | فرصت آرام‌گرفتن در طبیعت

در بلوردکان، هتلی وجود ندارد. برای اقامت در منطقه، در صورت مساعدبودن شرایط، کمپینگ راه‌حل خوبی است. گردشگران زیادی به گیلان و شهرها و روستاهای آن می‌روند. این استان خطه‌ای توریست‌پذیر است و امکان اجاره ویلا و کلبه چوبی در مناطق اطراف وجود دارد.

مسیر دسترسی به آبشار پلنگ سو | جاده‌های سبز

در فاصله حدود ۱۷ کیلومتری مرکز شهر املش، به این آبشار نزدیک می‌شوید. بعد از رسیدن به روستای بلوردکان، به‌طرف روستای لات لیل حرکت کنید. نرسیده به روستا، در کمتر از ۱۰ دقیقه به آبشار خواهید رسید.

هزینه بازدیدرایگان
بهترین زمان بازدیدفصل بهار و تابستان
آدرسلنگرود، بعد از بلوردکان، نرسیده به روستای سر لیل

این‌بار در ره بال آسمان با آبشار پلنگ سو بلوردکان آشنا شدیم. این آبشار در مناطق جنگلی و سرسبز حوالی روستای بلوردکان قرار دارد. گوش سپردن به آواز خوش آبشار، تنفس در هوای جان‌بخش شمالی و دل‌سپردن به سفری این‌چنین شادی‌آور، راه فوق‌العاده‌ای برای دوری از روزمرگی‌ها است. خوشحال می‌شویم اگر از تجربه‌هایتان برایمان بنویسید.

بله؛ حدود ۱۰ دقیقه پیاده‌روی دارد.

خیر؛ می‌توانید به مناطق اطراف بروید.

در صورت مساعدبودن شرایط، می‌توانید چادر بزنید.

اگر از جنوب شهر لنگرود حرکت کنید بعد از طی مسافتی حدود ۳۰ کیلومتر، به این منطقه می‌رسید.

5/5 (3 نظر)
1 نظر
  1. مهناز می گوید

    چرا از هممممه زیبایی های خلقت توی گیلان چند نمونه هست؟؟؟ به نطرم همه مردم دنیاااا باید حداقل یه سفر به گیلان زیبا داشته باشن.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.