جاهای دیدنی املش گیلان | انعکاسی از بهشت

0

هرکس تصور خاصی از بهشت در ذهن خود دارد. در کتب مختلف دینی، بهشت را به اشکال گوناگون توصیف کرده‌اند. در تمامی این کتاب‌ها، منظره‌ای سرسبز و خیره‌کننده و چشمه‌های جوشان و آسمان آبی به تصویر کشیده می‌شود. امروز قصد داریم شما را با بخشی از بهشت زمینی ایران، یعنی جاهای دیدنی املش گیلان در شمال ایران آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

روستای املش کجاست؟

روستای املش روستایی نه‌چندان کوچک در استان گیلان است. قدمت این روستا به دوران صفویه بازمی‌گردد. زمانی که اولین بار از این روستا دیدن کنید، گل از گلتان شکفته می‌شود. با خودتان می‌گویید مگر می‌شود یک روستا تا این حد زیبا باشد؟ انگار خداوند توجه خاصی به این روستا داشته است. شما می‌توانید هر آنچه را برای تکمیل زیبایی‌های یک روستا نیاز است در این منطقه بیابید.

رودی زیبا از این حوالی می‌گذرد. برخلاف بسیاری از مناطق شمالی، رطوبت این منطقه اصلاً آزاردهنده نیست. در حقیقت، میزان رطوبت در ترکیب با مناطق کوهستانی بسیار لذت‌بخش و دل‌پذیر می‌شود. باد از روی مزارع چای عبور می‌کند و در نهایت صورت شما را نوازش می‌دهد.

تصویری از روستای املش

با دیدن روستای ییلاقی املش آرزو می‌کنید کاش می‌توانستید باقی عمرتان را در چنین روستایی سپری کنید. زندگی‌ای کاملاً آرام در این روستا جاری است. زنان روستایی در خانه‌های ساده و دوست‌داشتنی مشغول پخت غذاهای خوش‌مزه‌اند. مردان نیز پس از گذراندن یک روز سخت کاری در مزارع چای، خسته و درمانده به خانه بازمی‌گردند. عطر خوش غذا و نان تازه در خانه، همه را به وجد می‌آورد. کودکان در باغچه خانه مشغول بازی هستند. آیا چنین زندگی زیبایی آرزوی هر کسی نیست؟

گاهی در این روستا نم باران می‌زند. بوی خاک، کوهستان و مزارع چای با یکدیگر ترکیب می‌شوند. انگار طبیعت از خوش‌بو‌ترین عطر خود رونمایی می‌کند. فقط کافی‌ است کمی پنجره‌های چوبی کلبه‌های روستایی را باز کنید تا از این هوای دل‌پذیر لذت ببرید. با حضور در این روستا تمام درد و خستگی خود را فراموش خواهید کرد.

جاهای دیدنی املش

املش را باید خود زیبایی دانست. اگر قصد دارید این روستا را به‌خوبی بشناسید، باید وجب‌به‌وجب آن را بگردید. در این منطقه، آب و خاک و هوا دست‌به‌دست هم داده‌اند تا زیباترین نقاشی خداوند را به وجود آورند. این روستا هر مسافر را به‌شکلی خاص شگفت‌زده می‌کند. اگر از هر گردشگر درباره زیباترین لحظه سفر او بپرسید، به‌اندازه یک کتاب پاسخ متفاوت را ثبت خواهید کرد.

در ادامه، شما را با تماشایی‌ترین جاهای دیدنی املش بیشتر آشنا خواهیم کرد.

جاذبه‌های طبیعی ییلاق املش

  • آبشار سیاه تاش | صدای لذت‌بخش شرشر آب

اگر حدود ۲۰ کیلومتر از ییلاق املش فاصله بگیرید، به منطقه رانکوه خواهید رسید. رانکوه یکی از مناطق کوهستانی شهرستان املش به حساب می‌آید. صبح زود که از خواب ناز بیدار می‌شوید، باید کوله‌پشتی کوچکی بردارید، لباس راحت بپوشید و عازم رانکوه شوید. در این منطقه، جنگلی زیبا و انبوه وجود دارد که مثال آن را کمتر دیده‌اید.

پس از حدود ۲ کیلومتر معاشرت با مادر طبیعت، صدای شرشر آب به گوشتان می‌رسد. در هر قدم احساس می‌کنید هوا خنک‌تر می‌شود. عطر خوش آب به مشام شما خواهد رسید. همین طور که پیش می‌روید، چشمتان به جمال آبشاری زیبا روشن می‌شود. آبشاری که همانند سرسره‌ای ۵۰متری برای قطرات آب است. این آبشار حدود ۵۰ متر ارتفاع دارد و حتی در تابستان نیز پرآب است.

  • تالاب زربیجار املش گیلان | قلب تپنده املش

تصویری از طبیعت سرسبز تالاب زربیجار املش

شاید همیشه در حق تالاب‌ها کم‌لطفی می‌شود. تالاب‌ها در مقایسه با آبشار و رودخانه‌ها ساکن‌اند. به همین خاطر، شاید طرفداران بسیاری نداشته باشند. منتها باید بدانید تنوع زیستی طبیعت را مدیون تالاب‌ها هستیم. در روستای املش گیلان نیز تالابی بی‌بدیل و تماشایی وجود دارد. تالابی زیبا که قلب تپنده املش به حساب می‌آید. بسیاری از مردم روستایی این تالاب را مایه حیات و آبادانی منطقه می‌دانند. مردم هنوز هم از آب تالاب زربیجار برای شالی‌کاری استفاده می‌کنند.

این تالاب نسبتاً بزرگ، همانند یک مادر مهربان، پرندگان کوچک را در آغوش می‌کشد. معمولاً پرندگانی کوچک همانند حواصیل یا آبچیلک، این تالاب را برای زندگی خود انتخاب می‌کنند. به‌لطف تالاب زربیجار، پوشش گیاهی خاصی در نزدیکی املش ایجاد شده است. همچنین حیوانات بسیاری به‌خاطر وجود این تالاب در این حوالی زندگی می‌کنند. این تالاب زیبا از رودخانه‌های «پل‌رود» و «هردوآب» تغذیه می‌شود.

در گذشته دور، حتی در فصل تابستان نیز زربیجار پرآب بود. البته آمار و ارقام قصه غمناکی را برای ما روایت می‌کنند. این قصه غمگین جز کاهش سطح آب این تالاب نیست. متأسفانه به‌سبب برداشت آب‌های زیرزمینی و کاهش باران و افزایش گرما، تالاب زربیجار روبه‌‌نابودی است. امید به آنکه هرچه سریع‌تر وضعیت این تالاب بهبود پیدا کند.
  • غار تلابن گورج | از اسرارآمیزترین دیدنی‌های املش

غار تلابن گورج یکی از اسرارآمیزترین جاهای دیدنی املش گیلان محسوب می‌شود. البته از نظر جغرافیایی، این غار بیشتر نزدیک به روستای گورج قرار دارد. غار تلابن ۲۲ متر طول دارد و عرض آن بین ۳ تا ۶ متر متغیر است. جالب است بدانید این غار جزو قدیمی‌ترین غارهای ایران به شمار می‌آید. باستان‌شناسان داخل این غار آثار تاریخی به‌جای‌مانده از عصر آهن را پیدا کرده‌اند.

این غار از نظر راهبردی موقعیت مناسبی برای بقا دارد. در گذشته، انسان به‌دنبال مکانی برای پناه‌گرفتن می‌گشت. این غار در دل جنگل قرار داشت. منابع کافی آب و وجود شکار در نزدیکی غار باعث شد تا تلابن در عصر آهن به یک خانه عالی برای انسان‌ها تبدیل شود.

این غار در دامنه کوهستان واقع شده است. غار تلابن تا عمق ۳۰۰متری پایین می‌رود. در انتهای مسیر این غار اسرارآمیز، به یک بریدگی صخره‌ای خواهید رسید. انگار که این بریدگی غار را به ۲ طبقه تقسیم می‌کند. در حال حاضر، این غار مکانی برای نگهداری دام‌های اهالی روستاست؛ بنابراین غارنوردی در تلابن برای افراد مبتدی نیز خطرناک نخواهد بود. با وجود این، بهتر است احتیاط را سرلوحه کار خود قرار دهید.

جاذبه‌های تاریخی روستای املش گیلان

  • عمارت صوفی‌ها املش گیلان | یادگار دوران صفویه

همان طور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، قدمت روستای زیبای املش به دوره صفویه بازمی‌گردد. از آن دوران بود که مردم این بهشت کوچک زمینی را کشف کردند. به همین خاطر، می‌توانیم شاهد آثار تاریخی و خانه‌های قدیمی بسیاری در این منطقه زیبا باشیم.

عمارت صوفی‌ها یکی از این آثار تاریخی و از خانه‌های قدیمی و تماشایی است. قدمت این خانه به دوران قاجار بازمی‌گردد. به‌احتمال بسیار، شاهزاده‌ها یا بزرگان دولت قاجار در این خانه زندگی می‌کردند. در آن دوران، هریک از بزرگان قجری، در مکانی زیبا و خوش‌آب‌وهوا خانه‌ای ییلاقی می‌ساختند. این عمارت نیز اقامتگاه تابستانی خانواده‌ای با نام صوفی‌ها بوده است.

خوشبختانه این خانه در مقابل زوال تاریخ پابرجا باقی مانده است. خبری از نابودی و خرابی در این خانه نیست. در بخش میانی عمارت، حیاطی زیبا و باصفا به چشم می‌خورد. در میان این حیاط دوست‌داشتنی، حوضی فیروزه‌ای وجود دارد. با بازدید از این خانه می‌توانید چشمان خود را ببندید و داستان زندگی گذشتگان را تصور کنید.
  • قلعه شاه نشین | از ابنیه‌های تاریخی ارزشمند

قلعه شاه نشین یکی از ابنیه تاریخی روستای املش گیلان است. این بنا را به نام قلعه تاریخی اسماعیلیان نیز می‌شناسند. دلیل این نام‌گذاری هم بسیار ساده است. این قلعه یا همان عمارت، در دوران پس از اسلام و در عهد اسماعیلیان ساخته شده است.

قلعه شاه نشین ابعاد بزرگی ندارد. فقط نام قلعه را به دوش می‌کشد و از لحاظ اندازه بیشتر به عمارتی معمولی نزدیک است. متأسفانه، اسناد تاریخی خاصی درباره این قلعه وجود ندارد. برای بازدید از قلعه شاه نشین املش باید روانه بخش رانکوه شوید. دسترسی به این بخش شاید کمی دشوار باشد؛ اما بازدید از مناطق جنگلی آن بسیار دل‌پذیر خواهد بود.

  • شهر گمشده تیمجان | شهری که به‌تازگی کشف شده است

یکی از جدیدترین جاهای دیدنی املش گیلان شهر گمشده تیمجان است؛ چراکه کمتر از ۵ سال است که بقایایی از شهری گمشده در نزدیکی روستای املش گیلان یافت شده است. قدمت این شهر به دوران صفویه بازمی‌گردد. این شهر تاکنون زیر خروارها خاک مدفون شده بود. دلیل این رویداد هنوز مشخص نشده است.

اگر به تماشای آثار باستانی اسرارآمیز و تاریخی علاقه‌مندید، بهتر است سری به شهر گمشده تیمجان بزنید. در این روستا تاکنون آثار متعدد تاریخی کشف شده است. بازدیدکنندگان می‌توانند از دیوارهای سنگی، گورستان لگموج و بقایای ساختمان‌های قدیمی دیدن کنند. این شهر گمشده امروزه به موزه‌ای زیبا تبدیل شده است.

بازدید از این شهر شما را به فکر فرو خواهد برد. شاید از خود بپرسید آینده شهر شما چه می‌شود؟ ۵۰۰ سال پس از این، چه اثری از ما و خانه‌هایمان باقی می‌ماند؟ واقعاً چه‌کسی می‌داند!
  • پل شاه عباسی املش گیلان | به‌جای‌مانده از دوران شاه‌عباس

این روستا از دوران شاه عباس صفوی تا امروز پابرجا باقی مانده است. به همین خاطر، می‌توانیم شاهد آثار متعددی از آن دوران در روستای املش گیلان باشیم. یکی از این آثار پل شاه عباسی نام دارد. این پل از روی رودهای سیاه‌رود و زیل‌بره می‌گذرد. در گذشته این پل را برای تکمیل مسیر املش به قزوین ایجاد کرده بودند. متأسفانه امروزه فقط بخشی از این پل سالم باقی مانده است. این پل در گذشته ۵۰ متر طول و ۵ متر عرض داشت.

از لابه‌لای سنگ‌های پل شاه عباسی گیاهان سر درآورده‌اند. همین مسئله نشان می‌دهد که انسان هیچ‌گاه ابدی نیست. واقعاً بعد از انقراض انسان چه بر سر تمام ساخته‌های دست بشر می‌آید؟ چه کسانی که با فخر و عزت از روی این پل عبور کردند. چه خاطراتی که این پل در سینه سنگی خود نگه می‌دارد. جالب است بدانید این پل یکی از سازه‌های بسیار مهم آن دوران به حساب می‌آمد. پل شاه عباسی فقط از قلوه‌سنگ، آجر و ملات ساروج ساخته شده است. با وجود این، چندین و چند سال در مقابل رطوبت منطقه مقاومت مناسبی از خود نشان داد.

  • میل امام | در بلندترین نقطه کوه سومان‌سرا

میل امام در ۱کیلومتری شمال‌‌ شرق روستای سمام قرار دارد. این میل در بخش رانکوه شهرستان املش واقع شده است. میل امام برجی آجری و سنگی است که با ساروج گچ آن را استوار نگه داشته‌اند. میل امام در بلندترین نقطه کوه سومان‌سرا واقع شده است. درباره کاربرد و قدمت این برج نظرات و روایات متعددی وجود دارد. بسیاری بر این باورند که میل امام آتشکده‌ای برای زرتشتیان بوده است. اگر این‌طور باشد، قدمت این روستا به دوران ساسانی باز می‌گردد.

برخی دیگر آن را برج دیده‌بانی و بعضی از کارشناسان آن را راهنمایی برای مسافران می‌دانند. البته می‌توان ترکیبی از نظرات را نیز مطرح کرد. به این شکل که میل امام به دوران ساسانی تعلق دارد. منتها در دوران پس از اسلام آن را به برج دیده‌بانی تبدیل کرده‌اند. در حال حاضر فقط حدود ۷ متر از این برج باقی مانده است.

برای بازدید از میل امام، به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی املش گیلان، باید حدود ۱ ساعت در شیب تند پیاده‌روی کنید. در نهایت می‌توانید از منظره خیره‌کننده کوه سومان‌سرا لذت ببرید.
  • عمارت محمد تقی خان صوفی سیاوش | متعلق به دوران قاجاریه

رو‌به‌روی پارک میرزا کوچک خان، خانه‌ای قدیمی با سقف شیروانی به چشم می‌خورد. این خانه یک خاطره فراموش‌شده متعلق به دوران قاجار است. در گذشته دور، عمارت محمد تقی خان صوفی سیاوش بسیار شلوغ بود. یک خانواده پرجمعیت در این خانه زندگی می‌کردند. صدای خنده و شادی کودکان از این خانه به آسمان می‌رسید.

حال همه اعضای خانواده خانه پدری خود را فراموش کرده‌اند. خانه‌ای که دیگر مالکی ندارد. خانه‌ای که بخشی از طبیعت و جاهای دیدنی املش شده است. کاشی‌های فیروزه‌ای استخر این خانه شکسته و دیگر جایگاه مناسبی برای ماهی‌های قرمز نیست. شیشه‌هایی که روزگاری میزبان نگاه نگران مادر خانواده بود، ترک خورده و ستون خانه سست شده است. بازدید از عمارت محمد تقی خان در سفر به روستای املش می‌تواند بسیار جذاب و پراحساس باشد.

جاذبه‌های زیارتی روستای املش گیلان

  • بقعه تاریخی باباجان دره | با تصاویری از شاهنامه فردوسی

بقعه باباجان دره در روستای رانکوه قرار دارد. این بقعه شباهت بسیار کمی به بقعه‌های تاریخی دیگر دارد. در این بقعه خبری از گلدسته، مناره یا گنبد نیست. ظاهر این بقعه کاملاً شبیه به خانه‌های سنتی مردم روستای املش است. قدمت این بقعه مشخص نیست و کسی نمی‌داند پیکر چه کسی در این بقعه دفن شده است. با وجود این، بسیاری از مردم این بقعه را مکانی مقدس می‌دانند.

روی دیوارهای این بقعه، تصاویری از شاهنامه به چشم می‌خورد. بازدید از این بقعه برای افراد کنجکاو و ماجراجو بسیار جذاب خواهد بود.
  • بقعه تاریخی سرتربت | از نوادگان امام سجاد

بقعه تاریخی سرتربت یکی از قدیمی‌ترین اماکن زیارتی و مذهبی املش محسوب می‌شود. قدمت این بقعه به دوران تیموریان بازمی‌گردد. جالب است بدانید این بقعه قدیمی حتی در فهرست آثار ملی ایران نیز ثبت شده است. این بقعه در بین مردم روستایی از اهمیت خاصی برخوردار است. روایت دقیقی درباره شخصی که در این بقعه به خاک سپرده شده است نیست؛ اما بسیاری بر این باورند سیدی نامی و نیکوکار که از نوادگان امام سجاد بوده در این بقعه به خاک سپرده شده است. به همین خاطر، بسیاری از مردم روستا برای نذر و نیاز به‌سراغ این بقعه می‌روند.

همچنین مراسم عَلم واچینی همه‌ساله در این بقعه برگزار می‌شود. این مراسم یکی از مراسم سنتی مذهبی منطقه است. این مراسم هر سال پس از برداشت گندم و جو انجام می‌شود. در آخرین جمعه تیرماه، این مراسم را با حضور امام جمعه منطقه برگزار می‌کنند. مردم بر این باورند با این کار برکت مزارع آن‌ها بیشتر خواهد شد. همچنین در این بقعه می‌توانید شاهد برگزاری انواع مراسم سنتی نیز باشید؛ برای مثال، در مواقع خاص، مراسمی همانند جشنواره تهیه غذاهای سنتی در این مکان برگزار می‌شود.

  • امامزادگان سید ابراهیم و سید اسماعیل و سید علی‌ املش گیلان | نوادگان امام موسی کاظم

بر اساس برخی روایات تاریخی، سید اسماعیل نام یکی از نوادگان امام موسی کاظم است. درباره سید ابراهیم و سید علی اطلاعات خاصی وجود ندارد. نسبت‌های متعددی درباره این بزرگان روایت می‌شود. به هر صورت، بقعه امامزادگان سید ابراهیم و سید اسماعیل و سید علی‌ جزو مهم‌ترین جاهای زیارتی املش مرکزی به حساب می‌آید.

در مناسبت‌های مذهبی همانند عاشورا، ماه مبارک رمضان و شب قدر، بسیاری از مردم در این مکان جمع می‌شوند.

جاهای دیدنی نزدیک روستای املش

  • روستای بلوردکان | جنگل‌هایی بکر در کنار رودخانه‌ای خروشان

زمانی که صحبت از گیلان و روستاهای شمال به میان می‌آید، در وصف زیبایی آن‌ها کلمه کم می‌آوریم. چشم می‌بیند، مغز تحلیل می‌کند و زبان از توصیف زیبایی قاصر می‌ماند. شاید تصور کنید در وصف زیبایی این منطقه کمی اغراق شده باشد؛ اما زمانی که خودتان بخواهید جاهای دیدنی املش را ببینید، نظرتان عوض خواهد شد.

با دیدن روستای بلوردکان و زندگی مردم این روستا، نظرتان درباره اصل زندگی تغییر خواهد کرد. آیا اصل زندگی این است یا حضور در دود و آلودگی و ترافیک؟ زندگی در روستای بلوردکان به‌آرامی جریان دارد. مردم روستایی با طبیعت رفیق‌اند و به یکدیگر پشت نمی‌کنند. مردم به طبیعت اهمیت می‌دهند و طبیعت نیز نعماتش را ارزانی این مردم نیکوسرشت می‌کند.

البته متأسفانه به‌سبب مهاجرت، جمعیت بسیاری در این روستا زندگی نمی‌کنند. همین مسئله باعث آرامش بیشتر طبیعت نیز شده است. در این روستا می‌توانید از زیبایی جنگل‌های بکر در کنار رودخانه خروشان لذت ببرید.
  • روستای رانکوه | از روستاهای بکر منطقه

رانکوه نام یکی از روستاهای بکر نزدیک املش گیلان است. این روستا در ۵کیلومتری املش واقع شده است. همان طور که اشاره کردیم، آبشار سیاه تاش در این روستا جا‌ خوش کرده است. علاوه بر آبشار سیاه تاش، جاذبه‌های گردشگری طبیعی بسیاری نیز در این روستا به چشم می‌خورد. بخش شمالی این روستا در قسمت جلگه‌ای و ساحلی واقع شده است. این روستا، آب‌وهوایی معتدل و مرطوب دارد و بخش جنوبی آن جنگلی است و آب‌وهوایی سرد و کوهستانی دارد.

در این روستا مردمانی خون‌گرم و مهمان‌نواز زندگی می‌کنند. روستای رانکوه نیز همانند املش، یک روستای ییلاقی و نسبتاً سرد است. مردم این منطقه به مشاغل مختلف همانند باغداری و دامداری مشغول‌اند. از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این روستا، واقع‌شدن در دامنه کوه‌های پوشیده از جنگل است که به زیبایی آن افزوده است. یکی از کوه‌های این شهر کوه «صحراکوتام» است که ارتفاع آن به ۸۸۰ متر می‌رسد؛ بنابراین اگر به کوه‌نوردی علاقه‌مند هستید، خود را آماده کنید.

  • روستای تابستان نشین | آرامشی خاص در کنار باغ‌های چای

روستای تابستان نشین املش نام یکی از مناطق کوهپایه‌ای در جنوب املش است. این روستا در جنوب شهر املش و در ارتفاع ۳۹۰ متر از سطح دریا قرار دارد. دسترسی به این روستا بسیار ساده است. شما می‌توانید با کمک یک جاده آسفالته و طی‌کردن مسیری ۷کیلومتری، خودتان را به روستای تابستان نشین برسانید آرامش خاص و وجود باغ‌های چای در این روستا مهم‌ترین عامل جذب گردشگر است. اینجا سکوت حاکم است و در آن درختان میوه متعددی به چشم می‌خورند. بیشتر مردمانش نیز به چای‌کاری و دامداری مشغول‌اند و این یعنی پهنه‌ای از سبز بی‌نهایت پیش روی شماست. در فصل زمستان نیز این منطقه پوشیده از برف می‌شود.

بازدید از این روستا در هر فصل جذابیت خاص خود را دارد. در نیمه اول سال می‌توانید از هوای خنک و دل‌پذیر اینجا لذت ببرید. زمانی که خودتان را به مناطق مرتفع تابستان نشین برسانید، چشم‌اندازی زیبا از رودخانه شلمان‌رود و آبشار خرم‌دره را پیش روی خود خواهید دید.

اگر به تماشای مناظر برفی علاقه‌مند هستید، می‌توانید زمستان‌ها سری به این روستا بزنید. البته مسیر دسترسی به این روستا در فصل زمستان یخ‌زده و خطرناک است.
  • ییلاق هلودشت | چشم‌اندازی خیره‌کننده به رودسر، لاهیجان و لنگرود

آیا تاکنون تصاویری از جنگل‌های انبوه گیلان و شمال کشور مشاهده کرده‌اید؟ تصاویری که در آن درختان اجازه ورود نور خورشید به زمین را نمی‌دهند. تصویری از بکرترین و زیباترین جنگل‌های شمالی که با دیدن آن به وجد می‌آیید. اگر حتی از دیدن این تصاویر نیز لذت می‌برید، بهتر است حتماً سری به ییلاق هلودشت بزنید. این پارک ییلاقی در ۱۲کیلومتری جاده ییلاقی بلور دکان خصیل‌دشت و در محدوده املش واقع شده و حدود ۴۳۵ هکتار وسعت دارد.

زمانی که خودتان را به ییلاق یا همان پارک جنگلی هلودشت برسانید، می‌توانید از چشم‌اندازی خیره‌کننده به رودسر، لاهیجان و لنگرود لذت ببرید. این منطقه ییلاقی در دل کوهستان قرار دارد. زمانی که به هلودشت برسید، انگار که بر فراز ابرها قدم گذاشته‌اید. به این ترتیب هلودشت را می‌توان روستایی بر فراز ابرها نامید. در این منطقه حجم آلودگی به صفر می‌رسد. هیچ خبری از سروصدا یا شلوغی در هلودشت نیست. هلودشت همان جایی است که می‌خواهید عمر خود را در آن سپری کنید.

  • ییلاق خصیل دشت | دشتی بر فراز ابرها

شاید شما نیز حتی نام این منطقه ییلاقی را نشنیده باشید. منطقه ییلاقی خصیل دشت یکی از زیباترین و البته بکرترین مناطق ییلاقی شمال محسوب می‌شود. این منطقه ییلاقی در نزدیکی روستای املش گیلان قرار دارد. برای دسترسی به خصیل دشت باید ابتدا خودتان را به روستای لات لیل برسانید. از لات لیل تا خصیل دشت حدود ۷کیلومتر در راه خواهید بود.

زمانی که به خصیل دشت برسید، قطعاً از دیدن آن همه زیبایی به وجد خواهید آمد. این منطقه در ارتفاعات قرار دارد. هنگامی که به بالاترین نقطه خصیل دشت برسید، تمام جنگل‌های بکر گیلان را زیر پاهای خود خواهید دید. این جنگل‌ها جزو بکرترین مناطق گیلان به حساب می‌آیند.

در این جنگل‌ها می‌توانید شاهد حضور حیوانات متعددی باشید که در آرامش زندگی می‌کنند. خصیل دشت به‌تازگی به‌عنوان یکی از مناطق تفریحی شمال شناخته شده است. به همین خاطر، ویلاها و اقامتگاه‌های متعددی برای حضور در این طبیعت بکر ایجاد شده‌اند.

در این منطقه سکوت طبیعت با شما صحبت می‌کند، عطر درختان به مشام می‌رسد و پرندگان برایتان آواز می‌خوانند. لحظاتی که در خصیل دشت حضور دارید، جزو عمر شما حساب نمی‌شود.
  • منطقه جنگلی خرما | از زیباترین جاهای دیدنی املش گیلان

اشتباه نکنید، اینجا خرما وجود ندارد. فقط نامش منطقه جنگلی خرما است. منطقه جنگلی خرما یکی از زیباترین جاهای دیدنی املش گیلان است که حتماً باید از آن دیدن کنید. برای دسترسی به این منطقه تماشایی، باید حدود ۲۴ کیلومتر از املش دور شوید. منطقه جنگلی خرما یکی از بکرترین مناطق جنگلی تمام گیلان به حساب می‌آید. این منطقه شامل درختان پهن‌برگی مثل توسکا، لرک، لیلکی و… می‌شود.

از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این منطقه بکر و باصفا، باغ‌های چای، روستاهای جنگلی به‌صورت پراکنده و دام‌داری سنتی است. با ورود به این جنگل، انگار که از دنیای اطراف خود جدا شده‌اید. انگار مادر طبیعت شما را در آغوش کشیده است. پرندگان بر روی درختان لیلکی، توسکا و لرک آواز می‌خوانند و سنجاب‌ها همه‌جا جست‌وخیز می‌کنند. آفتاب از لابه‌لای برگ درختان به داخل جنگل نفوذ می‌کند. این جنگل برای پیاده‌روی طبیعی و حتی کمپ‌زدن انتخابی مناسب برای ماجراجویان خواهد بود.

ناگفته نماند، آستان امامزاده سید ابراهیم هم در میان محله لیل روستای کلوبون است. حضور این امامزاده دلگرمی است برای اهل دین.
  • روستای کجید | از روستاهای تاریخی منطقه املش

روستای کجید در مجاورت یکی از شاخه‌های رود خونای چاکرود قرار دارد. روستای کجید یکی از روستاهای تاریخی منطقه املش به حساب می‌آید. این روستا می‌تواند از هر نظر برای مسافران جذابیت داشته باشد. در وهله اول طبیعت طوری این روستا را در آغوش کشیده که تشخیص خانه‌های روستایی در آن بسیار دشوار است. در این منطقه خانه‌ها هنوز هم از جنس سنگ و چوب ساخته می‌شوند. برخی از خانه‌ها صدها سال قدمت دارند. این خانه‌ها نهایتاً دو طبقه‌اند و ظاهری بسیار زیبا دارند.

کوچه‌های روستا بسیار باریک است و امکان عبور دو نفر از کنار یکدیگر وجود ندارد. در این روستا خبری از ماشین و سایر وسایل پرسروصدا نیست. انگار که این روستا از تمام دغدغه‌های زندگی شهری به‌ دور مانده است. روستای کجید برای چندین روز استراحت و آرامش‌ بهترین انتخاب خواهد بود. شما می‌توانید یکی از خانه‌های روستایی را برای مدتی کرایه کرده و ذهن و روحتان را از شلوغی پاک کنید.

تصویری از طبیعت روستای املش

در فصل بهار رودخانه املش پرآب می‌شود. چشمه‌های متعدد از دل خاک بیرون می‌جوشند. عطر بهار در تمام بخش‌های روستا می‌پیچد. در طول هفته چند باری نم باران می‌زند. عطر مزارع چای در تمام روستا به مشام می‌رسد. هوا در این فصل نه سرد و نه گرم است. زاویه تابش آفتاب در بهترین حالت خود قرار دارد. در مناطق کوهستانی شقایق‌های سرخ سر از خاک بیرون می‌آورند و پرندگان مشغول آواز هستند.

البته اگر در فصل بهار موقعیت بازدید از این روستا را ندارید، نگران نباشید. این روستا تا اوایل تابستان نیز زیبایی‌های خود را از دست نمی‌دهد. برای فرار از گرما در فصل تابستان می‌توانید به ییلاق املش پناه بیاورید. در تابستان خبری از آفتاب سوزان در این روستا نیست. اگر به‌دنبال یافتن مقصد برای سفر تابستانی هستید، ییلاق املش برای شما بهترین انتخاب خواهد بود.

بهترین زمان سفر به ییلاق املش

تصویری از طبیعت روستای املش

املش از نظر موقعیت جغرافیایی در بهترین نقطه از گیلان جا خوش کرده است. این روستا از هر نظر ایدئال است. رطوبت نسبی هوا، جلوی اختلافات دما را می‌گیرد. رودخانه‌ای نسبتاً راکد در این روستا جریان دارد. به لطف همین رود تنبل، اختلاف دمای بسیاری بین شب و روز این روستا وجود ندارد. تقریباً اکثر روستاهای ییلاقی ایران، در فصل زمستان خالی از سکنه می‌شوند؛ اما املش این‌طور نیست. این روستا را باید یک روستای تابستان‌نشین دانست؛ اما زمستان‌های آن نیز طاقت‌فرسا نیست.

با تمام این اوصاف، شما به‌دنبال آن هستید تا بهترین زمان سفر را بدانید. البته حق دارید؛ شاید در طول عمرتان قرار باشد فقط یک بار از این روستا دیدن کنید، پس چه بهتر که در بهترین زمان به سراغ املش بیایید.

بهار را می‌توان به‌عنوان بهترین زمان سفر به ییلاق املش دانست.

مسیر دسترسی به ییلاق املش گیلان


برای دسترسی به جاهای دیدنی املش گیلان می‌توانید مسیر خود را از لاهیجان آغاز کنید. این روستا در ۳۰کیلومتری جنوب‌شرق لاهیجان قرار دارد. از لاهیجان به‌سمت لنگرود حرکت کنید. پیش از لنگرود، باید وارد کمربندی این شهر شوید. مسیر را که مستقیم ادامه دهید، به شهرستان شلمان خواهید رسید. شلمان را به‌سمت جنوب ادامه دهید تا به جاده املش برسید. جاده را به‌سمت راست بپیچید تا پس از حدود ۵ دقیقه وارد روستای املش شوید. از شلمان تا املش حدود ۱۴ کیلومتر فاصله است.

لازم به ذکر است در طول مسیر از شلمان تا املش کیفیت جاده کاهش پیدا می‌کند. به همین خاطر باید سرعت خود را کم کنید و با اطمینان بیشتری برانید. به یاد داشته باشید نیمه دوم سال در این جاده‌ها یخ‌بندان رخ می‌دهد. پس تجهیزات لازم را همراه ببرید.
هزینه ورودی:رایگان
ساعات بازدید:۲۴ساعته
آدرس:گیلان، شهرستان املش

خب دوستان عزیز ره بال آسمان، نظر شما درباره جاهای دیدنی املش گیلان چیست؟ به نظر شما، در بین جاهای دیدنی گیلان، این روستا چه جایگاهی دارد؟ شما کدام‌یک از روستاهای ایران را می‌شناسید که به همین اندازه بکر و زیبا باشد؟ نظرات و تجربیات خود را با ما و سایر همراهان در میان بگذارید.

این روستا در ۳۰کیلومتری جنوب‌ شرق لاهیجان و در استان گیلان واقع شده است.

نیمه اول سال بهترین زمان بازدید از این روستا محسوب می‌شود.

بله، امکان کرایه انواع ویلا، خانه روستایی و سوئیت در این روستا وجود دارد.

می‌توانید مسیرتان را از لاهیجان آغاز و از لاهیجان به‌سمت لنگرود حرکت کنید. پیش از لنگرود، باید وارد کمربندی این شهر شوید. مسیر را که مستقیم ادامه دهید، به شلمان خواهید رسید. شلمان را به‌سمت جنوب ادامه دهید تا به جاده املش برسید. جاده را به‌سمت راست بپیچید تا پس از حدود ۵ دقیقه وارد روستای املش شوید.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.