راهنمای سفر لنگرود | شهری زیبا و خواستنی

1

به لطف طبیعت سرسبز و زیبا، نقطه‌نقطه شمال ایران به بهشتی تبدیل شده است که مسافران و گردشگران را به خود می‌خواند. این سرزمین‌های زیبا هر بار دنیایی از آرامش و شادمانی را به میهمانان خود هدیه می‌کنند. یکی از این شهرهای شمالی، لنگرود در استان گیلان است. امروز قصد داریم از جاهای دیدنی لنگرود برایتان بگوییم؛ پس همراه ما باشید.

فهرست مطالب

لنگرود کجاست؟

در همسایگی لاهیجان و رودسر، شهری قرار دارد که به آن لنگرود می‌گویند. این شهر بین دریا و کوه محاصره شده و این حصر زیبا کمک کرده‌ است که طبیعتی منحصربه‌فرد و خواستنی داشته باشد. از لنگرود تا رشت چیزی حدود ۵۹ کیلومتر فاصله است.

بهترین زمان سفر به لنگرود | آب و هوای لنگرود

Connection Error

No any data received from Forecast.io!.

لنگرود با قرارگرفتن در منطقه معتدل و مرطوب شمالی، جزو شهرهای بسیار پربارش ایران محسوب می‌شود. این بارش‌ها محدود به زمان و فصل خاصی از سال نمی‌شود و در تمام فصول پایدار است. لنگرود در فصل بهار هوایی خنک و مرطوب دارد و در تابستان هوایی گرم و شرجی بر شهر غالب می‌شود. شرجی‌بودن هوا اغلب در ساعات میانه روز شدت بیشتری دارد. در زمستان نیز به دلیل اعتدال هوا، بارش‌ها بیشتر به شکل باران است و دمای هوا در سردترین حالت خود، چند درجه به زیر صفر می‌رود. پاییز نیز هوا رو به سردی می‌گذارد و رطوبت و سرما را توأمان با هم دارد. با این توضیحات، بهترین زمان سفر به لنگرود، اواخر زمستان و بهار است.

طبیعت لنگرود | مخمل سبز طبیعت

با وجود بارش‌های نسبتاً زیاد در این منطقه، به‌ندرت می‌توان زمینی خالی از پوشش گیاهی پیدا کرد. این پوشش شامل جنگل، مرتع و زمین‌های زیر کشت است که خود عاملی است برای جذب گردشگران مختلف از نقاط بیابانی و نیمه‌بیابانی ایران. در مناطق جنگلی گونه‌هایی از قبیل مازو، آزاد، توسکا، انجیلی، افرا، زبان گنجشک، نارون و… پیدا می‌شوند. همچنین مراتع در این محدوده اغلب در ارتفاعات دیده می‌شوند و در مناطق پست کمتر اثری از آن‌ها می‌بینید.

تصویری از طبیعت لنگرود

به دلیل وجود تالاب‌ها و آبگیرهای متعددی که در حومه شهر لنگرود قرار دارند، این شهر همه‌ساله میزبان پرندگان مهاجر بسیاری در تالاب پارک فجر، تالاب کیاکلایه و سایر تالاب‌ها و آبگیرهای خود است. از جمله این پرندگان می‌توان به اردک سرسبز، اردک سرحنایی، کشیم، چنگر، خوتکا و کاکایی اشاره کرد. علاوه بر این، شهر و ارتفاعات آن، محل زندگی سمور، رودک، روباه معمولی، شغال و… است.

جاهای دیدنی لنگرود | جلوه‌های زیبای طبیعت

عکس از خانه های لنگرود

  • لیلاکوه

یکی از جلوه‌های زیبای طبیعت در شهر لنگرود که تقریباً از تمام نقاط شهر می‌شود آن را دید، ارتفاعات و بلندی‌های لیلاکوه است که به زبان محلی به آن لیله کوه می‌گویند. منطقه لیلاکوه در جنوب غرب لنگرود واقع شده است. برای دسترسی به آن، از جاده لاهیجان باید میدان فرمانداری را به سمت راست بپیچید و خود را به میدان لیلاکوه برسانید. در وسط این میدان مجسمه کوه‌نورد قرار دارد. این مجسمه نمادی است از کوه‌نوردان و طبیعت‌گردانی که از این میدان به سمت ارتفاعات لیلاکوه و سپس عطاکوه صعود می‌کنند.

تصویری از طبیعت سرسبز لیلاکوه

ارتفاعات لیلاکوه پوشیده از باغات چای و مرکبات است و نمای زیبایی از لنگرود و گاه دریای خزر نشان می‌دهد. پس از یک ساعت پیاده‌روی در جاده‌ای خاکی به خط‌الرأس عطاکوه می‌رسید. این نقطه با ارتفاع 700 متر از سطح دریا بلندترین جای این شهر محسوب می‌شود. از میدان فرمانداری تا میدان لیلاکوه حدود 3 کیلومتر جاده آسفالته است. این جاده در نهایت به روستاهای پرشکوه و کومله می‌رسد که اغلب پوشیده از زمین‌های کشاورزی و زیر کشت برنج است. در مسیر این روستاها کافه‌های متعددی وجود دارد و گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند.

  • دریاچه کومله

تصویری از دریاچه کومله

دریاچه کومله در جنوب روستای کومله از توابع لنگرود قرار دارد و از سه آبگیر مجزا تشکیل شده است. در فصل بهار دامنه‌ها و مراتع سرسبز و پر گل این دریاچه بسیار روح‌نواز می‌شود. در فصل زمستان هم این آبگیر میزبان پرنده‌های مهاجری است که برای گذران روزهای سرد به این ناحیه مهاجرت می‌کنند. پرندگانی همچون اگرت کوچک و پرستوی دریایی در کناره‌های این دریاچه به چشم می‌خورند. همچنین امکانات رفاهی در نزدیکی دریاچه برای رفاه گردشگران در نظر گرفته شده است.

  • سواحل چاف و چمخاله

تصویری از سواحل چاف و چمخاله

از میدان فرمانداری شهر و با کمک تابلوهای راهنما و از خروجی دوم، با طی 10 کیلومتر در این مسیر به ساحل چمخاله می‌رسید. این ساحل و همچنین ساحل چاف که در کنار یکدیگر واقع شده‌اند، یکی از جاذبه‌های اصلی گردشگری شهر محسوب می‌شوند. در چمخاله امکانات رفاهی بسیاری مانند سرویس بهداشتی و دوش حمام، محل مناسب برای چادرزدن، لوازم تفریحی کودکان و همچنین اقامتگاه‌های محلی و توریستی برای شب‌مانی کنار ساحل دارد.

  • آبشار چالدشت

تصویری از آبشار چالدشت

آبشار چالدشت در روستایی با همین نام با ارتفاع 20 متر از سطح دریا و در محدوده شهرستان اطاقور واقع شده است. این آبشار در میانه جنگل‌های انبوه و سرسبز این روستا احاطه شده است. برای دسترسی به این آبشار باید از شهرستان املش، جاده ارتباطی کهلستان، بلوردکان گذشت و سپس جاده خاکی چالدشت را طی کرد. اگر در مسیر خود از روستای بلودکان عبور می‌کنید حتماً از آبشار پلنگ سو بلودرکان دیدن کنید.

  • پارک جنگلی خرما

تصویری از طبیعت سرسبز پارک جنگلی خرما

عبور رودخانه از میان کوه‌های جنگلی و درختان سرسبز و سربه‌فلک‌کشیده در کنار خانه‌های روستایی که در طول جاده قرار دارند، پارک جنگلی خرما را به مقصدی برای آرامش و تقویت روح گردشگران تبدیل کرده است. این منطقه از طریق جاده اطاقور- لیل – خرما قابل دسترسی است. این منطقه محل مناسبی برای کمپ‌زدن طبیعت‌گردان است؛ به‌خصوص برای آن دسته از گردشگران که به کمپ‌زدن زیر سایه درختان انبوه و بلند علاقه دارند تا آواز پرندگان را نیز بشنوند.

  • روستاهای لنگرود

تصویری از طبیعت سرسبز روستای خال کیاسر

در شهرستان لنگرود چندین و چند روستای زیبا وجود دارد که هر کدام از دیگری زیباتر و جذاب‌تر هستند. به هرکدامشان که سر بزنید، لطفی به خودتان و روحیه‌تان کرده‌اید. روستاهای زیبای سالکویه، گلسفید، آبچالکی، دیوشل، پنو، پرشکوه، بلوردکان، گالشکام، فتیده، سیاه منسه، سلوش، تپه، چاف، سالکویه، خال کیاسر و کوشالشاه از جمله این روستاها هستند.

تاریخچه لنگرود | گذر زمان بر شهر

قدمت شهر لنگرود طبق متون تاریخی به ۹۰۰ سال پیش برمی‌گردد؛ اما نام لنگرود که برگرفته از لنگر رود است که نخستین‌بار در سال ۵۱۲ق در متون تاریخی ذکر شده است. از آن جهت این شهر لنگر رود نام گرفت که در دوره صفویان و مخصوصاً دوره سلطنت شاه عباس اول، صنعت کشتی‌سازی رونق بسیاری پیدا کرد و رودخانه لنگرود محل تردد و بارگیری کشتی‌ها و قایق‌های بزرگی بود. این شهر در واقع پایگاه شاه عباس شد برای سرکوب تاتارهای شرق مازندران.

تصویری از جاذبه های دیدنی لنگرود

این شهر در دوره سلجوقیان و خوارزمشاهیان جزئی از لاهیجان مرکز ولایت بیه پیش بود و به دست سلاطین محلی یعنی سادات کیا اداره می‌شد. بیه پس و بیه پیش دو ناحیه از خطه گیلان بوده که سفیدرود همچون مرزی بین این دو ناحیه قرار داشته است.

در دوره قاجار نام این شهر بیشتر بر سر زبان‌ها افتاد. اگرچه در این دوره اوضاع شهر نابسامان و محل زورآزمایی قدرت‌های محلی شد. در دوره رضا پهلوی، این شهر در مسیر ترقی گام برداشت؛ اما با شروع جنگ جهانی دوم مجال شهرسازی مدرن به این شهر داده نشد.

بناهای تاریخی لنگرود | یادگاری از گذشتگان هنرمند

  • پل خشتی لنگرود

تصویری از پل خشتی لنگرود

روی رودخانه‌ای که از بخش قدیمی شهر لنگرود می‌گذرد، پلی از جنس خشت و ساروج و با نمایی منحصربه‌فرد قرار دارد که دو محله بزرگ فشکالی محله و راه پشته را به هم متصل می‌کند. این پل به‌نوعی نماد شهر لنگرود نیز هست. به دلیل موقعیت پل خشتی، هنوز هم از آن استفاده می‌شود. این پل روی یکی از شاخه‌های سفیدرود بنا شده است.

  • گورستان وادی السلام

گورستان وادی السلام از آثار تاریخی و قدیمی لنگرود است و سابقه آن به سال 1306 برمی‌گردد. آنجا محل دفن بسیاری از مردمان این سرزمین از گذشته تا کنون بوده است.

  • منزل قدیم منجم باشی

تصویری از داخل خانه منجم باشی

خانواده منجم باشی هم‌زمان با روی‌کارآمدن آقامحمدخان قاجار در گیلان صاحب مقام و قدرت شدند. نخستین عضو این خاندان میرزا صادق بود که لقب منجم‌باشی یافت. خانه به‌جامانده از این خاندان در فشکالی محله لنگرود نمونه‌ای از هنر معماری عهد قاجار و جزو آثار قدیمی و تاریخی به‌جامانده از آن دوره است.

  • باغ منجم باشی

تصویری از باغ منجم باشی

از دیگر آثار دیدنی این شهر، باغ منجم باشی است. در واقع در روستای دیوشل طرح کاخ و باغی برای این خاندان ریخته شده است.

  • منزل دریابیگی

تصویری از منزل دریابیگی

این مجموعه که به دست احمدخان دریابیگی در محله راه پشته و در غرب رودخانه لنگرود بنا شده است، دارای بناهای اندرونی، بیرونی و محل خدمتکاران است. ساختمان آن در اوایل دوره قاجار در دو طبقه بنا شده است و هر اشکوب، ایوانی سرتاسری دارد. گچ‌بری‌های ظریف، طاقچه‌های منطبق با طاق جناقی، نقوش روی چوب در دامنه بام و درها بر زیبایی این بنا و تزئیناتش افزوده است.

  • پل خشتی نال کیاشهر

تصویری از پل خشتی نال کیاشهر

پل خشتی نال کیاشهر که بین دو روستای لیالستان و نال کیاشهر قرار دارد، در دوره صفویه بناشده و معماری چشم‌نواز و منحصربه‌فردی دارد. بازدید از آن خالی از لطف نیست.

بناهای مذهبی لنگرود | جایی برای اهل دین

  • مسجد جامع لنگرود

تصویری از مسجد جامع لنگرود

مسجد جامع لنگرود از مساجد قدیمی و پرجمعیت شهر لنگرود است که در مرکز شهر قرار دارد. در کنار این مسجد، حوزه علمیه‌ای نیز بوده که در زمان حکومت پهلوی تخریب شده است.

  • مسجد کاسه گر محله

مسجد کاسه گر محله از مساجد قدیمی شهر است که چندین‌بار تجدید بنا شده است. گفته می‌شود قدمت درهای مسجد به سال 1290 شمسی بر می‌گردد.

  • بقعه دوازده تن

تصویری از بقعه دوازده تن لنگرود

بقعه دوازده تن از سلسله کیائی در روستای ملاط و در 5کیلومتری لنگرود واقع شده است که دوازده قبر مزبور در دو ردیف در آن قرار دارند. در ردیف غربی در یکی از قبرها، دو جسد در کنار هم قرار گرفته‌اند و در سایر قبرها یک تن آرمیده است. مجموع اجساد مبارکه 12 تن است. نام این بقعه نیز از این دوازده تن گرفته شده است.

فرهنگ و هنر | تجلی تمدن در شهر

  • زبان

زبان مردم لنگرود همانند بسیاری از مردمان خطه گیلان، گیلکی است. لنگرودی‌ها گیلکی را با لهجه بیه پیش صحبت می‌کنند. البته در بخش‌هایی از این منطقه و علی‌الخصوص در محدوده چمخاله گروهی از کردهای زنگنه کرمانشاه هستند که به این منطقه تبعید شده‌اند و کردی سخن می‌گویند.

  • مشاهیر

این سرزمین از دیرباز، شاعران، فرزانگان و بزرگان بسیاری داشته است. آثار تاریخی فراوانش نیز نشان از قدمت تاریخی آن دارد.

محمد جعفر جعفری لنگرودی، مجتهد و حقوقدان لنگرودی، محمود پاینده لنگرودی، از شاعران و مؤلفان لنگرودی، دکتر ابراهیم زاده معبود، از اساتید باسابقه دانشگاه تهران در رشته زیست‌شناسی، شمس لنگرودی، از شاعران و پژوهشگران معاصر، به همراه چندین شخصیت علمی و فرهنگی دیگر، از مفاخر و مشاهیر لنگرود هستند.

  • لباس

در هر گوشه از ایران مردم متناسب با اقلیم، آب‌وهوا و آداب و رسوم خود لباس‌های خود را طرح می‌زدند. استان گیلان نیز از این قاعده مستثنی نبوده است. به گفته تاریخ‌نویسان، لباس گیلانی قدمتی ۴هزار ساله دارد. در این لباس‌ها کمتر از رنگ مشکی استفاده می‌شده است. خوب است بدانید حتی برای مراسم عزاداری، لباس مشکی رنگ، استفاده نمی‌شده است.

تصویری از لباس محلی لنگرود

لباس محلی زنان گیلان به سه دسته کلی شرقی، رسوخی و غربی تقسیم‌بندی می‌شود. لباس زنان شرق را قاسم آبادی، زنان مرکز را رسوخی و لباس زنان غرب گیلان را تالشی می‌گویند. لباس رسوخی که در دوره قاجار از منطقه زنجان وارد منطقه ماسوله شده است، مختص این ناحیه است. لباس قاسم آبادی تنوع و زیبایی بسیاری دارد و حتی در دنیای مد و لباس از طرح‌های آن استقبال شده است.

  • غذاهای محلی لنگرود

یکی از جاذبه‌های لذیذ و رنگارنگ خطه‌ گیلان و به‌خصوص شهر ساحلی لنگرود، غذاهای متنوع آن است که برای هر گردشگری چشیدن و مزه‌کردن آن خاطره انگیز است. در این بخش به معرفی تعدادی از آن‌ها می‌پردازیم. این غذاها لزوماً مختص شهر لنگرود نیستند و در اکثر شهرهای استان گیلان با عنوان غذای محلی یافت می‌شوند.

تصویری از میرزا قاسمی غذای محلی لنگرود

میرزاقاسمی، ماهی گردپیچ، باقلی خورشت و ترش تره از جمله غذاهای سنتی و محلی لنگرود هستند.

اقامت در لنگرود | جایی برای زدودن رنج سفر

اگر از آن دست از گردشگرانی هستید که می‌خواهید هزینه اقامت کمتری بپردازید، می‌توانید از ویلاها و سوییت‌های اجاره‌ای کنار ساحل بهره ببرید. تابلوهای تبلیغاتی این اقامتگاه‌ها در سراسر شهر و به‌خصوص در مناطق ساحلی چمخاله و چاف به چشم می‌خورد. شما می‌توانید برای کرایه محل اقامت به آن‌ها مراجعه کنید.

تصویری از هتل ماندگار لنگرود

اگر به اقامت در هتل علاقه‌مند هستید، هتل‌ ماندگار لنگرود و هتل ستاره دریا گزینه‌های مناسبی هستند. هردوی این هتل‌ها در نزدیکی ساحل و در کنار جاده ساحلی چمخاله– چاف قرار دارند.

سوغات لنگرود | یادگاری‌های خوب سفر

با توجه به قرار گرفتن لنگرود در کنار دریا و رونق کشاورزی و دامپروری، تنوع محصولات منحصر‌به‌فرد این شهر بسیار زیاد است. در اینجا به ذکر چند نمونه از آن‌ها می‌پردازیم.

تصویری از چادر شب سوغات لنگرود

صنایع دستی مثل چادرشب‌، حصیر، محصولات خراطی، بامبو، سفال و غیره از جمله سوغاتی‌های این شهر هستند. همچنین چای، برنج و انواع ماهی‌ها نیز جزو سوغات خوراکی لنگرود محسوب می‌شوند. از سیر ترشی‌های لذیذ و کلوچه‌های سنتی و نان محلی آن که لاسو نام دارد نیز نباید غافل شد.

از جمله پرطرفدارترین کلوچه‌های لنگرود می‌توان از نانخشکی نام برد. همچنین در کنار این کلوچه می‌توان از کلوچه کوکی و شیرینی میان پر نام برد.

مراکز خرید لنگرود | لذت بازارگردی

برای تهیه سوغات لنگرود می‌توانید به بازار سنتی و قدیمی شهر سر بزنید که در کنار پل خشتی قرار دارد.

همچنین در جاده لیلاکوه به سمت ملاط، آلاچیق‌های توریستی تعبیه شده است که در آن زنان لنگرودی به پخت نان لاسو روی ذغال مشغولند. این بانوان در فضایی شبیه به کلبه‌های روستایی لنگرود نان محلی و سایر محصولات خوراکی و غیر خوراکی خود را می‌فروشند.

تصویری از بازار سنتی لنگرود

بازار لنگرود از بهترین مراکز خرید شهر محسوب می‌شود. هم از این جهت که تمامی محصولات بومی و محلی این شهر در این بازار یافت می‌شود و هم اینکه فضای سنتی و دل‌نشین بازارهای گیلان را در خود حفظ کرده است. در وصف این فضا همین بس که زنان با لباس‌های محلی خود در کنار کوچه‌های این بازار، سبزی‌های محلی می‌فروشند و در راسته ماهی‌فروشان، با لحن و لهجه خاص گیلانی روبه‌رو می‌شوید که خود جو جالبی را در این بازار به وجود آورده ‌است.

مسیرهای دسترسی | پیش به سوی سفر

  • مسیر زمینی

بهترین مسیر زمینی برای دسترسی به لنگرود از جنوب رشته کوه البرز، آزادراه قزوین- رشت است. این آزادراه در طول مسیر تمامی امکانات و خدمات رفاهی را به مسافران ارائه می‌دهد. از رشت و با گذر از شهرهایی مثل آستانه و لاهیجان می‌توان به لنگرود رسید. علاوه بر این، مسیر جاده چالوس با آغاز از کرج و در ادامه گذر از تنکابن و رامسر و رودسر به لنگرود منتهی می‌شود.

  • خط آهن

در حال حاضر هیچ مسیر ریلی برای رسیدن به لنگرود موجود نیست؛ اما با راه‌اندازی قطار قزوین– رشت در آینده نزدیک این خط ریلی می‌تواند یکی از امن‌ترین و سریع‌ترین راه‌های دسترسی به رشت و سپس لنگرود باشد.

  • فرودگاه لنگرود

نزدیک‌ترین فرودگاه مسافری به لنگرود فرودگاه بین‌المللی شهر رشت است که از بسیاری از شهرهای ایران پرواز ورودی دارد و یکی از سریع‌ترین راه‌های دسترسی به شهر رشت و سپس لنگرود است.

گشت‌وگذار در شهرهای شمالی ایران هرگز خسته‌کننده یا تکراری نمی‌شود. جاهای دیدنی لنگرود نیز آنقدر حرف برای گفتن دارند که انسان را همیشه سرذوق بیاورند. راستی شما قبلاً مسافر این شهر بوده‌اید؟ برای ره بال آسمان می‌نویسید که این شهر از دریچه نگاه شما چگونه بود؟

دریاچه کومله، سواحل چاف و چمخاله، لیلاکوه، پل خشتی، پارک جنگلی خرما، آبشار چالدشت، منزل و باغ منجم باشی و غیره.

خانه‌ها و ویلاهای اجاره‌ای ساکنان لنگروه به همراه هتل‌ ماندگار لنگرود و هتل ستاره دریا برای اقامت مناسب هستند.

صنایع دستی مثل چادرشب‌، حصیر، محصولات خراطی، بامبو، سفال، چای، برنج، انواع ماهی‌، سیر ترشی‌های لذیذ، کلوچه‌های سنتی، نان محلی و غیره

گیلان

1 نظر
  1. رها می گوید

    واقعاً پل‌های خشتی خطۀ گیلان خیلی خوشگلن. طبیعت هم که دیگه جایی برای صحبت باقی نمی‌ذاره. در همۀ شهرها در کنار مناطق طبیعی عکاس‌خونه‌هایی هست که می‌تونین با لباس محلی یا همون لباس قاسم‌آبادی که مخصوص گیلانه عکس بگیرین.
    خودم به‌شخصه دربارۀ قدمت این شهر که تا 900 سال تخمین زدن چیزی نمی‌دونستم و حتی اینکه شاه عباس به این منطقه نگاه خاصی داشته. حتی دربارۀ صنعت کشتی‌سازی و رونقش هم چیزی نمی‌دونستم و این خودش نشون می‌ده که بیشتر درگیر زیبایی بصری گیلان هستیم؛ اما زیبایی‌های تاریخی این خطه هم کم نیست.
    در کنار همۀ این‌ها باید بگم لنگرودی‌ها یکی از بهترین و مهربون‌ترین مردمان هستن و بسیار بسیار مهمان‌نوازن.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.