آبشار آب مراد آمل | آبشاری که آرزو براورده می‌کند

0

شمال ایران طبیعت جذابی دارد. طبیعتی که بیننده را جادو می‌کند. در کنار طبیعت غنی، در شمال ایران می‌توانید نشانه‌هایی از زندگی مردمان گذشته را هم مشاهده کنید. یکی از این جاذبه‌های چند منظوره آبشار آب مراد است. آبشاری بلند قامت و پر سروصدا که گردشگران را عاشق خود می‌کند. آب مراد در شهر آمل قرار دارد. سازنده این آبشار برای ساخت آن نهایت ظرافت خود را به کار بسته است. با نگاهی عمیق منظره‌ای شبیه به بهشت را می‌بینید. جایی که انگار آخر دنیاست، جایی که قلمرو آرامش در آن قرار دارد. امروز می‌خواهیم شما را به قلمرو آرامش ببریم و با آبشار آب مراد آمل آشنا کنیم. آماده همراهی ما هستید؟

آبشار آب مراد کجاست؟

عکس آبشار آب مراد لاسم

استان مازندران شگفتانه بسیار دارد؛ شگفتانه‌ای به عظمت دریای خزر و جنگل‌های متراکم شمال. برای بازدید از این استان شمالی باید چندین روز زمان بگذارید. مگر می‌شود با دوسه روز از مازندران سیر شد؟ از جنگلش، از دریای بی‌کرانش و از مردم با فرهنگش؟ جایی که شما می‌روید روزی تفرجگاه شاهان قاجار بوده است. ببینید این آبشار چقدر زیباست که شاهان را مجذوب می‌کرده است. برای رسیدن به آبشار آب مراد لاسم باید به آمل بروید. مسیر منتهی به آبشار جاده‌ای خوب دارد؛ اگر زمان سفرتان بهار یا تابستان است، ممکن است هوای گرم کمی آزاردهنده باشد؛ اما آبشار ارزش بیشتر از این را دارد. با رسیدن به آبشار تمام سختی‌ها آسان می‌شود. باورتان نمی‌شود؟ شنیدن مانند دیدن نیست؛ پس زمانی که به آبشار رسیدید حرف ما را تأیید یا رد کنید.

گفتیم که طبیعت برای ساختن این آبشار تمام ظرافت خود را به کار برده‌ است. ممکن است در اولین نگاه آبشاری مانند دیگر آبشارهای شمال ایران ببینید؛ اما برای دیدن ظرافت آبشار باید چند دقیقه عمیق به آبشار نگاه کرد. قطره‌ای که از آبشار جدا می‌شود را دنبال کنید و تا رسیدن آن به زمین، دست از نگاه‌کردن به آن برندارید. درست در همین زمان است که پودرشدن آب را می‌بینید، عجب صحنه‌ای؛ اگر دوربین حرفه‌ای دارید، این تصویر را ثبت کنید. بعداً که به این تصاویر نگاه می‌کنید، صحنه‌ها دوباره برایتان زنده می‌شوند. صخره‌های کنار آبشار پر از خزه‌های ظریف و زیبا هستند. همین آب‌های پودر شده مایه حیات این خزه‌ها هستند. چرخه قوی و در عین حال ظریف طبیعت را می‌بینید؟

آشنایی با آبشار آب مراد آمل

آبشار آب مراد چندان مرتفع نیست؛ اما چشم‌اندازی فوق‌العاده دارد. این آبشار در تنگه‌ای با سنگ‌های سخت قرار گرفته است. آبشار آب مراد آمل در اصل یک مجموعه آبشار است که بلندترین آن آب مراد است. جلوه این آبشار به حدی زیباست که شاهان قاجاری شیدای آن شده بودند. برای مثال ناصرالدین شاه در وصف زیبایی این آبشار شعر گفته بود. آب این آبشار با لطافتی که دارد سنگ‌های سخت را صیقل داده و آن‌ها را براق کرده است. آب آبشار به حدی سرد است که حتی نوشیدن آن در تابستان هم موجب تیرکشیدن دندان‌ها می‌شود. زلالی آب آبشار آب مراد به اندازه‌ای است که می‌توانید سنگ‌های کف آبشار را ببینید. شاید از سردبودن این آب تعجب کنید. علت سردی آب آبشار، منبع آب است. آب این آبشار از برف‌های بالای کوه تأمین می‌شود. صخره‌هایی که در مسیر آبشار قرار دارند بالا رفتن از کوه را سخت می‌کنند.

عکس آبشار آب مراد لاسم

به همین علت هر ساله گردشگران کوهنورد راهی این منطقه می‌شوند تا در زمستان یا تابستان سرچمشه این زیبایی طبیعی را ببینند؛ اگر کوهنورد نیستید، فکر بالارفتن از کوه را هم نکنید. کوهنوردان با تجهیزات کامل و رعایت تمام جوانب از کوه بالا می‌روند. کوهنوردان در مسیر، از سنگ‌نوشته‌هایی بر غار لاسم می‌گویند؛ سنگ‌نوشته‌هایی که خبر از وجود تمدن‌های اولیه در این منطقه دارند.

دسترسی سخت به سنگ‌نوشته‌ها باعث شده آسیب کمتری به آن‌ها برسد. این همه از زیبایی‌های آب مراد گفتیم حالا نوبت به گفتن زیبایی نام این آبشار است. حتماً شنیده‌اید که می‌گویند آب روشنایی می‌آورد. آب در فرهنگ ما ارزش والایی دارد. در مازندران هم همین طور است. مردم اعتقاد داشته‌اند که اگر کسی نیت کند و به زیر آب بروید، حاجاتش براورده می‌شود. این عقیده اینقدر سینه‌به‌سینه گشت تا نام آبشار به آب مراد لاسم تغییر کرد. نام این آبشار یعنی آبی که مراد حاجتمند را براورده می‌کند.

امکانات رفاهی آبشار آب مراد

عکس امکانات رفاهی آبشار آب مراد آمل

در اطراف آبشار آب مراد لاسم چندین تفرجگاه قرار دارد. این تفرجگاه‌ها روزی میزبان شاهان ایران بوده‌اند و حالا از گردشگران خوش‌ذوق پذیرایی می‌کنند. مشهورترین تفرجگاه‌های آبشار آب مراد آمل، لوبون، انگمار، نیورد نام دارند. در این تفرجگاه‌ها رستوران، بوفه و محل‌هایی برای استراحت چند ساعته ساخته شده است. جدای از امکانات رفاهی، بازدید از این تفرجگاه‌ها بسیار جالب است. این بناها حدود چندصد سال پیش ساخته شده‌اند. در فضای تفرجگاه انگمار، می‌توانید نقشی از ناصرالدین شاه و سربازان وفادارش را ببینید. این سنگ به تخت ناصر شهرت دارد که یکی از مهم‌ترین آثار این منطقه محسوب می‌شود. در کنار طبیعتی زیبا، آثارباستانی زیبا وجود دارد. همه ما می‌دانیم که باید با جان‌ودل از این آبشار و آثارش محافظت کنیم. امیدواریم از اقامت در این خانه‌های تاریخی لذت ببرید.

امکان اقامت در نزدیکی آبشار آب مراد آمل

عکس امکان اقامت در نزدیکی آبشار آب مراد آمل

امکان اقامت طولانی مدت در تفرجگاه‌های نزدیک به آبشار وجود ندارد؛ اگر دوست دارید شب را در جوار این آبشار اعجاب‌انگیز سپری کنید، باید به روستای لاسم بروید. مردم مهمان‌نواز لاسم خانه‌های سنتی خود را ترمیم کرده و آن‌ها را برای اقامت گردشگران فراهم کرده‌اند. زندگی در این خانه‌ها مانند تجربه بومگردهاست؛ هم استراحت کرده‌اید هم با فرهنگ مردم اقلیم شمال آشنا شده‌اید. خارق‌العاده نیست؟ در طبیعت اطراف لاسم و آبشار آمل می‌توانید چادر بزنید و زندگی در طبیعت را هم تجربه کنید. ممکن است به هیچ کدام از این دو گزینه علاقه نداشته باشید؛ پس به آمل بروید و شب را در هتل های آمل بگذرانید.

جاهای دیدنی نزدیک به آبشار آب مراد لاسم

  • آبشار آب مراد آمل فاصله زیادی با دیگر جاهای گردشگری آمل دارد. برای همین باید روزی خاص را به بازدیدی از این آبشار اختصاص دهید. به نظر ما دو روز آخر هفته برای بازدید از این جاذبه کافی است.
  •  آبشار آب مراد آمل در محله ییلاقی قرار دارد. بازدید از چادرهای عشایر و فرهنگ آن‌ها تجربه‌ای است که هر کس نمی‌تواند به دست آورد؛ پس قدر این تجربه را بدانید و حتماً سری به چادرهای عشایر بزنید.
  • منطقه لاسم پر از چشمه‌سار است. آب این چشمه‌ها گواراست و نوشیدن از این آب‌ها جان آدمی را تازه می‌کند. مهم‌ترین چشمه‌های لاسم، ول دره، کیان دره و چهل چشمه نام دارند. حتماً از این چشمه‌ها بازدید کنید.
  • تفرجگاه‌هایی که در قسمت بالا معرفی کردیم هم، از جاهای گردشگری لاسم به حساب می‌آید. محلی که این تفرجگاه‌ها واقع شده‌اند طبیعت بکر و خاصی دارد که مناسب برای عکاسی و قدم‌زدن است. قدمت تاریخی این تفرجگاه‌ها هم علت دیگر شهرت این تفرجگاه‌هاست.
  • غار لاسم هم یکی از جاذبه‌های آمل است. در ورودی این غار شعری از ناصرالدین شاه نوشته شده است. در قسمت‌های داخلی‌تر غار اشکالی از شکار و شکارچی وجود دارد که به جلوه غار افزوده است.

بهترین زمان بازدید از آبشار آب مراد آمل

آب آبشار آب مراد آمل حتی در فصول گرم سال هم سرد است چه برسد به زمستان. به نظر گردشگران، بهتر است از اردیبهشت تا شهریور از آبشار دیدن کنید. در این فصول آب آبشار به بیشترین حد خود می‌رسد و در فصل‌های دیگر کم‌کم آب آبشار کاهش می‌یابد. شاید در این فصول هوای گرم در مسیر شما را آزار دهد؛ اما در محل آبشار هوا خنک است و گاهی اوقات به لباس گرم نیاز پیدا می‌کنید؛ پس برای دیدن آب بیشتر و از همه مهم‌تر خنک‌بودن هوا در فصل‌های بهار و تابستان به آمل بروید.

مسیر دسترسی آبشار آب مراد آمل

بهترین مسیر برای رسیدن به آبشار آب مراد از جاده فیروزکوه است. این مسیر چشم‌اندازی دارد که بیننده را عاشق خود می‌کند. به این علت که آبشار آب مراد شهرت بسیاری دارد، جاده‌ آبشار سرراست است. به‌آسانی می‌توانید به این آبشار بروید؛ چراکه در مسیر تا رسیدن به آبشار تابلوهای بسیاری وجود دارد. مساحت کمی از مسیر منتهی به آبشار خاکی است؛ اما این مسیر خاکی ناهموار نیست و با سواری هم می‌توانید به آبشار بروید.

آدرس: استان مازندران، 120 کیلومتری آمل.

آبشارهای شمال ایران و ایران بسیار جذاب هستند. این آبشارها به علت بارش‌های زیاد شمال، پرآب و پربرکت هستند. به نظر ما برای بازدید از تمام جاذبه‌های آمل و مازندران حدود یک هفته زمان لازم است؛ پس برنامه‌ریزی کنید و با صبر به بازدید از مازندران زیبا بپردازید. در قسمت نظرات می‌توانید تجربه‌ها، خاطران و دیدگاه‌های خودتان را با ره بال آسمان به اشتراک بگذارید.

استان مازندران، 120 کیلومتری آمل

چادرهای عشایری، تفرجگاه‌ها، غار لاسم و چشمه‌سارهای طبیعی

تفرجگاه‌های نزدیک به آبشار آب مراد تمام امکانات رفاهی را دارد.

بهترین زمان بازدید از اردیبهشت تا شهریور است.

5/5 (2 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.