غار خمیره لواسان | زندانخانه لار

0

یکی از بهترین تفریح‌ها در طبیعت غارنوردی است. غارها از اسرارآمیزترین جاذبه‌های طبیعت هستند. معمولاً غارها اولین پناهگاه انسان‌ها در گذشته بوده‌اند و اطلاعات زیادی در بسیاری از آن‌ها وجود دارد. اگر به غارنوردی علاقه دارید و ساکن تهران هستد، پیشنهاد می‌کنم از غار خمیره بازدید کنید. این غار و دیدنی‌هایش سفری جذاب را برایتان می‌سازد.

غار خمیره کجاست؟

عکس معرفی غار خمیره لواسان

غار خمیره یکی از جاهای دیدنی اطراف تهران است که می‌توانید برای بازدید به آنجا بروید. اگر قصد رفتن به این غار را دارید، خودتان را به منطقه لواسانات برسانید. مسیر جاده سد لتیان را که ادامه بدهید، به روستای برگ جهان می‌رسید. در شمال غربی این روستا و در دامنه کوه پُش‌بالابا می‌توانید غار خمیره لواسان را پیدا کنید. البته یادتان نرود باید رسیدن به غار به کوه‌نوردی و صخره‌نوردی نیاز دارد.

معرفی غار خمیره

خمیره، غاری دیدنی در دامنه شمالی کوه پُش‌بالابا است؛ البته بومی‌ها به آن لوخمیره یا روخمیره هم می‌گویند. در پایین این غاری دره‌ای به اسم تنگندار شکل گرفته است. باستان‌شناس‌ها می‌گویند که این غار به‌خاطر قدمت زیاد و موقعیتش اهمیت زیادی در گذشته داشته است. به همین خاطر افراد زیادی برای پیداکردن گنج به این غار رفته‌اند و بخش‌های مختلف آن را حفر کرده‌اند. تپه‌های اطراف غار محل مناسبی برای مقابله با دشمن‌ها بود. همچنین بقایای قلعه‌ای در نزدیکی این غار هست که برای دفاع از آن در تپه‌های اطراف پناه می‌گرفتند. غار خمیره را به زندانخانه لار هم می‌شناسند و می‌گویند در قدیم افرادی را در این غار زندانی می‌کردند.

زندانخانه لار در ارتفاع 2400متری بالاتر از سطح دریا به وجود آمده است. مساحت این غار حدود دو متر در دو متر است و درازایی به‌اندازه 30 متر دارد. داخل غار مسیرهای فرعی‌ای هست که هرساله به‌خاطر حفاری‌ها طولشان بیشتر می‌شود. ورودی غار دهانه بزرگی دارد که می‌توانید به‌راحتی و بدون خم‌شدن وارد آن بشوید.

جاذبه های گردشگری غار خمیره

غار خمیره لواسان

بعد از گذشت این سال‌ها هنوز کاربرد اصلی زندانخانه لار مشخص نیست. جاذبه‌های این غار از همان ورودی، توجه همه را به خودش جلب می‌کند. تخته‌سنگی کنار دهانه غار است که داخش حفره‌ای حفر کرده‌اند که شکلی هندسی دارد. ابعاد این حفره به حدی است که یک فرد می‌تواند به‌راحتی در آن بایستد. باستان‌شناس‌ها احتمال می‌دهند در گذشته نگهبان‌های غار در این حفره می‌ماندند. در زبان روستایی به این حفره، «لُنه‌خرسگ» می‌گویند که معنی لانه خرس کوچک را دارد. روبه‌روی این حفره فضایی مسطح و به‌اندازه 20مترمربع را سنگ‌چین کرده‌اند.

عکس جاذبه های گردشگری زندانخانه لار

داخل غار فضای تاریکی دارد و باید برای مشاهده بهتر ابزاری مثل چراغ قوه همراهتان باشد. در هر گوشه از این غار ردی از حفاری‌ها به جا مانده است. در انتهای غار چاه موربی هست که عمق آن مشخص نیست؛ اما اگر سنگی به داخلش بیندازید، صدای غلتیدنش را تا مدت زیادی می‌شنوید. استخوان‌های زیادی از انسان‌ها و تعدادی ابزارآلات در این غار پیدا کرده‌اند. به همین خاطر احتمال می‌دهند که غار خمیره لواسان کاربرد زندان یا بازداشتگاه موقت قلعه دختر را داشت. عده‌ای از باستان‌شناس‌ها می‌گویند این غار آتشگاه زردشتی‌ها بود. اگر به دیوار غار دقت کنید، رگه‌های سفیدی از جنس آهک را می‌بینید. نفوذ آب به فضای داخلی غار این رسوبات را به وجود آورده است.

امکانات گردشگری غار خمیره

عکس امکانات گردشگری غار خمیره لواسان

در بیرون و داخل زندانخانه لار امکانات خاصی وجود ندارد. به همین خاطر باید وسایل و لوازمی مثل طناب، لباس مناسب، آب و مواد خوراکی همراهتان باشد. مسیر رسیدن به غار کمی پرپیچ‌وخم است و نیاز به راهنما دارد.

جاهای دیدنی نزدیک به غار خمیره

رفتن به غار خمیره یک تیرو دو نشان است. در نزدیکی این غار جاهای دیدنی مختلفی وجود دارد که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست.

  • روستای برگ جهان

عکس تاریخچه روستای برگ جهان

برگ جهان یکی از روستاها در شمال ایران است که آب‌وهوایی مطبوع و کوهستانی دارد. گردشگرهای زیادی از استان تهران برای گذراندن سفری کوتاه به این روستا می‌روند. اطراف روستا طبیعت چشمگیری دارد که در شش ماه اول سال بسیار سرسبز است. رودخانه بزرگی در نزدیک روستا جریان دارد. در این روستا همه‌چیز برای گشت‌وگذاری هیجان‌انگیز مهیاست. روستایی‌ها اغلب به دام‌پروری، کشاورزی و باغداری مشغول هستند. آن‌ها در زمین‌های اطراف روستا جو و گندم می‌کارند. درخت‌های سیب، گیلاس، زردآلو، هلو و آلبالو به‌خوبی در آب‌وهوای این منطقه رشد می‌کنند. محصولات لبنی و عسل طبیعی از دیگر محصولات این روستا است.

  • قلعه دختر از جاهای دیدنی نزدیک به غار خمیره

عکس قلعه دختر از جاهای دیدنی نزدیک به غار خمیره

در ۳کیلومتری روستای برگ جهان و در نزدیکی غار خمیره قلعه‌ای به اسم قلعه دختر هست. عده‌ای هم آن را به اسم قلعه بند می‌شناسند؛ اما خود روستایی‌ها به این قلعه «قزل ماما» می‌گویند. این قلعه در گذشته آتشکده‌ای بود که قدمتش به دوره ساسانیان می‌رسد. امروزه فقط بخشی از دیوارهای قلعه سالم باقی مانده است. قلعه بند را در ارتفاع 3180متری بالاتر از سطح دریا ساخته‌اند.

  • آبشار برگ جهان

عکس آبشار برگ جهان از جاهای دیدنی نزدیک به غار خمیره

در مسیر رسیدنتان به غار، آبشاری تماشایی هست که فضای خوبی برای استراحت دارد. آبشار برگ جهان در ارتفاع 2200متری از سطح دریاست. از روستا تا کنار آبشار باید حدود یک‌ونیم ساعت پیاده‌روی کنید. بعد از گذشتن از دامنه کوه در شمال شرقی روستا این آبشار را می‌بینید.

بهترین زمان بازدید

عکس بهترین زمان بازدید غار خمیره لواسان

غار خمیره در منطقه‌ای کوهستانی است که در روزهای بهار و تابستان هوای معتدل و لذت‌بخشی دارد. بهار و تابستان بهترین زمانی است که می‌توانید برای بازدید از غار و گشت‌وگذار به این منطقه بروید؛ البته پاییز برگ جهان هم تماشایی است؛ اما با شروع زمستان هوا به‌شدت سرد می‌شود و برف‌همه‌جا را سفیدپوش می‌کند.

مسیر دسترسی

این غار در یکی از روستاهای اطراف تهران و در 13کیلومتری لواسانات است. به همین خاطر می‌توانید در مدت‌زمان کمی خودتان را به آنجا برسانید. برای رفتن به غار خمیره لواسان باید به جاده دماوند بروید. بعد از گذشتن از این مسیر باید جاده سد لتیان را پیدا کنید. این مسیر را که ادامه بدهید، به روستای برگ جهان می‌رسید. غار خمیره در بخش شمال غربی روستا است؛ اما برای رسیدن به غار باید از راهنمایی محلی کمک بگیرید.

غار خمیره یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های طبیعی نزدیک پایتخت است. تلاش کردیم از این سفر مجازی با ره بال آسمان لذت برده باید. اگر در سفرهای قبل به این روستا رفته‌اید و از غار دیدن کرده‌اید، تجربه‌هایتان شنیدن دارد. در کامنت‌ها برایمان بنویسید.

استان تهران، 13کیلومتری لواسانات، شمیرانات، شمال غربی روستای برگ جهان.

بهار و تابستان بهترین زمان بازدید از غار است.

این منطقه بکر است و امکانات خاصی در آنجا نیست. به همین خاطر بهتر است وسایل لازم را از قبل با خودتان ببرید.

این غار در 13کیلومتری لواسانات است.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.