مزایا و معایب سفر با قطار | تجربه سفری راحت، امن و دلپذیر

0

سفر با قطار بسیار دل‌پذیر، راحت و جذاب است و بسیاری این وسیله نقلیه را برای سفر‌های خود انتخاب می‌کنند. با انتخاب قطار برای سفر، در طول مسیر چشم‌انداز‌های زیبایی از طبیعت اطراف جاده در مقابل چشمان شما قرار می‌گیرد. همچنین هنگام سفر با قطار می‌توانید در طول مسیر در محیطی راحت، با خیالی آسوده استراحت کنید. این‌ها فقط بخشی از مزایای سفر با قطار است؛ از‌سوی دیگر نمی‌توان گفت که این وسیله نقلیه، هیچ معایبی ندارد؛ از‌این‌رو در این مطلب قصد داریم به بررسی مهم‌ترین مزایا و معایب سفر با قطار بپردازیم؛ در نتیجه اگر سفری در پیش دارید و برای خرید بلیط دو‌به‌شک هستید، در این مطلب همراه ما باشید تا با مزایا و معایب سفر کردن با قطار آشنا شده و با اطلاعاتی کامل در‌خصوص آن، برای خرید بلیط قطار اقدام کنید. 

مزایای سفر با قطار

مزایای سفر با قطار

سفر کردن با قطار مزایای بسیاری دارد؛ از راحتی در طول سفر گرفته تا امکان تماشای مناظر خیره‌کننده در مسیر سفر، داشتن امنیت، نداشتن محدودیت در حمل بار و غیره. در ادامه تعدادی از مهم‌ترین مزایای سفر با قطار را عنوان کرده و در‌خصوص آن‌ها توضیح داده‌ایم. اگر هم دوست دارید با انواع قطار در ایران آشنا شوید، می‌توانید مقاله‌اش را بخوانید.

  • استقرار راه‌آهن در مرکز شهرها 

استقرار راه‌آهن در مرکز شهرها 

در اغلب شهر‌های ایران، راه‌آ‌هن‌ها در مرکز شهر قرار دارند؛ از‌این‌رو در سفر با قطار دسترسی به نقاط مختلف شهر، به محض رسیدن به مقصد، به‌سادگی امکان‌پذیر است. این در‌حالی است که فرودگاه‌ها اغلب در فاصله زیادی از شهر‌ها قرار دارند و برای دسترسی به آن‌ها باید مسافت زیادی را طی کنید. 

  • شبکه‌های گسترده راه‌آهن 

شبکه‌های گسترده راه‌آهن 

در بررسی مزایا و معایب سفر با قطار نمی‌توان از گسترده‌بودن شبکه‌های راه‌آهن چشم‌پوشی کرد. این گستردگی سبب می‌شود تا سفر با قطار از هر نقطه‌ به نقطه‌ای دیگر، به‌راحتی امکان‌پذیر باشد. از سوی دیگر، تعداد زیاد متقاضیان برای سفر با قطار سبب شده است که تعداد رفت‌و‌آمد‌ها در مسیر‌های مهم، از جمله مسیر تهران-مشهد، زیاد باشد. در این حالت شما می‌توانید بر‌اساس برنامه سفر خود، میان روز‌ها و ساعت‌های متنوع برای حرکت، بهترین زمان را انتخاب کنید. 

  • برنامه‌ریزی دقیق

برنامه‌ریزی دقیق

حتماً تا‌به‌حال تأخیر‌های چند‌ساعته در پرواز با هواپیما را تجربه کرده یا راجع‌به آن شنیده‌اید. وجود این تأخیرهای خارج از برنامه، برای بسیاری آزار‌دهنده بوده و از سویی ممکن است باعث ایجاد اختلال در برنامه‌ریزی مسافران شود. این در‌حالی است که برنامه‌ها و زمان‌بندی‌های قطار در اکثر مواقع بسیار دقیق بوده و عمده قطار‌ها رأس ساعت مقرر‌شده در بلیط، حرکت می‌کنند و در زمان پیش‌بینی‌شده مسافران را به مقصد می‌رسانند. 

  • سرو غذا و میان وعده 

سرو غذا و میان وعده 

معمولاً در قطار‌های مسافر‌بری، بر‌اساس زمان سفر، برای مسافران غذا، میان‌وعده و نوشیدنی سرو می‌شود. با وجود امکان پذیرایی در قطار، دیگر لازم نیست برای زمانی که در مسیر سفر هستید، غذا یا خوراکی به‌همراه داشته باشید. پیشنهاد می‌کنیم برای اطلاع از کیفیت غذا‌های قطارهای مسافر‌بری در کشور ایران، مطلب بهترین غذا برای سفر با قطار را مطالعه کنید. 

  • محدودیت کمتر در حمل بار 

نداشتن محدودیت در حمل بار 

مگر می‌شود از مزایا و معایب سفر با قطار سخن گفت و به محدودیت کمتر در حمل بار هنگام سفر با قطار اشاره نکرد؟ همان طور که می‌دانید هر فرد، در سفر با هواپیما مجاز به حمل ۲۰ کیلو بار است و اگر وسایلش بیش از این مقدار شود، باید چند درصد از هزینه بلیط را برای جریمه بار پرداخت کند. این میزان در قطار به ۳۰ کیلوگرم می‌رسد. البته شما در سفر با قطار می‌توانید تا سقف ۲۰۰ کیلوگرم بار داشته باشید که از این میزان، ۳۰ کیلوگرم را با خود به کوپه می‌برید و مابقی را به بخش توشه تحویل می‌دهید تا در واگن مخصوص بار، جاسازی شود. مبلغی که بابت حمل این میزان بار از شما گرفته می‌شود، در مقایسه با هواپیما، خیلی کمتر است.

  • حضور پزشک

حضور پزشک

معمولاً در تمامی قطار‌ها، پزشکی مستقر است تا در‌صورت بروز هر‌گونه مشکل برای مسافران، با اقدامات مؤثر مشکل را رفع کند؛ از‌این‌رو با انتخاب قطار برای سفر، در‌صورت بروز هر‌گونه مشکل و احساس کسالت و بیماری، می‌توانید به پزشک قطار مراجعه کرده و برای رفع مشکل خود از وی کمک بخواهید. 

  • راحتی در سفر   

راحتی در سفر 

اگر از افراد مختلف در‌خصوص مزایا و معایب سفر با قطار بپرسید، احتمالاً تمامی آن‌ها هنگام لیست‌کردن مزایای سفر با قطار، راحتی در سفر را عنوان می‌کنند. همان طور که می‌دانید قطار‌های مسافر‌بری به دو صورت کوپه‌ای و اتوبوسی هستند. قطار‌های کوپه‌ای فضای آزاد‌تری دارند. در این نوع از قطار‌ها، در کنار تمام صندلی‌ها میزی وجود دارد که به مسافران این امکان را می‌دهد تا در طول سفر، در فضایی راحت، به کار‌های خود رسیدگی کنند. قطار‌های اتوبوسی فضای کمتری در اختیار مسافران قرار می‌دهند. با‌این‌حال وجود صندلی‌های راحت و میزی در رو‌به‌روی آن‌ها، آسایش و راحتیِ مناسبی را برای مسافران رقم می‌زند. 

  • امکان تجربه خوابی آرام و راحت 

امکان تجربه خوابی آرام و راحت 

در اغلب قطار‌های کوپه‌ای، صندلی‌های تخت‌خواب‌شو یا تخت‌خواب‌هایی مجزا وجود دارند. وجود چنین امکاناتی به مسافران این امکان را می‌دهد تا بتوانند در طول سفر در فضایی راحت، بخوابند و استراحت کنند. البته تجربه خوابی آرام و راحت در قطار مشروط به آن است که هم‌سفران و هم‌کوپه‌ای‌های شما افراد آرام و کم‌سر‌و‌صدایی باشند!

  • نداشتن معطلی

نداشتن معطلی

در بررسی مزایا و معایب سفر با قطار، نداشتن معطلی برای انجام مراحل پیش از سفر در راه‌آهن را نباید از قلم انداخت. در سفر با قطار، برخلاف سفر با هواپیما، نیازی به گذراندن مراحل امنیتی وقت‌گیر و خسته‌کننده‌ نیست. برای سفر با قطار، فقط کافی است نیم ساعت زود‌تر از زمان مقرر‌شده برای حرکت، در راه‌آهن حضور داشته باشید. البته اگر بار اضافه دارید و لازم است به بخش توشه تحویل دهید، بهتر است یک ساعت زودتر به سالن برسید؛ زیرا مراحل ثبت بار و پرکردن فرم‌های مربوط به آن کمی زمان‌بر هستند و ممکن است از قطار جا بمانید.

  • وجود امکانات برای سرگرمی مسافران در طول سفر 

وجود امکانات جهت سرگرمی مسافران در طول سفر 

در قطار‌های مسافر‌بری لوکس، امکانات رفاهی و تفریحی متعددی برای سرگرمی مسافران فراهم شده است. بدیهی است که قیمت بلیط قطار‌های لوکس در مقایسه با قطار‌های معمولی بیشتر است؛ اما با انتخاب این نوع قطار‌ها می‌توانید از امکاناتی نظیر سیستم‌های صوتی و تصویری، فیلم‌ها و موسیقی‌های متنوع و جذاب و… بهره‌مند شوید. 

  • امنیت 

امنیت 

امنیت بالا از مهم‌ترین ویژگی‌های قطار‌ است و به همین سبب در بررسی مزایا و معایب سفر با قطار، این ویژگی را نباید از قلم انداخت. بسیاری قطار را امن‌ترین وسیله حمل‌و‌نقل در جهان معرفی می‌کنند؛ چرا‌که به‌صورت کلی، میزان صدمات و تلفات ناشی از حوادث سیستم‌های حمل‌ونقل‌ ریلی به‌مراتب کمتر از سایر روش‌های حمل‌و‌نقل است. از‌این‌رو با انتخاب قطار برای پیمودن مسیر سفر، دیگر لازم نیست نگران تصادفات و حوادث غیر‌منتظره باشید. 

  • تجربه سفری ارزان با امکانات و شرایط مناسب 

تجربه سفری ارزان با امکانات و شرایط مناسب 

هزینه خرید بلیط قطار کمتر از هزینه سفر با هواپیما و بیشتر از هزینه سفر با اتوبوس بوده و از سوی دیگر میزان راحتی و امکانات موجود در قطار بیشتر از اتوبوس و کمتر از هواپیماست. همان طور که می‌دانید کودکان در مقایسه با بزرگسالان صبر و تحمل کمتری در سفر دارند؛ بنابراین اگر خانواده‌ای هستید که مایلید با فرزندانتان برای سفر آماده شوید، تهیه بلیط قطار برای کودکان با توجه به امکانات رفاهی بیشتر آن، گزینه مناسبی برای شماست. در‌واقع به‌صورت کلی می‌توان گفت که قطار‌های مسافر‌بری تجربه سفری ارزان با امکانات و شرایط مناسب را برای مسافران به ارمغان می‌آورند. با انتخاب سیستم حمل‌ونقل‌ ریلی دیگر لازم نیست هزینه‌های هنگفت بلیط هواپیما را متحمل شده یا سختی‌های سفر با اتوبوس را به جان بخرید. 

  • امکان تماشای مناظر خیره‌کننده در مسیر سفر 

امکان تماشای مناظر خیره‌کننده در مسیر سفر 

مگر می‌شود از مزایا و معایب سفر با قطار سخن گفت و حرفی از لذت تماشای مناظر خیره‌کننده در مسیر سفر با قطار، حرفی به میان نیاورد؟‌ در‌واقع با انتخاب قطار برای پیمودن مسیر سفر می‌توانید به معنای واقعی از مسیر سفر لذت ببرید؛‌ چرا‌که در طول مسیر مناظری زیبا از طبیعتی بکر خود‌نمایی کرده و هر چشمی را به خود خیره می‌کنند. پیشنهاد می‌کنیم در سفر با قطار هندز‌فری‌های خود را به‌همراه داشته و در طول سفر، ضمن تماشای مناظر خیره‌کننده، به موسیقی آرامش‌بخشی گوش سپرده و اوقات خوشی را برای خود رقم بزنید. ما در نوشته‌ای جداگانه، زیباترین مسیرهای ریلی ایران را برایتان فهرست کرده‌ایم. پیشنهاد می‌کنیم اگر عازم این شهرها هستید، از قطار استفاده کنید تا در طول مسیر از تماشای مناظر بیشترین لذت را ببرید.

معایب سفر با قطار

معایب سفر با قطار

سفر کردن با قطار معایبی نیز دارد که نمی‌توان از آن‌ها چشم‌پوشی کرد. در ادامه برخی از مهم‌ترین معایب سفر با قطار را عنوان کرده و در‌خصوص آن‌ها توضیح داده‌ایم: 

  • سرعت کم

سرعت کم

بزرگ‌ترین عیب قطار در مقایسه با هواپیما، سرعت کم آن است. با‌وجود اینکه قطار‌های سریع‌السیر تا حدودی این مشکل را حل کرده‌اند؛ اما استفاده از قطار برای مسیر‌های طولانی و در شرایطی که عجله دارید، پیشنهاد نمی‌شود؛ اما اگر فرصت کافی دارید و می‌خواهید از مسیر سفر نیز لذت ببرید، پیشنهاد می‌کنیم با خرید بلیط قطار، تحربه سفری دل‌پذیر و پر‌ما‌جرا را برای خود رقم بزنید. 

  • برنامه‌های گیج‌کننده

برنامه‌های گیج‌کننده

گاهی برنامه‌های قطار‌ها، کمی گمراه‌کننده و گیج‌کننده هستند. به همین دلیل خوب است که در سفر با قطار، پیش از هر‌چیزی اطلاعات درج‌شده روی بلیط خود را به دقت بخوانید. همچنین با حواسی جمع سفر کنید. به‌عنوان مثال هنگام سفر با قطار لازم است از ایستگاهی که باید در آن پیاده شوید، ملطع باشید و حواستان باشد که به‌موقع و در ایستگاه درست پیاده شوید. 

  • رعایت نکردن بهداشت 

برخی از افراد در بر‌شمردن مزایا و معایب قطار، به رعایت نکردن بهداشت در آن اشاره می‌کنند. به‌صورت کلی سرویس‌بهداشتی‌های موجود در ابتدا و انتهای کابین‌های قطار‌های مسافر‌بری گاهی غیر‌بهداشتی هستند. البته گفتنی است که میزان پاکیزگی و رسیدگی به سرویس‌های بهداشتی با‌توجه به نوع قطار متفاوت خواهد بود. به‌عنوان مثال اگر شما برای پیمودن مسیر سفر بلیط قطار‌های لوکس و ۵‌ستاره فدک یا زندگی را خریداری کنید، علاوه‌بر برخورداری از امکانات و خدماتی بی‌نظیر، دیگر لازم نیست نگران رعایت‌نکردن بهداشت در کابین‌ها یا سرویس‌های بهداشتی باشید؛ چرا‌که در این قطار‌ها قوانین بهداشتی به‌صورت مدام و با وسواس و دقت زیاد رعایت می‌شوند. 

  • هم‌سفر بودن با افراد ناشناس 

هم‌سفر بودن با افراد ناشناس

از دیگر معایب استفاده از قطار برای سفر‌کردن این است که هنگام خرید بلیط، هیچ اطلاعاتی در‌خصوص هم‌سفرانتان در اختیارتان قرار نمی‌گیرد؛ از‌این‌رو در سفر با قطار، مدت زیادی را با افرادی سپری خواهید کرد که هیچ شناختی از آن‌ها ندارید. البته برخی از افراد این ویژگی را مزیت می‌دانند و آن را فرصتی برای آشنایی با افراد جدید و تجربه هم‌صحبتی با افرادی متفاوت و نا‌آشنا می‌شمارند. 

  • قرارگیری ترمز خطر (اضطراری) در ارتفاع کم

قرارگیری ترمز خطر (اضطراری) در ارتفاع کم

همان طور که می‌دانید در تمامی قطارهای مسافربری دستگیره‌ قرمز رنگی در بالای هر کوپه وجود دارد که ترمز اضطراری یا ترمز خطر نام دارد و مسافران با کشیدن آن می‌توانند قطار را به‌صورت کامل متوقف کنند. گفتنی است که اگر مسافری بی‌دلیل از این ترمز استفاده کند مشمول جریمه و توبیخ می‌شود. در اغلب قطار‌های مسافر‌بری ترمز اضطراری در ارتفاع پایینی قرار دارد؛‌ به‌طوری که دسترسی به آن برای کودکان نیز امکان‌پذیر است. از‌این‌رو اگر همراه با فرزندانتان سفر می‌کنید یا در کوپه شما کودکی وجود دارد، باید حواستان باشد که کودک حاضر در کوپه، اقدام به کشیدن دستگیره ترمز اضطراری از روی بازیوشی یا سرگرمی، نکند. 

در این مطلب از مجله گردشگری ره بال آسمان به ارائه لیستی از مزایا و معایب سفر با قطار پرداخته و در‌خصوص هر‌کدام از آن‌ها به‌صورت جدا‌گانه توضیح دادیم. آیا این مطب برای شما سود‌مند بود؟‌ آیا تا‌کنون تجربه سفر با قطار را داشته‌اید؟ اگر پاسختان مثبت است، برای ما در‌خصوص تجربه خود نوشته و مزایا و معایب سفر‌کردن با قطار را از دید‌گاه خود عنوان کنید. بی‌شک اطلاعات به‌دست‌آمده از تجربیات شما، ارزشمند‌تر، مفید‌تر و حقیقی‌تر خواهد بود. 

از مهم‌ترین مزایای سفر با قطار می‌توان به استقرار راه‌آهن در مرکز شهرها ، شبکه‌های گسترده راه‌آهن، برنامه‌ریزی دقیق، سرو غذا و میان‌وعده، نداشتن محدودیت در حمل بار، حضور پزشک، راحتی، نداشتن معطلی، وجود امکانات جهت سرگرمی مسافران، امنیت، تجربه سفری ارزان با امکانات و شرایط مناسب، امکان تماشای مناظر خیره‌کننده در مسیر سفر و… اشاره کرد.

از بارز‌ترین معایب سفر با قطار می‌توان به سرعت کم، برنامه های گیج کننده، هم‌سفر بودن با افراد ناشناس، رعایت نکردن بهداشت، قرارگیری ترمز خطر در ارتفاع کم و… اشاره کرد.

در سفر با قطار می‌توانید تا سقف ۲۰۰ کیلوگرم بار داشته باشید که از این میزان، ۳۰ کیلوگرم را با خود به کوپه می‌برید و مابقی را به بخش توشه تحویل می‌دهید تا در واگن مخصوص بار، جاسازی شود. مبلغی که بابت حمل این میزان بار از شما گرفته می‌شود، در مقایسه با هواپیما، خیلی کمتر است.

بسیاری قطار را امن‌ترین وسیله حمل‌و‌نقل در جهان معرفی می‌کنند؛ چرا‌که به‌صورت کلی، میزان صدمات و تلفات ناشی از حوادث سیستم‌های حمل‌ونقل‌ ریلی به‌مراتب کمتر از سایر روش‌های حمل‌و‌نقل است. از‌این‌رو با انتخاب قطار برای پیمودن مسیر سفر، دیگر لازم نیست تصادفات و حوادث غیر‌منتظره باشید.

معمولاً و در اکثر مواقع برنامه‌ها و زمان‌بندی‌های قطار بسیار دقیق بوده و عمده قطار‌ها رأس ساعت مقرر‌شده در بلیط، حرکت خود را آغاز می‌کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.