زیباترین مسیرهای ریلی ایران | جاده‌هایی جادویی که نمی‌خواهید تمام شوند

0

سفر ریلی همواره طرفداران مخصوص به خود را دارد. آرامش قطار و البته امکانات رفاهی آن باعث می‌شود تا همه‌ساله بسیاری از مسافران، سفرهای ریلی را انتخاب کنند. صدای تلق تلق قطار به‌نوبه خود آرامش‌بخش است. حالا فکرش را بکنید که شنیدن این صدا با دیدن تصاویر بسیار زیبا و مهیج همراه شود. در این مقاله قصد داریم تا شما را با زیباترین مسیرهای ریلی ایران آشنا کنیم. مسیرهایی که حتی یک لحظه اجازه نمی‌دهند چشم از پنجره قطار بردارید.

معرفی زیباترین مسیرهای ریلی ایران

  • تهران – ساری

خط راه آهن تهران – ساری را می‌توان جزو زیباترین مسیرهای ریلی ایران دانست. این مسیر ریلی، خاطرات بسیاری را در سینه فلزی خود نگه داشته است. خط تهران – ساری از پل ورسک عبور می‌کند. پل ورسک جزو معروف‌ترین پل‌های ایران است که قدمت آن به دوران پهلوی اول و سال 1312 بازمی‌گردد. پل ورسک 86 متر طول دارد و ارتفاع آن به 110 متر می‌رسد. در مسیر از تونل گدوک و سه خط طلا نیز دیدن خواهید کرد. تونل گدوک با 2،887 متر طول، جزو طولانی‌ترین تونل‌های کشور به حساب می‌آید.

 

خیلی‌ها سفر ریلی را به تخت‌های گرم و نرم می‌شناسند. زیرباد کولر در تابستان یا کنار بخاری در زمستان روی تخت‌های راحت استراحت می‌کنید. در نهایت چشم باز می‌کنید و متوجه می‌شوید که به مقصد رسیده‌اید؛ اما درباره خط ریلی تهران – ساری این‌طور نیست. در هر وجب از این خط ریلی، جاذبه‌ای طبیعی و زیبا انتظارتان را می‌کشد. به همین خاطر حتی فکر خوابیدن و استراحت‌کردن به ذهنتان نمی‌رسد و فقط از پنجره واگن چشم به بیرون می‌دوزید.

در طول مسیر 24 ایستگاه مختلف وجود دارد. تا ایستگاه گرمسار خبری از جاذبه‌های دیدنی طبیعی نیست. از گرمسار به بعد، باید به پنجره خیره شوید تا حتی یک ثانیه از مناظر را از دست ندهید. بعد از پل سفید، مسیر ریلی وارد مناطق جنگلی و کوهستانی می‌شود. در طول مسیر از جنگل جوارم و سد لفور نیز دیدن خواهید کرد. در نهایت باید گفت مسیر ریلی تهران – ساری به‌حدی زیبا و دوست‌داشتنی است که حتی اگر بعد رسیدن به مقصد، دوباره سوار قطار شوید و به تهران باز گردید، باز هم سفری زیبا و پرخاطره را تجربه کرده‌اید. مسیر ریلی تهران – ساری را می‌توان عروس مسیرهای ریلی ایران دانست.

  • مشهد – ساری

عکس مسیر ریلی مشهد – ساری

مسیر ریلی مشهد – ساری هم کم از مسیر ریلی تهران – ساری ندارد. کلاً زمانی که صحبت از مسیرهای ریلی شمال کشور به میان می‌آید، باید انتظار زیباترین مناظر طبیعی را داشته باشید. همین طور که در واگن قطار نشسته‌اید و با صدای تلق‌تلق قطار آرامش می‌گیرید، می‌توانید به مناظر زیبای طبیعی خیره شوید و از تماشای آن‌ها لذت ببرید. کمی پنجره را باز می‌کنید. بوی جنگل در واگن می‌پیچد. اگر تیزبین باشید، می‌توانید حیوانات مختلفی را تماشا کنید که در جنگل زندگی می‌کنند. این خط ریلی جزو زیباترین خطوط ریلی کشور به حساب می‌آید که از دل جنگل‌های بکر شمال عبور می‌کند.

در این خط راه‌آهن، ایستگاه‌های مختلفی از قبیل سمنان، دامغان، شاهرود، کاشمر، فیروزکوه و قائم‌شهر وجود دارند. تمام مسیر از ابتدا تا انتها حدود 14 ساعت به طول می‌انجامد. در طول مسیر، قطار از مناطق کوهستانی و جنگل‌های بکر و زیبا عبور می‌کند. در میان راه چندین و چند روستای بکر و تماشایی وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید. تماشای خانه‌های روستایی با سقف‌های شیروانی، جزو خاطرات فراموش‌نشدنی شما خواهند شد.

  • قزوین – رشت

مسیر زیبای قطارقزوین رشت درپل بزرگ منجیل

همان طور که در بخش قبلی اشاره کردیم، کلاً زمانی که خطوط راه‌آهن از میان مناطق شمالی کشور عبور می‌کنند، باید چهارچشمی به پنجره واگن خیره شوید تا از زیبایی طبیعت غافل نمانید. در بخش‌های قبلی درباره بخش شمال‌شرقی ایران صحبت کردیم. حال نوبت به بخش دیگر زیبایی طبیعت ایران، یعنی رشت می‌رسد. خط راه‌آهن قزوین – رشت از میان زیباترین جنگل‌های شمال‌غرب ایران عبور می‌کند. این مسیر 164‌کیلومتر طول دارد و به‌سرعت تمام می‌شود. البته کمیت مهم‌ نیست. در اصل آن‌قدر زیبایی این خط ریلی عالی است که از تماشای آن سیر نمی‌شوید.

در طول مسیر از 52 تونل و 17 پل مختلف عبور خواهید کرد. از نظر زیبایی باید گفت که خط ریلی قزوین – رشت، رقیب سرسخت خط تهران – ساری به حساب می‌آید. در اصل واقعاً نمی‌توان بین زیبایی این دو، یکی را انتخاب کرد. در طول مسیر، از پل بزرگ منجیل نیز عبور خواهید کرد. این پل با 1،430 متر طول، بزرگترین پل راه آهن کشور به حساب می‌آید. در طول مسیر از مناطق کوهستانی، جنگل‌های بکر، شالیزارهای زیبا و رودهای خروشان دیدن خواهید کرد.

  • قطار گردشگری لرستان

لرستان جزو زیباترین جاهای دیدنی ایران است. همان طور که می‌دانید، لرستان را به شهر آبشارها می‌شناسند. پس قطعاً زمانی که صحبت از خط راه آهن گردشگری لرستان می‌شود، باید انتظار تماشای مناظر زیبا و دیدنی را داشته باشید. جالب است بدانید این خط راه‌آهن فقط 74 کیلومتر طول دارد. مسیر قطار گردشگری لرستان از شهر درود آغاز می‌شود و تا ایستگاه کشور ادامه پیدا می‌کند. شاید برایتان این سؤال پیش بیاید که منظور از قطار گردشگری چیست؟ خب در حقیقت یک خط راه‌آهن 74کیلومتری را نمی‌توان مخصوص حمل‌ونقل دانست! این خط آهن فقط به قصد گردشگری احداث شده است. بد نیست بدانید حتی در چند ایستگاه دارای توقف‌های نسبتاً طولانی است تا مسافران بتوانند از تماشای مناظر طبیعی نهایت لذت را ببرند.

در طول مسیر، گردشگران از جاذبه‌های گردشگری مختلف همانند چشمه آب گوگرد، آبشار بیشه، آبشار ازگن و آبشار آبگرم دیدن خواهند کرد. هنگام خرید بلیط قطار گردشگری لرستان، می‌توانید فقط بلیط قطار را تهیه کنید یا اینکه پکیج کامل را خریداری نمایید. پکیج کامل شامل اقامت در اقامتگاه‌های بوم‌گردی به مدت ۴ روز می‌شود. همچنین می‌توانید فقط پکیج بدون اقامت و همراه با صبحانه، نهار و شام را انتخاب کنید.

  • تهران – گرمسار

عکس مسیر خط راه آهن تهران – گرمسار

ایران کشوری چهار اقلیم است. در بخش شمالی کشورمان می‌توانیم شاهد جنگل‌های بکر و تماشایی باشیم و در عین حال کویرهایی زیبا در مرکز ایران جا خوش کرده‌اند. خط راه‌آهن تهران – گرمسار نیز جزو زیباترین مسیرهای ریلی ایران است. این خط ریلی از میان مناطق کویری عبور می‌کند. مناطق کویری نیز زیبایی منحصر‌به‌فردی دارند. در این مناطق می‌توانید سکوت و آرامش را احساس کنید. در کویر حدومرز هیچ معنایی ندارند. در مناطق کویری، با معنای واقعی «هیچ» بیشتر آشنا می‌شوید. هوای مناطق کویری بسیار گرم است. با این حال وقتی در واگن قطار حضور دارید، زیر باد کولر می‌توانید از زیبایی مناطق کویری لذت ببرید.

عکس مسیرکویری خط راه آهن تهران – گرمسار

مناطق کویری چه در روز چه در شب زیبا هستند. در طول روز می‌توانید از رمل‌های شنی دیدن کنید و شاهد درخشش نور خورشید روی شن‌های کویری باشید. در عین حال شب‌ها آسمان پر از ستاره می‌شود. فقط کافیست روی صندلی قطار بنشینید، سرتان را بالا بگیرید و از تماشای زیبایی ستارگان لذت ببرید. آرامش کویر جنس خاصی دارد که نمی‌توان آن را با جای دیگری مقایسه کرد.

  • تهران – اهواز

خط راه آهن تهران – اهواز جزو طولانی‌ترین خطوط آهن کشور به حساب می‌آید. در اصل این خط آهن از شمال تا جنوب ایران را می‌پیماید و پشت سر می‌گذارد. به همین خاطر می‌توانید از جاهای دیدنی شهرها و استان‌های مختلف ایران به‌صورت مختصر و سطحی دیدن کنید. در طول مسیر از مناظر طبیعی زیبا همانند کوه‌های مختلف، دشت‌های تماشایی، آبشارهای بزرگ و رودخانه‌های خروشان دیدن خواهید کرد. این خط آهن از میان استان لرستان و از کنار رشته‌کوه زاگرس نیز عبور می‌کند. بهتر است ساعت حرکت خود را به شکلی انتخاب کنید که در طول روز از لرستان عبور کنید. به این ترتیب می‌توانید از زیبایی این استان نهایت لذت را ببرید.

  • مشهد – رشت

خط آهن مشهد – رشت از کنار دریای خزر و از دل جنگل عبور می‌کند. به همین خاطر می‌توان گفت که خط آهن مشهد – رشت یکی از زیباترین مسیرهای ریلی ایران به حساب می‌آید. این مسیر به‌حدی زیبا و تماشایی است که اصلاً متوجه گذشت زمان نخواهید شد. اگر مشهد را مبدأ حرکت قرار دهید، حدود یک ساعت پس از شروع به حرکت، با مناظر خیره‌کننده و زیبا رو‌به‌رو خواهید شد. در این قطار به هر واگن که سرک بکشید، مسافران را می‌بینید که دستشان را زیر چانه گذاشته‌اند و عاشقانه مشغول تماشای مناظر زیبای طبیعت هستند. گاه‌وبیگاه نیز صدای مسافری را می‌شنوید که با ذوق به همسفر خود می‌گوید «دیدی!؟ دیدی!؟ چه پرنده زیبایی بود!» پنجره کوپه خودتان را که باز کنید، عطر عالی جنگل در فضای قطار می‌پیچد. این خط آهن را باید زیباترین خط راه آهن کشور دانست.

خب دوستان عزیز ره بال آسمان، به نظر شما جای کدام خط آهن در لیست زیباترین مسیرهای ریلی ایران خالی است؟ به نظرتان زیباترین مسیر ریلی ایران کدام است؟ تجربه حضور در کدام مسیر را داشته‌اید؟ نظرات و تجربیات خودتان را با ما و سایر دوستان به اشتراک بگذارید.

مسیر ریلی تهران – اهواز در لیست فوق، طولانی‌ترین مسیر راه‌آهن محسوب می‌شود.

قطار گردشگری لرستان را می‌توان بهترین قطار گردشگری دانست.

مسیرهای تهران – ساری، مشهد – ساری، قزوین – رشت و مشهد – گرگان همگی از میان جنگل عبور می‌کنند.

زیباترین مسیر ریلی کویری ایران، مسیر خط آهن تهران – گرمسار است.

کوتاه‌ترین مسیر ریلی مربوط به قطار گردشگری لرستان می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.