سوغات اهواز | از رنگینک تا میناکاری روی طلا

0

اهواز یکی از زیباترین شهرهای جنوب ایران است. زمانی که راهنمای سفر اهواز را بخوانید، دلتان می‌خواهد همان لحظه اقدام به خرید بلیط هواپیما اهواز کنید و راهی این شهر زیبا شوید. بعد از کلی گشت‌و‌گذار، نوبت به شیرین‌ترین بخش سفر یعنی خرید سوغات می‌رسد. سوغات اهواز چیست؟ چه سوغاتی را باید برای عزیزان خود همراه بیاوریم؟ خب جای نگرانی نیست. در این مقاله با ما همراه باشید تا بهترین سوغات اهواز را بشناسید و آن‌ها را برای خودتان یا عزیزانتان تهیه کنید.

انواع خوراکی خوشمزه | بهترین سوغات اهواز

کلاً باید مقاله سوغات را با بخش خوشمزه آن آغاز کرد! چرا که نه! خوراکی‌های اهوازی به‌حدی عالی و خوشمزه هستند که آن‌ها را هم برای خود و هم برای عزیزانتان خریداری می‌کنید. زمانی که یک خوراکی خوشمزه را برای اطرافیان خود سوغات بیاورید، قطعاً لبخند رضایت را روی صورت آن‌ها مشاهده خواهید کرد. خب بیشتر دلتان را آب نکنیم و مستقیم به سراغ بخش خوشمزه سوغات اهواز برویم.

انواع خرما

عکس انواع خرما در اهواز

قطعاً این مسئله را می‌دانید که بیشترین نخلستان‌های ایران در منطقه جنوب کشور و مخصوصاً اهواز قرار دارند. خرما میوه‌ای بسیار پرخاصیت است که فقط در مناطق گرم و شرجی رشد می‌کند. ما می‌گوییم خرما، مردم اهواز می‌گویند برهی، رطب، دیلگاری، کباکب! خرمایی که از نظر ظاهری برای ما تفاوت خاصی ندارد و هر خرمایی را فقط خرما می‌دانیم، برای مردم اهواز چندین و چند نژاد و گونه مختلف دارد! هر خرما دارای طعم، طبع و ظاهری متفاوت است.

زمانی که به شهر زیبای اهواز سفر کنید، متوجه می‌شوید که چندین و چند نوع خرمای مختلف در دنیا وجود دارد. مردم خون‌گرم اهواز اجازه می‌دهند تا محصولات آن‌ها را بچشید و بهترین آن‌ها را برای خود و دوستانتان انتخاب کنید. اصلاً وقتی که به اهواز سفر کنید، همه از شما انتظار دارند که حداقل یک بسته خرما سوغات بیاورید! البته فراموش نکنید که برخی از انواع خرما دارای شیره فراوانی هستند. این نوع خرما را حتماً در بسته‌بندی مناسبی قرار دهید تا تمام چمدان و لباس‌های شما را شیرین نکند! در ادامه شما را با چند نوع خرمای مختلف آشنا می‌کنیم:

  • خرما برهی؛
  • خرما بریم؛
  • خرما پیارم؛
  • خرما خضراوی؛
  • خرما دیلگاری؛
  • خرما زاهدی؛
  • خرما سایر (ستعمران)؛
  • خرما سودانی؛
  • خرما شاکری؛
  • خرما کبکاب؛
  • خرما گنطار؛
  • خرما مکسون.

فرآورده‌های خرما

خب زمانی که در یک شهر محصولی تولید فراوانی داشته باشد، فرآورده‌های آن محصول نیز به‌وفور یافت می‌شود. در اهواز نیز همان طور که انتظار می‌رود، می‌توانید شاهد حضور انواع مختلف فرآورده‌های خرما باشید. تولید فرآورده‌های خرما در حقیقت یکی از صنایع مهم مردم اهواز به حساب می‌آید. پس در این بخش شما را با فرآورده‌های خرما بیشتر آشنا می‌کنیم:

  • قهوه هسته خرما

قهوه هسته خرما یکی از جدیدترین فرآورده‌های خرما محسوب می‌شود. شاید هنوز بسیاری از مردم ایران حتی نام آن را نیز نشنیده باشند. خب همه ما می‌دانیم که قهوه نام دانه یک درخت است. پس شاید این نام‌گذاری کمی مناسب به نظر نرسد. در اصل باید گفت که قهوه هسته خرما، همان پودر هسته خرما است که آن را به‌صورت دمنوش میل می‌کنند. برای تهیه قهوه هسته خرما، ابتدا هسته خرما را با آب جوش می‌شویند. سپس آن را در آفتاب خشک کرده و کمی تفت می‌دهند. این کار مشابه رست‌کردن دانه‌های قهوه است. در نهایت آن را آسیاب کرده و با آب جوش دم می‌کنند. پودر هسته خرما طعم تلخی دارد و برای کاهش قند خون و مبارزه با مشکلات گوارشی بسیار موثر است.

  • قند خرما

در دنیا بسیاری از افراد مبتلا به بیماری دیابت هستند. به‌خاطر سبک زندگی نامناسب و رژیم غذایی اشتباه، همه‌ساله تعداد بیشتری به دیابت دچار می‌شوند. دیابت را می‌توان تا حدودی با اصلاح رژیم غذایی کنترل کرد. به‌عنوان مثال جایگزینی قندهای مفید با قند نیشکر یک روش عالی برای کنترل دیابت محسوب می‌شود. خرما، توت و عسل را می‌توان جزو قندهای مفید دانست. برخی عادت دارند تا چای خود را حتماً با یک حبه قند میل کنند. این دسته افراد می‌توانند از قند خرما استفاده نمایند. قند خرما از پودر خرمای خشک‌شده به دست می‌آید و ظاهری مشابه با قندهای معمولی دارد. از این قند می‌توانید در پخت‌وپز نیز استفاده کنید. قند خرما می‌تواند بهترین سوغات اهواز برای افراد دیابتی باشد.

  • رنگینک

عکس رنگینک سوغات اهواز

رنگینک یکی از خوشمزه‌ترین فرآورده‌های خرما در اهواز است. این فرآورده خوشمزه، نوعی دسر محبوب جنوبی به حساب می‌آید. برای تهیه‌کردن این شیرینی عالی و مقوی، فقط کافیست تا کمی در بازارهای سنتی اهواز گشت بزنید. این دسر از آرد سفید، آرد نخودچی، کره، پودر هل، پودر دارچین، پودر قند، پودر پسته، پودر نارگیل، خرما و گردوی خرد‌شده تهیه می‌شود. شاید با خواندن این ترکیبات، بتوانید طعم عالی این دسر را در دهان خود تصور کنید. رنگینک از نظر طبع بسیار گرم و از نظر طمع بسیار عالی و لذیذ است. پس حتماً برای خود و عزیزانتان، چند بسته رنگینگ به‌عنوان سوغات اهواز بیاورید.

  • شیره خرما

شیره خرما را که تقریباً همه ما می‌شناسیم، یکی از پرطرفدارترین فرآورده‌های خرما در اهواز به حساب می‌آید. شیره خرما از نظر طبع گرم است و به سیستم ایمنی بدن کمک بسیاری می‌کند. در شیره خرما انواع ویتامین‌های خانواده بی، آ و سی وجود دارد. برخی از پزشکان بر این باورند در صورت مصرف روزانه شیره خرما به اندازه کافی، دیگر نیازی به مصرف مولتی‌ویتامین نیست! برای تهیه شیره خرما، ابتدا مقداری خرما درون دیگ ریخته می‌شود و روی آن آب می‌ریزند. سپس دیگ را روی حرارت کم می‌گذارند و اجازه می‌دهند تا شیره غلیظ شود. شیره خرمای اهواز بسیار غلیظ، خالص و خوشمزه‌ است. پس می‌توان آن را در فهرست بهترین سوغات اهواز قرار داد.

ارده

زمانی که صحبت از شیره به میان می‌آید، همه ما به یاد ارده می‌افتیم. اصلاً ارده شیره یکی از مقوی‌ترین ترکیبات برای صبحانه و حتی وعده‌های دیگر غذایی به حساب می‌آید. با وجود آنکه اردکان را به‌عنوان پایتخت ارده ایران می‌شناسند؛ اما در اهواز نیز ارده‌های بسیار غلیظ، خالص، اصیل و خوشمزه‌ای وجود دارد. در صورتی که شیره خرما را از اهواز تهیه کردید، بهتر است چند ظرف ارده نیز خریداری کنید. به این ترتیب از ترکیب ارده و شیره، یک بمب انرژی بسیار خوشمزه خواهید داشت.

حلوا شکری

حلوا شکری یا حلوا ارده، یک ماده غذایی بسیار مقوی است که معمولاً آن را حین صبحانه میل می‌کنند. آخ که طعم حلوا شکری با نان تازه و چای شیرین داغ چه کیفی می‌دهد! حلوا شکری یا همان حلوا ارده از ترکیب ارده، شکر، هل، تخم‌مرغ و چوبک تهیه می‌شود. گاهی هم به‌جای شکر از شیره خرما، شیره انگور یا حتی عسل استفاده می‌کنند. بسیاری از انواع حلوا ارده‌های اهواز، همراه با شیره خرما تهیه می‌شوند. در این صورت حلوا ارده رنگی تیره خواهد داشت و به یک بمب انرژی واقعی تبدیل می‌شود. حلوا ارده طعمی بسیار عالی دارد و دارای طبعی گرم است.

کلیچه

کلیچه در حقیقت همان کلوچه خودمان است! با وجود آنکه این شیرینی خوشمزه بیشتر در جنوب کشور یافت می‌شود؛ اما اصالتاً به مردم عراق تعلق دارد. به همین خاطر بسیاری آن را با نام کلیچه عراقی می‌شناسند. البته شاید زمانی که آن را مشاهده کنید، با خودتان بگویید اینکه همان کلمپه کرمان است! در حقیقت از نظر ظاهری شباهت بسیاری بین کلیچه عراقی و کلمپه کرمانی وجود دارد؛ اما ترکیبات کلیچه با کلمپه کمی متفاوت است. برای تهیه خمیر بیرونی‌اش از آرد، کره، بیکینگ پودر، هل، وانیل و زیره سبز استفاده می‌کنند. لایه میانی هم حاوی خرما، کنجد، هل، تخم گشنیز، کره، گردو و پودر نارگیل است. این شیرینی طبعی گرم، طعمی لذیذ و عطری عالی دارد. همچنین بسیار خوشمزه است و باید آن را جزو خوشمزه‌ترین انواع سوغات اهواز دانست.

انواع میگو ماهی

ماهیگیری یکی از مهم‌ترین مشاغل مردم عزیز جنوب کشورمان به حساب می‌آید. همین مسئله باعث شده است تا غذاهای دریایی سهم بزرگی در رژیم غذایی مردم جنوب داشته باشند. علاوه‌بر ماهی‌های خوشمزه جنوب، موجودات خوشمزه دیگری با نام میگو در جنوب صید می‌شوند! میگوهای جنوب بسیار خوشمزه‌اند و اصلاً طعم بدی ندارند. در صورتی که شرایطش را دارید که ماهی‌ها را فریز کنید و درون یخدان قرار دهید، حتماً چند نوع ماهی خوشمزه و انواع میگو را به‌عنوان سوغات اهواز برای خود و دوستانتان ببرید. در ادامه شما را با برخی از بهترین انواع ماهی جنوب آشنا می‌کنیم:

  • ماهی سنگسر؛
  • ماهی شوریده؛
  • ماهی شیر؛
  • ماهی سرخو؛
  • ماهی راشکو؛
  • ماهی هامور.

انواع ادویه

عکس ادویه های جنوب

زمانی که برای اولین بار غذاهای جنوبی را میل کنید، متوجه خواهید شد که این غذاها دارای حجم بسیاری ادویه هستند. این غذاها به‌حدی ادویه دارند که شاید برای برخی افراد که به آن عادت ندارند، مناسب و مطبوع نباشند. مردم جنوب بیشتر غذاهایی با طبع گرم میل می‌کنند. به همین خاطر دارای ادویه‌های گرم و بسیار خوشمزه‌ای هستند. در حقیقت هر ادویه جنوبی، دارای یک دستور بسیار پیچیده است. حتی مواد اولیه برخی از انواع ادویه جنوب، فقط در همان منطقه یافت می‌شود. پس باید بدانید که ادویه‌های جنوب، ادویه‌های بسیار خاص و خوشمزه‌ای هستند. در نتیجه از آن‌ها غافل نشوید و تعدادی از آن را به‌عنوان سوغات اهواز از سفرتان بیاورید.

صنایع‌دستی | دست‌رنج ساکنین بومی

مردان و زنان اهواز، افرادی بسیار خلاق و هنرمند هستند. در این شهر انواع صنایع‌دستی مخصوص به اهواز نیز وجود دارد. بسیاری از افراد بر این باور هستند که سوغات باید به‌عنوان یادگاری تا سالیان سال باقی بماند. حتی اگر می‌خواهید برای خودتان نیز سوغات بیاورید، می‌توانید یک سوغات ماندگار را انتخاب کنید. به این ترتیب هر زمان که به آن نگاه می‌کنید، به یاد خاطرات خوش سفرتان خواهید افتاد. تعداد این دسته افراد کم نیست. اگر شما نیز به‌دنبال انتخاب یک کادوی ماندگار به‌عنوان سوغات اهواز هستید، در این بخش با ما همراه باشید.

  • گلیم بافی / گلیم افشار

گلیم بافی یکی از هنرهای بانوان اهوازی به حساب می‌آید. در بازار سنتی این شهر می‌توانید شاهد انواع مختلف گلیم‌های زیبا و رنگارنگ باشید. در بین این گلیم‌ها، گلیم افشار را می‌توان مخصوص اهواز و مردم جنوب دانست. این گلیم دارای حاشیه بسیار باریکی است. همچنین اندازه و شکل این گلیم‌ها بسیار بلند و مستطیل‌شکل است. معمولاً این گلیم‌ها از تارهای نخی آماده می‌شوند و ظاهری بسیار زیبا دارند.

  • خراطی

خراطی نوعی روش تولید محصولات چوبی است. در این روش معمولاً چوب را به یک دستگاه گردان می‌بندند و با ابزارهای مخصوص، یک شیء را از دل چوب بیرون می‌کشند. از خراطی معمولاً برای ساخت محصولاتی همانند کفگیر، ملاقه، قلیان و پایه آباژور استفاده می‌کنند. در اهواز هنر خراطی بسیار رایج است و می‌توانید انواع محصولات چوبی را از این شهر زیبا تهیه کنید.

  • قلم‌زنی

قلم‌زنی یک هنر بسیار اصیل است. در حال حاضر قلم‌زنی در شهرهایی همانند اصفهان نیز رایج است؛ اما در گذشته این صنعت در استان خوزستان و شهرهای مختلف جنوب کشور بسیار رونق داشت. قلم‌زنی کار بسیار دشواری است. در این صنعت با یک قلم کوچک و چکش، اشکالی بسیار زیبا و هنرمندانه را روی ظروف مختلف فلزی از قبیل انواع بشقاب، سماور یا کتری ایجاد می‌کنند. غالباً قلم‌زنی روی محصولات برنجی انجام می‌شود. در بازار سنتی اهواز هنوز هم می‌توانیم شاهد محصولات محلی قلم‌زنی باشیم. علاوه‌بر محصولات کاربردی، تابلوهای قلم‌زنی نیز در بین این محصولات به چشم می‌خورند که فقط جنبه تزئینی دارند.

  • بوریا بافی

بوریابافی یکی از قدیمی‌ترین صنایع‌دستی در دنیا به حساب می‌آید. بر اساس اسناد تاریخی، قدمت بوریا بافی حتی از بافت پارچه نیز بیشتر است. برای بافت بوریا، از نی و علف استفاده می‌کنند. علاوه‌بر اهواز، در کشور عراق نیز هنوز از بوریا استفاده می‌کنند. کاربرد بوریا بیشتر به‌عنوان زیرانداز است. بد نیست بدانید قدمت بوریا به حدود 5هزار سال پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد. از این بافت طبیعی حتی به‌عنوان سقف خانه‌های گلی نیز استفاده می‌کنند.

  • عبابافی

عبا نوعی لباس بلند جلو باز است که جلوی آن دکمه ندارد و فقط روی دوش می‌افتد و آستین‌های گشاد دارد. عبا در حال حاضر یکی از لباس‌های روحانیت به حساب می‌آید؛ اما در مناطق جنوبی، عبا بیش از این کاربرد دارد. در کشورهای عربی و شهرهای جنوبی کشور، از عبا به‌عنوان یک لباس استفاده می‌کنند. قدمت عبابافی در اهواز به حدود 500 سال پیش بازمی‌گردد. برای تهیه عبا، از پشم شتر یا پشم گوسفند استفاده می‌شود. عبا قیمت گرانی دارد و می‌تواند یک سوغات عالی از اهواز باشد.

  • میناکاری روی طلا

میناکاری روی طلا، یکی از زیباترین و البته ظریف‌ترین صنایع‌دستی اهواز به حساب می‌آید. قدمت هنر میناکاری در ایران به چندهزار سال پیش بازمی‌گردد. بر اساس نظر کارشناسان و یافته‌های تاریخی مختلف، از حدود 1500 سال پیش در ایران، روی مس میناکاری انجام می‌دادند. بسیاری از کارشناسان، هنر میناکاری را به اصفهان نسبت می‌دهند. در حقیقت مهد میناکاری روی فلزات مختلف، اصفهان است؛ اما میناکاری روی طلا در خوزستان و جنوب کشور بیشتر رونق دارد. میناکاری روی طلا یک اثر هنری بسیار گران‌قیمت به شمار می‌آید. اثری که اصلاً نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد. حتی گذاشتن قیمت روی این آثار هنری، کمی بی‌انصافی است. برای ساخت یک قطعه کوچک میناکاری روی طلا، چندین و چند روز زمان صرف می‌شود. پس اگر به‌دنبال گران ترین سوغات اهواز هستید، می‌توانید میناکاری روی طلا را انتخاب کنید.

  • قلم نی

قلم نی را می‌توان قدیمی‌ترین وسیله تحریر در دنیا دانست. در موزه لوور پاریس، چند قلم نی متعلق به دوران مصر باستان به نمایش در آمده‌اند. بهترین نوع قلم نی را به دزفول نسبت می‌دهند. همچنین قلم نی خزیران نیز جزو بهترین انواع قلم نی به حساب می‌آید. قلم نی را از نوعی درخت بامبو با ضخامت کم یا از انواع نی تهیه می‌کنند. در مناطق جنوبی کشور، نیزارهای بسیاری وجود دارد. به همین خاطر قلم نی نیز جزو مهم‌ترین صنایع‌دستی اهواز است. اگر اهل هنر خوش‌نویسی هستید یا دوستان شما به این هنر علاقه‌مند هستند، قلم نی یکی از بهترین سوغات اهواز برایتان خواهد بود.

  • احرامی بافی

احرامی‌بافی یکی از رشته‌های پارچه‌بافی سنتی در ایران است. این رشته به‌صورت بومی به مناطق جنوبی کشور و مخصوصاً استان خوزستان تعلق دارد. برای ساخت این منسوج، از بافت‌های الیاف پشم و پنبه استفاده می‌کنند. احرامی معمولاً طرح‌های هندسی ساده‌ای دارد. قدیمی‌ترین طرح احرامی را می‌توانید در شوشتر مشاهده کنید. البته انواع مختلف آن در بازارهای سنتی اهواز نیز به فروش می‌رسند. با روش احرامی، انواع زیرانداز، سجاده، کیف و… بافته می‌شود.

  • کپو بافی

کپو بافی یکی دیگر از صنایع‌دستی جنوب ایران و مخصوصاً اهواز است. در کپوبافی از برگ‌های درخت خرما یا همان نخل استفاده می‌کنند و محصولات حصیری ایجاد می‌کنند. کپو دارای رنگ‌های شاد و اشکال هندسی بسیار زیبا است. معمولاً در کپوبافی انواع سبد، ظرف و زیرقابلمه‌ای تولید می‌شود. کپو می‌تواند یک سوغات بامزه اهواز باشد.

  • دشداشه عربی

عکس دشداشه عربی

دشداشه نوعی لباس عربی بلند است که به‌صورت یکسره از شانه تا مچ پا ادامه پیدا می‌کند. دشداشه بسیار راحت است. معمولاً زیر دشداشه شلوار پوشیده نمی‌شود. بافت پارچه دشداشه بسیار خنک است و به همین خاطر برای مناطق گرم جنوبی کشور، بهترین گزینه محسوب می‌شود. دشداشه باید از نخ طبیعی بافته شود؛ زیرا دشداشه‌هایی که از پلی‌استر تهیه شده باشند، باعث تعریق بیشتر خواهند شد. دشداشه انواع مختلفی ندارد و بسیار ساده است. شما می‌توانید برای خود یا دوستانتان، این لباس عربی راحت را به‌عنوان سوغات اهواز تهیه کنید.

خب دوستان عزیز ره بال آسمان، نظر شما درباره سفر به اهواز چیست؟ به نظرتان بهترین سوغات اهواز کدام است؟ اگر کسی از دوستانتان برای سفر به اهواز برود، دوست دارید تا کدام یک از این‌ها را برای شما سوغات بیاورد؟ راستی برای سفر به اهواز، علاوه‌بر ماشین شخصی و هواپیما، ترجیح می‌دهید با خرید بلیط قطار اهواز به این شهر برسید یا بلیط اتوبوس اهواز؟ نظرات خود را با ما و سایر دوستان به اشتراک بگذارید.

رنگینک و کلیچه بهترین شیرینی‌های اهواز هستند.

خرما و انواع شیرینی را می‌توان ارزان‌ترین سوغاتی‌های اهواز دانست.

میناکاری روی طلا گران‌ترین سوغات اهواز است.

رنگینک، کلیچه، حلوا شکری و شیره خرما مقوی‌ترین سوغات اهواز هستند.

خرما معروف‌ترین سوغات اهواز است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.