آبگرم رینه لاریجان | چشمه‌ درمانگر خاندان سلطنتی قاجار

0

استفاده از آبگرم‌های معدنی در بین ایرانی‌ها رایج است. به همین خاطر بعضی از شهرها با داشتن این ویژگی توجه گردشگرها را به خودشان جلب می‌کنند. وجود چشمه های آب گرم ایران در دل طبیعت، آرامشی وصف‌نشدنی دارد. اگر مسافر مازندران هستید، بازدید از آبگرم رینه لاریجان را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

آبگرم رِینه لاریجان کجاست؟

این آبگرم معدنی در استان مازندران است. برای بازدید از آن باید به شمال ایران بروید. مسیر را تا لاریجان ادامه بدهید. در نزدیکی لاریجان شهری به اسم رینه است که آن را به «رینه لاریجان» می‌شناسند. می‌توانید از آبگرم معروف این شهر استفاده کنید و لذت ببرید.

رینه

به شهر رِینه که برسید، قله زیبای دماوند در هر بخش آن خودنمایی می‌کند. رینه نزدیک‌ترین شهر به کوه دماوند و سومین شهر مرتفع در کشور است. بلندای این شهر از سطح دریا به 2400 متر می‌رسد. رینه را به‌عنوان شهری تاریخی معرفی کرده‌اند و اسمش در کتاب‌های قدیمی آمده است. با گذشت سال‌های طولانی بافت این بخش از لاریجان هنوز حالت سنتی خودش را دارد. به همین خاطر به آن روستای رینه هم می‌گویند. شهرت این روستا به آبگرم‌های معدنی و حمام‌های سنتی‌اش است. این روستا از جاهای دیدنی اطراف تهران محسوب می‌شود و بومی‌ها همیشه میزبان تهرانی‌ها هستند. گردشگرها از همه جای ایران برای بازدید از آبگرم رینه و چشمه‌های درمانی‌اش به این روستا سفر می‌کنند.

معرفی آبگرم رینه لاریجان

عکس چشمه های آبگرم رینه لاریجان

به لطف آتشفشان نیمه‌خاموش دماوند، این آبگرم معدنی از کوه‌پایه‌های البرز جاری می‌شود. چشمه‌های مختلفی در پای این کوه می‌جوشد؛ اما میزان آبدهی چشمه رینه نسبت به بقیه چشمگیرتر است. آبدهی چشمه رینه به هزار لیتر در ثانیه می‌رسد. دمای آب چشمه در تمام فصل‌ها بین 65 تا 70 درجه سانتی‌گراد است. گردشگری و استفاده از این آبگرم از زمان قاجار شروع شد. شاه‌های قاجاری برای استراحت و تفریح به نزدیکی دماوند می‌رفتند و تنی هم به آب می‌زدند. بومی‌ها کم‌کم به این منبع طبیعی برای جذب گردشگر توجه بیشتری کردند و آن‌ را توسعه دادند. آبگرم رینه نزدیک‌ترین آبگرم معدنی به تهران است و خیلی از مسافرها مشتاقانه به این شهر می‌روند. فاصله آبگرم رینه تا شهر لاریجان حدود 10 دقیقه است. این آبگرم از چشمه تا رینه 5 کیلومتر فاصله دارد.

جاذبه ‌های آبگرم رینه لاریجان

  • خواص معدنی آبگرم رینه لاریجان

عکس خواص معدنی آبگرم رینه لاریجان

به روستای رینه که برسید، بوی گوگرد نوید آبگرم‌های جوشان را می‌دهد. این آبگرم مقدار زیادی املاح معدنی دارد که به‌راحتی می‌شود در روستا بویش را حس کرد. اگر صابون گوگردی استفاده کرده‌اید، دیگر می‌دانید که تا چه اندازه برای درمان مشکلات پوستی مؤثر است. استفاده از این آبگرم اثر باقی‌مانده از زخم‌های پوستی را درمان می‌کند. اگر دردهای مفصلی و ماهیچه‌ای دارید، خوب است در این چشمه‌ها حمام کنید و تأثیرش را ببینید. یادتان باشد این آب برای نوشیدن مناسب نیست و طعم تلخ و ترشی دارد.

  • طبیعت زیبای اطراف آبگرم رینه لاریجان

نزدیکی به کوه دماوند مهم‌ترین جاذبه طبیعی در رینه است. نمی‌شود چشم‌انداز زیبای این قله را وصف کرد. در روزهای آفتابی برف‌های روی قله می‌درخشند و تصویری رؤیایی می‌سازد. بهار هم که باشد دشت‌های اطراف کوهپایه غرق در گل‌های شقایق هستند. با هر نسیم گل‌ها می‌رقصند و تابلوی شگفت‌انگیزی از طبیعت می‌سازند. اگر اهل عکاسی هستید، معطل نکنید. این چشم‌انداز عکس‌های بی‌نظیری را نصیبتان می‌کند. از این مسیر دل‌انگیز بگذرید و اکسیژن خالص را نفس بکشید.

  • امکانات گردشگری آبگرم رینه لاریجان

روستای رینه امکانات خوبی برای گردشگرهایش دارد. با کانال‌کشی، آب چشمه را به بخش‌های مختلف روستا منتقل کرده‌اند. در روستا حمام‌های تاریخی، حمام عمومی و استخرهای آبگرم ساخته‌اند. برای استفاده از آبگرم باید از این حمام‌ها استفاده کنید. خیلی از گردشگرها حوضچه‌های جکوزی در رینه را برای تفریح انتخاب می‌کنند. تجهیزات خوبی در رینه مهیا است تا سفرتان را به‌یادماندنی کند. خبر خوب این است که آب چشمه را به داخل اقامتگاه و خانه‌ها هم لوله‌کشی کرده‌اند.

با اجاره این اقامتگاه‌ها یک تیر و دو نشان بزنید و چند روزی را در هوای تمیز کوهستان بگذرانید. بهتر است قبل از اجاره، میزان گرمای آب را هم چک کنید. این روزها لوله‌کشی از آب چشمه افزایش یافته است. به همین خاطر خانه‌ها نوبتی از آب چشمه استفاده می‌کنند. بعضی از ویلاها آب چشمه را در مخزن‌ها می‌ریزند. در آخر هفته‌ها که مسافر بیشتری به روستا می‌رود، دوباره آب ذخیره‌شده را گرم می‌کنند. با این روش آب چشمه خاصیت اولیه‌اش را از دست می‌دهد. فشار آب در بخش‌های پایین دره نسبت به بخش‌های دیگر بیشتر است. به همین خاطر مسافرها اقامتگاه‌های پایین دره را بیشتر می‌پسندند.

اطلاعات بازدید از ابگرم رینه لاریجان

در بیشتر ایام سال آبگرم‌های روستا شلوغ است. برای استفاده از حمام یا استخرها باید مبلغی به‌عنوان ورودی بپردازید که به‌ازای هر ساعت حساب می‌کنند.

جاهای دیدنی نزدیک به آبگرم رینه لاریجان

حتی اگر سفرتان کوتاه باشد، در نزدیکی این آبگرم می‌توانید به دیگر جاهای دیدنی لاریجان هم سری بزنید.

  • حمام شاه عباسی

یکی از حمام‌های تاریخی رینه، حمام شاه عباسی است. قدمت این بنا به دوره قاجار می‌رسد. از اسمش هم پیداست که این حمام مخصوص شاه عباس بود. معماری این حمام گردشگرها را مشتاق می‌کند تا از آن دیدن کنند. سقف حمام شاه عباس گنبدی است و دو بخش جدا برای خانم‌ها و آقایان دارد. اگر دوست دارید آب‌تنی در حمام شاه را امتحان کنید، سری به این بنا بزنید.

  • دشت لار

از زیباترین بخش‌های دیدنی در نزدیکی آبگرم، دشت لار است. این دشت را به  شقایق‌های وحشی‌اش می‌شناسند؛ اما گل ‌زنبق ارغوانی و بنفش و گل‌های زرد زیبایی هم دارد. ساعت‌ها هم در این طبیعت گشت‌‌وگذار کنید، خسته نمی‌شوید. عکاس‌ها در بهار برای ثبت این تابلوی شگفت‌انگیز به دشت لار می‌روند. در دامنه کوه گیاه‌های دارویی هم می‌روید. والک، آویشن، شیرین بیان و چای کوهی بچینید و سوغات ببرید. فاصله رینه تا دشت لار 42 کیلومتر است. می‌توانید آن را در شمال غرب رینه پیدا کنید. در این دشت چادر بر پا کنید و چند ساعتی بمانید.

  • بقعه امامزاده هاشم

عکس بقعه امامزاده هاشم

بعد از پشت‌سرگذاشتن 60 کیلومتر از جاده هراز به امامزاده هاشم می‌رسید. این امامزاده در پای کوه است و می‌توانید در آنجا توقف کنید. در هوای سرد زمستان خودتان را به کاسه‌ای آش داغ مهمان کنید و از هوای دل‌پذیرش لذت ببرید.

  • امامزاده محمد طاهر

امامزاده محمد طاهر از جاهای زیارتی در روستای رینه است. این امامزاده 550 متر با روستا فاصله دارد. در بیشتر ایام‌‌ مذهبی مردم روستا به این امامزاده می‌روند و آیین‌هایشان را به جا می‌آورند.

  • دخمه سنگی کافر کلی آمل

عکس دخمه سنگی کافر کلی آمل

رینه در 90کیلومتری شهرستان آمل است. به همین خاطر می‌توانید از جاهای دیدنی این شهر هم دیدن کنید. از دیدنی‌های آمل می‌شود دخمه کافر کلی را اسم برد. این دخمه را به‌صورت دست‌کند در دل کوه به وجود آورده‌اند. می‌توانید در مسیر هراز به آمل، حفره‌های این دخمه را روی دیوار کوه ببینید. این حفره‌ها، بخش ورودی به خانه‌های داخل کوه است. محقق‌ها می‌گویند این حفره‌ها در قدیم پناهگاه مردم در برابر عرب‌ها بود. قدمت این دخمه‌ها به اوایل دوره ظهور اسلام می‌رسد.

  • آبشار شاهاندشت

لاریجان در همسایگی رشته کوه البرز است. تعجبی ندارد که در هر گوشه‌وکنار این شهر، آبشار و چشمه‌های زیبایی را ببینید. آبشار شاهاندشت بلندقامت‌ترین آبشار مازندران است که از جاهای دیدنی لاریجان محسوب می‌شود. این آبشار از به‌هم‌پیوستن ۸ آبشار به وجود آمده است و از صخره بلندی به پایین سرازیر می‌شود.

چشمه آبگرم استراباکو یا قلابن، آبشار سرآسیاب و آبشار ناندل از دیگر جاذبه‌های گردشگری در لاریجان است.

بهترین زمان بازدید

سفر به رینه در چهارفصل سال لذت‌بخش می‌شود. هوای این منطقه سرد و کوهستانی است. استفاده از آبگرم رینه لاریجان در فصل‌های پاییز و زمستان هرکسی را مشتاق می‌کند تا آن را امتحان کند؛ البته مراقب جاده‌های برفی هم باشید. در بهار و تابستان هوا بسیار خوب است و سفر را به کامتان شیرین می‌کند.

اقامتگاه

برای اقامتگاه در نزدیک آبگرم رینه لاریجان می‌‌توانید از سوئیت‌ها، اقامتگاه و ویلاهای روستا استفاده کنید. رینه شهری کوهپایه‌ای است و محل مناسبی در نزدیکی آبگرم برای کمپ‌کردن ندارد.

مسیر دسترسی

برای رفتن به شهر رینه و استفاده از آبگرم‌های درمانی‌اش باید راهی استان مازندران بشوید. اگر از تهران حرکت کنید، باید از جاده هراز به طرف رینه بروید. فاصله تهران تا آبگرم رینه لاریجان حدود 110 کیلومتر است. اگر جاده هم خلوت باشد، دوساعته می‌رسید. بعد از پشت‌سرگذاشتن امامزاده هاشم، روستای پلور و روستای آب اسک فقط 10 کیلومتر از مسیر باقی می‌ماند. سه کیلومتر دیگر از مسیر را ادامه بدهید، تابلوی رینه را می‌بینید. خیالتان راحت باشد. جاده تا مقصد آسفالته است. مسیری فرعی هم از روستای پلور می‌گذرد و شما را به روستای رینه می‌رساند که تماشایی است؛ اما این مسیر کوهستانی در زمستان دردسر و خطرهایی دارد. در این مسیر، به میدان اصلی شهر که رسیدید، مجسمه برنزی کوهنورد، باقی راه را نشانتان می‌دهد.

هزینه بازدیدرایگان
بهترین زمان بازدیدفصل بهار و تابستان
آدرس استان مازندران، شهرستان آمل، خش لاریجان، روستای رینه

هر چه از آبگرم رینه لاریجان می‌دانستیم برایتان گفتیم. امیدواریم این سفر مجازی با ره بال آسمان حس خوبی را به شما بدهد. اگر در گذشته به این روستا رفته‌اید، تجربه‌هایتان برای ما ارزشمند است. در کامنت‌ها بنویسید. از خواندنش لذت می‌بریم.

استان مازندران، جاده هراز، شهرستان لاریجان، روستای رینه

بله در روستای رینه اقامتگاه و سوئیت اجاره‌ای وجود دارد.

در تمام فصل‌ها می‌توانید از آن دیدن کنید.

بله. حمام‌های تاریخی، حمام عمومی، استخر و جکوزی تفریحی دارد.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.