راهنمای سفر اهواز | شهر مردمان غیور و مهمان‌نواز

0

نام اهواز که می‌آید ذهن همه به سمت مردمی خون‌گرم و مهربان می‌رود که در شب‌های زیبای این شهر کنار رود کارون جمع‌ شده‌اند و دم را غنیمت می‌شمرند و از لحظات خود بهترین استفاده را می‌کنند. البته که نام اهواز با ریزگردها و خرابی‌های جنگ هم عجین شده است؛ اما این شهر آنقدر زیباست و مردمش آنقدر سخاوتمند و مهربان هستند که تمامی تصاویر سیاه و تاریک ذهن را به‌زیبایی و خوشی تبدیل می‌کنند و سالانه مسافران زیادی به قصد گردش در این شهر سراغ خرید بلیط وسایل نقلیه مختلف مانند بلیط هواپیما اهواز می‌روند. در این نوشته از ره بال آسمان قرار است با هم به اهواز برویم. از جاهای دیدنی این شهر بازدید کنیم و در کنار جاذبه های طبیعی و تاریخی‌اش جان تازه‌ای بگیریم.

فهرست مطالب

اهواز کجاست؟

بی‌شک همه ما می‌دانیم که اهواز کجاست. این شهر مهربان آنقدر با عطوفت و بزرگی‌اش در بین مردم معروف است که کمتر کسی پیدا می‌شود که آن را نشناسد. در مجموع اگر بخواهید لحظاتی را در کلاس جغرافیا بنشینید باید بگوییم در مرکز استان خوزستان، شهری بزرگ، پر جمعیت و وسیع به نام اهواز وجود دارد که در تقسیمات کشوری مرکز استان خوزستان شناخته می‌شود. این شهر هفتمین شهر پر جمعیت کشور است.

مردم خوب و مهمان‌نواز این شهر به زبان‌های عربی و فارسی صحبت می‌کنند. البته عربی آن‌ها با آنچه ما در کتاب‌های درسی مدرسه خواندیم کمی متفاوت است. گویش عربی اهوازی‌ها از نوع گویش عربی عراقی خلیجی محسوب می‌شود که با عربی حجاز تفاوت‌های زیادی دارد. بزرگ‌ترین تفاوت‌های این زبان با عربی حجاز، وجود حروف «گ، چ و ژ» در آن است.

طبیعت اهواز | شهر بدون زمستان

Connection Error

No any data received from Forecast.io!.

همه ما اهواز را به شهری با تابستان‌های گرم می‌شناسیم. البته صفت گرم شاید معنای اصلی دمای هوای ۵۰ درجه را به مخاطب نرساند. با این دمای هوا هم نمی‌شود انتظار رویش گیاهان متنوع و ظریف را داشت. از سویی این شهر یکی از بخش‌های جلگه‌ای خوزستان است و گیاهان خاص خود را می‌طلبد. دمای هوا از یک سو و ریزگردهایی که هر سال چند بار چهره ناخوشایند خود را به این شهر نشان می‌دهد از سوی دیگر باعث می‌شود پوشش گیاهی در این ناحیه بسیار ضعیف شده و به حالت بحرانی برسد.

جاذبه های طبیعی و جانوری اهواز

بر خلاف پوشش گیاهی ضعیف، اگر بخواهیم از تنوع جانوری اهواز برایتان بگوییم چندین و چند صفحه باید بنویسیم؛ اما به این نکته بسنده می‌کنیم که در این منطقه ماهی‌ها، خزندگان، دوزیست‌ها، پرندگان و در کل موجودات فراوانی زندگی می‌کنند. بعضی از این موجودات در معرض انقراض هستند؛ مثل خرس قهوه‌ای، خفاش نعل‌اسبی، هامستر طلایی، شنگ هندی، کل، غاز پیشانی‌سفید کوچک، هوبره، دلیجه کوچک، شاه‌باز، عقاب ماهی‌خوار.

جاذبه های طبیعی اهواز | سخاوتمند و زیبا

جاذبه های دیدنی اهواز

اسم اهواز و رود کارون با هم عجین شده‌اند. این رود مهربان یکی از بزرگ‌ترین، پرآب‌ترین، طولانی‌ترین و مهم‌ترین رودهای کشور ایران است. کارون تنها رودی است که روی آن علاوه بر قایق‌های کوچک و بزرگ، کشتی‌های بسیاری نیز رفت و آمد می‌کنند.

کارون عزیز از زردکوه بختیاری در استان چهارمحال و بختیاری سرچشمه می‌گیرد. پارک جزیره، پارک ساحلی اهواز، پارک زیتون، پارک کوهساران، تالاب بین‌المللی شادگان، تالاب هورالعظیم، اسکله تفریحی اهواز و تالاب بامدژ از مهم‌ترین جاذبه های طبیعی اهواز هستند که جانشان را از کارون می‌گیرند.

  • پارک کوهساران یا همان بام اهواز

پارک کوهستان اهواز

یکی از جاهای دیدنی اهواز که نباید از آن غافل شوید، پارک کوهستانی یا بام اهواز است. این پارک یکی از پرطرفدارترین پارک‌های باستانی اهواز است که از بالای آن می‌توانیذ منظره‌های خیره‌کننده‌ای از شهر اهواز را ببینید.

برای رفتن به این پارک باید به بلوار نواب صفوی و خیابان شهید کریم باوی بروید. آنجا به تپه‌ای باستانی می‌رسید که روی آن مخازن آب یا منبع آب هم وجود دارد. در کنار بازدید از بام اهواز، دیدن سه قبرستان ارامنه، کاتولیک‌ها و لهستانی‌ها هم به شما پیشنها می‌شود  که در جای خود جذاب و پرطرفدارند.

  • آبشار مصنوعی

آبشار مصنوعی اهواز

یکی از جاهایی که سر زدن به آن را به همه مسافران توصیه می‌کنیم، آبشار مصنوعی اهواز است. در اهواز می‌توانید طولانی‌ترین آبشار مصنوعی خاورمیانه را از نزدیک ببینید. نورپردازی زیبا و چشم‌نواز در کنار صدای آب و پرتاب فواره‌ها، همه در کنار هم ساعات خوب و به‌یادماندنی برای شما رقم می‌زند.

پیشنهاد ما این است که روز را در بازار سرپوشیده بگذرانید تا از گرمای هوای اهواز در امان باشید و شب را به تماشای این آبشار بنشینید تا با غرق‌شدن در نورهای رنگی و زیبا و شنیدن صدای گوش‌نواز آب، خستگی روز را از تنتان به در کنید.

  • تالاب بامدژ

تالاب بامدژ خوزستان

اگر دلتان می‌خواهد جایی زیراندازتان را پهن کنید و همزمان با خوش‌وبش با اعضای خانواده از پرواز پرنده‌های مختلف لذت ببرید، تالاب بامدژ را از دست ندهید. همان طور که از اسم این تالاب پیداست، در نزدیکی روستای بامدژ قرار دارد.

برای رفتن به این روستا باید ۴۰ کیلومتر رانندگی کنید. فکرش را بکنید هر لحظه ممکن است حواصیل، مرغابی سانان، آبچلیک، اردک سرسبز، قو، عروس غاز و باکلان جلویتان پدیدار شوند. پس دوربین را فراموش نکنید و به فکر شکار لحظه‌ها و ثبت خاطرات به‌یادماندنی باشید.

  • پل طبیعت کیانپارس

پل طبیعت اهواز

پل طبیعت کیانپارس معروف‌ترین جای دیدنی اهواز است. دو پارک ساحلی اهواز از طریق این پل به یکدیگر وصل می‌شوند. این پل زیبا با چشم‌انداز منحصربه‌فردش بسیاری از اهالی اهواز و توریست‌ها و مسافران را به سوی خود جذب کرده است. پیاده‌روی روی پل یا نشستن روی نیمکت‌های آن و نگاه‌کردن به آب رود کارون و زیبایی‌های تمام‌نشدنی‌اش، اوقات خوشی را برای شما می‌سازد.

تاریخچه | نگاهی به گذشته پرافتخار اهواز

تصویری از غروب آفتاب و کارون و پل های اهواز

نظرتان چیست با هم سوار ماشین زمان شویم و به هزاران سال پیش اهواز سفر کنیم؟ اگر موافق هستید، دست در دست هم به دوره عیلامیان و ساسانیان برویم. درست همان زمان‌هایی که اهواز، بوشهر و شوش مراکز تمدن ایرانیان بودند، پادشاهان نام این شهر را هوز یا خوز به معنی شکر گذاشتند. خوزستان در لغت به معنی شهر شیرین یا شهر نیشکر است. اهواز هم جمع هوز است.

پل کابلی اهواز

شیرینی و حلاوت خرما، نیشکر، مردم مهربان و دریای سخاوتمند جنوب ایران باعث شده بود، حمکرانان به این منطقه به چشم دیگری نگاه کنند. قبل از ورود اسلام به ایران بخش وسیعی از مرم این منطقه مسیحی و زرتشتی بودند. این روزها هم گروه‌های مختلف مسلمان از شیعه و سنی در کنار هم در این شهر زیبا زندگی می‌کنند.

جاذبه های تاریخی | رد پای اجداد و بزرگان

تصویری از یک از آثار باستانی اهواز

وقتی از قدمت چندین هزارساله یک شهر صحبت می‌کنیم، بی‌شک باید منتظر حضور آثار باستانی و تاریخی متنوع هم باشیم؛ اما متأسفانه سال‌ها اشغال و جنگ و ویرانی، آثار باستانی زیادی بر جا نگذاشته است.

به عبارت دیگر در شهر اهواز می‌توانید سراغ بناهای تاریخی را بگیرید که قدمتشان به زمان قاجار برمی‌گردد. بناهایی مثل کاروانسرای معین التجار، خانه قزلباش، خانه ماپار، خانه‌های مسکونی راه‌آهن، کارخانه ریسندگی و بافندگی، بیمارستان امام خمینی، روستای تاریخی مال‌آقا، ساباط کنار خانه معین التجار و سرای عجم از جمله این آثار هستند که در ادامه درباره‌شان صحبت می‌کنیم.

  • کلیسای سورت مسروپ

کلیسای سورت مسروپ اهواز

در دوران پهلوی، یک ساختمان سفید رنگ و زیبا به دست مسیحیان شهر احداث شد که در آن به اجرای مراسم و مناسک خود می‌پرداختند. نام این بنای زیبا هم همچنان در خیابان مصطفایی و ابتدای خیابان موسوی وجود دارد، کلیسای سورت مسروپ است.

  • خانه ماپار

خانه تاریخی ماپار

خانه ماپار را به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی پرطرفدار و معروف اهواز می‌شناسند. این خانه‌ تاریخی، یکی از یادگاری‌های دوران پهلوی اول است. نمای آجری، درهای چوبی و پنجره‌های رنگی این خانه، آن را به یکی از بناهای منحصربه‌فرد اهواز تبدیل کرده است. این خانه در سال ۱۳۸۰ مرمت شد و آجرکاری‌های زیبایش رنگ و لعاب بهتری پیدا کرد. در همان سال هم به‌عنوان اثر ملی به ثبت رسید. برای بازدید از بنای تاریخی به خیابان خوانساری جنوبی، بین شهید جهانیان و کافی بروید.

  • آرامگاه علی بن مهزیار اهوازی

زیارتگاه علی بن مهزیار اهوازی

در دوران امام رضا(ع) مردی زندگی می‌کرد که در جوانی از مسیحیت به اسلام گرایش پیدا کرده و مسلمان شده بود. این مرد بزرگ که علی بن مهزیار اهوازی نام داشت، یکی از عالمان و فقیهان زمان خود شد. وی در اهواز مسجدی برای عبادت ساخت که اکنون مزارش شده و علاقه‌مندان به دین و عاشقان اهل بیت را به سمت خود جذب می کند. آرامگاه علی بن مهزیار در خیابان نهج‌البلاغه قرار دارد.

  • کاروانسرای معین التجار

کاروانسرای معین التجار

جانمان برایتان بگوید که حاج معین بوشهری یا همان مالک این عمارت، یکی از تاجرانی بود که امتیاز کشتی‌رانی داشت و به اهواز مهاجرت کرد. در آن هنگام تصمیم گرفت با کمک محمدحسن خان سعدالدوله، یک کاروانسرا بسازد. علت اصلی این کار هم این بود که اهواز در مسیر جاده ابریشم بود و مسافران زیادی از این شهر گذر می‌کردند.

این محل حجره‌های زیاد و حمام و اصطبل هم داشت که یک مجموعه کامل و بی‌نقص برای پذیرایی از مسافران باشد. جنس مصالح و معماری زیبا و خاص بنا هم به شیوه‌ای بود که مسافران بتوانند گرمای زیاد و طاقت‌فرسای اهواز را بیشتر تحمل کنند. حتماً با این توضیحات، شما هم مشتاق بازدید از کاروانسرای معین التجار شدید. اگر آدرس این بنا را بخواهید، باید بگوییم در خیابان ۲۴متری، خیابان کاوه غربی، نبش اول قرار دارد.

  • دانشکده سه گوش

دانشکده ادبیات سه گوش اهواز

یکی از جاهای دیدنی و جالب اهواز ساختمان دانشگاه سه گوش آن است. شاید برای شما هم جالب باید که بدانید معماری این ساختمان شبیه یک برش از پیتزاست! این مثلث قدیمی در گذشته بانک ملی اهواز بوده و الآن به محل دانش‌سرای عالی تربیت دبیر و مرکز علوم پایه دانشگاه جندی شاپور تبدیل شده است.

در فاصله این چند سال یک بار به‌عنوان مقر اداره حکومتی ولایت از آن استفاده کرده‌اند و یک دوره هم به اشغال متفقین درآمده است. اگر روزگار سخت جنگ تحمیلی را هم حساب کنیم، می‌شود گفت که این دانشده سه‌گوش، در عمر صد ساله خود، حوادث و روزهای عجیبی را از سر گذرانده است؛ اما آنچه این ساختمان را دیدنی کرده است، گذشته پر تلاطم تاریخی آن نیست، بلکه معماری زیبا و خیره‌کننده‌اش است که به شیوه فرانسوی انجام شده است.

هرچند این روزها به کسی اجازه ورود به این بنا را نمی‌دهند؛ اما شما می‌توانید از دیدن معماری بیرونی آن هم لذت ببرید. پیشنهاد می‌کنیم وقتی به دیدن رود کارون می‌روید، سر راهتان چند دقیقه هم در نزدیکی این بنا توقف کنید و گذر تاریخ را بر آن تماشا کنید.

آداب و رسوم | تلفیقی از فرهنگ ایران و عرب

آداب و رسوم هر شهر در باورها و اعتقادات آن ریشه دارد. وقتی شهری رسوم خاصی داشته باشد، یعنی هویت دارد. اهواز زیبا و مردم خون‌گرمش نیز رسم‌های خاصی در زمان‌های مختلف سال دارند که در ادامه برایتان می‌گوییم.

  • گرگیعان

جشن گرگیعان در اهواز

در شب پانزدهم رمضان کودکان عرب با پوشیدن لباس‌های عربی و خواندن آوازهای محلی به در خانه همسایه‌ها می‌روند و از آن‌ها تقاضای شیرینی و عیدی می‌کنند.

  • رسوم مندائیان

مندائیان یا صبی های اهواز

صابئین یکی از اقلیت‌های مذهبی هستند که خود را از پیروان حضرت یحیی می‌دانند. یکی از آداب این گروه، غسل تعمید در آب جاری است. شاید برای همین  است که این گروه در دوره‌های مختلف تاریخی در کنار رود کارون ساکن بوده‌اند. البته مردم خوزستان این قوم را با نام صبی می‌شناسند.

  • قهوه خوری

قهوه عربی اهواز

شاید اگر از نزدیک با اعراب اهواز نشست‌وبرخاست داشته باشید، بدانید که قهوه در میان اعراب اهمیت زیادی دارد، تا جایی که حتی مراسم قهوه‌خوری اعراب در فهرست آثار ملی ثبت شده است. برای این مراسم از ابزار و وسایل خاصی استفاده می‌‌شود.

دله قهوه یکی از این وسایل است که در فرهنگ مردم خوزستان جایگاه ویژه‌ای دارد. شیوه سرو قهوه در بین اعراب قوانین و معانی خاصی دارد. مثلاً اگر قهوه از سمت راست دور داده شود، یک معنی دارد و اگر از سمت چپ پذیرایی شود، معنی دیگری دارد. حتی در اینکه یک فرد از قهوه‌ای که به او تعارف کرده‌اند بنوشد یا نه، هر کدام معانی و رمز و راز خاص خودش را دارد.

درباره این رسم مطلب بسیار زیاد است که در این بحث کوتاه نمی‌گنجد. پذیرایی با قهوه در مراسم‌های رسمی و غیررسمی زیادی مثل میهمانی‌های خاص، مراسم عید فطر، مراسم سوگواری و خواستگاری انجام می‌شود.

  • عید فطر

عید فطر در اهواز

به همان میزان که عید نوروز بین ایرانیان مهم است و آداب خاص خود را دارد، عید فطر یکی از مهم‌ترین اعیاد اعراب است. مردم خوزستان یک روز پیش از عید را روز ام‌الحس، به معنای روز چرکین نام گذاری کرده‌اند و در این روز به خانه‌تکانی مشغول می‌شوند.

درست چیزی شبیه نوروز، هر خانواده با توجه به اوضاع مالی و اقتصادی خودش، اجناس نو برای خانه و خانواده می‌خرد. در روز عید هم مردم لباس‌های نو بر تن می‌کنند و به دیدار اقوام و بزرگان خود می‌روند.

غذاهای اهواز | متفاوت و بسیار مقوی

غذاهای خوشمزه اهواز

می‌دانید که غذای هر منطقه‌ای بر اساس محصولات یا جغرافیای همان شهر طراحی می‌شوند. وقتی کنار دریا باشی و به فرهنگ اعراب نزدیک‌تر، بی‌شک ادویه‌های تندتر و غذاهای دریایی، بخش بیشتری از سفره‌ات را پر می‌کند.

در مناطق جنوبی و همین‌طور جنوب غرب ایران، غذاهای پر ادویه و تند بسیار محبوب‌اند. به دلیل نزدیکی به دریا، انواع فرآورده‌های دریایی هم در غذاهای این ناحیه جایگاه ویژه‌ای دارند. فلافل، امگشت، رنگینک، نافله، پاکوره، سمبوسه، قلیه ماهی، قلیه میگو، میگو پلو، آش ارده و حمیس توله از غذاهای محبوب اهواز هستند.

سوغاتی اهواز | یادگاری سفر

سوغات شهر اهواز

اگر لذت سفر و هیجان بازدید از جاهای دیدنی و جاذبه های گردشگری را در یک کفه ترازو بگذاریم، کفه دیگرش فقط با لذت خرید و سوغاتی یکسان می‌شود. سوغات اهواز متنوع است و شامل صنایع دستی و خوراکی می‌شود. خرما از شناخته‌شده‌ترین، محبوب‌ترین و بهترین سوغات اهواز است. هر جای این شهر را قدم بگذارید، انواع خرما مثل خرمای زاهدی، کبکاب و فرآورده‌هایش مثل قند خرما، شیره خرما و قهوه هسته خرما پیدا می‌شود.

صنایع‌دستی اهواز هم بسیار متنوع‌اند و کارهایی مثل خراطی، گلیم‌بافی، قلم‌زنی، بوریابافی و عبابافی را شامل می‌شوند. بیشتر از ۵۰۰ سال است که مردم این شهر به عبابافی می‌پردازند. عباهای بافته‌شده دو نوع دارند. یکی با نخ نازک و مناسب تابستان است و دیگری تار و پود متراکم‌تر دارد و مناسب زمستان است.

بوریابافی یا حصیربافی که بسیار هم فراوان است، با استفاده از نی‌های مردابی انجام می‌شود. به دلیل سختی کار با این نی‌ها، بیشتر مردان بوریاها را می‌بافند و از آن‌ها برای زیرانداز، سقف خانه و… استفاده می‎کنند. خراطی هم که هنر طراحی روی چوب است در این شهر رونق دارد.

مراکز خرید اهواز | هم فال و هم تماشا

در مقاله‌ای مجزا درباره مراکز خرید اهواز برای شما نوشته‌ایم. در این بخش به معروف‌ترین بازارهای اهواز اشاره می‌کنیم.

  • بازار عبدالحمید

بازار قدیمی عبدالحمید اهواز

یکی از بازارهای قدیمی اهواز که اجناس ارزانی هم عرضه می کند، بازار عبدالحمید است. برای رفتن به این بازار باید سراغ خیابان سعدی را بگیرید. پیشنهاد ما این است که بازدید از کلیسای سورپ مسروپ و خرید از این بازار را در کنار هم قرار دهید؛ چون فاصله چندانی بین این دو مکان نیست.

  • بازار کاوه

بازار کاوه اهواز

اگر قصدتان از بازار رفتن، خرید خوراکی و سوغاتی اهواز است، به بازار کاوه بروید. این بازار پررونق و زیبا، مثل همه بازارچه‌های محلی، شور و حال خاصی دارد. ارده، انواع خرما، شیره خرما، مدل‌های مختلف حلوا ارده و حلوا شکری را می توانید از این بازار تهیه کنید.

این بازار از آثار دوران پهلوی است و از جمله جاهای دیدنی و جاذبه های تاریخی اهواز هم محسوب می‌شود. به عبارتی با رفتن به این بازار با یک تیر دونشان می‌زنید. هم خریدتان را می‌کنید و هم مکانی تاریخی و باصفا می بینید. از بوی خوش این بازار هم نگوییم که عطر انواع میوه، سبزی و ادویه‌های خاص  اهوازی در آن پیچیده و حس خاص و متفاوتی به گردشگر می‌دهد.

  • بازار امام

بازار امام خمینی اهواز

محلی‌های اهواز بازار امام خمینی را با نام بازار شاه هم می‌شناسند. خوبی خرید از این بازار این است که می‌توانید لباس خارجی با قیمت مناسب تهیه کنید. برای مثال پاساژ خرم در بازار امام، لباس‌های باکیفیت و خوش‌قیمت دارد. بد نیست، موقع رفتن به این بازار، دوربین هم با خودتان داشته باشید. بافت جالب بازار و خیابان نادری کنار آن، سوژه‌های خوبی برای عکاسی دارند.

خیابان نادری که از خیابان‌های قدیمی اهواز است هم در نزدیکی همین بازار است. در این خیابان، مغازه‌ها و فروشگاه‌های متنوعی وجود دارد. در کنار همه این‌ها حتی دست‌فروش‌های زیادی هستند سرتاسر خیابان بساطشان را پهن می کنند. این همه شلوغی و تنوع رنگ و طرح هم می‌تواند گزینه خوبی برای عکاسی باشد.

  • بازار لشکر آباد

فلافل لشکر آباد اهواز

اگر هوس خوردن فلافل کردید، از لشکرآباد غافل نشوید. برای رفتن به این بازار، سراغ خیابان انوشه را بگیرید. در این بازار طعم واقعی فلافل عربی را تجربه می‌کنید. هر کس به این بازار رفته اعتراف کرده است که دیدن ترشی‌های مختلف و دورچین‌های زیبا چنان آب دهانش را راه می‌انداخته که حتی اگر سیر هم بوده، فلافل سفارش داده است.

  • مرکز خرید کارون

مرکز خرید کارون

مرکز خرید کارون ۵طبقه است که ۲ طبقه آن تجاری و ۵ طبقه‌اش اداری است. در واحدهای تجاری این مرکز خرید می‌توانید برای خرید انواع پوشاک زنانه، مردانه و بچگانه، کیف و کفش، لوازم آرایشی و بهداشتی اقدام کنید. برخی از امکانات رفاهی این مرکز خرید عبارت‌اند از آسانسور، پله برقی، سیستم تهویه مرکزی، کافی‌ شاپ، پارکینگ ۳طبقه و مرکز تهیه غذای آماده.

  • مرکز خرید زیتون

مرکز خرید زیتون اهواز

یکی از مراکزی که برای خرید به شما پیشنهاد می‌کنیم، مرکز خرید زیتون است. در این ساختمان ۶طبقه می‌توانید کالاهای خودرا با قیمت مناسب‌تر و معقول‌تر از بقیه جاها تهیه کنید. اگر هم خسته شدید یا دوست داشتید چیزی میل کنید، به کافی شاپ یا رستورانش سری بزنید.

در طبقه اول این مرکز تجاری اجناس متفرقه، در طبقه دوم لباس‌های زنانه، در طبقه سوم انواع کیف و کفش، در طبقه چهارم لباس‌های مردانه و در طبقه پنجم انواع لوازم بهداشتی و آرایشی به فروش می‌رسند.

  • مرکز خرید مهزیار

مرکز خرید مهزیار اهواز

این مرکز خرید بزرگ و مجهز در اهواز هم به عبارتی هم فال است و هم تماشا. طبقات زیاد و انواع سرگرمی از فود کورت گرفته تا سفره‌خانه سنتی و شهربازی آن چنان متنوع و وسیع و زیباست که به‌تنهایی یک روز شما را به خود اختصاص می‌دهد.

اقامت در اهواز | استراحت در شهر شب‌زنده‌دارها

هتل پارس اهواز

اگر برای شما قیمت چندان اهمیتی ندارد و دوست دارید زمانتان را در هتل‌های پنج ستاره و لوکس بگذرانید به هتل پارس یا نیشکر اهواز مراجعه کنید. در این هتل‌ها انواع خدمات و امکانات تفریحی مثل رستوران، کافی شاپ، استخر، سالن بیلیارد، سالن ورزش، سالن اجتماعات و… وجود دارد.

اگر تمیزبودن محل اقامت و امکانات آن برایتان مهم است؛ اما نمی‌خواهید خیلی هزینه کنید، از بین هتل‌های سه ستاره اکسین و ایرانیکا و مشابه آن‌ها، یکی را انتخاب کنید. امکانات خشک‌شویی، سالن غذاخوری و بیلیارد در این هتل‌ها وجود دارد.

اگر هم از آن دسته افرادی هستید که محل اقامت برایتان اهمیت چندانی ندارد و فقط دوست دارید بعد از گشت‌وگذار در شهر فقط جایی برای شب‌ماندن داشته باشید و هزینه چندانی هم نپردازید، به هتل باغ معین یا ایران مراجعه کنید. محیط این هتل‌ها کاملاً تمیز است؛ اما از امکانات رفاهی و ورزشی در آن خبری نیست. برای آشنایی با سایر هتل های اهواز نیز مقاله‌آش را بخوانید.

رستوران | لذت چشیدن طعم غذاهای جدید

رستوران های اهواز

رستوران گردان امپراطور، یکی از شیک‌ترین رستوران‌های این شهر است که فضای داخلی آن هم شما را مهبوت می‌کند. امکان سرو سلف سرویس غذا و دسر در این رستوران وجود دارد.

اگر اهل غذاهای گیاهی هستید یا رژیم گیاه‌خواری دارید، به رستوران گیاهی اهواز در کیان پارس سر بزنید. اگر بافت سنتی و غذاهای سنتی را ترجیح می‌دهید، سراغ کبابسرای درویش خان بروید. محیط سنتی این مکان هم شما را به وجد می‌آورد.

رستوران و فست فود رادین هم در خیابان فروردین قرار دارد که همه سلیقه‌ها را پوشش می‌دهد. در این رستوران غذاهای سنتی، دریایی، انواع فست فود و… طبخ می‌شود.

مسیرهای دسترسی به اهواز | سفر به سرزمین مردمان مهربان

  • مسیر جاده ‌ای

شهر اهواز از طریق جاده ۳۷ به اندیمشک، و از طریق جاده ۳۹ به دزفول و سپس به ایلام متصل می‌شود. جاده ۳۹ از جنوب اهواز را به آبادان و جاده ۳۷ از جنوب به خرمشهر می‌رساند. آزادراه شماره ۵ راه ارتباطی اهواز با بندر امام‌خمینی است و جاده ۸۶ مسیر اهواز تا بهبهان و از آنجا راه دسترسی به استان‌های بوشهر، فارس و کهگیلویه و بویراحمد است.

اگر مبدأ حرکت شما شهر تهران است، بین ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتر را باید طی کنید تا به اهواز برسید. از مشهد تا اهواز هم حدود ۱۶۶۰ کیلومتر فاصله وجود دارد. ناگفته نماند که خرید بلیط اتوبوس اهواز نیز طرفداران زیادی دارد.

  • راه آهن

شهر اهواز دو خط ریلی دارد که هر دو به راه آهن سراسری متصل هستند. از ایستگاه مرکزی راه آهن اهواز می‌توانید به سمت شهرهایی مثل تهران، مشهد، اصفهان، خرمشهر و بندر امام خمینی بروید. همچنین می‌توانید از تمام شهرهای ذکر شده بلیط قطار اهواز را بخرید و راهی این شهر شوید.

  • مسیر هوایی

اهواز دارای فرودگاه بین‌المللی است که به‌طور میانگین در روز ۷۰ پرواز در آن انجام می‌شود. فرودگاه اهواز معمولاً به شهرهای تهران، تبریز، کیش، عسلویه، خارک، عربستان، اصفهان، شیراز، یزد، دبی، عراق و کویت پرواز دارد.

به پایان راهنمای سفر به اهواز رسیدیم. این شهر آنقدر زیبا و مهربان است و آنقدر حرف برای گفتن دارد که باید روزها و ساعت‌ها برایش وقت گذاشت. در مقالات بعدی ره بال آسمان به بررسی جاهای دیدنی اهواز نیز می‌پردازیم و با جزئیات بیشتر، آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم. شما از سفر به اهواز چه خاطره‌ای دارید؟ برای ما در بخش نظرات بنویسید.

۱. بهترین زمان سفر به اهواز چه فصلی است؟

اهواز آب‌وهوای بسیار گرمی دارد؛ بنابراین بهترین زمان سفر به این شهر، اواخر پاییز و فصل زمستان است.

۲. جاهای دیدنی اهواز کدامند؟

پل طبیعت، بام اهواز، تالاب بامدژ، آبشار مصنوعی و انواع پارک‌های ساحلی، از جمله جاهای دیدنی اهواز هستند. همچنین بناهایی مثل کاروانسرای معین التجار، خانه قزلباش، خانه ماپار، خانه‌های مسکونی راه‌آهن، کارخانه ریسندگی و بافندگی، بیمارستان امام خمینی، روستای تاریخی مال‌آقا، ساباط کنار خانه معین التجار و سرای عجم از بناهای تاریخی این شهر هستند.

۳. بهترین اقامتگا‌ها در اهواز کدامند؟

متناسب با بودجه‌ای و علاقه‌ای که دارید، می‌توانید یکی از هتل‌های ۵ ستاره پارس یا نیشکر، هتل ۳ ستاره اکسین یا ایرانیکا، هتل ۳ ستاره باغ معین یا ایران را انتخاب کنید.

۴. بهترین مراکز خرید اهواز کدامند؟

اگر دنبال مراکز خرید سنتی هستید، بازار عبدالحمید، کاوه و امام هستند. اگر مجتمع‌های لوکس‌تر مدنظرتان است به پاساژ‌های کارون، مهدزیار، زیتون و هیراد سری بزنید.

۵. بهترین رستوران‌های اهواز کدامند؟

رستوران گردان امپراطور، رستوران گیاهی، کبابسرای درویش خان، رستوران و فست فود رادین

۶. سوغات اهواز چیست؟

خرما معروف‌ترین سوغات اهواز است. علاوه بر آن بوریا بافی، عبا بافی، خراطی و حصیر بافی در این شهر رواج دارد که هر کدام صنایع دستی زیبایی برای سوغاتی هستند.

استان خوزستان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.