آبشار آق سو | نشانه‌ای از مهربانی طبیعت

0

افراد سلایق متفاوتی دارند. هر کسی برای سفر مقصدی را انتخاب می‌کند که به نظرش زیباتر و به سلیقه‌اش نزدیک‌تر باشد. با این حال کمتر کسی پیدا می‌شود که طبیعت شمال را دوست نداشته باشد یا آن را نازیبا بداند. اکثر افراد یک مرتبه هم که شده به شمال سفر کرده‌اند. یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های شمال آبشار آق سو است؛ آبشاری پلکانی که خداوند برای خلقش دقت بسیاری به خرج داده است. آبشارهای پلکانی بسیاری در ایران وجود دارند؛ ولی به جرئت می‌توانیم این آبشار را گل سرسبد آن‌ها بدانیم. آبی که از آق سو جاری می‌شود، به چند حوضچه می‌ریزد. برخورد آب با صخره‌ها باعث رویش خزه‌های نرم شده است. این خزه‌ها به آب این آبشار زنده هستند. بر خلاف آبشارهای فصلی، این آبشار همیشه پر آب است. در ادامه هر آنچه که باید درباره این آبشار بدانید و نکات مهم برای سفر را خواهیم گفت؛ پس همراه نکته به نکته ما باشید.

آبشار آق سو کجاست؟

آبشار آق سو گلستان

جنگل‌های گستان خیلی زیبا هستند. این زیبایی باعث شده مردم ایران استان گلستان را یکی از زیباترین استان‌های ایران بدانند. همجواری با دریا باعث خلق مناظر کمیابی شده است. شما این مناظر را همیشه و همه جا نمی‌بینید. فقط در شمال است که جنگل و دریا و آسمان به هم می‌ٰرسند و تمثیلی از بی‌کران را به بیننده نشان می‌دهند. در کنار زیبایی، جنگل‌های گلستان قدمت هم دارند. پارک ملی گلستان قدیمی‌ترین پارک ملی استان است.

در دل انبوه درختان این جنگل آبشاری وجود دارد که هر چشمی را خیره کرده و در هر دلی نفوذ می‌کند. آبشار آق سو در انتهای پارک ملی گلستان قرار دارد. این آبشار در مرز میان استان گلستان و خراسان شمالی قرار دارد؛ یعنی برکت این آبشار شامل حال دو استان می‌شود. ما که نمی‌دانیم هر قطره در پی انجام چه کاری می‌رود؛ اما می‌توانیم باور داشته باشیم که این قطره برکت است؛ پس باید شکرگزارش باشیم. آبشار به سمت بجنورد و در 45 کیلومتری گالیکش قرار دارد.

آدرس: استان گلستان، انتهای شرقی پارک ملی، 45 کیلومتری گالیکش

برای آشنایی با سایر جاذبه‌ها و جاهای دیدنی گلستان، روی لینک زیر کلیک کنید:

معرفی آبشار آق سو گلستان

آبشار آق سو گلستان

وقتی که منظره‌ای خیلی زیبا باشد، بیننده القاب مختلفی به آن می‌دهد. آبشار آق سو هم ویژگی‌های بسیاری دارد؛ مثلاً پلکانی‌بودن یا سفیدبودن. لقب دیگر آق سو آبشار خزه‌ای است. زمانی که به آبشار نگاه می‌کنید مخلوطی از رنگ‌های سبز و سفید را می‌بینید. سبزبودن آبشار به خاطر وجود خزه‌های ظریفی است که روی صخره‌های سخت روییده است. آق سو را با نام آبشار آب سفید هم می‌شناسند. سفیدبودن رنگ آب آبشار هم علت دارد. سرعت ریختن آب از آبشار زیاد است به همین علت آب کف می‌کند. کف آب هم سفید رنگ است. آب سفید معنی لغوی کلمه آق سو است.

معرفی آبشار آق سو گلستان

به نظرتان ارتفاع آبشار چقدر است که باعت کف‌کردن آب می‌شود؟ ارتفاع آبشار 70 متر است؛ یعنی آق سو از بلندترین آبشارهای ایران محسوب می‌شود. آبشار آق سو چندین حوضچه دارد. مساحت حوضچه‌ها متفاوت است. اکثر این حوضچه‌های طبیعی اینقدر بزرگ هستند که بتوانید شنا کنید؛ پس لباس اضافه همراه داشته باشید.‌ قسمتی از مسیر آبشار را باید در آب طی کنید؛ پس باید بدون کفش باشید. در قسمت‌هایی که باید در آب طی کنید، مراقب باشید پایتان را روی خرچنگ‌های کوچک کف آبشار نگذارید. شما مهمان آبشار هستید و آن‌ها میزان؛ پس حق میزبان را رعایت کنید.

جاذبه های گردشگری آبشار آق سو

جاذبه های گردشگری آبشار آق سو

سپری‌کردن عمر در کنار آبشار آق سو گیلان تجربه‌ای ارزشمند است، به قول حافظ لب جوی نشین و گذر عمر ببین. عمری که در کنار آبی به این گوارایی سپری شود، چه عمر بابرکتی است. صخره‌نوردی یکی از تفریحاتی است که بازدیدکنندگان آبشار به آن مشغول می‌شوند. اکثر این افراد مجهز هستند و لوازم ضروری برای بالارفتن از صخره را دارند. کمی که از کوه بالا رفتید بچرخید و به منظره پشت سرتان نگاه کنید. آسمان به‌حدی صاف است که انگار با یک درست‌درازکردن می‌توانید ابرها را بگیرید. آب پایین پایتان انقدری زلال هست که شما را به شنا وسوسه می‌کند.

جاذبه های گردشگری آبشار آق سو

زمانی که از صخره‌نوردی خسته شدید، سراغ درختان بروید. درختان تنومند جنگل برای بستن تاب مناسب هستند. مراقب باشید که طناب را به شاخه‌های نازک نبندید و دست درختان را قطع نکنید. ایمنی تاب‌های درختی کم است؛ اما برای کسی که تاب‌سواری می‌کند، لذت بی‌شماری دارد. اگر خواستید غذای جنگلی بپزید، مشکلی ندارد؛ اما حتماً آتش را خاموش کنید. جنگل برای کمپ‌زدن و شب‌مانی مناسب است. بهتر است قسمت‌های کم‌تراکم جنگل را انتخاب کنید.

امکانات رفاهی آبشار آق سو گلستان

امکانات رفاهی آبشار آق سو گلستان

در قسمت‌ بالا گفتیم که آبشار آق سو قسمتی از پارک ملی گلستان است. در پارک‌های ملی ایران حداقل رفاهی فراهم است. شاید برایتان سؤال شود که چرا امکانات این پارک‌های وسیع حداقلی است؟ در جواب، باید شما را با پارک‌های ملی آشنا کنیم. پارک‌های ملی در اصل قسمت‌هایی از جنگل است که گیاهان کمیاب در آن قرار دارند و جانوران در معرض انقراض در آن‌ها زندگی می‌کنند. این پارک‌ها با کمترین تغییر و به منظور آشنایی مردم با گونه‌ها و کمک به حفظ امنیت آن‌ها ساخته می‌شوند. امکانات رفاهی پارک ملی تا آبشار کمی فاصله دارند. پارکینگ، وسایل کم تفرجگاهی مانند نیمکت و آلاچیق، اجاق و سرویس بهداشتی از امکانات این پارک محسوب می‌شوند.  از تمام توصیفات بالا نتیجه می‌گیریم که تمام وسایلی که نیاز دارید از لباس اضافه تا پتو، همراه خود داشته باشید.

جاهای دیدنی نزدیک به آبشار آق سو

موقعیت جغرافیایی آبشار آق سو گلستان خاص است. این آبشار با دیگر جاهای دیدنی اطراف گرگان فاصله نسبتاً زیادی دارد. در نزدیکی آبشار چندتایی جاذبه وجود دارد که ما آن‌ها را معرفی خواهیم کرد.

  • پارک ملی گلستان

پارک ملی گلستان جدای از آبشار آق سو نیست. در واقع آبشار قسمتی از این پارک است. افرادی بیشتر به پارک ملی سفر می‌کنند که عشق طبیعت دارند و رابطه آن‌ها با جانوران خوب است. ممکن است در کنار خانواده در حال غذاخوردن باشید که خانواده‌ کوچکی از گرازها با شما هم‌سفره شوند. بعضی از حیوانات این پارک به وجود انسان در محیطتشان اخت گرفته‌اند و با انسان راحت هستند؛ اما این راحتی تا آنجایی ادامه دارد که شما قصد گرفتن یا آزار آن‌ها را نداشته باشید. در اینجا نمی‌شود تمام گونه‌های جانوری و گیاهی پارک را معرفی کنیم. در این حد بدانید که پارک ملی، جنگلی وسیع است که محتاج طبیعت‌نوازی انسان است؛ پس با آن مهربان باشید.

  • آبشار اوچر

آبشار اوچر یکی از طویل‌ترین آبشارهای ایران است. ارتفاع این آبشار به 110 متر می‌رسد. این آبشار هم در پارک ملی گلستان قرار گرفته است؛ پس فاصله چندانی با آبشار آق سو ندارد. آب این آبشار مانند آق سو زیاد است؛ اما برای شناکردن مناسب نیست.

  • چشمه آق سو

چشمه آق سو، سرچشمه آبشار بلند آق سو است. این سرچشمه در فاصله 7 کیلومتری شهر کلاله قرار دارد. آب این چشمه به‌حدی زیاد است که علاوه بر جاری‌شدن از روی صخره‌ها و تشکیل آبشار، آب کل روستای کلاله را تأمین می‌کند. آب این چشمه بسیار گواراست. در هوای گرم تابستان، آب خنک چشمه جگرتان را حال می‌آورد. در زمستان آب چشمه کمی گرم است و این به نظر عجیب می‌رسد در نزدیکی چشمه امکانات رفاهی کمی مانند آلاچیق و قسمت‌هایی برای چادرزدن وجود دارد. درست است که این امکانات کم است؛ اما برای اتراقی کوتاه مدت بد نیست.

بهترین زمان بازدید از آبشار آق سو گلستان

به جرئت می‌توان گفت غیرقابل پیش‌بینی‌ترین آب‌و‌هوا را شمال ایران دارد، هوایی که الان آفتابی است و لحظه‌ای بعد بارانی. در چنین هوایی باید تمام جوانب احتیاط را رعایت کنید. در تابستان احتمال بارش باران کم می‌شود و می‌توانید با خیال راحت در آبشار آق سو قدم بزنید. با این حال ممکن است هوا ناگهان خنک شود؛ پس لباس مناسب همراه داشته باشید. در تابستان هوای گلستان چندان گرم نمی‌شود. در سه فصل دیگر به دلیل بارندگی، دسترسی به آبشار ممکن است مشکل شود.

بهترین زمان بازدید از آبشار آق سو گلستان

رسیدن به آبشار در فصل‌های سرد، مصداق ضرب‌المثل «جور هندوستان کشیدن» است و آبشار طاووسی است که ارزش سختی‌کشیدن دارد. در بهار منظره‌ آبشار به اندازه‌ای زیبا می‌شود که نمی‌توانیم آن را با کلمات توصیف کنیم. تکلیف پاییز هم که مشخص است. درختانی که لباس‌‌های رنگارنگ به تن دارند و چشم بیننده را خیره می‌کنند. زمستان در گلستان کمی سخت می‌گذرد؛ اما خوش می‌گذرد.  بارش زیاد، هوای مه‌آلود، گلی‌بودن مسیر و سردی هوا عواملی است که ممکن است شرایط سفر شما را در زمستان تغییر دهد.

مسیر دسترسی به آبشار آق سو

آبشار آق سو گلستان در مرز میان استان گلستان و خراسان قرار دارد. این آبشار در قسمت کوچکی هم با سمنان مرز دارد؛ پس دسترسی شما به آن راحت است. چند مسیر شما را به آبشار می‌رساند. ما پرترددترین مسیر را به شما معرفی می‌کنیم. آبشار تا گالیکش حدود 40 کیلومتر و با گرگان 110 کیلومتر فاصله دارد. از گرگان به سمت شهر بجنورد حرکت کنید. تنگه گلو را رد کنید. نرسیده به تونل گلستان می‌توانید عظمت آبشار را ببینید. درست در کنار تونل مسیری باریک وجود دارد که شما را به آبشار می‌رساند. اگر دقت نکنید ممکن است مسیر را رد کنید. هیچ تابلو یا نشانی از آبشار در مسیر وجود ندارد. بعد از طی مسافتی باید از ماشین پیاده شوید و حدود یک ساعت پیاده‌روی کنید تا چشمتان به جمال آبشار روشن شود.

قسمتی از جنگل که آبشار آق سو گلستان قرار دارد، از دست نخورده‌ترین و بکر‌ترین قسمت‌های جنگل است. ردپای زباله هنوز به این قسمت نرسیده است؛ پس همراه خود کیسه زباله داشته باشید تا ردی بدبو و زشت از خود به جا نگذارید. ممنون که تا اینجا همراه ره بال آسمان بودید. در قسمت نظرات، دیدگاه‌ها و پرسش‌هایتان را با ما به اشتراگ بگذارید تا در بهترشدن به ما کمک کنید.

استان گلستان، انتهای شرقی پارک ملی.

در این آبشار حداقل امکانات رفاهی قرار دارد.

پارک ملی گلستان، آبشار واچر، چشمه آق سو.

ارتفاع این آبشار 70 متر است.

فصل تابستان بهترین زمان بازدید از آبشار آق سو است.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.