پارک ملی گلستان | جولانگاه گردشگران داخلی و خارجی

0

پارک ملی گلستان به لحاظ تنوع زیست‌محیطی به‌تنهایی با بسیاری از کشورهای اروپایی رقابت می‌کند و نه‌تنها قدیمی‌ترین پارک ملی ثبت شده ایران است، بلکه نیمی از پستانداران ایران در این پارک وسیع و زیبا به آرامی در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند. به لطف چنین ویژگی‌هایی می‌توان گردشگران را به دو دسته اصلی تقسیم کرد؛ اولین دسته افرادی هستند که می‌خواهند برای دیدن جاذبه‌های وصف‌ناپذیر پارک ملی گلستان دوباره سفری به این خطه سفری داشته باشند، دسته دیگر نیز طبیعت‌گردانی هستند که تاکنون فرصتی برای بازدید از پارک گلستان را نداشته‌اند؛ اما در این فکر هستند که در اولین فرصت، بار سفر ببندند و رهسپار یکی از زیباترین جنگل های ایران شوند. به همین دلیل از آنجایی که مطمئن هستیم شما هم در یکی از این دو دسته بالا قرار دارید و هوس بازدید از پارک ملی گلستان به سرتان زده است، در ادامه از جذابیت‌های این پارک می‌گوییم و به نکته‌هایی اشاره می‌کنیم تا به لطف این اطلاعات بازدیدی خاطره‌انگیز و فراموش‌نشدنی از پارک گلستان داشته باشید.

پارک ملی گلستان جذاب ترین پارک زیست بومی ایران

شاید جالب باشد بدانید پارک گلستان قدیمی‌ترین پارک ملی در شمال ایران است. جالب‌تر اینکه این پارک بیشتر از ۹۰۰ کیلومترمربع وسعت دارد و به همین دلیل تنوع بسیار وسیع جانوری و گیاهی را در آن شاهد هستیم. در این پارک نزدیک به ۱۳۵۰ گونه از گونه‌های مختلف گیاهی رشد می‌کند و به لطف چنین تنوع گیاهی، پارگ گلستان به مقصد شماره یک طرفداران گل و گیاه تبدیل شده است. همچنین وجود گونه‌های گیاهی متنوع، شرایط را برای زندگی ۳۰۲ گونه حیوانی مختلف فراهم کرده است.

تنوع گونه‌‌های جانوری در این پارک از یک طرف و وجود گونه‌های بی‌شمار گیاهی از طرف دیگر باعث شده است تا پارک گلستان راه خود را به فهرست پارک‌های میراث جهانی یونسکو باز کند و در این سازمان به ثبت برسد. تعداد گونه‌‌های جانوری در این پارک حتی از تعداد حیوانات بسیاری از کشورهای اروپایی بیشتر است. به این ترتیب کاملاً مشخص است که پارک گلستان در کشور نمونه‌ای ندارد و هیچ‌کدام از پارک‌های جنگلی ایران به لحاظ مساحت و تعدد گونه‌‌های جانوری با پارک گلستان برابری نمی‌کند. در نتیجه اگر می‌خواهید با یک تیر چند نشان بزنید و در کنار گردش در پارک جنگلی و زیبا، با انواع حیوانات و گونه‌‌های جانوری روبه‌رو شوید، بدون شک گشت‌و‌گذار در پارک گلستان حس و طبیعت‌دوستی شما را سیراب می‌کند. تمام این جاذبه‌ها دست‌به‌دست هم داده‌اند تا این پارک به یکی از جاهای دیدنی گلستان تبدیل شود و نظیر نداشته باشد.

برای آشنایی با سایر جاذبه‌ها و جاهای دیدنی گرگان، روی لینک زیر کلیک کنید:

دیگر جاذبه های گردشگری پارک گلستان

  • آبشارهای خروشان

اهمیت پارک گلستان به اندازه‌ای در جغرافیای منطقه تأثیر گذاشته است که نام استان گلستان را به‌دلیل وجود این پارک انتخاب کرده‌اند. جذابیت‌های پارک گلستان تنها به گونه‌‌های جانوری و گیاهی آن ختم نمی‌شود و از آنجایی که آب منشاء زندگی است، چشمه‌های زلال، آبشارهای زیبا و رودخانه‌های خروشانی در این پارک جریان دارند. یکی از طویل‌ترین آبشار های ایران آبشار، آق سو در جنگل گلستان است که چیزی حدود ۷۰ متر ارتفاع دارد. رودخانه‌های قرتو، زاو و مادرسو را می‌توان از بزرگترین رودخانه‌های این پارک نام برد.

به لطف این آبشارها و رودخانه‌های خروشان، پارک ملی گلستان به مکانی خاطره‌انگیز برای طبیعت‌دوستان تبدیل شده و محیطی تمام‌عیار برای گردشگران فراهم کرده است.

  • چشمه های جوشان

جنگل گلستان به لحاظ چشمه نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و چشمه دوشان، سردارخانه، جانو، گلستان، و گلشن در کنار چشمه کرکولی، از مهم‌ترین چشمه‌های این جنگل به شمار می‌آیند.

  • قله های سر به فلک کشیده

برای اینکه جذابیت‌های پارک گلستان تکمیل شود و گردشگران علاقه‌مند به کوه‌پیمایی از این جنگل دست‌خالی برنگردند، در پارک گلستان با کوه‌های قدبرافراشته‌ای طرف هستیم که عظمت و زیبایی این جنگل را دوچندان کرده‌اند. در نتیجه اگر اهل کوه‌پیمایی هستید، پیشنهاد می‌کنیم هر زمان که گذارتان به جنگل گلستان افتاد، حتماً سری به رشته‌ کوه‌‌های شاخا، تنگه گل، یکه‌قدم، المه و قره‌قاشلی بزنید. از آنجایی که هرکجا کوه باشد دره هم وجود دارد، دره‌های عمیق و زیبایی در قسمت‌های مختلف جنگل گلستان جا خوش کرده‌اند که مهم‌ترین این دره‌ها را می‌توان دره قزقلعه، جمشیدآباد، آدنس، آلی‌دالی، قرغون، آق‌سو و خشک نام برد.

در بازدید از پارک ملی گلستان آماده رویارویی با حیوانات باشید

 

انصافاً باید اعتراف کرد به لحاظ تنوع حیوانات، تعداد گونه‌های جانوری هیچ جنگلی در ایران با پارک گلستان برابری نمی‌کند و از آنجایی که این جنگل پناهگاه حیوانات مختلفی است، امکان ندارد سفری به این پارک داشته باشید و با حیوانات مختلف روبه‌رو نشوید، در نتیجه به آن دسته گردشگرانی که راهی پارک ملی گلستان هستند پیشنهاد می‌کنیم آگاهی کاملی برای نوع رفتار با حیوان‌های مختلف جنگل گلستان داشته باشند. برای نمونه گرازهای زیادی در این جنگل زندگی می‌کنند، اما این گرازها به رغم اینکه ظاهر نسبتاً ترسناکی دارند، حیوان‌های چندان خطرناکی نیستند و به آرامی از کنار خودروها و گردشگران گذر می‌کنند. گرازهای جنگل گلستان، حیوان‌های انسان‌نترسی هستند و اگر احساس کردید گرازی به شما نزدیک می‌شود، به این معنا است که حیوان بی‌زبان انتظار دارد از دست شما تکه غذایی بگیرد. ناگفته نماند از آنجایی که احتیاط شرط عقل است، پیشنهاد می‌کنیم در مواجهه با هر گونه حیوان در حیات وحش، جوانب احتیاط را در نظر بگیرید. از طرف دیگر به خاطر داشته باشید که گرازها خطر جدی برای بچه‌های کوچک شناخته می‌شوند.

 

بازدید از حیات وحش پارک ملی گلستان و پوشش جانوری منطقه گلستان

تنوع جانوری پارک ملی گلستان تنها به گرازها ختم نمی‌شود و بیشتر از ۵۰درصد گونه‌های پستانداران ایران در جنگل گلستان زندگی می‌کنند. جالب است بدانید این پارک زیستگاه خرس‌قهوه‌ای و پلنگ است و سمور جنگلی، گرگ، روباه سرخ، گربه جنگلی، بز کوهی، گوسفند وحشی، شوکا و مرال از دیگر حیواناتی هستند که در جنگل گلستان زندگی می‌کنند. نزدیک به سه‌چهارم گوسفندان وحشی ارویال دنیا در پارک گلستان سکونت دارند و به همین دلیل گوسفند وحشی ارویال، به عنوان نماد این پارک شناخته می‌شود.

از کنار پرنده های خوش الحان ساده نگذرید

پرندگان نادر و کمیاب در پارک ملی گلستان

نوبتی که باشد نوبت پرندگان جنگل گلستان است تا اشاره‌ای کوچک به انواع پرندگان این جنگل داشته باشیم. برای شروع شاید بد نباشد بدانید ۱۴۹ گونه پرنده در پارک گلستان زندگی می‌کنند که از این تعداد، ۴۸ نوع آن‌ها در بهار و تابستان در این جنگل حضور دارند و با فرارسیدن فصل‌های سرد، رهسپار مناطق گرمسیری می‌شوند. در مجموع جنگل گلستان ۶۲ گونه پرنده زیبای محلی دارد که در بین آن‌ها می‌توان به دارکوب سیاه، بلبل، توکای باغی، سهره‌، دم‌سرخ، بلدرچین، کوکر سینه‌سیاه، تیهو، قرقاول و کبک اشاره کرد. در کنار این پرنده‌های زیبا و آوازه‌خوان، پرندگان شکاری نیز در پارک ملی گلستان زندگی می‌کنند که مهم‌ترین آن‌ها عقاب دوبرار، عقاب دریایی دم‌سفید و هما است. اگر به اسطوره‌های ایرانی علاقه داشته باشید، حتماً به‌خوبی می‌دانید که پرنده هما جایگاه ویژه‌ای در اسطوره‌های ما ایرانیان دارد و می‌گویند افتادن سایه همای سعادت بر سر کسی، خوشبختی و شادکامی این فرد را به‌دنبال دارد. به این ترتیب آرزو می‌کنیم در سفری که به جنگل گلستان داشتید، سایه هما بر سر شما بیفتد.

بازدید از پرندگان در خطر انقراض پارک ملی گلستان

به این نکته نیز اشاره کنیم که نزدیک به ۱۹ گونه از حیوانات جنگل گلستان در خطر انقراض قرار دارند و امیدواریم با تلاش جنگل‌بانان خستگی‌ناپذیر، جلوی شکار غیرمجاز حیوان‌های زبان‌بسته در این جنگل گرفته شود. از طرف دیگر به خاطر داشته باشید به‌دلیل تعداد زیاد حیوانات ساکن در این جزیره، احتمال برخورد حیوانات با خودرو بسیار است و بر اساس آمار در سال ۱۳۸۴ نزدیک به ۱۳۰ گونه حیوان مختلف و ۶۰ بهله (واحد شمارش پرندگان شکاری) جغد در تصادف با خودروهای گردشگران کشته شدند.

تجهیزات لازم برای گشت‌وگذار در پارک گلستان

لوازم رفتن به جنگل گلستان تجهیزات جنگل نوردی در پارک ملی گلستان

پارک ملی گلستان آب‌‌و‌هوای ثابتی ندارد، در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم زمانی که بار سفر برای بازدید از جنگل گلستان می‌بندید، چندین دست لباس گرم و معمولی همراه داشته باشید. دمای این پارک در روزهای گرم از ۲۵ تا نهایتاً ۳۵ درجه متغیر است و از آنجایی که در جنگل ممکن است هر لحظه بارندگی شود، همراه‌داشتن لباس‌های ضد آب ضرورت دارد. همان‌گونه که درجریان قرار گرفتید، پارک ملی گلستان بافت زیست‌بومی متغیری دارد و بسته به نوع تفریحاتی که در بازدید از این جنگل در نظر دارید، تجهیزات لازم را انتخاب کنید. برای نمونه اگر اهل کوه‌پیمایی هستید، حتماً کفش و لباس مخصوص کوه‌پیمایی را به کوله‌پشتی‌تان اضافه کنید.

مسیریابی پارک گلستان

کاملاً مشخص است وقتی از پارک جنگلی با وسعت ۹۰۰ کیلومترمربع صحبت می‌کنیم، مسیرهای مختلفی برای دسترسی به این پارک وجود داشته باشد. یکی از مهم‌ترین این مسیرها، در جاده شمال کشور به خراسان شمالی قرار دارد. در این مسیر، مسافران از راه شمال و خراسان از جنگل گلستان عبور می‌کنند. این جاده در منطقه‌ای جنگلی و کوهستانی واقع شده  است و به کمک آن به‌راحتی می‌توانید مسیر پارک گلستان را در پیش بگیرید.

بهترین زمان سفر به پارک ملی گلستان

بهترین زمان سفر به پارک ملی گلستان

تجربه نشان داده است بهترین زمان برای مسافرت به جنگل گلستان، بهار و تابستان است؛ اما انصافاً باید اعتراف کرد این جنگل در پاییز زیبایی‌های خاص خودش را دارد و اگر از آن دسته طبعیت‌گردان عاشق‌پیشه‌‌ای هستید که در فصل برگریزان هوای مسافرت به سرتان می‌زند، پیشنهاد می‌کنیم برای مسافرت پاییزی به جنگل گلستان، لباس گرم و تجهیزات لازم به همراه داشته باشید.

در مجموع باید گفت پارک ملی گلستان به اندازه‌ای معروف است که مطمئن هستیم یا تاکنون سفری به این پارک داشته‌اید یا در فکر سفر به آن هستید، در نتیجه اگر تجربه‌ا‌ی در بازدید از پارک ملی گلستان دارید و خاطره‌های خوشی از سفر به این جنگل زیبا در ذهن شما باقی‌مانده است، این خاطره‌های شیرین و تجربه‌های سودمند را در قسمت نظرات با ما و دیگر خواننده‌های ره بال آسمان به اشتراک بگذارید.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.