کوه صفه اصفهان | کوهستان پارکی با انواع تفریحات جذاب

6

درست است که به اصفهان، نصف جهان می‌گویند؛ اما این شهر به‌تنهایی جهانی تماشایی و کامل است. سفر به اصفهان از آن دسته از سفرهاست که تا همیشه خاطرات خوبش در ذهنتان ماندگار می‌شود. اگر دلتان می‌خواهد لحظاتی سراسر هیجان را در این شهر بگذرانید، پیشنهاد می‌کنم از تفرجگاه کوه صفه دیدن کنید. این مکان یکی از بهترین فضاهای گردشگری اصفهان است و با طبیعت زیبایش از شما استقبال می‌کند.

کوه صفه کجاست؟

کوه صفه کجاست؟

این کوه از جاهای تفریحی اصفهان و بخشی از رشته کوه‌ زاگرس است. اگر قصد رفتن به کوهستان پارک صفه را دارید، باید به جنوب شهر اصفهان بروید. کمی که به آن نزدیک بشوید، از دور خودنمایی می‌کند. می‌توانید برای پیداکردن آن از بومی‌ها هم کمک بگیرید. مردم اصفهان با لهجه شیرین اصفهانی مکان دقیق این کوه را به شما می‌گویند. کوه‌های تخت رستم و دره خان در غرب این مکان هستند. از سمت شمالی تفرجگاه صفه، به جاده کمربندی می‌رسید. در چشم‌انداز شرقی کوه صفه اصفهان می‌شود شهرک‌ها و مجتمع‌های مسکونی را دید. اراضی وسیع، جنوب این کوه را پوشانده‌اند و خط راه‌آهن از بین آن‌‌ها گذشته است.

معرفی کوه صفه اصفهان

معرفی کوه صفه اصفهان

بلندی‌های کوه صفه از دامنه کوهی شروع می‌شود که چشمه خاچیک از آن سرچشمه می‌گیرد. کمی جلوتر از این دامنه سنگِ کوه شکل می‌گیرد و تا بلندای 2241 متر ادامه می‌یابد. صُفه در لغت به معنی فضایی تخت است. در انتهای دامنه کوه، سطحی سنگی و صاف وجود دارد؛ به همین خاطر این کوه را به اسم صُفه می‌شناسند.

تفریح در  کوه صفه اصفهان

کوهستان پارک صفه از نظر تفریحی امکانات بسیار خوبی برای گشت‌وگذار با خانواده یا جمع‌های دوستانه دارد. فرقی نمی‌کند که چه سنی دارید. این امکانات برای هر سنی سرگرم‌کننده است.

تله کابین کوه صفه اصفهان

تله کابین کوه صفه اصفهان

در کوهستان پارک صفه می‌توانید تجربه‌ای دل‌نشین از تله کابین سواری داشته باشید. در این مجموعه یکی از بهترین تله کابین های ایران فعالیت می‌کند. تله‌کابین کوه صفه اصفهان دارای دو خط مجزاست. برای سوارشدن خط اول باید به ایستگاهی بروید که آن را کنار مجموعه بولینگ در بزرگ‌راه شهدای صفه راه‌اندازی کرده‌اند. این خط 50 کابین چهارنفره دارد. در این مسیر از دامنه کوه و بام اصفهان می‌گذرید و تا گردنه کوه بالا می‌روید. تماشای چشم‌انداز شهر از آن بالا حس‌وحال متفاوتی دارد. بعد از پشت‌سرگذاشتن 1900 متر و زمانی حدود 10 دقیقه به ایستگاهی در گردنه باد می‌رسید. دمای هوا در این ایستگاه چند درجه خنک‌تر از پایین کوه است. به همین خاطر بیشتر گردشگرها در تابستان برای رفتن تا ایستگاه گردنه باد مشتاق هستند. خط دوم تله‌کابین از گردنه باد شروع می‌شود و شما را به قله صفه و قلعه دیو می‌رساند. طول این مسیر حدود 800 متر است.

ساعات کاری: شنبه تا چهارشنبه از ساعت 16 تا 22. پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها و روزهای تعطیل از ساعت 10 صبح تا 22
قیمت:  70 هزار تومان
زمان لازم برای تفریح: حدود یک ساعت

زیپ لاین کوه صفه اصفهان

زیپ لاین سواری تفریح هیجان‌انگیزی است که در هر جایی نمی‌توانید تجربه‌اش کنید. این‌روزها این وسیله تفریحی بین جوان‌ها طرف‌دارهای زیادی دارد و میدان‌گرمی می‌کند. کوهستان پارک صفه یکی از بهترین زیپ لاین های ایران را دارد. این مجموعه اولین زیپ لاین‌های دونفره را در ایران راه‌اندازی کرده است. زیپ‌لاین کوه صفه طولانی‌ترین زیپ‌لاین در اصفهان است و طولش به 165 متر می‌رسد. تجربه پرواز با این وسیله برای افرادی که همیشه آرزوی پرواز را در سر دارند، بی‌نظیر می‌شود. مسیر زیپ‌لاین از کنار پل معلق و ترسناک صفه می‌گذرد تا آدرنالین خونتان را به اوج برساند. با این وسیله می‌توانید در ارتفاع 60متری زمین پرواز کنید و از تماشای چشم‌انداز زیر پاهایتان لذت ببرید. این وسیله شرایط سنی و وزنی محدودی دارد. باید محدوده سنتان بین 14 تا 45 سال و حداکثر وزنتان 90 کیلوگرم باشد.

ساعات کاری: همه‌روزه از ساعت 17 تا 20. پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها از ساعت 10 صبح تا 20.
قیمت:  40 هزار تومان
زمان لازم برای تفریح: 45 دقیقه تا دو ساعت

پل معلق

پل معلق

گفتیم که در کنار زیپ لاین کوه صفه، یکی از ترسناک ترین پل های معلق ایران قرار دارد. علت ترسناک‌بودنش هم این است که تا چشم کار می‌کند، در زیر پل سنگ و صخره وجود دارد. در واقع برخلاف سایر پل‌های معلق که بر فراز جنگل‌ها یا رودها درست شده‌اند، اینجا را بر روی سنگ و صخره ساخته‌اند. اگر شما هم اهل هیجان هستید و روست دارید جاذبه‌های ترسناک را تجربه کنید، سری به این پل معلق هم بزنید.

بولینگ

بولینگ

کوهستان پارک صفه برای هر سلیقه،‌ وسیله‌ای جذاب و سرگرم‌کننده دارد. دیگر وقت آن است که خودتان را برای مسابقه‌ای هیجان‌انگیز آماده کنید. در سالن بولینگ صفه 10 لاین برای خانم‌ها و آقایان مهیا کرده‌اند. در هر لاین گروهی چهارنفره مشغول بازی هستند. اگر با جمعی از دوست‌هایتان هستید، این بازی را از دست ندهید. سالن بولینگ صفه، امکاناتی مثل پارکینگ، نمازخانه، سرویس بهداشتی و کافی‌شاپ هم دارد.

ساعات کاری: شنبه تا چهارشنبه از ساعت 15 تا 24. پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها از ساعت 10 صبح تا 24.
زمان لازم برای تفریح: 45 دقیقه تا یک‌ونیم ساعت
قیمت:  90 هزار تومان

پارک بادی کوهستان پارک صفه

مجموعه پارک بادی از لذت‌بخش‌ترین بخش‌ها برای کودکان است. بالارفتن از قلعه بادی و سرخوردن از سراشیبی آن کودکان را هیجان‌زده می‌کند. در پارک بادی همه‌چیز برای گذراندن یک روز خاطره‌انگیز برای فرزندهایتان مهیاست.

سینما هفت بعدی کوه صفه اصفهان

سینمای هفت بعدی کوه صفه از دیگر بخش‌های هیجان‌انگیز در این مجموعه است. بیشتر نوجوان‌ها و جوان‌ها طرف‌دار پروپاقرص این بخش هستند. فیلم‌های جالبی در این سینما انتظارتان را می‌کشد و بازدید از هرکدام تجربه‌ای ناب است. کافی است عینک مخصوص فیلم را به چشم بزنید تا همه‌چیز واقعی به نظر برسد.

ساعت کاری: همه‌روزه از ساعت 11 صبح تا ساعت 23

 شهربازی کودکان و بزرگسالان

 شهربازی کودکان و بزرگسالان

کوهستان پارک صفه از بزرگ‌ترین جاهای تفریحی اصفهان است. اگر صدای جیغ و هیجان را در نزدیکی این مجموعه شنیدید، تعجب نکنید. شهربازی مجهزی در همان نزدیکی دایر است. این شهربازی انواع و اقسام وسایل مهیج را برای سرگرم‌کردن کودکان و بزرگسالان دارد؛ پس امتحانش کنید.

ساعت کاری: همه‌روزه از ساعت 11 صبح تا ساعت 24

پیاده‌روی در کوهستان پارک صفه

پیاده‌روی‌کردن در هوای دل‌چسب کوه از آن تفریح‌هایی است که انرژی زیادی را به شما منتقل می‌کند. معمولاً آخر هفته‌ها خانم‌ها و آقایان زیادی در مسیرهای پیاده‌روی کوه صفه مشغول قدم‌زدن هستند. گوش‌دادن به موسیقی آرام یا کتاب صوتی، پیاده‌روی را برایتان لذت‌بخش‌تر می‌کند. بهتر است مسیرهای سنگ‌فرش‌شده و هموار را برای این فعالیت انتخاب کنید.

پیک نیک خانوادگی

پیک نیک خانوادگی

زندگی‌های امروزی آن‌قدر ما را مشغول می‌کند که از یکدیگر غافل می‌شویم. پارک کوهستانی صفه یکی از بهترین تفرجگاه‌ها برای هم‌نشینی و دیدار دوباره است. پیک‌نیک در دامنه کوه لذت خاص خودش را دارد. در این پارک خبری از سروصدا و بوق ماشین‌ها نیست. در پایه کوه صفه زیراندازی پهن کنید و زمانی را با اعضای خانواده یا دوست‌هایتان بگذرانید. عکس دسته‌جمعی هم فراموش نشود.

سنگ‌نوردی و صخره نوردی در کوه صفه اصفهان

سنگ‌نوردی و صخره نوردی در کوه صفه اصفهان

صخره‌نوردی از آن دسته ورزش‌هایی است که می‌توانید در این پارک امتحانش کنید. صخره‌نوردهای زیادی برای بالارفتن از صخره‌های سرسخت صفه مشتاق هستند. همیشه گروهی از ورزشکارها از دامنه‌های صخره‌ای صفه بالا می‌روند تا تجربه‌ای هیجان‌انگیز را در کارنامه خودشان داشته باشند.

کوه نوردی و تپه نوردی

کوه نوردی و تپه نوردی

گذشتن از مسیرهای باریک و سراشیبی‌های صفه، سخت و طاقت‌فرساست؛ اما حس شادی در لحظه فتح قله کوه‌نوردها را برای بالارفتن از کوه تشویق می‌کند. در این مسیر باید از پیچ‌های زیادی بگذرید تا به چشمه گل زرد برسید. از چشمه تا قله کوه دیگر فاصله زیادی نیست. کوه صفه اصفهان دو قله دارد. قله جنوبی کوه نسبت به قله شمالی بلندتر است. اگر به قله شمالی بروید، چشم‌انداز جذاب‌تری مقابل چشم‌هایتان می‌بینید.

کوه نوردی و تپه نوردی

در سمت چپ کوه، تپه‌های کوچک و بزرگی به رنگ سرخ خودنمایی می‌کنند که به آن‌ها «هزاردره» می‌گویند. از خاک سرخ این تپه‌ها در صنعت رنگ‌آمیزی استفاده می‌کنند. جاده‌ شیراز هم در بین این تپه‌ها مشخص است. در این بخش از قله به‌خوبی می‌توانید نمایی از کوه «کلاه قاضی» را ببینید. «شاه‌کوه» هم در غرب صفه استوار ایستاده است. در نزدیکی شاه‌کوه بخشی هست که به آن «لنجان اصفهان» می‌گویند.

شکم گردی

شکم گردی

امکانات تفریحی کوه صفه آن‌قدر شما را سرگرم می‌کند که گذر زمان را حس نمی‌کنید؛ اما بوهای خوش‌مزه که مشامتان را پر کند، یادتان می‌اندازد که باید دلی از عزا در بیاورید. در این مجموعه رستوران‌های مختلفی فعالیت می‌کنند و لازم نیست برای تهیه غذا تا شهر بروید. در کافی‌شاپ‌های این مجموعه هم منوی متنوعی از نوشیدنی‌های سرد و گرم مهیاست.

امکانات گردشگری کوهستان پارک صفه

امکانات گردشگری کوهستان پارک صفه

کوه صفه اصفهان همیشه میزبان گردشگرهایی است که برای گذراندن اوقات فراغتشان به آنجا می‌روند. تعداد گردشگرها در آخر هفته‌ها و روزهای تعطیل، به‌ویژه ایام تابستان به بیشترین تعداد می‌رسد و جای سوزن‌انداختن پیدا نمی‌کنید. این پارک امکانات مناسبی مثل سرویس بهداشتی، نمازخانه، بوفه، آلاچیق و نیمکت دارد. در ورودی این مجموعه پارکینگی برای حفاظت از اموال شخصی‌تان هست. ماشینتان را در آنجا پارک کنید تا خیالتان آسوده باشد. هزینه پارکینگ از آن خرج‌های واجب است. برای پارک ماشین باید در یک ساعت اول 1200 تومان و به‌ازای هر یک ساعت دیگر 800 تومان بپردازید؛ البته این قیمت برای سال‌های گذشته است. اگر از افزایش قیمت‌ها اطلاعی دارید، در کامنت‌ها برایمان بنویسید.

سایر جاذبه های گردشگری کوهستان پارک صفه

اگر فکر می‌کنید که کوهستان پارک صفه فقط یک پارک معمولی است، در اشتباه هستید. هر چقدر از جاذبه‌های کوهستان صفه بگوییم، کم گفته‌ایم. از جاذبه‌های طبیعی تا تاریخی و تفریحی این کوه، همگی جذاب و تماشایی هستند. دیگر وقت آن است که در این مجموعه تفریحی قدمی بزنیم و بخش‌های مختلف آن را ببینیم.

بام اصفهان

بام اصفهان

در کوه صفه اصفهان چشم‌اندازهای بی‌نظیری انتظارتان را می‌کشند تا از آن‌ها دیدن کنید. این کوه در بالاترین بخش شهر شکل گرفته است و چشم‌انداز خوبی به کل اصفهان دارد. در بخش‌های مختلف کوه که بایستید، قابی زیبا از نصف جهان را می‌بینید. در قلب این قاب، مسیر رودخانه زاینده‌رود هم پیداست. به همین خاطر این کوه را به بام اصفهان می‌شناسند. امکاناتی مثل تله کابین مسیر رسیدن به بام را برایتان راحت‌تر کرده است. به بام اصفهان که برسید، تمام شهر در زیر پاهایتان است. به‌خوبی می‌شود بخش‌های مختلف اصفهان را از دوردست‌ها دید. با تاریک‌شدن هوا و سوسوی چراغ‌ها، زیبایی این منظره به اوجش می‌رسد. قبل از هر کاری دوربینتان را بیرون بیاورید و از این منظره عکس‌های تماشایی بگیرید. بام اصفهان امکانات خوبی برای پذیرایی از گردشگرها دارد. رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌های بام با منوی پروپیمانی از شما میزبانی می‌کنند. ساعت کاری و اطلاعات مجموعه بام اصفهان را برایتان می‌گذارم.

ساعت کاری: شنبه‌ها تا چهارشنبه از ساعت 16 تا 24. پنجشنبه و جمعه‌ها از ساعت 10 صبح تا 24.
شماره تماس: 14- 03136759011

باغ وحش

در کوهستان پارک صفه، باغ وحش بزرگی را راه‌اندازی کرده‌اند. وسعت این باغ‌وحش به ۵۰۰هزار مترمربع می‌رسد و در آن گونه‌های مختلفی از حیوان‌های گوشت‌خوار و علف‌خوار را نگهداری می‌کنند. میمون، شیر، خرگوش، قوچ کوهی، میش، گراز، سگ و شتر بخشی از این حیوان‌ها هستند. کمی که در باغ‌وحش قدم بزنید حوضچه پرآبی را می‌بینید. پرنده‌هایی مثل اردک، غاز و قو در حوضچه کوچک باغ‌وحش آبتنی می‌کنند. دیدن این پرنده‌ها کودکان را سر شوق می‌آورد. برای بازدید از این باغ وحش باید به غرب این مجموعه بروید.

گردنه باد

گردنه باد در کوه صفه

اگر به بخش جنوبی کوه صفه بروید، شدت باد بیشتر می‌شود. این بخش از کوه را به گردنه باد می‌شناسند. بلندی‌های کوه صفه و کوه دیگری که مشرف به سپاهان شهر است، این گردنه را احاطه کرده‌اند. وزش بادهای اصفهان از سمت غرب به شرق است و در این نقطه از کوه متمرکز می‌شوند. در هر ماه از سال که به گردنه باد بروید، وزش باد تندی را حس می‌کنید؛ البته شدت باد در بهار و پاییز به بیشترین حد می‌رسد. در این گردنه توربین‌هایی را گذاشته‌اند که با استفاده از نیروی باد انرژی تولید می‌کند.

قلعه شاهدژ از جاذبه‌های کوه صفه اصفهان

شاید با خودتان فکر کنید، این کوه فقط جاذبه‌های طبیعی دارد؛ اما وجود قلعه‌ای تاریخی در این مکان به کوه صفه، اهمیتی تاریخی داده است. قلعه شاهدژ را به اسم قلعه دیو هم می‌شناسند. اسم این قلعه نسل به نسل در افسانه‌ها و کتاب‌ها آمده است؛ اما کسی از مکان دقیق آن اطلاعی نداشت. حدود 50 سال قبل دو پژوهشگر اصفهانی بعد از بررسی‌ به این نتیجه رسیدند که قلعه شاهدژ و قلعه دیو یکی است. این قلعه را در سال 1384 در لیست آثار ملی ایران ثبت کرده‌اند.

قلعه شاهدژ از جاذبه‌های کوه صفه اصفهان

تاریخچه ساخت این قلعه به دوره ساسانیان می‌رسد. در آن زمان صفه و دامنه‌های صعب‌العبورش از بهترین مکان‌ها برای دفاع در برابر دشمن‌ها بود. به همین خاطر در بالای این کوه قلعه‌ای ساختند که دسترسی به آن برای دیگران بسیار سخت و مشکل باشد. پلان قلعه و مسیرهای دسترسی به آن را طوری طراحی کرده بودند که راهی برای نفوذ دشمن وجود نداشت.

بخش‌های مختلف قلعه

بخش‌های مختلف این قلعه بسیار تماشایی است. هنوز هم آثاری از شش دروازه، 20 برج نگهبانی، یک دیوار بزرگ و دیوارهای کوچک حفاظتی در این مکان هست. مساحت قلعه مرکزی این سازه به 20 متر در 50 متر می‌رسد. داخل قلعه دیو بقایایی از قلعه کوچک سنگی، انبار آذوقه و انبار وسایل جنگی هم به جا مانده است. تأسیسات آبی کنار قلعه نشان از مهندسی دقیق در آن زمان دارد. در آن دوره برای ذخیره آب باران از بندهای آبگیر، حوضچه‌ها و حوض‌ها استفاده می‌کردند. آن‌ها به‌وسیله لوله‌های سفالی که به آن تنبوشه می‌گفتند، آب را به بخش‌های مختلف قلعه هدایت می‌کردند.

مسیر دسترسی به قلعه دیو در کوه صفه

اگر برای دیدن این قلعه قدیمی مشتاق هستید، کمر همت ببندید و خودتان را به بالاترین نقطه کوه در بخش شمال غربی دامنه برسانید. در حال حاضر مسیری مارپیچی در دامنه شرقی کوه درست کرده‌اند. این مسیر شما را تا چشمه گل زرد می‌رساند. به چشمه که رسیدید، کوه را دور بزنید. کمی جلوتر شاهدژ را می‌بینید؛ البته این تنها مسیر دسترسی به کوه نیست. می‌توانید به‌سمت چشمه خاچیک بروید و از گردنه باد بگذرید. مسیرتان را به‌سمت راست تغییر بدهید تا به قلعه برسید.

تخت رستم

تخت رستم در کوه صفه

کوه صفه نشانه‌های تاریخی زیادی دارد. اگر به دامنه‌های غربی کوه بروید، عمارت دیگری شبیه به قلعه می‌بینید که به آن تخت رستم می‌گویند. دیوارهای این سازه را با خشت‌هایی بزرگ به‌اندازه نیم متر ساخته‌اند. در بعضی از باورهای قدیمی گفته‌اند که جنگ اسکندر و دارا در این مکان اتفاق افتاده است. بعضی‌ها هم می‌گویند این قلعه یک آتشگاه بود.

پل رنگین کمان از جاذبه‌های کوه صفه

پل رنگین کمان از جاذبه‌های کو صفه

 

پل رنگین کمان از دیگر جاذبه‌های شگفت‌انگیز در کوهستان صفه است. برای تماشای این پل سنگی از پیچ‌وخم کوه بگذرید و خودتان را به دامنه‌های غربی برسانید. در زمان گذشتن از روی این پل، چشم‌انداز زیبای شهر توجهتان را جلب می‌کند.

غارهای کوه صفه اصفهان

غارهای کوه صفه اصفهان

اهل غارنوردی که باشید، کوهستان پارک صفه برایتان بهترین مقصد تفریحی می‌شود. در دامنه‌های صخره‌ای این کوه بیشتر از 14 غار کوچک و بزرگ هست. حتی تعدادی از آن‌ها را در سال‌های اخیر پیدا کرده‌اند. یادتان نرود که برای بازدید از بعضی غارها مهارت‌های کوه‌نوردی و غارنوردی هم لازم دارید. اسم مهم‌ترین غارها را برایتان می‌گذارم. شاید این بار شما بتوانید اسم دیگری به این لیست اضافه کنید.

غارهای کوه صفه اصفهان

  • غار قنبر در جبهه شرقی کوه است. می‌توانید این غار را کمی بالاتر از چشمه خاچیک پیدا می‌کنید.
  • برای بازدید از غار کسری به گردنه باد بروید. کنار دستگاه توربین بادی آن را می‌بینید.
  • غار بیدستون را به اسم غار انجیری  یا انجیلی هم می‌شناسند. این غار در جبهه غربی کوه صفه اصفهان است.
  • در جبهه جنوبی کوه و کنار مجموعه‌ای از چشمه‌ها غاری به اسم هفت چشمه وجود دارد.
  • برای بازدید از غار کفتار خودتان را به دره دوزخ برسانید.
  • یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌ها در این کوه غار دستکند چکاد است.
  • غار دستکند الله از دیگر غارهای این کوه است که «پهلوان صادق» آن را حفر کرده بود؛ اما امروزه تخریب شده است و نمی‌شود از آن بازدید کرد.
  • در اواخر سال 1391 هجری شمسی یکی از تیم‌های غارشناسی در اصفهان غار دیگری را در این کوه کشف کرد. این غار در بلندای 2000متری از سطح دریا است و آن را سیمرغ نامیده‌اند. غار سیمرغ به حلقه‌های باریک و تنگش معروف است؛ پس برای بازدید از آن بسیار احتیاط کنید.

چشمه های کوه صفه

چشمه های کوه صفه

کوه صفه اصفهان سرسبزی‌اش را مدیون چشمه‌هایی است که در هر بخش از دامنه جاری هستند. خوب می‌دانید که اصفهان اقلیمی گرم و خشک دارد؛ اما به‌خاطر این چشمه‌ها پوشش گیاهی خوبی در پایه کوه رشد کرده است. نمی‌شود تأثیر مهم این چشمه‌ها بر آب‌وهوای این تفرجگاه را نادیده گرفت. کنار بعضی از چشمه‌ها می‌توانید فضای مناسبی برای نشستن پیدا کنید. اسم مهم‌ترین‌ چشمه‌ها را برایتان می‌گذارم.

چشمه پاچنار

پاچنار در لغت به معنی مکانی با درخت‌های سرسبز است. در بلندای 1850متری کوه، چشمه‌ای از دل صخره‌ها می‌جوشد که  اطراف آن درخت‌های سبزی روییده‌اند. به همین خاطر این چشمه را به اسم پاچنار می‌شناسند.

چشمه درویش یا خاچیک

چشمه درویش یا خاچیک

حدود 100 متر که از چشمه پاچنار فاصله بگیرید و به‌سمت شرق بروید، به چشمه دیگری به اسم درویش می‌رسید. موقعیت این چشمه در بلندای 1900متری کوه صفه اصفهان است. در محل جوشش چشمه حوضچه‌ای شکل گرفته است که تماشایش گردشگرها را هیجان‌زده می‌کند. تا این حوضچه که رفتید، کمی کنارش بنشینید و نفسی تازه کنید. این مکان یکی از بهترین استراحتگاه‌ها در دامنه کوه است و گردشگرها از آن استقبال می‌کنند. نام‌گذاری این چشمه داستان جالبی دارد. درگذشته درویشی ارمنی به اسم خاچیک در این بخش از کوه دکه کوچکی داشت. او همیشه به کوه‌نوردها خوراکی می‌فروخت. خاچیک و دکه‌اش نشانی برای نزدیک‌شدن به این چشمه بود.

چشمه چاه درویش (چشمه گچی)

سختی مسیر ناهموار کوه را به جان بخرید و 700 متر از چشمه درویش بالاتر بروید. در بلندای 1800متری، چشمه‌ای از دل کوه می‌جوشد که محل جوشش آن کمی از محیط اطرافش پایین‌تر است. به همین خاطر آب چشمه در این حفره می‌ماند و جاری نمی‌شود. جنس صخره‌ها در محل جوشش چشمه آهکی است و ردی از رسوب سفید اطراف و کف چشمه را پوشانده است. خیلی از کوه‌نوردها این چشمه را به اسم چشمه گچی می‌شناسند.حدود 100 متر آن‌طرف‌تر  و در غرب چشمه درویش به بخش صُفه‌ای کوه می‌رسید. شکل کوه در این بخش مثل دیواری صاف است. می‌شود آثاری از عمارتی چهارطاقی را در این مکان دید که از گذشته به یادگار مانده است.

چشمه نقط در کوه صفه اصفهان

موقعیت چشمه نقط، در غرب بخش صُفه‌ای کوه است. آب از بالای کوه قطره‌قطره به این محل می‌ریزد. به همین خاطر سنگابی زیبا در این مکان به وجود آمده است که حیوانات کوه از آن سیراب می‌شوند. اگر در مسیر رسیدن به قله، این چشمه را دیدید، کمی از آب خنک و زلال آن بنوشید. گوارای وجودتان باشد.

چشمه گل زرد

گل زرد از معروف‌ترین چشمه‌های کوه صفه است. برای رسیدن به این چشمه باید 200 متر از چشمه درویش جلوتر بروید و از مسیری دشوار بگذرید. معمولاً کوه‌نوردها در مسیر صعود قله صفه از این چشمه بازدید می‌کنند.

جاهای دیدنی نزدیک به  کوهستان پارک صفه

برای اینکه سفرتان به‌یادماندنی‌تر بشود، برنامه‌‌ای برای بازدید از دیگر جاهای دیدنی اصفهان بچینید. در نزدیکی کوهستان پارک صفه چندین مکان گردشی هست که مقصد مناسبی برای تفریح می‌شود.

پارک ناژوان

باغ و پارک ناژوان از زیباترین بخش‌های تفریحی اصفهان است. مساحت این باغ سرسبز و خرم به 55هزار مترمربع می‌رسد. در این مجموعه بخش‌های تفریحی زیادی مثل زمین‌های ورزشی، تله‌سیژ، استخر و زمین بازی کودک ساخته‌اند. ایستگاه‌های درشکه‌سواری، اسب‌سواری‌، قایق‌رانی و دوچرخه‌سواری از بخش‌های هیجان‌انگیز ناژوان است. بخش‌های مختلفی برای هر سلیقه در این پارک راه‌اندازی کرده‌اند. تا پارک ناژوان که رفتید، می‌توانید از باغ موزه پروانه ها، موزه صدف، باغ خزندگان، باغ پرندگان و آکواریوم دیدن کنید.

آکواریوم اصفهان از جاهای دیدنی نزدیک به کوهستان پارک صفه

در آکواریوم اصفهان به دنیای زیر آب سفر کنید و دنیای شگفت‌انگیز آبزیان را ببینید. این آکواریوم سرپوشیده از زیباترین جاهای دیدنی اصفهان است. در این مجموعه از350 گونه ماهی مختلف نگهداری می‌کنند. تنوع آکواریوم‌های مجموعه و بخش‌های تماشایی آن‌قدر زیاد است که لحظه‌ای خسته نمی‌شوید. برای بازدید از این مجموعه باید به خیابان الفت بروید و خودتان را به پارک ناژوان برسانید.

باغ پرندگان اصفهان

باغ پرندگان اصفهان از تماشایی‌ترین مکان‌های تفریحی در مرکز ایران است. تنوع پرنده‌ها در این مجموعه همه را شگفت‌زده می‌کند. کودکان هم با دیدن پرنده‌ها به وجد می‌آیند. در باغ پرندگان اصفهان از پرنده‌های کمیابی نگهداری می‌کنند. این مجموعه باغ بسیار سرسبز و چشم‌نوازی دارد و دیدنش خالی از لطف نیست.

منارجنبان اصفهان از جاهای دیدنی نزدیک به کوه صفه

بی‌تردید اسم منارجنبان اصفهان را شنیده‌اید. این عمارت قدیمی از زیباترین جاهای دیدنی اصفهان است. برای ساخت این بنا از اصول دقیق فیزیک استفاده کرده‌اند. زمانی که یکی از مناره‌های بنا شروع به لرزش کند، مناره دیگری هم تکان می‌خورد. این بنا معماری چشمگیر و زیبایی دارد. برای تزیین مناره‌ها از کاشی‌کاری‌های شگفت‌انگیزی استفاده کرده‌اند که در نوع خودش بی‌نظیر است.

محله جلفا

محله جلفا از زیباترین بخش‌ها در اصفهان است. تعداد زیادی از ارامنه در این محله زندگی می‌کنند. قدم‌زدن در خیابان‌های سنگ‌فرش‌شده و زیبای جلفا تجربه‌ای فراموش‌نشدنی از سفر به اصفهان برایتان می‌سازد. اگر به عکاسی از فضای شهری علاقه دارید، وقت آن است که دست به کار شوید.

کلیسا وانک

در محله جلفای اصفهان می‌توانید از کلیسای تاریخی وانک دیدن کنید. وانک از معروف ترین کلیساهای ایران است. به هر سمت کلیسا که نگاه کنید، نشانی از هنر و زیبایی می‌بینید. در فضای داخل کلیسا تصاویر زیبایی از حضرت مریم و حضرت عیسی هست. در موزه کلیسای وانک اصفهان از وسایل قدیمی و ارزشمندی نگهداری می‌کنند. کلیسای وانک در روز تولد حضرت مسیح و در جشن سال نو میلادی بسیار زیبا و تماشایی می‌شود.

بهترین زمان بازدید

بهترین زمان بازدید

بهار بهترین زمان سفر به اصفهان و بازدید از کوه صفه است. البته در تابستان‌ها هم گردشگرهای زیادی از شهرهای اطراف به این مجموعه تفریحی می‌روند. هوای اطراف صفه در این روزها چند درجه از هوای شهر خنک‌تر است. بازدید از این مجموعه در پاییز و زمستان هم تماشایی است؛ البته یادتان نرود که در این فصل‌ها لباس‌های گرم بپوشید تا از بادهای سوزناک در امان بمانید.

مسیر دسترسی

برای بازدید از این مکان تفریحی باید خودتان را به استان اصفهان برسانید. کمی از شلوغی‌های شهر اصفهان دور بشوید و به‌سمت بلوار شهدای صفه بروید. موقعیت دقیق این کوه در بخش جنوبی شهر است. در زمان رانندگی حواستان به تابلوهای بین راه هم باشد. این تابلوها مسیر رسیدن به این پارک را نشانتان می‌دهند؛ البته این روزها تکنولوژی هم کار را آسان‌ کرده است. در گوگل‌مپ کوه صفه اصفهان را جست‌وجو کنید. کافی است حرکت نشانگر را در پیچ‌وخم مسیر دنبال کنید تا به مقصد برسید.

کوه صفه  از بزرگ‌ترین مجموعه‌های تفریحی و گردشی اصفهان است. تلاش کردیم در این سفر مجازی با ره بال آسمان  برای بازدید از این پارک کوهستانی مشتاق شده باشید. اگر در سفرهای قبل به بازدید از این پارک رفته‌اید، تجربه‌هایتان خواندن دارد. برایمان بنویسیدشان.

استان اصفهان، شهر اصفهان، بلوار شهدای صفه، کوه صفه.

سرویس بهداشتی، پارکینگ، کافه و رستوران، بوفه، نمازخانه، آلاچیق، نیمیکت.

بهار و تابستان بهترین زمان برای بازدید از این مجموعه تفریحی است.

تله‌کابین، بام اصفهان، زیپ‌لاین، پارک و شهربازی و…

5/5 (1 نظر)
6 نظرات
  1. یه اصفهانی می گوید

    یه اصفهانس و یه کو صفه. اصی همه اصفاهانسا و کو صفش (بلدی با لهجه بوخونی؟)

    1. بانو تقیان می گوید

      بله اصفهانی عزیز، منم اصالتاً اصفهانی هستم و متوجه جمله شدم. 🙂 🙂

  2. ممدی حبولا می گوید

    وسره اگه اومدی اصفان به حقی خدا یه سر بیا تا اشکاوند بسکی قشنگه

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز
      حتما از جاذبه‌های اشکاوند بگید تا ما هم معرفی کنیم.
      و فکر کنم «قشنگس» درست‌تر باشه، نه؟ ؛)

  3. امیر می گوید

    سلام مهمان اصفهان متاسفانه در پارک صفه که آنقدر هم تعریف شو میکنن اصلا امکانات پارکینگ بسیار ضعیف ضعیفه بعدم تابلو های راهنمایی پارک هم اصلا نبود ما فقط تونستیم اون وسط که صندلی چیدن بریم لطفاً رسیدگی کنیین

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز، بله برای پارکینگ باهاتون موافقم. معمولا اکثر افراد پایین پارک و حاشیه خیابون ماشینشون رو می‌ذارن و برای همین اکثر شهروندان سعی می‌کنند با تاکسی برن که برای جای پارک به مشکل نخورن.
      درباره تابلوهای راهنما خیلی باهاتون موافق نیستم؛ چون وجب‌به‌وجب پارک هم تابلوی راهنمایی هست و هم باغبان‌ها و مأموران حراست، راهنمایی می‌کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.