روستای بلیران آمل | روستایی در دل جنگل‌های بکر شمال

1

استان مازندران در شمال ایران، از نظر جاذبه های گردشگری طبیعی زبانزد همگان است. روستای بلیران نیز یکی از روستاهای گردشگری شهر آمل در استان مازندران است که به دلیل قرارگرفتن در منطقه جنگلی، بسیار دیدنی و محبوب است. در ادامه روستای بلیران را بیشتر معرفی می‌کنیم.

شمال ایران از نظر طبیعت جنگلی، هیچ کم و کسری ندارد. زیباترین جنگل‌ها، کوهستان‌ها و مناطق ساحلی را می‌توانید در استان‌های شمالی ایران ببینید و از گشت‌وگذار در طبیعت بی‌نظیر آن لذت ببرید. بعضی از این مقصدهای گردشگری طبیعی، نسبت به سایر مقصدها از معروفیت کمتری برخوردارند؛ ولی از نظر زیبایی و جذابیت، دست کمی از سایر مناطق مشهور مازندران ندارند. یکی از این مناطق زیبای توریستی که نباید بازدید از آن را از دست بدهید، روستای بلیران است. این روستا با جنگلی به همین نام، یعنی جنگل بلیران احاطه شده است و گشت‌وگذار در آن، تجربه‌ای به‌یادماندنی را برای شما به یادگار می‌گذارد. در ادامه نوشته همراه ما باشید تا با این روستای زیبا بیشتر آشنا شوید.

روستای بلیران کجاست؟

روستای بلیران یکی از زیباترین مناطق واقع در آمل است. درواقع آمل از آن دسته شهرهای شمال ایران است که هم از نظر تاریخی بسیار غنی است و هم از نظر امکانات تفریحی و گردشگری. به دلیل همین جاذبه‌هاست که آمل یکی از مهم‌ترین مقصدهای گردشگری در استان‌های شمالی کشور به‌شمار می‌رود.

آمل که در استان مازندران قرار دارد، از طریق جاده هراز به تهران متصل می‌شود و فقط ۱۸۵ کیلومتر با آن فاصله دارد. زمانی که وارد آمل شوید، می‌توانید در زمان اندکی هم به دریا سر بزنید هم در جنگل‌های این منطقه تنفس کنید و هم سراغ کوه‌های سرسبز آمل بروید. یادتان باشد که چنین تجربه‌ای در هر شهری ممکن نیست.

ویدیوی زیبا از روستای بلیران در دل جنگل

به غیر از شهر آمل، روستاهای آن نیز فرصت‌های گردشگری بی‌شماری دارند. این روستاها معمولاً یا کوهستانی هستند یا جنگلی. تقریباً همه روستاهای کوهستانی و ییلاقی شهرستان آمل در نزدیکی جاده هزار قرار دارند که بیشتر این روستاها مانند فیلبند، نیاک، شاهاندشت و… شناخته‌شده هستند.

بیشتر روستاهای جنگلی اطراف آمل را کسی نمی‌شناسد و تقریباً کم‌بازدید هستند. این روستاها در دامنه تپه‌های جنگلی قرار دارند و به‌غیر از جنگل، از جاذبه‌های دیگری مثل رودخانه و چشمه آب گرم هم برخوردارند. روستای بلیران نیز یکی از همین روستاها است.

شما می‌توانید در روستای بلیران علاوه بر لذت‌بردن از طبیعت، از بافت سنتی، محیط زیبا و فضای روستایی و بکر این منطقه نیز لذت ببرید. بر اساس شواهد باستان‌شناسی، قدمت زندگی بشر در این منطقه به بیش از ۳۰ هزار سال پیش بازمی‌گردد.

گردشگری در بلیران

نکته جالب توجه در رابطه با بلیران آن است که در سال ۱۳۸۷ به‌عنوان منطقه نمونه گردشگری انتخاب شده است؛ اما این روستا و جنگل بلیران با وجود پتانسیل‌های فراوانی که برای تبدیل‌شدن به یک مقصد گردشگری پردرآمد دارد، هنوز نتواسته به جایگاه قابل توجهی در این زمینه دست پیدا کند. رونق گردشگری در این منطقه می‌تواند برای تأثیر بسیار مثبتی روی زندگی اهالی این روستا بگذارد.

تصویری از جاده جنگلی سرسبز بلیران

در حال حاضر گردشگران این منطقه کسانی هستند که با شنیدن تعریف روستا و جنگیل بلیران از دیگران، برای سفر به منطقه مشتاق می‌شوند. چراکه برای معرفی این منطقه و جاذبه‌های بی‌نظیری که دارد، فعالیت زیادی از طرف مسئولان مربوطه انجام نشده است. امیدواریم با همت بیشتر مسئولان مربوطه و اهالی منطقه، گردشگری روستایی و طبیعت‌گردی در این منطقه رونق بگیرد.

جاذبه های گردشگری بلیران

این روستا جاذبه‌های متنوعی برای گردشگران دارد که در ادامه به چند نمونه اشاره می‌کنیم:

  • جنگل بلیران

روستای بلیران درست در دل جنگلی بسیار زیبا و چشم‌نواز قرار دارد. شما می‌توانید در جنگل بلیران که به بهشت پنهان مازندران هم معروف است، گونه‌های گیاهی و جانوری متعددی را نظاره کنید. این جنگل هر فصل از سال زیبایی خاص خودش را دارد؛ بنابراین اگر از علاقه‌مندان به طبیعت باشید، هر فصلی که به این منطقه سفر کنید، از دیدن جنگل بلیران لذت خواهید برد.

  • رودخانه گرمارود

رودخانه گرمارود در گویش محلی با نام گرمِرو مشهور است. این رودخانه ۵۰ کیلومتر طول دارد و از ارتفاعات شمالی رشته کوه البزر که به چشمه بلیران معروف است، سرچشمه می‌گیرد؛ اما شاید این سؤال ایجاد شود که آبگرم بلیران کجاست؟ در پاسخ باید بگوییم که در اطراف این رودخانه، دو چشمه آب معدنی به نام‌های «گرو» و «چشمه لاله زار بلیران» و ده‌ها چشمه آب معدنی دیگر هم وجود دارد که به‌دلیل داشتن انواع املاح معدنی، دارای خاصیت درمانی برای امراض پوستی و دردهای مفصلی هستند. همین رودخانه سبب رونق کشاورزی، باغداری و زنبورداری در روستای بلیران شده است. همچنین گردشگران زیادی برای استفاده از خواص چشمه بلیران به این منطقه سفر می‌کنند.

  • شنا و آب‌تنی

تصویری از حوضچه آبگرم گرمارود

بستر رودخانه گرمارود از بالا به پایین از تخته سنگ، قلوه سنگ و شن تشکیل شده است. به همین دلیل جریان آب این رودخانه به شکلی است که در جاهای مختلف آن، حوضچه‌های مناسب برای شنا ایجاد شده است. این حوضچه‌ها در تابستان به محلی برای شنا و آب‌تنی گردشگران تبدیل می‌شود.

آثار باستانی در روستای بلیران

تصویری از قلعه اردشیرون بلیران

سکونت در این روستا سابقه‌ای چندهزارساله دارد. اگر دوست دارید نشانه‌هایی از سکونت بشر در گذشته‌های دور را در بلیران ببینید، می‌توانید از قلعه هلیا، تپه قلعه تسکا سرا، قلعه اردشیرون، قلعه خشت سی چشمه و مرتع ییلاقی کال چنگوم و امام زاده ولی بازدید کنید.

صنایع دستی و غذاهای محلی بلیران

روستای بلیران آمل هم مانند اکثر روستاهای ایران دارای صنایع دستی مخصوص به خود است. ساخت ظروف چوبی در این روستا رواج دارد و گردشگران آن را به‌عنوان سوغات خریداری می‌کنند. به‌غیر از صنایع دستی، انواع خوراکی‌های محلی مثل ترشی‌جات و شیرینی‌های سنتی نیز به‌عنوان سوغات بلیران به‌فروش می‌رسد.

اقامت در روستای بلیران

 

تصویری از کمپ زدن در جنگل بلیران آمل

اگر تجهیزات لازم برای کمپ‌زدن در جنگل را به همراه داشته باشید، می‌توانید شب هیجان‌انگیزی را در دل جنگل بلیران سپری کنید؛ اما اگر بخواهید ویلا اجاره کنید، باید به مناطق اطراف روستا سر بزنید. معمولاً ویلا و سوئیت‌های زیادی در مناطق اطراف بلیران وجود دارد.

جاذبه‌های دیدنی در نزدیکی جنگل بلیران

تصویری از دریاچه ماهان آمل

بعد از گشت‌وگذار در جنگل بلیران، می‌توانید چند روزی از سفر را به گردش در جاذبه‌های اطراف آن مانند چشمه گرو، فیلبند، دریاچه، ساهون، دریاچه ماهان آمل، روستای تلیران، هزار پله آمل، سد لفور، الیمستان و روستای تلیران بپردازید. در ادامه چند نمونه از این جاذبه‌ها را به‌طور مختصر معرفی می‌کنیم:

  • فیلبند

فیلبند روستایی در بخش بندپی شهرستان بابل در استان مازندران ایران است. از شهر آمل به سمت جاده هراز حرکت کنید و بعد از دو کیلومتر و گذر از اولین تونل، در سمت چپ جاده می‌توانید تابلو روستای چلاو را ببینید. با پشت‌سرگذاشتن این روستا، اول به مراتع و بعد از عبور از سربالایی‌ها به روستای فیلبند می‌رسید.

  • دریاچه ساهون

دریاچه ساهون در دامنه‌های جنوب غربی قله دماوند در بخش لاریجان شهرستان آمل قرار دارد.

  • الیمستان

الیمستان روستایی توریستی از توابع بخش مرکزی شهرستان آمل است. این روستا در کیلومتر ۲۰ جاده هراز از آمل واقع شده است.

مسیر دسترسی به بلیران

روستای بلیران در بخش دشت سر شهرستان آمل قرار دارد. در ۱۵کیلومتری جاده قدیم آمل به بابل، در ورودی جاده فیروزکلا، جاده‌ای مشاهده می‌شود که مقصد آن به سمت جنگل و کوه است. این جاده زیبا، مسیر دسترسی به روستای بلیران است؛ نمای روبه‌روی این جاده کوه و جنگل است و در دو طرف آن نیز شالیزارها، مزارع و باغ‌های فراوانی قرار دارد؛ پس در همین ابتدا تنها با طی‌کردن همین جاده به می‌توانید غرق در زیبایی شوید. حال کافی است همه جاده را تا انتها حرکت کنید تا بعد از عبور از چند روستا، در نهایت به روستای بلیران برسید.

نمایی از بالای جاده و جنگل بلیران

باید متوجه این موضوع شده باشید که فاصله آمل تا روستای بلیران زیاد نیست و می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای سفرهای آخرهفته‌ای اهالی تهران و مازندران به‌حساب بیابید. روستای بلیران از طرف شمال به روستای کمدره، از طرف جنوب به جنگل‌ها و کوه چلاو، از شرق به جنگل‌ و رودخانه و از غرب نیز به جنگل و کوه متصل شده است؛ در واقع تقریباً از همه طرف به جنگل منتهی می‌شود.

هزینه ورودیرایگان
بهترین زمان سفربهار و تابستان
آدرسمازندران، آمل، دشت سر، بلیران

در ره بال آسمان بسیاری از جاهای دیدنی مازندران و روستاهای ایران را معرفی کرده‌ایم. اگر از سفر به شمال ایران و روستای بلیران تجربه‌ای دارید، در بخش نظرات، تجربه سفرتان را با ره بال آسمان در میان بگذارید.

پرسش و پاسخ

فصل بهار تا اوایل پاییز بهترین زمان برای سفر به بلیران است.

از فاصله 15 کیلومتری جاده قدیم آمل به بابل در ابتدای جاده فیروزکلا مسیری دیده می شود که به طرف کوه و جنگل می‌رود. در انتهای جاده با عبور از چند روستا به روستای بلیران می‌رسید.

جنگل بلیران در شهر آمل و در استان مازندران قرار دارد.

این روستا با جنگل احاطه شده و غیر از جنگل، چشمه، رودخانه و آثار تاریخی هم دارد.

3.6/5 (7 نظر)
1 نظر
  1. رها می گوید

    من تا حالا اسم این روستا رو هم نشنیده بودم و شاید همین یه نشونۀ واضح باشه از اینکه ما اونجوری که بایدوشاید جاهای گردشگریمون رو تبلیغ نمی‌کنیم. حالا شما فکر کن که روستای بلیران حتی منطقۀ گردشگری نمونه هم شده. توی ویدیو خونه‌های این روستا رو دیدم واقعاً حال‌وهواش دل آدم رو جلا می‌ده. اینکه می‌شه اونجا کمپ کرد که اصلاً یه جون به جونام اضافه کرد. یعنی فقط آدم بره شمال، چای زغالی روش دم کنه و بخوره و برگرده هم بار دنیا و آخرتشو بسته به نظرم:))) آخ‌آخ عکاسی، شما فکر کن چه جهانی رو می‌شه از پشت لنز یه دوربین حرفه‌ای دید اینجا.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.