شاندیز مشهد | معروف‌ترین جاذبه گردشگری خراسان

0

بی‌تردید شاندیز مشهد یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر محسوب می‌شود. تقریباً همه افرادی که به مشهد سفر می‌کنند، حداقل یک بار از این شهر زیبا دیدن خواهند کرد. شاندیز مشهد در حال حاضر یکی از مهم‌ترین جاهای تفریحی مشهد به شمار می‌آید. امروز قصد داریم تا آن را به‌صورت کامل به شما عزیزان همراه معرفی کنیم؛ پس با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

شاندیز کجاست؟

شاندیز که یکی از بهترین جاهای دیدنی اطراف مشهد است در نزدیکی دامنه رشته‌کوه‌های بینالود و 15کیلومتری شمال‌غرب مشهد در استان خراسان رضوی قرار دارد. این شهرستان جزء مهم‌ترین و معروف‌ترین مناطق ییلاقی مشهد به شمار می‌آید.

برای آشنایی بیشتر با دیدنی‌های گردشگری مشهد، مقاله زیر را مطالعه کنید:
جاهای دیدنی مشهد

مسیر دسترسی به شاندیز مشهد چگونه است؟

  • دسترسی با وسیله نقلیه شخصی

دسترسی به شاندیز با وسیله نقلیه شخصی بسیار ساده است. شما باید حتماً خودتان را به بلوار وکیل‌آباد برسانید و در امتداد این بلوار به‌سمت غرب حرکت کنید. نهایتاً به میدان وکیل‌آباد یا پایانه وکیل‌آباد خواهید رسید. این میدان دقیقاً در ابتدای جاده شاندیز قرار دارد. مسیر را به‌صورت مستقیم ادامه دهید تا نهایتاً به شاندیز برسید. توجه داشته باشید که این مسیر کوهستانی است و در ایام بارش برف، باید حتماً زنجیر چرخ همراه داشته باشید تا دچار مشکل نشوید.

  • دسترسی با وسایل نقلیه عمومی

نمایی از پایانه مترو وکیل اباد

به دلیل شهرت بسیار شاندیز، انواع امکانات دسترسی با وسایل نقلیه عمومی به این منطقه ییلاقی وجود دارد. برای دسترسی به شاندیز مشهد می‌توانید خودتان را به خط یک متروی مشهد برسانید. از آنجا نیز در آخرین ایستگاه یا همان پایانه وکیل‌آباد باید از قطار پیاده شوید و خودتان را به پایانه اتوبوس وکیل‌آباد برسانید که در نزدیکی محل ایستگاه مترو قرار دارد.

از آنجا نیز با یکی از اتوبوس‌های خطوط 121،123 یا 124 می‌توانید خودتان را به شاندیز برسانید. همه این خطوط مستقیم به‌سمت شاندیز و روستاهای اطراف آن حرکت می‌کنند. برای برگشت نیز می‌توانید از طریق همین اتوبوس‌ها به‌سمت پایانه وکیل‌آباد حرکت کنید و با مترو خودتان را به هتل برسانید.

این روش ارزان‌ترین روش برای دسترسی به شاندیز محسوب می‌شود؛ اما امروزه با حضور تاکسی‌های اینترنتی همانند اسنپ، تپسی و غیره در مشهد، می‌توانید با هزینه‌ای معقول خودتان را از هر کجای مشهد به شاندیز برسانید.

آب‌وهوای شاندیز چطور است؟

Connection Error

No any data received from Forecast.io!.

شاندیز یک منطقه کاملاً کوهستانی و ییلاقی است؛ اما با وجود رودخانه زشک و شاندیز و بیشتر‌شدن رطوبت هوا، آب‌وهوای شاندیز را می‌توان نسبتاً معتدل دانست. در حقیقت به لطف همین آب‌وهوای معتدل است که می‌توانید شاهد حضور پوشش گیاهی بی‌نظیر و سرسبز در این شهرستان باشید. با وجود این اصلاً نمی‌توان کتمان کرد که زمستان‌های شاندیز بسیار سخت و طاقت‌فرساست و کمتر کسی توان تحمل این سرما را دارد. حتی ساکنان روستاهای شاندیز نیز در زمستان خانه‌های خود را ترک می‌کنند و فصل بهار دوباره به آنجا باز می‌گردند.

با شاندیز بیشتر آشنا شویم

نمایی از شاندیز

بی‌تردید نام شاندیز را همه بارها و بارها شنیده‌ایم. شاندیز یکی از مهم‌ترین و معروف‌ترین مناطق ییلاقی مشهد به حساب می‌آید که در شمال غربی این شهر واقع شده است. وجود ‌آب‌وهوایی پاک و کوهستانی و مناظر طبیعی بی‌شمار باعث شده تا افراد بسیاری راهی شاندیز شوند. به همین ترتیب حضور گردشگران باعث شده تا مشاغل متعددی همانند انواع رستوران، کافه و سفره‌خانه در مسیر منتهی به شاندیز به وجود بیایند. شاندیز از نظر موقعیت جغرافیایی در دامنه کوه‌های بینالود واقع شده است و ارتفاع آن از سطح دریا به حدود هزار و 400 متر می‌رسد. این شهرستان حدود 37هزار کیلومترمربع مساحت دارد و جمعیتی بالغ بر 14هزار نفر را در خود جای می‌دهد.

معنای نام شاندیز چیست؟

شاید این سؤال برای شما نیز به وجود آمده باشد که شاندیز چه معنایی می‌دهد؟ جالب است بدانید که شاندیز شهری قدیمی بوده که در گذشته آن را با نام شاه دیز، شاهان دژ، شاه دژ، شاندز و نام‌های دیگر می‌شناختند؛ اما بر اساس روایات تاریخی، این شهر به خاطر حضور در مناطق کوهستانی، یک دژ محکم و استوار به حساب می‌آمده و از این رو آن را با نام شانه دژ و شاه دیز می‌شناختند. به‌تدریج و با گذر زمان، این کلمه به شاندیز تغییر کرد؛ اما باید بدانید که منظور از شاندیز، همان شاه دژ یا شاه دیز بوده که نشان‌دهنده قدمت تاریخی این شهرستان است.

درباره تاریخ شهرستان شاندیز مشهد چنین روایت می‌شود که پیش از ورود اسلام به ایران، این مکان یک منطقه مسکونی به حساب می‌آمده و شهرت بسیاری در منطقه خراسان داشته. شهرستان شاندیز در آن دوران به دژ شاهان یا همان شاهان دژ شهرت داشته و تا دوران قاجار نیز این دژ پای‌برجا بوده. نهایتاً حسام السلطنه، حاکم وقت خراسان در دوران قاجار این قلعه را به توپ بست. بر اساس روایات تاریخی، دلیل به توپ‌بستن شاندیز، نافرمانی مردم شاهان دژ بوده که از حاکم ظالم وقت خود تبعیت نمی‌کردند. پس از به‌توپ‌بسته‌شدن این دژ، دیگر خبری از دژ و قلعه مستقل نبود و شاهان دژ به‌تدریج  به شاندیز امروزی تبدیل شد.

رودخانه زشک کجاست؟

نمایی از رودخانه زشک

در محدوده شاندیز چندین و چند چشمه گوارا از دل خاک می‌جوشد و رودخانه‌ای خروشان با نام رودخانه زشک در این محدوده جریان دارد. به برکت حضور رودخانه زشک و چشمه‌های متعدد، طبیعت این منطقه رشد بی‌نظیری داشته و می‌توانید شاهد درختان سربه‌فلک‌کشیده و قطور باشید. به لطف آب کافی، خاک حاصلخیز و هوایی عالی، چندین و چند باغ بسیار پربار در این منطقه وجود دارند که همگی بسیار بابرکت هستند. بسیاری از مردم محلی شاندیز، به باغداری مشغول هستند و محصولات خود را نیز در کنار باغ خود عرضه می‌کنند که مشتریان پروپا‌قرص خودشان را دارند.

شاندیز را می‌توان یک مجموعه کامل از امکانات تفریحی دانست. تفریحات شما از همان لحظه‌ای که وارد جاده شاندیز می‌شوید، آغاز خواهد شد. هر کس با هر سلیقه و ذائقه‌‌ای به شکلی خاص می‌تواند از شاندیز لذت ببرد. برخی افراد ترجیح می‌دهند که در رستوران‌های سنتی شاندیز کنار اعضای خانواده خود بنشینند و از میل‌کردن غذاهای بی‌نظیر این شهر لذت ببرند. برخی دیگر دوست دارند تا به دل طبیعت شاندیز بزنند و از روستاهای اطراف آن مثل روستای زشک دیدن کنند. به هر حال شاندیز برای هر سلیقه و هر شرایطی گزینه مناسبی محسوب می‌شود.

برای اینکه سفر پروپیمانی به مشهد داشته باشید، مقاله زیر را بخوانید:
راهنمای سفر مشهد

چه تفریحاتی را می‌توانیم در شاندیز تجربه کنیم؟

لذت بردن از جاده

باید بدانید که تفریحات شما از لحظه ورود به جاده شاندیز آغاز می‌شود. این جاده در هر فصل و هر زمان به نوعی خاص شما را شگفت‌زده می‌کند. جاده شاندیز یک جاده کوهستانی و بسیار زیباست که در گوشه‌گوشه آن یک منظره طبیعی انتظار شما را می‌کشد. در فصل بهار همه جا سرسبز و زیباست و در فصل پاییز این جاده به هزاران رنگ تبدیل می‌شود. اگر به رانندگی علاقه‌مند باشید، می‌توانید با یک موزیک آرام و سرعت کم حرکت کنید و از جاذبه‌های تماشایی جاده لذت ببرید.

  • آثار باستانی شاندیز

بد نیست بدانید که در شهر شاندیز مشهد می‌توانید از آثار تاریخی بسیاری نیز دیدن کنید. همان طور که در بخش‌های قبلی اشاره کردیم، قدمت این منطقه به دوران پیش از اسلام باز می‌گردد و از این رو می‌توانید شاهد وجود آثار تاریخی متعدد در این منطقه باشید.

  • روستای ابرده بالا؛
  • سنگ نگاره شتر سنگ؛
  • موزه رباط ویرانی؛
  • مسجدجامع تاریخی شهر شاندیز؛
  • آرامگاه شیخ حافظ ابردهی؛
  • آرامگاه اخی علی قتلقشاه؛
  • رباط تاریخی ویرانی شاندیز؛
  • بقایای قلعه تاریخی شاهاندژ شاندیز.
  • کافه و رستوران‌گردی در شاندیز مشهد

بی‌تردید یکی از مهم‌ترین تفریحاتی که می‌توانید در شاندیز تجربه کنید، کافه و رستوران‌گردی است. از همان ابتدای جاده شاندیز تا خود این شهر، ده‌ها رستوران و کافه به چشم می‌خورند. در واقع برخی از بهترین رستوران های مشهد در این مسیر قرار دارند. هر یک از این رستوران‌ها را به غذایی خاص می‌شناسند و فضاسازی منحصر‌به‌فردی دارند. معمولاً در روزهای آخر هفته، این رستوران‌ها بسیار شلوغ می‌شوند. مردم محلی مشهد نیز ترجیح می‌دهند تا برای رفع خستگی آخر هفته، سری به رستوران‌های شاندیز بزنند. باید در نظر داشته باشید که برخی از این رستوران‌ها، سفرخانه‌سنتی نیز هستند و لازم نیست که حتماً غذا در آن‌ها سفارش دهید. حتی می‌توانید هنگام غروب برای سفارش‌دادن چای و قلیان یا حتی یک پیش‌غذای ساده به آن‌ها مراجعه کنید.

بهترین رستوران در شاندیز مشهد کدامند؟

  • رستوران پدیده شاندیز در مشهد

نمایی از رستوران پدیده شاندیز در مشهد

آدرسمشهد، شاندیز، نبش ولیعصر 11
شماره تلفن05134281701
09153181815
آدرس اینستاگرام@restaurant.padideh.mashhad
  • رستوران ارم شاندیز در مشهد

نمایی از رستوران ارم شاندیز در مشهد

آدرسمشهد، شاندیز، نرسیده به میدان دوم، رستوران ارم شاندیز.
شماره تماس05134284000
آدرس اینستاگرام@eramshandiz
  • رستوران حاج حسن شاندیز مشهد

آدرسمشهد ، شاندیز ، نرسیده به میدان دوم سمت چپ ، رستوران حاج حسن
شماره تماس09153150666
آدرس سایتhajhasanshandiz.ir
  • رستوران تخت جمشید شاندیز مشهد

نمایی از رستوران تخت جمشید شاندیز مشهد

آدرسمشهد، ابتدای شاندیز، حد فاصل خیابان امام رضای ۳ و ۵
شماره تماس05134324074
  • رستوران حسین شیشلیکی شاندیز مشهد

نمایی ازرستوران حسین شیشلیکی شاندیز مشهد

آدرسمشهد، جاده شاندیز، قبل از میدان سوم، روبه‌روی رستوران پدیده شاندیز
شماره تماس05134282577
  • رستوران سدروس شاندیز مشهد

نمایی از رستوران سدروس شاندیز مشهد

آدرسمشهد، جاده شاندیز، نبش ویرانی ۳، رستوران سدروس
شماره تماس05138673030
آدرس سایتcedrus-group.ir
  • رستوران قصر مهرگان شاندیز مشهد

نمایی از رستوران قصر مهرگان شاندیز مشهد

آدرسمشهد، شاندیز، نبش امام رضای 11، قصر مهرگان
شماره تماس051334324034
آدرس اینستاگرام@mehregan_wedding_
  • قورمه خوران شاندیز مشهد

نمایی از قورمه خوران شاندیز مشهد

آدرسمشهد، شاندیز، انتهای بلوار آبشار، حاشیه میدان کوهنورد
شماره تماس05134284050
آدرس اینستاگرام@javad___hajian
  • رستوران شایان شاندیز مشهد

نمایی از رستوران شایان شاندیز مشهد

آدرسمشهد، نرسیده به شاندیز، قبل از میدان پدیده
شماره تماس05134282708
آدرس اینستاگرام@shayan.restaurant.shandiz

قیمت غذاهای شاندیز مشهد چگونه است؟

بی‌تردید قیمت غذاهای شاندیز مشهد در مقایسه با رستوران‌های داخل شهر، تفاوت دارد و کمی گران‌تر است. شاید شما نیز تصور کنید که این تفاوت قیمتی فقط با توجه به موقعیت قرارگیری رستوران ایجاد می‌شود؛ اما باید بدانید که رستوران‌های شاندیز از نظر کیفیت و کمیت غذا نیز کاملاً متمایز هستند. در حقیقت زمانی که به برخی رستوران‌ها همانند رستوران شایان یا پدیده شاندیز مراجعه می‌کنید، گاهی باید به ازای هر دو نفر، یک پرس غذا سفارش دهید.

نمایی از شیشلیک‌های شاندیز

شیشلیک‌های شاندیز شهره خاص و عام است و حتی در بسیاری از شهرهای ایران، دنده کباب را به نام شیشلیک شاندیز می‌شناسند. در برخی رستوران‌ها با وجود آنکه قیمت شیشلیک بسیار گران است؛ اما می‌توانید به ازای هر دو نفر یک سیخ شیشلیک سفارش دهید. معمولاً در اکثر مواقع مشتریان ظرف یک‌بار‌مصرف تهیه می‌کنند تا مابقی غذای خود را همراه ببرند. با تمامی این اوصاف باید خاطرنشان کنیم که به‌صورت میانگین به ازای هر نفر در رستوران‌های شاندیز باید بین 70 تا 150هزار تومان پرداخت کنید.

مراکز تفریحی شاندیز کدامند؟

  • هتل تفریحی دشت بهشت شاندیز؛
  • پیست اسکی ابرده شیرباد؛
  • پیست موتور‌سواری ویرانی؛
  • تله‌کابین زشک شاندیز.

روستاهای اطراف شاندیز کدامند؟

  • صفی ‌آباد؛
  • دهنو؛
  • فیانی؛
  • ویرانی؛
  • حصارسرخ؛
  • سرآسیاب؛
  • زارعیان؛
  • ارچنگ؛
  • کاریزنو؛
  • خادر.

بازدید از پدیده شاندیز مشهد

نمایی از پدیده شاندیز مشهد

مجتمع تجاری شاندیز مشهد با 50 هکتار زیربنا یکی از بزرگ‌ترین مراکز خرید در ایران محسوب می‌شود که شهرت آن به همه شهرها رسیده است. در این مجتمع چندمنظوره بخش‌های متعددی همانند مراکز تجاری، مجتمع بزرگ فرهنگی و پارک آبی تعبیه شده است که می‌توانید یک روز کامل در آن سرگرم باشید و از آن لذت ببرید.

نمایی از اسکی پدیده شاندیز مشهد

پدیده شاندیز را باید یک شهر بزرگ تفریحی دانست که در آن تمامی امکانات رفاهی، خدماتی، تفریحی و توریستی تعبیه شده است. اگر به خرید علاقه‌مند هستید، می‌توانید ساعت‌ها از فروشگاه‌های بخش تجاری پدیده شاندیز دیدن کنید. در بین این فروشگاه‌ها می‌توانید شاهد تنوع بی‌نظیری از انواع فروشگاه مواد‌ غذایی، لوازم تزئینی، پوشاک، لوازم خانگی، لوازم برخی، محصولات آرایشی و بهداشتی، بوتیک لباس، عطر و ادکلن، فروشگاه لوازم ورزشی و غیره باشید.

علاوه‌بر بخش تجاری، بخش‌های متعدد دیگری همانند هتل 5 ستاره، پارک آبی، شهربازی سرپوشیده، باغ گل و نمایشگاه دائمی گل و گیاه در این مجموعه حضور دارند. در حقیقت پدیده شاندیز یک مجموعه بی‌نظیر و کامل برای تفریحات خانوادگی به حساب می‌آید و یکی از کاملترین شهربازی های مشهد در آن قرار دارد. حتی اگر از ساعات ابتدایی صبح تا غروب در این دهکده تفریحی حضور داشته باشید، باز هم قادر به بازدید از تمامی بخش‌های آن نخواهید بود. پدیده شاندیز دارای تمامی امکانات رفاهی از ‌جمله پارکینگ، بخش کودکان، انتظامات، سرویس‌بهداشتی، نمازخانه، کافی‌شاپ، رستوران، پله‌برقی و آسانسور است و ساعت‌ها بدون نیاز به هیچ فروشگاه دیگر می‌توانید در این مجموعه حضور داشته باشید.

سوغات شاندیز چیست؟

شاندیز هم برای خود سوغاتی‌های منحصر‌به‌فرد دارد. مهم‌ترین سوغات شاندیز را می‌توانید میوه باغ‌های آن دانست. همان طور که در قسمت‌های قبلی اشاره کردیم، وجود آب رودخانه و هوایی عالی و کوهستانی باعث شده تا باغات این منطقه بسیار پربار باشند. از این رو یکی از مهم‌ترین سوغات شاندیز مشهد، میوه‌های خوشمزه و عجیب آن است.

البته منظور از عجیب این نیست که میوه‌هایی که نمی‌شناسید را در آن خواهید یافت؛ بلکه در شاندیز گیلاس‌هایی به بزرگی آلو و به شیرینی عسل رشد می‌کنند. تقریباً می‌توان گفت که شاتوت و گیلاس، مهم‌ترین سوغات شاندیز به حساب می‌آیند. اگر فاصله کمی تا شهر خود داشته باشید، با خنک نگه‌داشتن آن‌ها می‌توانید کمی از این میوه‌ها را سوغات ببرید.

از طرف دیگر مردم روستایی در زمینه تولید محصولات پوستی نیز خبره هستند. از این رو می‌توانید برای عزیزان خود سوغاتی خاص و منحصر‌به‌فرد مثل انواع کت، کلاه یا پوستین‌های چرمی مختلف سوغات ببرید. شاید این محصولات از نظر ظاهر شباهتی به محصولات صنعتی و ظریف نداشته باشند؛ اما طبیعی هستند و از بهترین پوستین ساخته شده‌اند.

مشاهیر شاندیز

  • رضا حقیقی شاندیز، بازیکن فوتبال؛
  • محمد دهقان، نماینده مجلس؛
  • مهدی موسوی، نویسنده و پژوهشگر علوم ورزشی؛
  • شیخ غلامعلی معینی(بیدار)، مبارز انقلابی و امام جماعت قدیمی مسجد جامع.

محلات و مناطق شهری شاندیز کدامند؟

محلات پاچنار، گورگاه، خادر، ارچنگ، سرخاندیز، محله، کاریز نو، پشته قلمکار – قلعه کهنه – قرقی و سرآسیاب، حصارسرخ، فرهنگیان، فرش مسکن مهر و ابرده جزء مهم‌ترین مناطق و محلات شهری شاندیز به حساب می‌آیند که امکان بازدید از آن‌ها وجود دارد.

اقامت در شاندیز چگونه است؟

در حال حاضر خبری از هتل‌های 5 ستاره لوکس در محدوده شاندیز مشهد نیست؛ اما خوشبختانه در پروژه پدیده شاندیز مشهد، هتلی لوکس و 5 ستاره در حال احداث است. زمانی که ساخت این هتل به اتمام برسد، شاهد یکی از بزرگ‌ترین و خاص‌ترین هتل‌ها در تمام استان خراسان خواهیم بود. اقامت در شاندیز می‌تواند بسیار دل‌پذیر باشد. زمانی که در پدیده شاندیز اقامت داشته باشید، شاهد چشم‌اندازی خیره‌کننده به مناطق ییلاقی اطراف خواهید بود.

البته در حال حاضر نیز در نبود این هتل، امکان اقامت در شاندیز مشهد باز هم وجود دارد. شما می‌توانید در سوئیت‌ها و ویلاهای شخصی یا اقامتگاه‌های بوم‌گردی متعدد اقامت داشته باشید و آرامش شب‌های شاندیز را نیز تجربه کنید. حتی بسیاری از افرادی که عاشق طبیعت‌گردی هستند، در سفر به مشهد به‌جای اینکه در بافت شهری مشهد اقامت داشته باشند، یک ویلا یا سوئیت در شاندیز اجاره می‌کنند.

قیمت ویلا در شاندیز کاملاً متغیر است و به عوامل مختلفی همانند متراژ ویلا، میزان لوکس‌بودن آن، محل قرارگیری، امکانات رفاهی و البته زمان سفر شما بستگی دارد. لازم به ذکر است که اگر به‌دنبال تجربه‌ای خاص هستید، می‌توانید به روستاهای اطراف شاندیز سر بزنید. در این روستاها مردم روستایی برای گذران‌ زندگی، بخشی از خانه خود را به مسافران کرایه می‌دهند. هزینه اقامت در این خانه‌ها به‌مراتب مقرون‌به‌صرفه‌تر است و می‌توانید مهمان سفره پرمهر و پربرکت آن‌ها باشید.

بهترین زمان بازدید از شاندیز مشهد چه فصلی است؟

نمایی از زمستان سرد شاندیز

با توجه به توضیحاتی که درباره شاندیز مشهد دادیم، بی‌تردید متوجه شدید که شاندیز یک منطقه ییلاقی و کوهستانی است. تمامی مناطق ییلاقی و کوهستانی نیز زمستان‌های سردی را تجربه می‌کنند. در حقیقت از ابتدای فصل پاییز به‌تدریج هوای شاندیز سرد می‌شود و تعداد گردشگران کمتری به آن مراجعه می‌کنند. انتخاب بهترین زمان بازدید از شاندیز شاید کار بسیار دشواری باشد.

در حقیقت باید گفت که انتخاب بهترین زمان بازدید از شاندیز به قصد شما از این سفر بستگی دارد. اگر فقط قصد دارید تا از رستوران‌گردی لذت ببرید، باید بدانید که در همه فصل‌های سال با توجه به امکانات سرمایشی و گرمایشی، امکان بازدید از شاندیز وجود دارد. با این تفاوت که در نیمه دوم سال به‌دلیل کاهش تعداد گردشگران، قیمت غذاهای شاندیز کاهش پیدا می‌کند و خبری از غذاهای نیم‌بخته به‌خاطر شلوغی رستوران نیست.

اگر قصد طبیعت‌گردی، اقامت یا بازدید از روستاهای اطراف مشهد در نزدیکی شاندیز را دارید، باید به شرایط بدنی خود نگاه کنید. اگر سرمای هوا برای شما آزاردهنده نیست، در فصل زمستان سکوت بر شاندیز حاکم است و می‌توانید از آرامش طبیعت لذت ببرید. هزینه‌های سفر و اقامت نیز در این فصل به‌مراتب کاهش پیدا می‌کنند؛ اما سرمای هوا در برخی مواقع بسیار طاقت‌فرسا می‌شود.

چه زمانی را برای سفر خود انتخاب کنیم؟

نمایی از طبیعت زیبای شاندیز

به‌صورت کلی و بر اساس نظرات مسافران و مردم محلی، بهترین زمان بازدید از شاندیز، فصل بهار تا تابستان است. در فصل بهار طبیعت اطراف شاندیز سرسبز و زیبا می‌شود، شکوفه‌های شقایق از دامنه کوه‌ها بیرون می‌زنند و رودخانه زشک پرآب می‌شود. مخصوصاً در ایام نوروز، این منطقه بسیار شلوغ می‌شود و افرادی که عاشق ازدحام جمعیت و جریان زندگی هستند نیز از این منطقه به نوعی دیگر لذت می‌برند.

در فصل تابستان نیز شاندیز بهترین گزینه برای فرار از گرمای شدید هوای مشهد به حساب می‌آید. همچنین در این فصل می‌توانید در این منطقه شاتوت و گیلاس‌های خوشمزه شاندیز را از مردم محلی تهیه کنید که طعمی عالی دارند.

در فصل پاییز مناظر شاندیز به هزار رنگ تبدیل می‌شوند. زیبایی‌های بصری این منطقه به‌حدی می‌رسد که نمی‌دانید به کدام سو نگاه کنید. فصل پاییز هوا نه خیلی سرد است و نه ازدحام جمعیت وجود دارد. اگر به دنبال تجربه سفری ارزان، عاشقانه، خاطره‌انگیز و آرام هستید، بهترین زمان بازدید از شاندیز، فصل پاییز خواهد بود.

طرقبه بهتر است یا شاندیز؟

افرادی که برای اولین‌بار به مشهد سفر می‌کنند، این سؤال در ذهنشان به وجود می‌آید که طرقبه بهتر است یا شاندیز؟ پاسخ به این پرسش بسیار دشوار است؛ زیرا طرقبه و شاندیز هر دو جزء مناطق گردشگری و ییلاقی شاندیز به حساب می‌آیند. حتی شهرت و محبوبیت این دو منطقه را نیز نمی‌توان با هم قیاس کرد؛ اما اگر کمی جزئیات را در نظر بگیریم، خواهیم دید که در منطقه شاندیز رستوران‌های معروف و گران‌قیمت بسیاری وجود دارند. فقط به همین خاطر بسیاری از مسافران، شاندیز را برای بازدید انتخاب می‌کنند. همچنین لازم به ذکر است که در شاندیز امکان بازدید از مجموعه عظیم پدیده شاندیز وجود دارد.

طرقبه نیز منطقه‌ای بسیار زیباست که جاذبه‌های طبیعی بسیار دارد. با وجود آنکه در طرقبه نیز رستوران‌های باکیفیت بسیاری را شاهد هستم؛ اما آوازه آن‌ها به رستوران‌های شاندیز نمی‌رسد. باز هم تأکید می‌کنیم که این مسئله دلیل بر بی‌کیفیت‌بودن غذا رستوران‌های طرقبه نیست. در حقیقت رستوران‌های شاندیز در طول سالیان دراز، شهرت بسیاری کسب کرده‌اند. به همین خاطر اگر قصد دارید تا از مناظر بکر طبیعی در آرامش لذت ببرید، ما به شما طرقبه را پیشنهاد می‌دهیم، در غیر این صورت برای میل‌کردن طعم غذاهای رستوران‌های معروف شاندیز، فقط باید از شاندیز دیدن کنید.

دوستان و همراهان عزیز ره بال آسمان، نظر شما درباره شاندیز مشهد چیست؟ آیا تا کنون از این منطقه ییلاقی دیدن کرده‌اید؟ شما به آخرین پرسش ما چه پاسخی می‌دهید؟ طرقبه بهتر است یا شاندیز؟ شما از کدام یک بازدید کرده‌اید؟ آیا به نظر شما در آینده نزدیک شاهد احداث مجتمع چندمنظوره بزرگی همانند پدیده شاندیز در طرقبه نیز خواهیم بود؟ نظرات و تجربیات خود را با ما و سایر همراهان ره بال به اشتراک بگذارید.

شاندیز مشهد در محدوده شمال‌غربی مشهد و 15کیلومتری آن قرار دارد.

بهار و تابستان را می‌توان بهترین زمان بازدید از شاندیز دانست.

هر دو به یک اندازه محبوب هستند؛ اما شاندیز دارای رستوران‌های معروف بیشتری در مقایسه با طرقبه است.

برای دسترسی به شاندیز می‌توانید از اتوبوس‌های پایانه وکیل‌آباد استفاده کنید.

خراسان رضوی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.