تالاب بند علی خان ورامین | زیستگاه امن پرندگان مهاجر

0

شمال ایران دارای جاهای دیدنی متعددی است. در هر گوشه از این خطه، می‌توانیم شاهد یک جاذبه دیدنی باشیم. امروز قصد داریم تا شما را به جنوب‌شرق تهران ببریم و با دیدنی‌های ورامین آشنا کنیم. شاید شما نیز اطلاعاتی درباره جاهای دیدنی ورامین پیشوا نداشته باشید. پس با ما همراه شوید و تالاب بند علی خان ورامین را بهتر بشناسید.

تالاب بند علی خان کجاست؟

تالاب بندعلیخان در 35‌کیلومتری جنوب ورامین و منطقه محافظت‌شده کویر مرکزی واقع شده است. این تالاب یک تالاب فصلی به حساب می‌آید. وجود تالاب بندعلیخان که آن را با نام تالاب شهرری نیز می‌شناسند، به ‌محیط زیست منطقه کمک بسیاری می‌کند. در ادامه شما را به‌صورت کامل با این تالاب زیبا آشنا خواهیم کرد.

با تالاب بند علیخان بیشتر آشنا شوید

وجود تالاب بند علی خان ورامین یک عامل مهم در شکل‌گیری زیستگاه منطقه است. این تالاب زیستگاهی امن و آرام برای زمستان‌های سرد بسیاری از پرندگان منطقه به حساب می‌آید. همه‌ساله صدها پرنده مهاجر این تالاب را برای فرار از سرمای هوا انتخاب می‌کنند.

بر اساس آخرین سرشماری انجام‌شده در سال 1398، حدود 29هزار پرنده مهاجر در این منطقه زندگی می‌کنند. پس می‌توان این تالاب را یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های حیات‌وحش در جنوب شرق تهران دانست. بسیاری از حافظان محیط‌زیست، این تالاب را با تالاب‌های شمال ایران مقایسه می‌کنند. شاید باور اینکه در منطقه صنعتی ورامین، شاهد چنین تالاب زیبایی باشیم، بسیار دشوار باشد. با وجود این باید بدانید این تالاب یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌ها برای پرندگان مهاجر در محدوده تهران است.

در طول فصل‌های دیگر، پرندگان و گونه‌های جانوری محدودی در این منطقه زندگی می‌کنند؛ اما در طول زمستان می‌توانیم شاهد گونه‌های بسیار متنوع پرندگان در این تالاب باشیم. در تالاب بند علیخان گونه‌های زیبایی از پرندگان همانند اردک‌های سرسبز، حواصیل، خوتکا، آبچیلک پاسبز، پاسرخ، انواع غاز و فیلوش زندگی می‌کنند.

بهترین زمان بازدید از تالاب بند علیخان ورامین

نمایی از فصل زمستان تالاب بند علی خان

لازم به ذکر است این تالاب یک تالاب فصلی به حساب می‌آید. این تالاب در فصول گرم سال، خشکی بسیاری را تجربه می‌کند. در عین حال در شش ماه دوم سال، تالاب بند علیخان ظاهری بسیار زیبا پیدا خواهد کرد. در حقیقت بهترین زمان بازدید از این تالاب، 6 ماه دوم سال است. اگر به پرنده نگری علاقه‌مند هستید، باید فصل زمستان را برای بازدید خود انتخاب کنید. در این فصل می‌توانید شاهد حدود 20هزار قطعه پرنده مختلف در این منطقه باشید.

جاهای دیدنی نزدیک به مرداب ورامین

این تالاب فاصله بسیاری تا پایتخت دارد. پس اگر عازم تالاب بند علی خان شدید، بهتر است سری به سایر جاذبه‌های دیدنی نزدیک مرداب ورامین نیز بزنید. دشت ورامین و روستای قلعه بلند جزء جاهای دیدنی نزدیک به این تالاب محسوب می‌شوند. همچنین می‌توانید مسیر خود را به‌سمت روستای چرمشهر نیز تغییر دهید. ماهی‌گیری در روستای چرمشهر یکی از خاطره‌انگیزترین بخش‌های سفر شما را تشکیل خواهد داد.

نکاتی که پیش از بازدید باید در نظر داشته باشید

نمایی ازخانه امن برای پرندگان مهاجر

پیش از آنکه عازم تالاب بند علی خان ورامین شوید، باید بدانید که شما مهمان مادر طبیعت هستید. این تالاب یک خانه امن برای پرندگان مهاجر به حساب می‌آید. پس کاری نکنیم تا این پرندگان در خانه خود احساس ناخوشایندی داشته باشند. اگر به پرنده‌نگری علاقه‌مند هستید، اکیداً توصیه می‌کنیم تا با دوربین دو‌چشمی و از دور پرندگان را نظاره کنید. به‌هیچ‌وجه زباله خود را در این تالاب رها نکنید.

نمایی ازجمع کردن زباله تالاب بند علی خان

حتی اگر زباله‌ای را روی زمین مشاهده کردید، آن را جمع‌آوری کنید. شاید آن زباله، زباله شما نباشد؛ اما این زمین، زمین شما و فرزندان شماست. یک زباله کوچک یا حتی یک فیلتر سیگار می‌تواند جان یک پرنده را بگیرد. از‌بین‌رفتن زیستگاه‌هایی همانند این تالاب، آسیب بسیاری به طبیعت وارد می‌کند و باعث برهم‌خوردن تعادل محیط زیست می‌شود و به همین خاطر شاهد زمستان‌های سرد و تابستان‌های گرمی در استان تهران هستیم. پس سعی کنیم تا بیشتر از قبل به طبیعت احترام بگذاریم.

مسیر دسترسی به تالاب بند علی خان ورامین

برای دسترسی به مرداب ورامین باید از جنوب شرق تهران، وارد جاده امام رضا شوید. پیش از شریف‌آباد، می‌توانید با کمک تابلوهای راهنما مسیر خود را به‌سمت ورامین تغییر دهید. از کمربندی ورامین استفاده کنید و مسیر را به‌سمت جنوب ادامه دهید. در 35‌کیلومتری جنوب ورامین، با تابلوی تالاب بند علی خان رو‌به‌رو خواهید شد. مسیر تا خود تالاب آسفالته است؛ پس لازم نیست نگران کیفیت مسیر باشید.

هزینه بازدیدرایگان
ساعت بازدید۲۴ساعته
آدرساستان تهران، ورامین، ۳۵ کیلومتری جنوب شهرستان ورامین

خب دوستان عزیز ره بال آسمان، نظر شما درباره تالاب بند علی خان ورامین چیست؟ آیا تالاب‌هایی مشابه این تالاب را در نزدیکی تهران می‌شناسید؟ اگر این‌طور است، آن را به ما و سایر همراهان معرفی کنید.

این تالاب در 35‌کیلومتری جنوب ورامین قرار دارد.

ابتدا باید به ورامین بروید و از آنجا خودتان را به 35‌کیلومتری جنوب این شهر برسانید.

زمستان بهترین زمان بازدید از این تالاب محسوب می‌شود.

3.5/5 (2 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.