تنگه بوچیر | یک بام و دو هوا در هرمزگان

0

گاهی پیش می‌آید که هم هوای کویر به سر داریم و هم هوای دشت. گاهی زمان به قدر یک سفر داریم؛ ولی دلمان یک ‌جا بند نمی‌شود. چه تنها سفر کنیم و چه رفیق شفیقِ درست‌پیمانی را همراه ببریم، علاقه، لذت، زمان و هزینه چهار عنصر اساسی برای انتخاب مقصد خواهد بود. امروز می‌خواهیم بار سفرمان را ببندیم و به یکی از جاهای دیدنی هرمزگان برویم و یک بام و دو هوای بوچیر را تجربه کنیم. اینجا برای هر سلیقه‌ای چیزی فراهم است. یک نوشیدنی کنار دستتان بگذارید و همراهمان شوید. خدا را چه دیدید شاید دلتان خواست و بیرون از این دنیای مجازی هم‌سفر ره بال آسمان شدید و تنگه بوچیر را با هم دیدیم.

پارسیان | شهری از تبار هرمز

اگر همت رفتن به هرمزگان و جنوب ایران را داشته باشیم، پارسیان، بخشی در بندر لنگه، جایی در نزدیکی اَمرود و عسلویه انتظارمان را می‌کشد. این بخش حالا برای خودش شهرستانی شده و برو بیایی دارد. بناهای تاریخی در اینجا کم نیست؛ بنابراین بهتر است لیستشان کنیم و به هر کدامشان سری بزنیم: ارگ بوچیر، مدرسه شیخ سیف نصوری، کلات سرخ، چاه همبنگ، تپه تل پرگو، آب‌انبار بهداشت، طاقچه ورودی بهداشت، محوطه کوشکنار، آب ‌انبار بوچیر.

این لیست را دست کم نگیرید. حواستان که به حال‌وهوای سفر پرت شود و شوق رسیدن به جانتان بیفتد، طبق برنامه ذهنی پیش‌رفتن سخت و سخت‌تر می‌شود. بهتر است که قبل از سفرتان یک برنامه مکتوب داشته باشید.

بوچیر | کویری، اما سبز

اگر از پارسیان راهمان را به سمت شرق این شهرستان پی بگیریم، پشت کوه سنجل، به روستایی خوش آب‌و‌هوا می‌رسیم که مردمانی مهربان دارد. تکان نخورید، بوچیر همین جاست، همسایه روستای حمیران و هشنیز.

تا اینجا کویر را با همه رمز و رازهایش پشت سر گذاشته‌ایم. حالا در دل این کویر، به باغ‌ها، باغستان‌ها و زمین‌های سرسبز کشاورزی رسیده‌ایم، به بهشتی در دل کویر! بار یک سفر را بسته و از دو اقلیم گذشته‌ایم و اکنون در اعتدالی سبز و مرطوب حضور داریم.

سوغات بوچیر | آذوقه‌های مادرپسند

عجله نکنید. همین جا می‌توانیم کمی وقت بگذرانیم. در حین استراحت لبی تر کنیم و آب یا چایی بنوشیم. اگر انتخاب شما چای است، ما یک خرماپهلویش را توصیه می‌کنیم؛ چون خرمای روستای بوچیر از مرغوب‌ترین خرماهای منطقه است. اگر محصولات دیگرش را بخواهید، باید از گوجه فرنگی، جو و گندم، عدس و لوبیا، نخود و غله نام ببریم. خشکبار که خراب نمی‌شود، مادرها هم همیشه از آن استقبال می‌کنند و جایی در کابینت یا گوشه انبار برایش دارند. دل به دریا بزنید و این بار خشکبار را به‌عنوان سوغاتی انتخاب کنید و متفاوت باشید. فراموش نکنید این خرید به اقتصاد محل منطقه هم کمک می‌کند.

روستای بوچیر | کوچک و همه چیز تمام

می‌توانیم چرخی در روستا بزنیم و کارهای ضروری‌مان را هم انجام بدهیم، مثلاً چند کار بانکی! بانک‌های کشاورزی، ملی و صادرات در این جا شعبه دارند و روستا هم چندان بزرگ نیست؛ پس پیداکردن شعبه‌ها نباید کار سختی باشد. شاید هم دلِمان خواست و سری به سالن ورزشی روستا زدیم. در مسیر رسیدن به سالن ممکن است گذرمان به چند آب‌انبار (برکه) بیفتد که این‌ها هم در نوع خودش دیدنی است.

اگر به تاریخ علاقه دارید، خوب است بدانید که این روستا کم کسی نیست و زمانی محل فرمانروایی قوم آل‌حمادی بوده است. اولین ساکنان آن زرتشتیان بودند و قدمت آن به دوره پیش از اسلام می‌رسد. شاید اگر کمی عمیق‌تر نفس بکشید، بوی خشت‌های باد و باران‌خورده ارگ تاریخی بوچیر را هم بشنوید. ارگی که شما را به تماشای خودش دعوت می‌کند. به آن هم سری می‌زنیم، نگران تاریک‌شدن هوا هم نباشید؛ در این روستا برق هست.

ارگ بوچیر | رُخی در جنوب

تصویر ارگ بوچیر هرمزگان

بوچیر قلعه‌ای دارد که ما به آداب شطرنج رخ صدایش زدیم؛ اما محلی‌ها آن را به اسم روستایش می‌شناسند. این قلعه به ارگ بوچیر معروف است. آن را در نقشه‌ها هم به همین اسم می‌بینید. این قلعه بزرگ در ۶۰۰متری جنوب روستای بوچیر که از زمان حکومت بنی‌حماد به جای مانده است و دیدن آن لطف خودش را دارد.

تنگه بوچیر | دره نوردی در کویر

اگر بخواهیم خط سفرمان روی نقشه به تنگه بوچیر یا همان تنگه بوچار هرمزگان برسد و پایی در آب بگذاریم، از روستا حدود ۵کیلومتری راه در پیش داریم و نهایتاً جایی در حدفاصل پارسیان و بندر مقام به آن می رسیم. صبر کنید. قبل از اینکه به سمت تنگه حرکت کنیم، بهتر است به محل شورای روستا سری بزنیم. باید آن‌ها را از قصد خود که بازدید از تنگه است با‌خبر کنیم یا به یکی از اهالی بسپاریم که برای گردش به تنگه می‌رویم تا حواسش به آسمان باشد. مبادا خورشید از آسمان پایین بیاید و هنوز به روستا برنگشته باشیم، این می‌تواند علامت خطر باشد. شاید لازم باشد بیایند و دنبالمان بگردند.

به شورای روستا اطلاع داده‌ایم که به تنگه می‌رویم، به یکی از دیدنی ترین تنگه های هرمزگان. البته قبل از رفتن از تجربه ما استفاده کنید. بهتر است لوازم ضروری را هم با دقت و وسواس بردارید: طناب، کفش مناسب، لباس اضافه برای بعد آب‌تنی، جلیقه نجات و… . شما که بهتر می‌دانید دره‌نوردی انرژی زیادی می‌خواهد پس بهتر است کمی خوراکی هم بردارید، اگر قندی هم باشد بد نیست، ضعف نمی‌کنید.

آب و هوای تنگه بوچیر | همان بام و دو هوا

تنگه بوچیر شکافی میان دو کوه است و این یعنی یک دره‌نوردی مهیج و به یاد ماندنی. اگر بخواهید نگاهی به دره بیندازیم، باید بدانید که عمقی حدود ۵۰ متر دارد و دما در آنجا گاهی به کمتر از صفر درجه هم می‌رسد. اگر قندیل هم دیدید، تعجب نکنید. این خاصیتِ اقلیم سومی است که وارد آن شده‌ایم. ما توانستیم در یک سفر سه نوع آب‌و‌هوا را تجربه کنیم. این یعنی صرفه‌جویی در وقت و هزینه و راه‌آمدن با دل خودمان و همه هم‌سفرهایمان. چه چیزی از این بهتر؟

چشمه و آبشار بوچیر | آب‌تنی در کویر

همه مسیرِ رسیدن به چشمه و آبشار شکاف بین دو کوه است که برای گذشتن از آن باید به آب بزنیم. رودی در این شکاف جریان دارد که اگر خلاف آن شنا کنیم ما را به چشمه بوچیر و آبشار می‌رساند. عمق آبی که به آن زده‌ایم در ابتدا ۸۰۰ متر و در انتها حدود ۱۰۰۰ متر است و در طول مسیر هیچ‌جایی برای استراحت نیست.

مردد و نگران شدید؟ نگران نباشید لازم نیست در شنا حرفه‌ای باشید، می‌توانیم از قایق‌های بادی کمک بگیریم. این جا یک منطقه‌توریستی است و برای راحتی شما امکانات خوبی تدارک دیده‌اند. با این حال فراموش نکنید که برای رفتن به این تنگه باید آمادگی جسمانی خوبی داشته باشید و از خیلی از قسمت‌های باریک با طناب عبور کنید.

اگر به هر دلیلی چنین توانی را در خود نمی‌بینید، ما هم رفتن به تنگه را توصیه نمی‌کنیم. تا همین جا هم خاطرات لذت بخشی از این سفر نصیبمان شده است؛ اما اگر مسیر را ادامه دادید، پس از همه این فراز و نشیب‌ها، در انتها به چشمه‌ای با عمق 35 متر می‌رسیم. حتی اگر به هر دلیلی از آب‌تنی در آن چشم بپوشیم، نمی‌توانیم از گذاشتن پاهایمان در آن، و لذت بهشتی در دل کویر بگذریم.

چله تنگه بوچیر | تنگه تابستان

بهترین زمان سفر به تنگه بوچیر تابستان است. اصلاً انگار این فصل برای سفر به این تنگه از راه رسیده است و به همین خاطر است که به آن به اصطلاح چله بوچیر می‌گویند. در این فصل دمای هوای تنگه متعادل‌تر است و آب هم سرمای زمستان را پشت سر گذاشته و خنک و دل‌پذیر است. اگر عمق آب را از نظر بگذرانید، می‌توانید ماهی‌های دکتر ماهی یا گاررا روفا را ببینید که در حوضچه‌های طبیعی و چشمه‌های آب گرم زندگی می‌کنند. در این دره گیاه سیاوش هم دیده می‌شود و سرسبزی روستا به اینجا هم رسیده است.

مسیر دسترسی تنگه بوچیر | تجربه سفری متفاوت

حدود 350 کیلومتر که از بندرعباس دور شویم، در 70کیلومتری پارسیان، در غرب روستای بوچیر جاده‌ای خاکی وجود دارد. اگر از این جاده 5 کیلومتر به سمت شمال برویم به ورودی تنگه می‌رسیم.

هزینه ورودیرایگان
ساعت بازدید۲۴ساعته
آدرساستان هرمزگان، شهرستان پارسیان، جاده بندرلنگه - پارسیان، روستای بوچیر

تا برگشتن به خانه فرصت هست، خوش بگذرانید!

سفر چطور بود؟ لذت بردید؟ برنامه سفر بعدی را برای کجا می‌چینید؟ ما هر چه درباره تنگه بوچیر و جاهای دیدنی این روستا داشتیم برایتان در طبق اخلاص گذاشتیم و نوشتیم. حالا نوبت شماست که نظرات ارزشمندتان را برایمان بنویسید و ما را در تجربه‌تان شریک کنید. ره بال آسمان رفیق شفیق خوبی برایتان می‌شود، ما را به همسفریتان بپذیرید.

۱. بهترین فصل سفر به بوچیر چه زمانی است؟

تابستان بهترین زمان برای سفر به بوچیر است.






4/5


(4 نظر)

۲. سوغات بوچیر چیست؟

خرما و انواع خشکبار را می‌توانید از بوچیر تهیه کنید.






4/5


(4 نظر)

۳. چطور به تنگه بوچیر برویم؟

حدود 350 کیلومتر که از بندرعباس دور شویم، در 70کیلومتری پارسیان، در غرب روستای بوچیر جاده‌ای خاکی وجود دارد. اگر از این جاده 5 کیلومتر به سمت شمال برویم به ورودی تنگه می‌رسیم.






4/5


(4 نظر)

4/5 (4 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.