پارک ملی بوجاق | سفر به جنگلی خیالی

2

مستندهایی که در تلوزیون پخش می‌شود را دیده‌اید؟ تالاب‌هایی پر از پرندگان مهاجر که باعث رنگارنگی طبیعت شده‌اند. زمانی که داشتید این مستندها را می‌دیدید چه احساسی داشتید؟ دلتان می‌خواست که شما هم در این دشت و در کنار این پرندگان بودید. فکر می‌کنید که چند درصد احتمال دارد به چنین جایی بروید؟ اگر به شما بگوییم چنین جایی در ایران وجود دارد، چه احساسی خواهید داشت. بعد از به پایان رسیدن این مقاله شما با یکی از رؤیایی‌ترین طبیعت‌های ایران آشنا می‌شوید؛ پس چمدان‌هایتان را آماده کنید تا به پارک ملی بوجاق برویم. همراه ما باشید.

پارک ملی بوجاق کجاست؟

عکس معرفی پارک ملی بوجاق کیاشهر گیلان

پارک ملی بوجاق کیاشهر یکی از مهم‌ترین مناطق ایران است. منطقه‌ای که می‌توانید چرخه منظم طبیعت را در آن ببینید. این پارک صاحب‌خانه‌ای بی‌نظیر است. سالیان سال است که جانوارنی کمیاب نسل‌در‌نسل مهمان تالاب این پارک می‌شوند. بعضی می‌آیند و می‌مانند و بعضی دیگر مهمان چند روز هستند. آبزیان در آب خانه دارند و پرندگان روی درختان این پارک زندگی می‌کنند. این پارک درست مثل کتاب‌ قصه‌های بچگی‌هایمان است؛ کتاب‌هایی که می‌گفتند در جنگل تمام حیوانات به‌خوبی و خوشی با هم زندگی می‌کردند. نمی‌توان احساسی را که در این پارک جریان دارد، توصیف کرد.

عکس معرفی پارک ملی بوجاق کیاشهر گیلان

برای رسیدن به این طبیعت خرم باید به استان گیلان بروید. بوجاق یکی از مناطق شهرستان آستانه اشرفیه است. شهرهای شمال فاصله کمی از هم دارند و شما می‌توانید از شهرهای مختلفی مانند کیاشهر و زیباکنار به پارک برسید. پارک ملی بوجاق گیلان از جنوب به بندر کیاشهر و زیباکنار راه دارد. این پارک از غرب به رودخانه اوشمک، از شرق به استگاه صدا و سیمای امیرکیاسر و از شمال به دریای خزر راه دارد.

معرفی پارک ملی بوجاق

عکس معرفی پارک ملی بوجاق کیاشهر گیلان

درباره پوشش خاص و متنوع شمال ایران زیاد شنیده‌ایم؛ اما پارک بوجاق با تمام دیده‌ها و شنیده‌های شما متفاوت است. گیاهان این پارک در جهان کمیاب هستند. به همین علت تالاب بوجاق از مناطق حافظت شده به حساب می‌آید. گونه‌های گیاهی که در پارک شناسایی شده‌اند به عدد 248 رسیده است. لقب پارک که در کنار نام این طبیعت آمده است نباید شما را گمراه کند. پارک بوجاق 3260 هکتار وسعت دارد. از این مساحت 1600 هکتار محوطه دریایی و 160 هکتار محوطه تالابی است. مساحت باقی مانده شامل زمین‌های ساحلی، جلگه‌ای و علفزارهاست.

عکس معرفی پارک ملی بوجاق

تنوع جانوری این پارک در ایران بی‌نظیر است. تحقیقاتی که سال 1385 انجام شد نشان داد که 234 گونه پرنده در پارک ملی بوجاق کیاشهر مشاهده شده است. این 234 گونه متعلق به 49 گروه است که 12 گونه آن‌ها در معرض انقراض است. این گونه‌ها در فهرست سرخ اتحادیه بین‌المللی حفاظت از محیط زیست قرار گرفته‌اند. پرندگانی که در این تالاب زندگی می‌کنند 20 گونه هستند و الباقی پرندگان مهاجر هستند. این پرندگان در پاییز و زمستان چند روزی مهمان این تالاب سرسبز می‌شوند. بعضی از این پرندگان مهاجر کمتر از انگشتان یک دست در ایران دیده‌ شده‌اند که برای محققین بسیار تعجب‌آور است. متأسفانه در اینجا نمی‌توانیم نام همه این جانداران کمیاب را ذکر کنیم.

عکس معرفی پارک ملی بوجاق کیاشهر گیلان

در قسمت آبی این پارک آبزیان بسیاری هم زندگی می‌کنند. حدود 50 گونه ماهی در این تالاب زندگی می‌کنند. فک خزری تنها پستاندار دریای خزر است که در این تالاب زندگی می‌کند. در این تالاب هم‌زیستی مسالمت‌آمیز نقش پررنگی دارد. هر کسی اندازه نیازش از این طبیعت بهره می‌گیرد و خبری از طمع و حرص نیست. همین ویژگی است که طبیعت را اینقدر آرامش‌بخش می‌کند. نظم، مهم‌ترین قانون طبیعت است و شکستن این قانون طبعات سنگین دارد؛ پس مراقب این قوانین باشید.

جاذبه های گردشگری پارک ملی بوجاق

عکس جاذبه های گردشگری پارک ملی بوجاق کیاشهر گیلان

زمانی که به طبیعت سفر می‌کنید، انگار تمام دنیا را دارید. زمانی که با خاک تماس پیدا می‌کنید آرامش وجودتان را می‌گیرد. به آسمان که نگاه می‌کنید روحتان به پرندگان گره می‌خورد و به پرواز در می‌آید. تمام این احوالات خوب، در پارک ملی بوجاق گیلان چند برابر احساس می‌شود. زمانی که نشسته‌اید و به آب نگاه می‌کنید ماهی‌های ریزی را می‌بینید که در آب شیطنت می‌کنند. پیاده‌روی در چنین طبیعتی چندسال به عمرتان اضافه می‌کند. در پارک پلی چوبی به نام پل‌ چوبی کیاشهر وجود دارد.

عکس جاذبه های گردشگری پارک ملی بوجاق کیاشهر گیلان

این پل در میان نیزارهای تالاب قرار دارد و پارک را به دریا وصل می‌کند. پل 700 متر طول و 2.5 متر عرض دارد؛ اگر می‌خواهید نقاشی‌ با امضا خدا ببینید، غروب را برای پیاده‌روی انتخاب کنید. در این زمان انگار خورشید داخل آب فرو می‌رود؛ اگر هوا بارانی و مه‌آلود باشد که شما خوشبخت‌ترین فرد روی زمین هستید. تصور کنید روی پل راه می‌روید و مه اطرافتان را گرفته است و قطرات باران به‌آرامی صورتتان را نوازش می‌کند. تجربه از این بهتر؟

تفریح در پارک ملی بوجاق

  • پرنده‌نگری

عکس پرنده‌نگری در پارک ملی بوجاق گیلان

طبیعتی که پرندگان انتخاب می‌کنند، بهترین است. پارک ملی بوجاق هم انتخاب پرندگان است؛ پس حتماً بی‌نظیر است. زمانی که در این پارک هستید، انگار در فیلمی فانتزی هستید. انواع پرنده با انواع صدا در این این پارک زندگی می‌کنند؛ اگر کمی بدون حرکت بنشینید، می‌توانید اعتماد پرندگان را جلب کنید و آن‌ها آرام‌آرام به شما نزدیک می‌شوند. در پارک دوربین‌های مخصوصی برای پرنده نگری قرار دارد که کار شما برای لذت‌بردن را آسان می‌کند.

  • قایق‌سواری

عکس قایق‌سواری در پارک ملی بوجاق گیلان

تالاب پارک به دریا راه دارد. به همین علت شما می‌توانید به‌راحتی داخل تالاب قایق‌سواری کنید. هنگام قایق‌سواری بهتر می‌توانید زیبایی‌های پارک را ببینید. یکی از شیرین‌ترین دوراهی‌ها در این پارک برای شما اتفاق می‌افتد. نمی‌دانید داخل آب را نگاه کنید و ماهی‌ها را ببینید یا به آسمان نگاه کنید و از پرواز پرندگان لذت ببرید.

  • موتورسواری

پارک ملی بوجاق گیلان چندین قسمت دارد. قسمتی از پارک برای موتورسواری آماده شده است. این قسمت به شکلی انتخاب شده است که مزاحم زندگی ساکنان طبیعت نباشد.

  • بازارچه صنایع دستی پارک ملی بوجاق کیاشهر

عکس بازارچه صنایع دستی پارک ملی بوجاق کیاشهر گیلان

مردم کیاشهر مانند دیگر مردم ایران از هر انگشتشان هزار هنر می‌ریزد؛ هنری که هم نماد فرهنگ غنی آن‌هاست و هم منبعی برای درآمدشان. در بازارچه صنایع دستی هم زیورآلات پیدا می‌شود و هم وسایل خانه؛ پس برای بازدید از این بازارچه تردید نکنید. ممکن است محصولی را که خیلی وقت است دنبالش می‌گردید، اینجا پیدا کنید.

امکانات گردشگری پارک ملی بوجاق

عکس امکانات گردشگری پارک ملی بوجاق

پارک ملی منطقه‌ای بسیار حساس است. در سالیان اخیر به علت اهمال‌کاری مسئولان و برخی گردشگران پارک با مشکلات بسیاری مواجه شده است. مسئولان نگران هستند که اگر امکانات رفاهی در این پارک زیاد شود، طبیعت پارک بیشتر به خطر بیفتد. به همین علت امکانات گردشگری دراین پارک محدود است. سرویس بهداشتی، بوفه‌هایی برای خرید خوراکی و قسمت‌های کرایه قایق و موتور امکانات گردشگری این پارک هستند.

جاهای دیدنی اطراف پارک ملی بوجاق

  • تالاب امیرکلایه

عکس تالاب امیرکلایه

تالاب امیرکلایه تالابی با آب شیرین است. آب شیرین برای رویش نیلوفر بسیار مناسب است. به همین دلیل سرتاسر تالاب با گل نیلوفر پوشیده شده است. به خاطر وجود گل‌های نیلوفر، نام دیگر تالاب را تالاب نیلوفر گذاشته‌اند. امیرکلایه محل زندگی آبزیان و پرندگان متفاوتی است. بعضی از این پرندگان بومی تالابند و بعضی دیگر مهاجر هستند. امیرکلایه تا دریا یک کیلومتر فاصله دارد. یکی از تفریحات این تالاب قایق‌سواری است. با یک بار قایق‌سواری در میان نیلوفرها عاشق منظره آن‌ می‌شوید.

  • سفید رود

عکس سفید رود

سفید رود، تالاب بوجاق را به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم می‌کند. قسمت بزرگی از آب این رود را دریای خزر تأمین می‌کند به همین علت آب این رود بسیار زلال است. یکی از دلایلی که نام این رود را سفید رود گذاشته‌اند، زلال‌بودن آب آن است. این رود زیستگاه انواع گوناگون ماهی‌ها است؛ اگر اهل ماهیگیری هستید، به این رود بروید. در قسمت‌های باریک رود ماهیگیری آزاد است. فاصله این رود تا پارک ملی بوجاق گیلان زیاد نیست.

بهترین زمان بازدید از پارک ملی بوجاق

طبیعت همیشه دیدنی است. تنها طبیعت است که در هر فصلی شگفتانه دارد و مهمانانش را شگفت‌زده می‌کند. طبیعت پارک ملی بوجاق کیاشهر هم در هر فصلی زیبا است. اینکه شما در چه فصلی سفر کنید بستگی به هدف شما دارد؛ اگر قصد دارید پرندگان مهاجر را ببینید، باید در زمستان و پاییز به کیاشهر سفر کنید. ممکن است قصد شما شمالگردی و بازدید از جاهای دیدنی کیاشهر باشد. در این صورت بهار و تابستان مناسب‌تر است.

اطلاعات بازدید از پارک ملی بوجاق

آدرساستان گیلان، شهرستان آستانه اشرفیه
زمان بازدیدهر روزه
هزینه بازدیدرایگان

مسیر دسترسی پارک ملی بوجاق

ذکر کردیم که این پارک به چند شهر راه دارد. به همین دلیل رسیدن به آن بستگی به مقصد فعلی شما دارد. شناخته شده‌ترین مسیر رسیدن به پارک از جاده حسن‌رود به زیباکنار است. مسیر دوم، جاده لشت‌نشا به زبیاکنار است. جاده خاکی زیباکنار که از کنار رودخانه اشمک می‌گذرد مسیر دیگری است که شما را به پارک می‌رساند.

پارک ملی بوجاق و تمام طبیعت و جانورانش ملی است؛ یعنی هر فردی که ایرانی نامیده می‌شود حقی از این پارک دارد؛ پس زمانی که به پارک رفتید تمام حواستان را به نظافت و حفاظت از پارک بدهید. امیدواریم سفر خوشی را با ره بال آسمان داشته باشید. در قسمت نظرات، تجربه‌ها و سؤالاتتان را با ما به اشتراک بگذارید.

استان گیلان، شهرستان آستانه اشرفیه

قایق‌سواری، موتورسواری، پرنده‌نگری و بازارچه صنایع دستی

برای اقامت باید به شهرهای اطراف بروید.

بله. پارک به کمک پل چوبی کیاشهر به دریا می‌رسد.

5/5 (1 نظر)
2 نظرات
  1. عیسی مدادی می گوید

    وقتی باران می آید اصلا نروید گیر میکنه ماشین????

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز. ممنونیم که تجربه‌تون رو به اشتراک گذاشتید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.