جاهای دیدنی آستانه اشرفیه | راهنمای سفر آستانه اشرفیه

2

در نقطه‌نقطه شمال ایران، سرزمین‌هایی زیبا و رؤیایی وجود دارد که هر کدام دنیایی از رنگ‌ها و طرح‌های زیباست. یکی از این نقاط اعجاب‌برانگیز، شهرستان آستانه اشرفیه در استان گیلان است که برنج خوش‌عطر و بویش شهرت جهانی دارد. اگر دوست دارید به باغات سرسبز و زمین‌های پوشیده از چای و برنج سفر کنید، در این نوشته همراه ما باشید. به شما قول می‌دهیم که بوی ناب طبیعت تا پایان نوشته شما را نیز مدهوش خود کند.

فهرست مطالب

آستانه ‌اشرفیه کجاست؟

برای آن دسته از افرادی که نمی‌دانند شهرستان آستانه ‌اشرفیه کجاست، باید بگوییم این شهر زیبا در مسیر راه اصلی کناره دریای خزر و در منطقه آزاد استان گیلان قرار دارد. این شهرستان از شمال به دریای خزر، از شرق به لاهیجان، از جنوب به املش و از غرب به رشت منتهی می‌شود. آستانه ‌اشرفیه در 35کیلومتری رشت در شمال ایران واقع شده است. رودخانه سفیدرود از شمال غرب این شهرستان عبور می‌کند و همین امر سبب فراوانی باغ‌های کشاورزی در این شهرستان شده است.

بهترین زمان سفر به آستانه اشرفیه

Connection Error

No any data received from Forecast.io!.

آستانه ‌اشرفیه آب‌وهوایی معتدل و مرطوب دارد و درصد رطوبت در آن بسیار زیاد است. در واقع در تمامی فصل‌های سال می‌توان به این شهر سفر کرد؛ اما بسیاری مسافران، بهار و تابستان را برای سفر به این شهر انتخاب می‌کنند.

طبیعت آستانه اشرفیه

تصویری از خانه های آستانه اشرفیه

آستانه اشرفیه پوشیده از درختانی مانند ازگیل، انجیر، انار، گردو، به‌آلو، گلابی وحشی، توت، سیب، تمشک، شاه‌بلوط، گیلاس، توسکا، پلت و… است.  آهو، گربه وحشی، شغال، گراز، گرگ، خوک، روباه، سمور، جوجه‌تیغی، کفتار، سنجاب، خرگوش و نوعی موش سینه سفید نیز مهمان این سرزمین هستند. همچنین خزندگانی مانند مار، سوسمار، مارمولک، لاک‌پشت و خرچنگ در این ناحیه دیده شده‌اند.

علاوه بر این‌ها، پرندگان مهاجر و غیرمهاجری هم در آستانه اشرفیه زندگی می‌کنند که از میان آن‌ها قرقاول، تیهو، جغد، بلبل، خوتکا، پرستو، دُرنا، سبزقبا، کلاغ، شاهین، بلدرچین، سار، باز، دم جنبانک، شانه‌به‌سر، سینه‌سرخ، غاز وحشی، سرت، چارخو، راب ایشکن، خوبوسه، زاغچه، زلوزن، هفت‌رنگ، کبوتر، کپر، گنجشک، چنگر، تولک، توکا، قدجقه، چوب‌پا و دارکوب را می‌توان مثال زد.

جاهای دیدنی آستانه اشرفیه

  • پارک ساحلی آستانه اشرفیه

پارک ساحلی آستانه اشرفیه در کنار رودخانه سفیدرود واقع شده است و امکانات تفریحی و گردشگری مطلوبی دارد.

  • تالاب و پل چوبی کیاشهر

تالاب و پل چوبی کیاشهر، در شمال این بندر قرار دارد. این پل به طول یک متر از وسط تالاب بین‌المللی بوجاق عبور کرده است تا به ساحل دریا برسد. قایق‌سواری در تالاب و نیزارهای آن یکی از سرگرمی‌های پرطرف‌دار گردشگران است. همسایگی تالاب، دریا، جنگل و منطقه حفاظت‌شده بوجاق از جاذبه‌های منحصربه‌فرد این منطقه است.

  • پارک ملی بوجاق

پارک ملی بوجاق که در کنار بندر کیاشهر و زیباکنار قرار دارد، نخستین پارک خشکی دریایی ایران است. این منطقه زیستگاهی بکر برای دوزیستان، پرندگان، ماهی‌ها، میگوها و پستانداران است. گونه‌های گیاهی این پارک عبارت‌اند از تمشک، توسکا، لویی، نی، عدسک آبی، کلونی، تراپا و درختچه‌های گز.

  • پارک جنگلی کیاشهر

تصویری از پارک جنگلی کیاشهر

پارک جنگلی کیاشهر از شمال به زمین‌های سایت گردشگری ساحل کیاشهر، از جنوب به بافت شهری، از غرب به نهالستان کیاشهر و از شرق به دهکده ساحلی کیاشهر محدود می‌شود. این پارک زیبا از درختان توسکای ساحلی پوشیده شده است.

  • پارک جنگلی صفرا بسته

جنگل صفرابسته دارای طبیعتی بکر و گونه‌های متنوع و مختلفی از گیاهان است و ۱۵۰۰ سال قدمت دارد.

  • اسکله ماهیگیری کیاشهر

اسکله ماهیگیری کیاشهر در شمال غربی ساحل کیاشهر، در دل تالاب احداث شده است. دهانه سفیدرود در غرب اسکله قرار دارد و قدیمی‌ترین ایستگاه شیلات در گیلان به شمار می‌رود. از جذابیت‌های منحصربه‌فرد طبیعت‌گردی در این اسکله، صید و صیادی‌ است که در صیدگاه جریان دارد. قایق‌ها و کشتی‌های صیادی که پهلو گرفته‌اند، جنگل‌های طبیعی و دست‌کشت، طبیعت بکر تالاب و دریا و… از جمله زیبایی‌های این تالاب هستند.

روستاهای اطراف آستانه اشرفیه

  • روستای لسکوکلایه

روستای لسکوکلایه یکی از روستاهای بزرگ آستانه ‌اشرفیه است که در فاصله ۱۸کیلومتری شمال غرب آن قرار دارد.

  • روستای دستک

روستای دستک که اراضی کشت برنج مرغوب وسیعی دارد، در شمال آستانه ‌اشرفیه واقع شده است. اهالی این روستا علاوه بر شالی‌کاری به صید ماهی و پرورش کرم ابریشم هم اشتغال دارند. گیاهانی مثل چیگ‌واش، سگ‌واش، اشکنه، کرم‌دارو و پلخوم، پوشش گیاهی منطقه را تشکیل می‌دهند.

  • روستای کماچال

روستای کماچال جزو حومه آستانه ‌اشرفیه است. شغل اصلی مردم آن برنج‌کاری است. مردم این روستا به زبان گیلکی بیه‌پیشی صحبت می‌کنند و کُشتی گیله‌مردی ورزش محبوب آن‌هاست. از صنایع‌دستی این روستا حصیربافی، مرواریدبافی و ساخت جاروی محلی است.

  • روستای فوشازاده

روستای فوشازاده در ۱۵کیلومتری آستانه ‌اشرفیه قرار دارد. مردم روستا به شغل کشاورزی اشتغال دارند و محصولات عمده آن‌ها برنج، ابریشم، مرغابی و کنف است. بقعه آقا سید حمید (ع) هم در این روستا قرار دارد.

  • روستای دهنه سر

روستای دهنه سر در سواحل دریای خزر و در شرق بندر کیاشهر و شمال آستانه ‌اشرفیه واقع شده است. این روستا به داشتن آلاچیق‌های درختی زیبا معروف است. در این بخش از استان گیلان ماهی‌های ازون‌برون و ماهی سفید صید می‌شوند و مرغوب‌ترین برنج آستانه ‌اشرفیه از جمله هاشمی و صدری حسن سرایی متعلق به این ناحیه است.

  • روستای درگاه

روستای سرسبز درگاه در ۷کیلومتری شهرستان آستانه ‌اشرفیه قرار دارد و شغل اهالی آن کشاورزی و دام‌‎داری است.

  • روستای تجن گوکه

تصویری از پل روستای تجن گوکه

روستای زیبای تجن گوکه در ۵کیلومتری غرب آستانه ‌اشرفیه و جنوب شرقی دهستان کسیم واقع شده است. این روستا دارای آب‌وهوای معتدل مرطوب و باغ‌های توت و زمین‌های چای و سبزی است. در این روستا گیاهان ختمی و گل‌های بنفشه به‌فراوانی می‌رویند. شغل مردم این روستا کشاورزی و شالی‌کاری است. حصیربافی و زنبیل‌بافی هم از سرگرمی‌های آنان است.

  • روستای امشل

تصویری از طبیعت روستای امشل

روستای قدیمی و مذهبی امشل در فاصله ۲.۵‌کیلومتری آستانه ‌اشرفیه واقع شده است. رودخانه حشمت‌رود که شاخه‌ای از سفیدرود است، از بین این روستا و جاده می‌گذرد و به ساحل کیاشهر می‌رسد. این روستا در قدیم کانون مرداب‌های بسیاری بوده و خاک آن برای کشت برنج، باقلا، بادمجان، خیار درختی و لوبیا بسیار مناسب است.

  • عسکر آباد دهکا

تصویری از ساحل عسکر آباد دهکا

روستای عسکر آباد دهکا در جاده کیاشهر به چمخاله قرار دارد و جاده آن از میان شالیزارها و جنگل‌ می‌گذرد. ساحل این روستا نیز ساحلی بکر است که در میان دیگر سواحل شمالی کشور، مانند نگینی دست‌نخورده باقی مانده است.

رودخانه های آستانه اشرفیه

  • رودخانه سفیدرود

رودخانه سفیدرود در پی دگرگونی‌های طبیعی جلگه گیلان به وجود آمده و به دو بخش غربی و شرقی تقسیم می‌شود. سرچشمه این رودخانه در رشته‌کوه‌های البرز قرار گرفته است. این رودخانه ۶۵۰ کیلومتر طول و حدود ۶هزار مترمکعب آب‌دهی دارد.

  • رودخانه حشمت رود

تصویری از ر.دخانه حشمت رود

رودخانه حشمت رود از شگفتی‌های طبیعی شهر رودبنه است که در ۶کیلومتری آستانه ‌اشرفیه قرار دارد. این رودخانه از رشته کوه‌های البرز غربی در دیلمان سرچشمه می‌گیرد و دارای شاخه اصلی، چند شاخه جانبی و چندین نهر است. حشمت رود پس از گذر از جلگه لاهیجان و سیاهکل در مصب سفیدرود در دهنه‌سر به دریای خزر می‌ریزد.

تاریخچه آستانه اشرفیه

آستانه ‌اشرفیه در گذشته کوچان، به معنای کوچ و محل کوچ، نامیده می‌شد. نام فعلی این شهرستان به رویداد تاریخی تدفین

پسر امام موسی کاظم (ع) در این شهر باز می‌گردد. آستانه به معنای درگاه و محل ورود است و اشرفیه نسبت این شهر را به سید جلال‌الدین اشرف می‌رساند.

بناهای تاریخی آستانه اشرفیه

  • پل خشتی نیاکو

پل خشتی نیاکو در اصطلاح محلی، «خشت پل» نامیده می‌شود. خشت پل ۵ متر طول و ۵ متر و ۸۰ سانتی‌متر عرض دارد و قدمت آن به قرن هشتم هجری می‌رسد. این پل که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، در روستای نیاکو از توابع شهرستان آستانه ‌اشرفیه واقع شده است.

  • پل خشتی تجن گوکه

پل تجن گوکه در دهکده تجن گوکه قرار دارد و قدمتش به دوران قاجار می‌رسد. این پل ۶۰ متر طول و ۲۵.۴ متر عرض دارد و ارتفاع آن بیش از ۷.۵ متر است.

اماکن مذهبی آستانه اشرفیه

  • آرامگاه سید جلال الدین اشرف

آرامگاه سید جلال الدین اشرف از نظر جغرافیایی در مرکز شهر آستانه ‌اشرفیه و در ۳۵کیلومتری شهر رشت واقع شده است. گفته می‌شود این بنا را اولین‌بار گوهرشاد خانم، دختر کیارستم ساخته است.

از دیگر اماکن مهم این شهرستان می‌توان به بناهای زیر اشاره کرد:

  • آرامگاه دکتر معین در پارک آستانه اشرفیه؛
  • بقعه آقا سید محمد در آستانه ‌اشرفیه؛
  • بقعه آقا پیر در نیاکو؛
  • بقعه آقا سید حسن‌بن‌موسی کاظم (ع) در دهکده سیاه‌کوچه آستانه ‌اشرفیه؛
  • بقعه سید محمدبن‌رضا (ع) در کماچال آستانه ‌اشرفیه؛
  • مسجد دهشال.

فرهنگ و هنر در آستانه اشرفیه

  • مشاهیر

دکتر محمد معین، استاد زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه تهران و نویسنده کتاب گران‌بهای فرهنگ معین و مؤلف و مصحح کتاب‌هایی نظیر چهار مقاله نظامی عروضی سمرقندی و مزدیسنا در ادب فارسی و زین‌العابدین قربانی، نویسنده معاصر و امام‌جمعه گیلان از مشاهیر این شهر هستند.

  • زبان و گویش مردم آستانه اشرفیه

زبان مردم آستانه ‌اشرفیه گیلکی است.

آداب و رسوم آستانه اشرفیه

  • چادر واوینی

مراسم چادر واوینی را خانواده داماد در روزهای نزدیک عقد، انجام می‌دهند. به این صورت که بعد از اسباب واچینی و قبل از عقد، مادر داماد به همراه عمه داماد و چند نفر همسایه با یک خیاط به خانه عروس می‌روند و چادر عروس را بُرش می‌زنند و می‌دوزند. این مراسم نشان‌دهنده نزدیک‌بودن مراسم عقد و اجازه‌دادن به عروس است که لباس‌های مراسم عقد را آماده کند.

  • غذاهای محلی آستانه اشرفیه

یکی از غذاهای محلی و رایج در آستانه ‌اشرفیه، ماهی مالاتا یا ماهی فیویج است. در گذشته این غذا از ماهی سفید تهیه می‌شد؛ ولی در حال حاضر از انواع ماهی‌های درشت دریای خزر نظیر کفال، سفید، کپور، سوف، آمور، کپور نقره‌ای و کپور معمولی تهیه می‌شود.

اقامت در آستانه اشرفیه

هتل و هتل آپارتمان دریاکنار، هتل و هتل آپارتمان فرخی، هتل و هتل آپارتمان همت، هتل دهدار آستانه ‌اشرفیه و… از اقامتگاه‌های این شهر هستند.

سوغات آستانه اشرفیه

از سوغات این شهرستان می‌توان قالی، گلیم، کدوحلوایی، کدوی منقوش، بادام و برنج را نام برد.

  • بازارهای هفتگی آستانه اشرفیه

بازارهای هفتگی آستانه ‌اشرفیه دوشنبه‌بازار و پنجشنبه‌بازار است که محصولاتی چون برنج، بادام‌زمینی، ابریشم و کنف در آن‌ها دادوستد می‌شوند. در این بازار صنایع‌دستی نظیر ساخته‌های حصیری، مرغ، تخم‌مرغ، صنایع‌دستی و انواع سبزی‌ها به فروش می‌رسند.

مسیرهای دسترسی به آستانه اشرفیه

  • مسیر زمینی

آستانه اشرفیه با جاده 27 از شرق به لاهیجان و از غرب به رشت متصل می‌شود. این شهرستان از طریق جاده 222 به شهرستان ساحلی کیاشهر و با جاده 494 به لشت نشا و خمام وصل می‌شود.

این شهرستان فاقد فرودگاه و ایستگاه راه‌آهن است و نزدیک‌ترین ایستگاه‌ و فرودگاه به آن در رشت قرار دارند.

در این نوشته با شهر پر از بو و رنگ آستانه اشرفیه آشنا شدید. در روستاهای سرسبز و زیبایش قدم زدید و از طراوت رودخانه‌اش انرژی گرفتید. شما چه تصوری از این شهر دارید؟ درباره جاهای دیدنی آستانه اشرفیه چه می‌دانید؟ برای ما در بخش نظرات ره بال آسمان بنویسید.

در همه فصل های سال می‌توان به آستانه اشرفیه سفر کرد؛ اما بهار و تابستان بهتر است.

روستاها، رودخانه‌ها و بناهای تاریخی فراوانی در این شهر وجود دارد.

هتل و هتل آپارتمان دریاکنار، هتل و هتل آپارتمان فرخی، هتل و هتل آپارتمان همت، هتل دهدار آستانه ‌اشرفیه و… از اقامتگاه‌های این شهر هستند.

از سوغات این شهرستان می‌توان قالی، گلیم، کدوحلوایی، کدوی منقوش، بادام و برنج را نام برد.

استان گیلان

2 نظرات
  1. رایان می گوید

    مقاله کاملی بود؛ فقط در عجبم چرا تو قسمت سوغات آستانه اشرفیه به برنج و چای آستانه اشاره نکردین؟ بهتون پیشنهاد می‌کنم حتما حتما برای یک بار هم که شده، برنج آستانه رو امتحان کنید ?

    1. بانو تقیان می گوید

      رایان عزیز، ممنونیم بابت توضیحتون و زمانی که برای درج این پیام گذاشتید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.