نکات مهم در سفر با اتوبوس | تجربه سفری ایمن و لذت‌بخش

2

اتوبوس وسیله نقلیه‌ای جذاب و به‌صرفه برای انواع سفرهای داخلی و خارجی به‌حساب می‌آید که از گذشته تاکنون انتخاب اول بسیاری از مسافران بوده است. در سفر با اتوبوس می‌توانید از دیدن مناظر اطراف لذت ببرید، در طول مسیر استراحت کنید و حتی کارهایی که مدت‌ها زمان انجام‌دادنشان را نداشتید، تجربه کنید؛ اما باید قبل از سفر با اتوبوس، از نکات مهمی مطلع شوید تا بتوانید سفرتان به بهترین نحو ممکن صورت گیرد. ما در ادامه نوشته به چند نکته مهم در سفر با اتوبوس پرداختیم که بسیار کاربردی هستند. بنابراین اگر قصد دارید در آینده‌ای نزدیک با اتوبوس به سفر بروید، با ما تا انتهای نوشته همراه باشید.

برای سفر با اتوبوس باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

سفر با اتوبوس نیازمند رعایت نکات زیادی است که ممکن است در صورت عدم توجه به آن‌ها، تجربه ناخوشایندی از سفر برای شما رقم بخورد. ما در ادامه به برخی از مهم‌ترین این نکات اشاره می‌کنیم.

  • توجه به نوع و مدل اتوبوس

در نظرگرفتن مدل اتوبوس و نوع آن یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین نکات سفر با اتوبوس است. درواقع هنگام انتخاب نوع اتوبوس باید به مسیر و مدت زمانی که طول می‌کشد تا به مقصدتان برسید، شرایط و همچنین بودجه مدنظرتان توجه کنید تا بتوانید مناسب‌ترین اتوبوس را برای سفرتان انتخاب کنید. در حال حاضر اتوبوس‌های داخلی به دو نوع اتوبوس وی آی پی و معمولی تقسیم می‌شوند. تفاوت عمده این دو نوع اتوبوس در نوع و تعداد صندلی‌هایشان است. تعداد صندلی‌های اتوبوس VIP کمتر اما بهتر، بزرگ‌تر و راحت‌تر است.

از آنجایی که فاصله میان صندلی‌ها زیاد است، می‌توان به‌راحتی آن‌ها را به تخت تبدیل کرد و از راحتی آن لذت برد. به همین دلیل است که بلیط اتوبوس VIP بسیار محبوب‌تر از بلیط اتوبوس معمولی است. البته ناگفته نماند که قیمت بلیط اتوبوس VIP بیشتر از اتوبوس معمولی است. به همین دلیل در بیشتر مواقع مسافران اتوبوس‌های وی آی پی را برای مسافت‌های طولانی یا مسافرت‌های شبانه برمی‌گزینند و برای سفرهای یکی دوساعته و کوتاه سراغ اتوبوس‌های معمولی می‌روند؛ چراکه اولاً قیمت بلیط اتوبوس معمولی برایشان به‌صرفه‌تر تمام می‌شود. ثانیاً اتوبوس‌های معمولی برای سفرهای چندساعته آنچنان ناخوشایند و غیرقابل تحمل نیست. انواع دیگری از اتوبوس‌های متنوع و کاربردی نیز وجود دارند که در مقاله اتوبوس های معروف جهان به آن اشاره کرده‌ایم.

  • همراه‌داشتن یک چمدان سبک و یک کیف دستی

عکس همراه داشتن یک چمدان سبک برای سفر با اتوبوس

پیشنهاد می‌کنیم زمانی که با اتوبوس سفر می‌کنید، بیشتر از یک چمدان آن هم برای وسایل ضروری همراه نداشته باشید؛ چراکه در قوانین حمل بار با اتوبوس یک مسافر تنها مجاز به حمل بار تا 20 کیلوگرم است. البته اگر وزن بار شما از این حد بیشتر باشد، می‌توانید با راننده صحبت کنید و با پرداخت جریمه به‌ازای هر کیلو اضافه بار، با او به توافق برسید. اطلاع از این موضوع قبل سفر به شما کمک می‌کند تا به مشکل جدی برنخورید.

عکس همراه داشتن یک کیف دستی برای سفر با اتوبوس

از آنجایی که چمدان‌ها در قسمت صندوق بار اتوبوس قرار می‌گیرند، باید متوجه شده باشید که دیگر تا انتهای مسیر و رسیدن به مقصد دسترسی به بار خود نخواهید داشت. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم هنگام سفر علاوه بر چمدان، یک کیف دستی هم داشته باشید تا بتوانید وسایل ضروری‌تان به‌هنگام سفر را درون آن قرار دهید و با خود به داخل کابین اتوبوس ببرید. این وسایل ضروری برای هر فردی متفاوت است؛ اما برخی از این وسایل در میان همه مشترک هستند و برای راحتی در سفر به‌شدت توصیه می‌شوند که ما در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

  • بالشت گردنی

عکس بالش گردنی برای سفر با اتوبوس

بالشت گردنی می‌تواند یکی از مهم‌ترین وسایل در سفرهای اتوبوسی به‌حساب بیاید. اگر شما از آن دسته افراد هستید که به دلیل تکان‌های اتوبوس و به تبع آن چپ و راست‌شدن گردن نمی‌توانید بخوابید، حتماً یک عدد از این بالشت‌ها همراه خود داشته باشید.

  • تنقلات

عکس داشتن خوراکی و میوه برای سفر با اتوبوس

فرقی نمی‌کند سفرتان چند ساعت باشد یا چند روز؛ لازم است که در طول سفر، خوراکی و میوه برای ساعاتی که داخل اتوبوس هستید همراهتان باشد. چراکه تعداد توقف‌های اتوبوس کم است و ممکن است در طول مسیر گرسنه شوید. داشتن خوراکی همچنین به شما کمک می‌کند که سرگرم شده و مسیر برایتان کوتاه‌تر به‌نظر برسد.

  • لوازم ضروری

عکس همراه داشتن لوازم بهداشتی برای سفر

اگر لازم است در طول سفر قرص یا داروی خاصی مصرف کنید، حتماً آن را داخل کیف دستی خود گذاشته تا داخل کابین اتوبوس ببرید. حتماً همه مدارک مهم‌تان مانند شناسنامه، کارت ملی و دفترچه بیمه را داخل کیف دستی‌تان گذاشته و کنار خود نگه دارید و به همراه داشتن لوازم بهداشتی مانند لوسیون، دستمال مرطوب، دستمال کاغذی و… را فراموش نکنید.

  • خودداری از حمل وسایل شکستنی

همان‌طور که کمی قبل‎‌تر هم گفتیم، همه بارها و چمدان‌های مسافران در قسمت صندوق بار اتوبوس قرار می‌گیرند. درنتیجه ممکن است کالای شکستی شما در طول سفر بر اثر جابه‌جایی یا فشار سایر بارهای موجود در صندوق بار ترک بخورد و یا بشکند. توجه داشته باشید که در این حالت راننده هم هیچ مسئولیتی در قبال بار شکسته شما ندارد. بنابراین تا جایی که می‌توانید وسایل شکستنی خود را با اتوبوس جابه‌جا نکنید تا نگرانی و ناراحتی احتمالی از این بابت نداشته باشید.

  • درنظرگرفتن مسافت و مدت زمان رسیدن به مقصد

عکس درنظرگرفتن مسافت و مدت زمان رسیدن به مقصد با اتوبوس

از دیگر نکات مهم سفر با اتوبوس، مسافتی است که قصد دارید طی کنید. اگر می‌خواهید به یک سفر داخلی و یا حتی خارجی بروید، باید مسافت و مدت زمان رسیدن به مقصدتان را در نظر داشته باشید. مثلاً ممکن است شما قصد خرید بلیط اتوبوس تهران از مشهد را داشته باشید. در این حالت باید خودتان را برای یک سفر حداقل 12ساعته آماده کنید؛ اما اگر بخواهید از مشهد به یک شهر نزدیک مانند نیشابور سفر کنید، کمتر از 2 ساعت به مقصد خود می‌رسید. بنابراین توجه به این نکات به شما در انتخاب اتوبوس مناسب و در ادامه سفری راحت‌تر و بهتر کمک می‌کند.

البته اتوبوس‌های فعلی موجود در ایران تا حدود زیادی استاندارد هستند و اکثراً امکانات رفاهی مطلوبی را در اختیار مسافران قرار می‌دهند؛ اما گاهی ممکن است طولانی‌بودن مسیر شما را خسته کند و همین امر باعث شود که لذتی از سفر و مسیر آن نبرید. این موضوع زمانی مهم‌تر می‌شود که افراد با بیماری‌های خاص یا دردهای مفصلی و عضلانی قصد سفر با اتوبوس داشته باشند. این افراد برای سفر با اتوبوس باید به این نکته بسیار مهم توجه کنند تا خدایی نکرده در طول مسیر آسیب و مشکلی برایشان ایجاد نشود.

  • اطلاع از آب‌وهوای مسیر و مقصد مدنظر

عکس اطلاع از آب‌وهوای مسیر

ایران از آن دسته کشورهایی است که از تنوع آ‌ب‌وهوایی زیادی در شهرهای مختلف برخوردار است. به همین دلیل امکان دارد هنگام سفر با اتوبوس و عبور از شهرها و استان‌های مختلف، آب‌وهوای متفاوتی را تجربه کنید. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم قبل از آنکه راه بیفتید، از آب‌وهوای مسیر و مقصد مدنظر مطلع شوید. این موضوع به شما کمک می‌کند در رابطه با نوع لباس و وسایل لازم در طول مسیر تصمیم درستی بگیرید. مثلاً اگر قصد سفر به مناطق سردسیر را دارید یا از آن‌ها عبور می‌کنید، داشتن یک لباس گرم یا پتوی مسافرتی بسیار کمک‌کننده است. یا مثلاً سفر به یک مقصد گرمسیر به شما این آگاهی را می‌دهد که باید حداقل یک لباس نخی و خنک همراه داشته باشید تا از گرما در امان بمانید.

  • درنظرگرفتن احتمال خرابی اتوبوس در طول مسیر

عکس خرابی اتوبوس در طول مسیر

هنگام سفر با اتوبوس حتماً در نظر داشته باشید که ممکن است در طول سفر با خرابی اتوبوس روبه‌رو شوید. عوامل زیادی نظیر شرایط نامناسب جاده‌ای، تغییرات ناگهانی آب‌وهوایی و مشکلات فنی اتوبوس می‌تواند ازجمله دلایل این اتفاق ناخوشایند باشد. به همین دلیل ممکن است مجبور شوید مدتی را خارج از اتوبوس منتظر تعمیر آن بمانید. درنتیجه بهتر است برای این شرایط آماده باشید و برای مقصدهای سردسیری پتو و لباس گرم با خود ببرید.

  • نزدیک‌ماندن به اتوبوس در طول سفر

پیشنهاد می‌‌کنیم هنگام توقف‌های اتوبوس زیاد از آن فاصله نگیرید. البته رانندگان اتوبوس هنگام سفر توجه زیادی به مسافران خود دارند و سعی می‌کنند در هر توقف، قبل از حرکت مجدد تعداد مسافران را کنترل می‌کنند تا مسافری جا نمانده باشد؛ اما مسافرانی هم هستند که بی‌احتیاطی کرده و از اتوبوس خود دور می‌شوند. در چنین مواقعی احتمال دارد که مسافر سراغ اتوبوس اشتباهی رفته و کلاً از مسیر خود گمراه شود. در هرصورت منتظرماندن راننده برای مسافر تا مدت زمان کوتاهی جزو وظایف راننده است؛ اما اگر این زمان خیلی طولانی باشد، راننده مجبور می‌شود به مسیر خود ادامه دهد تا در زمان تعیین‌شده به مقصد نهایی برسد. از این رو توصیه می‌کنیم که در توقف‌های کنار جاده احتیاط لازم را به خرج دهید تا مشکلاتی از این قبیل برای شما اتفاق نیفتد.

  • توجه به کودکان خود در اتوبوس

عکس توجه به کودکان خود در اتوبوس

بیشتر ما بزرگسالان از سفرهای جاده‌ای لذت‌ می‌بریم و تماشای مناظر اطراف جاده و کوه‌ها و جنگل‌ها برایمان هیجان‌انگیز است؛ اما این موضوع برای بسیاری از کودکان صدق نمی‌کند و بیشتر از آن‌که به فکر مشاهده زیبایی‌های طبیعت باشند، به فکر بازی و تفریح هستند. به همین دلیل ممکن است زمانی که داخل اتوبوس هستند، حوصله‌شان سر برود و احساس خستگی کنند که این موضوع هم برای خود کودک و هم برای خانواده‌اش آزاردهنده است. بنابراین تلاش کنید که مقدمات بازی و سرگرمی کودک خود را داخل اتوبوس مهیا کنید. مثلاً یکی دو عدد از اسباب‌بازی‌های محبوبش، بازی‌های فکری یا دفتر نقاشی کودک را درون کیف دستی‌تان بگذارید تا در طول مسیر با آن‌ها سرگرم شوند و احساس خستگی و نارضایتی از سفر نداشته باشند.

  • انجام کارهای سرگرم‌کننده در طول سفر

عکس کتاب خواندن در اتوبوس

خستگی و کسل‌شدن در طول سفر فقط مختص کودکان نیست؛ مگر چقدر می‌شود خوابید یا به مناظر بیرون نگاه کرد؟ همین موضوع سبب می‌شود که علاوه‌بر کودکان، گاهی بزرگسالان نیز به خاطر طولانی‌شدن مسیر خسته و کلافه شوند. در چنین مواقعی سراغ کارهای سرگرم‌کننده یا محبوب‌تان بروید. مثلاً کتاب بخوانید یا موسیقی گوش دهید، جدول حل کنید یا با تلفن همراه‌تان فیلم ببینید. انجام اموری از این قبیل شما را در طول مسیر سرگرم کرده و باعث می‌شود گذر زمان را متوجه نشوید. در داخل اتوبوس‌های بین‌شهری فیلم‌ها و نمایش‌های روز ایران توسط نمایشگرهایی پخش می‌شوند. بنابراین می‌توانید با دیدن این فیلم‌ها ساعات خوبی را در اتوبوس بگذرانید.

  • جدی‌گرفتن حالت تهوع در اتوبوس

قطعاً برای بسیاری از ما اتفاق افتاده است که هنگام سفر با وسایل نقلیه زمینی دچار حالت تهوع شویم. این سرگیجه و حالت تهوع به دلیل تکان‌های اتوبوس و عدم تعادل فرد رخ می‌دهد و در بیشتر مواقع زمانی که فرد به پایین نگاه کرده و یا دائما چشمان او در حرکت است اتفاق می‌افتد. اگر حتی یک‌بار این حالت به شما دست داده است، حتماً این موضوع را جدی بگیرید و داروها و اقلام لازم برای مقابله با این حالت ناخوشایند را همراه خود داشته باشید. همچنین به خاطر داشته باشید که هر زمان این اتفاق رخ داد، از خواندن کتاب یا کار با لپ‌تاب و تلفن همراه یا مشاهده مناظر اطراف جاده خودداری کنید و به افق و مناطق دور دست خیره شوید. در این صورت از شدت سرگیجه و حالت تهوع شما کمتر می‌شود تا این‌که در نهایت از بین برود.

  • مطلع‌شدن از ساعت رسیدن اتوبوس به مقصد

در بیشتر مواقع هنگام خرید بلیط اتوبوس می‌توانید از ساعات حدودی حرکت از مبدأ و رسیدن به مقصدتان باخبر شوید. عده‌ای در روشنایی روز به مقصد می‌رسند و برخی در تاریکی شب. بنابراین مسافران می‌توانند از شرایط ترمینال مقصد و وجود تاکسی یا هر وسیله نقلیه دیگر در هر لحظه از شبانه‌روز مطلع شوند. اطلاع از این موضوع به شما کمک می‌کند تا اگر نیمه‌شب به مقصد نهایی رسیدید، بتوانید به‌راحتی خودتان را با تاکسی‌های موجود در ترمینال به هتل و یا محل مدنظرتان برسانید.

در این نوشته سعی کردیم به نکات مهم در سفر با اتوبوس بپردازیم تا شما از این موضوع مطلع شوید که چگونه سفر با اتوبوس لذت‌بخش و ایمن خواهد بود. نظر شما درباره این نکات چیست؟ آیا نکته مهم دیگری به ذهنتان می‌رسد که برای سفر با اتوبوس به‌دردبخور باشد؟ اگر جوابتان مثبت است، حتماً آن را با ره بال آسمان به اشتراک بگذارید تا دیگر مسافران از تجربیات شما استفاده کنند.

 

2 نظرات
  1. رضا هوشمند می گوید

    سلام و ممنون از اطلاعات کاملتون، ببخشید من یه مطلبی خونده بودم که یکسری اتوبوس ها سیستم تهویه و سرویس بهداشتی دارن، خواستم بدونم اینا چه نوع اتوبوسی هایی هستن چون من همسرم مشکل کلیه دارن نمیتونن تا رسیدن به استراتحتگاه صبر کنن

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز
      همه اتوبوس‌های بین شهری سیستم تهویه دارند؛ اما اتوبوس‌های ایرانی هیچ کدوم سرویس بهداشتی ندارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.