ترمینال های تهران | معرفی پایانه غرب، شرق، جنوب و بیهقی

0

چه فصل سفر باشد چه نه، ممکن است کوله‌بارمان را ببندیم و عزم سفر کنیم. سفرمان می‌تواند کاری یا تفریحی باشد، شاید هم مسیر را زمینی یا هوایی انتخاب کنیم. اگر مبداً یا مقصد تهران باشد، انتخاب‌های زیادی پیش روی ماست؛ اما ارزان‌ترین وسیله برای سفر، همیشه اتوبوس است. علاوه بر آن، بیشتر زمان‌ها هم بلیط گیر می‌آید و به چه کنم چه کنم نمی‌افتیم. اگر شهروند تهران هستید و قصد دارید با اتوبوس سفر کنید، باید به یکی از چهار پایانه تهران‌ بروید؛ ولی موقعیت مکانی و امکانات هر کدام از این پایانه‌ها متفاوت است. حتی بسته به اینکه می‌خواهید به کدام شهر سفر کنید، باید پایانه متفاوتی را انتخاب کنید؛ پس اول باید با تک‌تک ترمینال های تهران به‌خوبی آشنا شوید تا بدانید کدامشان مناسب شما و سفرتان است؛ پس قبل از تهیه بلیط اتوبوس تهران حتماً تا انتهای این مطلب را بخوانید.

ترمینال های تهران | پایانه‌ غرب (آزادی)

بیست‌سی سال پیش، دورانی بود که اتوبوس‌ها برای رفتن از جنوب تهران به شمال یا غرب کشور مشکلات زیادی داشتند. همان روزها بود که سروکله پایانه آزادی در غرب تهران پیدا شد. سال ۱۳۷۵، یعنی در روزهای ریاست‌جمهوری آیت‌الله رفسنجانی، این پایانه را افتتاح کردند. از همان دوران تا الآن، ترمینال غرب تهران با پنجاه‌هزار هکتار وسعتش، بزرگترین پایانه کشورمان است. پایانه غرب علاوه بر اتوبوس‌رانی، تاکسی‌رانی هم دارد. همه تاکسی‌هایش هم سمند زرد هستند.

پیداکردن پایانه غرب سخت نیست. کافی است به ضلع شمال غربی میدان آزادی بروید؛ یعنی جایی بین بزرگ‌راه محمد‌علی جناح، شیخ فضل‌الله نوری، برادران شهید رحمانی و جاده مخصوص کرج. اگر با مترو جا‌به‌جا می‌شوید، سوار خط چهار شوید. وقتی به ایستگاه آزادی رسیدید، پیاده شوید. بعد از پانزده دقیقه پیاده‌روی به این پایانه می‌رسید. وارد پایانه آزادی که شدید، از طبقه همکف به یکی از دفترهای فروش بلیط بروید و بلیط سفرتان را تهیه کنید. طبقه بالایی هم مخصوص دفترهای اداری، مسجد و کتابخانه است.

شهرهای دارای سرویس پایانه غرب

بعد از کمی جست‌وجو بین دفترهای فروش بلیط، متوجه می‌شوید که از طریق این پایانه می‌شود به چه شهرهای زیبایی رفت. از اردبیل و ساوه تا شیراز و یزد می‌توانند مقصدتان باشند. حتی بعضی از اتوبوس‌های اینجا شما را به تفلیس، استانبول و آنکارا هم می‌برند. این پایانه از ترمینال های تهران شما را به شهرهای دیگری در ایران هم می‌برد؛ مثلاً ابهر، ارومیه، اصفهان، باکو، بانه، تبریز، رامسر، تنکابن، عباس‌آباد، طالقان، رشت، زنجان، کرمانشاه، ماکو، همدان، شبستر، سلیمانیه، ایلام، سنندج، ایروان و کامیاران.

شرکت‌های مسافربری فعال پایانه غرب

شرکت‌های بزرگی هستند که شما را در سفرتان با این پایانه همراهی می‌کنند؛ مثل گیتی‌پیما، ایران‌پیما، عدل، پیک صبا، روان‌نور، میهن‌نور، ارس‌پیما، سیماسفر، دیدار سیر گیتی، عصر ایران، سفر طلایی، سیمرغ جاده، رویال‌سفر ایرانیان، سپهر آسیا، شاهین عصر، ماهان‌سفر، کاوه سفر، آسوده سفر، لاله سیرجان، ساوه، جوان سیر ایثار، نسیم نور دریا، سفرگستر ایرانیان، دریادلان شبرو، آسیا سفر، آذرآهو، محبان سیر پارسیان، تابان سیر ایرانیان، سفرسیر ایرانیان، راه‌پیما پارسیان، لوان نور، آریاسفر آسیا، تک‌سفر، آسیاسفر پارسیان، گیتی‌نورد، بی‌تا، سیرسفر ایران، جهان‌گشت ایران و همسفر مهر.

امکانات پایانه غرب

حتماً لازم نیست در این روزهای شلوغ با وقت کمی که دارید، در این ترافیک، حضوری به ترمینال های تهران بروید. امکانش هست که بلیطتان را اینترنتی بخرید یا جواب سؤال‌هایتان را از تماس با تلفن گویای شبانه‌روزی به دست بیاورید. اگر هم در خود پایانه غرب مشکلی داشتید به مرکز سالن مراجعه کنید و از بخش اطلاعات سؤالتان را بپرسید.

این مقاله را هم بخوانیم: چرا باید بلیط اتوبوس را اینترنتی بخریم؟

 امکانات داخل سالن

اگر قرار است مدتی طولانی چشم‌به‌راه اتوبوستان بنشینید، ما شما را به کتابخانه چهارهزارکتابی این پایانه دعوت می‌کنیم. بدون هیچ هزینه‌ای، در گوشه دنج این کتابخانه، زمان انتظارتان را با مطالعه سپری کنید. اگر هم کودک کم‌سن‌وسال همراهتان هست، می‌توانید در این مدت او را در پارک کودک مجموعه سرگرم کنید. سالن ویژه‌ای را هم برای استراحت مادران و کودکان کمتر از پنج‌سال ساخته‌اند. اگر هم از نظر سلامتی دچار مشکلی شدید، درمانگاه و اورژانس شبانه‎‌روزی این مجموعه آماده کمک به شماست. برای خوردن وعده‌ای خوشمزه، رستوران و کافی‌شاپ پایانه غرب به‌خوبی از شما پذیرایی می‌کند.

یکی از مشکلات همه ما در سفرهای طولانی‌مدت، تمام شدن شارژ تلفن‌های همراهمان است. برای حل این مشکل جایگاه‌های مخصوصی را در این پایانه، مثل همه ترمینال های تهران، برای شارژ تدارک دیده‌اند. علاوه بر آن‌، تلفن‌های همگانی هم راه چاره دیگری است. کمی که در این پایانه بگردید، کافی‌نت، آرایشگاه و حتی دستگاه اندازه‌گیری قد و وزن هم به چشم می‌خورد.

امکانات خروج از پایانه

می‌توانید از آژانس مخصوص همین پایانه درخواست ماشین کنید. اگر خودتان خودرو شخصی دارید پارکینگ پایانه در اختیار شماست. برای اینکه اطلاعات بیشتری درباره پایانه آزادی (غرب) به دست بیاورید با شماره 44663954-021 تماس بگیرید. شماره تماس‌های تلفن گویا این پایانه هم 44659676 و 44665355 است.

این مقاله را هم بخوانیم: تفاوت سفر با اتوبوس معمولی و VIP

ترمینال های تهران | پایانه جنوب (خزانه)

بین ترمینال های تهران، اولین پایانه‌ای که ساختند، پایانه جنوب بود. ساخت آن را از سال 1353 شروع کردند و در نهایت در سال 1358 این پایانه فعالیت خود را آغاز کرد. مساحت ترمینال جنوب تهران بیشتر از هفده هکتار است و سه طبقه دارد. شما در همان طبقه همکف که 8800 متر مربع است، می‌توانید از بیست تعاونی بلیط خود را تهیه کنید. مردم می‌گویند که این پایانه، پرترددترین پایانه تهران است. در این پایانه، قدیم‌ترها باید سوار اتوبوس‌های بنز و وولو می‌شدید؛ ولی از سال 1390 همه اتوبوس‌ها VIP شدند. این پایانه در بزرگراه بعثت، درست روبه‌روی کارخانه روغن نباتی قو است. کافی است با خط یک مترو مستقیم به ایستگاه ترمینال جنوب بروید.

شهرهای دارای سرویس پایانه جنوب

با اتوبوس‌های این پایانه می‌توانید به تمام شهرهای مرکزی، جنوبی، جنوب شرقی، شمال شرقی و غربی سفر کنید. بلیطتان می‌تواند به مقصد بندرعباس یا بوشهر باشد. حتی اگر مسافر آبادان یا اصفهان باشید، این پایانه می‌تواند مبدأ شما باشد. اگر هوای سفر به عراق، ترکیه یا سوریه را کردید، بدون معطلی بلیطتان را از پایانه جنوب بخرید. به همین دلیل است که می‌گویند پایانه خزانه بزرگ‌ترین سرویس‌دهی را بین ترمینال های تهران دارد. فقط بلیط برای شهرهای استان گیلان و مازندران ندارد که برای سفر به این شهرها پایانه آزادی به شما کمک می‌کند. بلیط‌هایی به مقصد شهرهای دیگری هم در این پایانه به فروش می‌رسد؛ مثل اراک، اردبیل، آستانه، اندیمشک، اهواز، بجنورد، بروجرد، بم، تایباد، تبریز، جهرم، خرم‌آباد، خمین، دامغان، دزفول، رفسنجان، زاهدان، سبزوار، سمنان، شاهرود، شهرکرد، شوشتر، شیراز، عسلویه، خوانسار، گلپایگان، قم، نطنز، محلات، سیرجان، شهر‌ضا، سمیرم، جیرفت، کازرون، کاشان، کاشمر، کرمان، مسجدسلیمان، مشهد، ملایر، نهاوند، همدان، یاسوج و یزد.

شرکت‌های مسافربری فعال پایانه جنوب

شرکت‌های مسافر بری زیادی با این پایانه همکاری می‌کنند؛ برای مثال شرکت مسافربری ایران‌پیما، سیر و سفر آریا، میهن‌نور، پیک معتمد، ایمن‌سفر، عدل، کیان‌سفر، لوان‌نور، راه‌پیما پارسیان، آریاسفر آسیا، گیتی‌ورد ایرانیان، پارسیان، بی‌تا، آسیاسفر، جهان‌گشت مهر، همسفر مهر، پیک صبا، جوان‌سیر ایثار، آسیا سفر، گیتی‌پیما و ماهان‌سفر ایرانیان.

امکانات پایانه جنوب

در طبقه دوم، امکاناتی مثل رستوران و سایت کامپیوتر آماده است. همین طور دفترهای دژبانی ارتش، سپاه و ناجا هم در همین طبقه است. وسعت طبقه دوم 4200 متر مربع و طبقه سوم 620 متر مربع است. در طبقه سوم بخش‌های اداری مثل مدیریت پایانه و نمایندگی وزارت راه مشغول به کار هستند. این پایانه برای رفاه شما مثل بقیه ترمینال های تهران مجهز به درمانگاه، اورژانس، اتاق مادر و کودک و نمازخانه است.

در زمان انتظارتان، اگر سری به غرفه کتاب و محصولات فرهنگی بزنید، خالی از لطف نیست. آکواریوم زیبای مجموعه هم تماشایی است. از امکانات جالب این پایانه، قنادی و خرازی آن است. پایانه غرب هم مجهز به تلفن گویاست که به سؤالات شما پاسخ می‌دهد. اگر شماه تماس آن را بخواهید می‌توانید با شماره 55185501 تماس بگیرید. شماره تماس‌های دیگر پایانه جنوب  55185390-021 و 55185474-021 است.

ترمینال های تهران | پایانه شرق (تهران‌پارس)

اگر به انتهای خیابان دماوند بروید، در سه‌راهی تهران‌پارس به این پایانه سه‌هکتاری می‌رسید. ساخت ترمینال شرق تهران را از سال 1360 شروع کردند؛ ولی به‌خاطر شرایط جنگ شروع کار آن عقب افتاد. زمان گذشت، تا اینکه در سال 1390 هم بخش‌هایی به آن اضافه کردند و در نهایت در سال 1393 بهره‌برداری شد. نُه شرکت مسافربری اتوبوس و سه شرکت مینی‌بوس در این پایانه فعال هستند. سوار خط دو مترو که شدید، در ایستگاه تهران‌پارس پیاده شوید و بقیه مسیر را با تاکسی طی کنید تا به این پایانه برسید.

شهرهای دارای سرویس پایانه شرق

شهرهایی که با این پایانه می‌توانید به آن‌ها سفر کنید، کم نیستند؛ برای مثال اراک، اصفهان، آمل، بابل، بجنورد، بندرترکمن، ساری، سبزوار، قوچان، گرگان، گنبدکاووس، مشهد و یزد.

شرکت‌های مسافربری فعال پایانه شرق

شرکت‌هایی مثل جهان‌گشت‌مهر، آرتا سبلان و ایران‌پیما و… از جاده هراز شما را به شهرهای شمالی می‌برند. دیگر شرکت‌ها عبارت‌اند از چابکسواران، تهران‌دماوند، تهران‌رودهن، تهران‌دماوند، وحدت، بابلسر، گلسیر، ساری‌گشت، دیدارگشت و ستاره خزر.

امکانات پایانه شرق

برای استفاده از اتاق مادر و فرزند به روبه‌روی تعاونی شانزده و برای اقامه نماز به نمازخانه روبه‌روی تعاونی دوازده مراجعه کنید. اورژانس شبانه‌روزی و خانه سلامت برای کمک به شما در این پایانه شبانه‌روزی فعال هستند. این پایانه رستوران ندارد؛ ولی می‌توانید از فروشگاه‌های آن غذای سرد و گرم و تنقلات تهیه کنید.

اگر اهل مطالعه هستید، شهر کتاب و اگر اهل ورزشید، سالن و مجموعه ورزشی پایانه در اختیار شماست. تلفن‌هایی هم مخصوص استفاده افراد دارای معلولیت جسمی در این پایانه وجود دارد. ایستگاه آتشنشانی را هم برای آسودگی خیال و حفظ امنیت شما در این پایانه احداث کرده‌اند. اینجا هم دستگاه خودپرداز، پارکینگ و تلفن عمومی را پیدا می‌کنید. برای ارتباط تلفنی با پایانه شرق، با شماره های 77864010-021 و 77864355-021 تماس بگیرید. اگر هم به دنبال شماره تلفن گویای این پایانه هستید، شماره آن 777702504 است.

ترمینال های تهران | پایانه بیهقی (آرژانتین)

اگر می‌خواهید بعد از رسیدن به پایتخت، به بخش‌های مختلف شهر یا جاهای دیدنی تهران به‌آسانی دسترسی پیدا کنید، ترمینال بیهقی تهران مناسب شماست؛ چون پایانه اتوبوس‌رانی بیهقی (درون‌شهری) در همسایگی شماست. علاوه بر آن، به‌آسانی به خطوط بی‌آرتی (BRT) هم دسترسی دارید؛ ولی برای رسیدن به اولین ایستگاه مترو لازم است بیست دقیقه‌ای پیاده‌روی کنید. وسعت این پایانه 13.5 هکتار است. پایانه بیهقی از سال 1370 در میدان آرژآنتین تهران است. هزینه بلیط‌های این پایانه، گران‌تر از بقیه ترمینال های تهران است. تمام اتوبوس‌هایش VIP و مانیتوردار هستند. در بعضی از اتوبوس‌ها هم در بالای بعضی صندلی‌ها،‌ عروسک‌هایی گذاشته‌اند تا حوصله بچه‌ها در طول سفر سر نرود. ناگفته نماند که این پایانه، تمیزترین پایانه تهران است.

شهرهای دارای سرویس پایانه بیهقی

کافی است به این پایانه از ترمینال های تهران برای شروع سفر سری بزنید تا سر از 55 شهر ایران در بیاورید‌؛ شهرهایی مثل اراک، اصفهان، ارومیه، اهواز، رشت، بابلسر، ساری، شاهرود، سنندج، جهرم، خرم‌آباد، چالوس، تبریز، بوشهر، بروجرد، شبستر، شراز، شهرکرد، گرگان، کرمانشاه، کرمان، همدان، یزد، مشهد، کلاچای و گنبدکاووس.

شرکت‌های مسافربری فعال پایانه بیهقی

در پایانه بیهقی، اتوبوس‌های شرکت‌هایی مثل همسفر چابکسواران، رویال‌سفر ایرانیان، سیروسفر ایرانیان و آریارو شما را تا مقصد میزبانی می‌کنند.

خدمات و امکانات پایانه بیهقی

برای خوردن وعده‌ای غذای گرم و لذیذ یا نوشیدنی دلچسبی به رستوران، سفره‌خانه سنتی و کافی‌شاپ این پایانه مراجعه کنید. در فروشگاه‌های پایانه بیهقی مواد غذایی گرم و سرد و کمی تنقلات هم پیدا می‌شود. می‌توانید فرزند دلبندتان را به پارک کودک ببرید و خودتان کمی در کتابخانه، در آرامش، مطالعه کنید. اگر نیاز به خشک‌شویی داشتید، نگران نباشد. کمی پرس‌وجو کنید تا خشک‌شویی پایانه بیهقی را پیدا کنید. اتاق مادر و کودک این مجموعه را هم که برای کودکان کمتر از پنج سال ساختند، نباید فراموش کرد. از دیگر امکانات بسیار مفیدی که در این پایانه می‌بینید، ویلچرهای آن است. این ویلچرها را برای افراد مسن و افراد دارای معلولیت تدارک دیده‌اند. اگر سؤال دیگری درباره این پایانه دارید، شماره تلفن‌ 88534384-021 آماده پاسخ‌گویی به شماست. این پایانه هم مثل پایانه‌های قبلی تلفن گویا دارد که با شماره تلفن 88543748 فعال است.

داشتن سفر زمینی به‌خصوص با اتوبوس فواید و معایب خودش را دارد. ارزان‌بودن از فوایدش و طولانی شدن سفر از معایبش است؛ با این حال، شناخت ما از ترمینال های تهران و امکاناتشان به راحتی‌مان در سفر کمک می‌کند. دقایقی قبل را دست‌دردست ره بال آسمان در چهار پایانه مسافربری پایتخت گشتی زدیم و از امکانات هرکدام خبردار شدیم. اگر تجربه سفر با هرکدام از این پایانه‌ها را داشته‌اید، نظرتان را درباره‌شان به ما بگویید. اگر هم برای اولین‌بار قصد سفر با یکی از آن‌ها را دارید، امیدواریم راهنمای خوبی برایتان تدارک دیده باشیم.

چهار ترمینال از جمله پایانه غرب (آزادی)، پایانه جنوب (خزانه)، پایانه شرق (تهران‌پارس) و پایانه بیهقی (آرژانتین) در تهران وجود دارد.

پرترددترین ترمینال تهران پایانه جنوب (خزانه) است.

اولین پایانه‌ای که در تهران ساخته شد پایانه جنوب (خزانه) است.

در پایانه بیهقی ویلچرهایی برای افراد دچار معلولیت وجود دارد. پایانه شرق هم تلفن‌های مخصوصی برای استفاده‌شان آماده شده است.

پایانه بیهقی بهترین دسترسی را بین ترمینال‌های تهران دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.