خیابان چهار باغ اصفهان | مسیری سرسبز و دلگشا در نصف جهان

2

خیابان چهار باغ اصفهان سده‌های متمادی است که مسیری سرسبز و دلگشا برای عابرین شناخته می‌شود و با مناظر طبیعی و مغازه‌های جورواجور، خیابان‌گردیِ دلنشین و خاطره‌انگیزی را به ارمغان می‌آورد. دیدنی‌های این خیابان به اندازه‌ای است که گردش در آن به قول قدیمی‌ها هم فال است و هم تماشا. همچنین عابرین در کنار قدم‌زدن در خیابانی وسیع با درختانی کهن، فرصتی پیدا می‌کنند تا یادی از گذشته‌ها کنند و سفری در زمان داشته باشند. جذابیت‌های خیابان چهار باغ اصفهان به اندازه‌ای است که امکان ندارد سری به اصفهان بزنید و کسی به شما قدم‌زدن در این خیابان را پیشنهاد نکند، به همین دلیل خالی از لطف نیست اگر با هم نگاهی به جذابیت‌های این خیابان معروف و کهن بیندازیم.

خیابان چهار باغ اصفهان در گذر زمان

حتماً شنیده‌اید که می‌گویند اصفهان، نصف جهان است، این لقب بی‌دلیل نیست؛ چرا که با شهری کهن و دیرینه طرف هستیم که جای‌جای آن خاطره‌های خوش روزگاران قدیم را در ذهن تداعی می‌کند. خیابان چهار باغ اصفهان یکی از این جاهای دیدنی اصفهان است که تاریخ ساخت آن به دوران شاه عباس یکم باز می‌گردد. در حقیقت چهار باغ عباسی و چهار باغ بالا در حدود سال ۹۷۰ش ساخته شد و ادامه این خیابان سال‌ها بعد با رعایت معماری قدیمی و سنتی به آن اضافه شد.

تصویر بسیار زیبای گل های بهاری در خیابان چهارباغ عباسی

این خیابان اثر چشمگیری در متون تاریخی دارد و در کنار تاریخ‌نگاران ایرانی، جهانگردان خارجی نیز در سفرنامه‌های خود اشاره‌های زیادی به این خیابان داشته‌اند و تصاویر زیبایی از این خیابان در دست‌نوشته‌های باقیمانده از این جهانگردان و خاورشناسان به چشم می‌خورد. در دوران صفویه اطراف این خیابان با باغ‌های سرسبز پوشیده شده بود؛ اما گذر زمان این باغ‌ها را به اماکن تجاری و مسکونی تبدیل کرده است و این روزها به غیر از باغ هشت گوشه، خبری از باغ در اطراف خیابان چهار باغ وجود ندارد. البته خوشبختانه هنوز هم درختان کهن و سرسبز در دو طرف این خیابان به چشم می‌خورد.

جاذبه های گردشگری خیابان چهار باغ

پیشنهاد می‌کنیم برای اینکه جذابیت‌های این خیابان بیشتر به دل شما بنشیند، خیابان‌گردی را از بالای خیابان شروع کنید و مسیر میدان شهدا به سمت دروازه دولت را در پیش بگیرید. در این مسیر پس از مدتی قدم‌زدن، چشمتان در سمت چپ خیابان به خانه تاریخی اخوان حقیقی روشن می‌شود و گذرتان در چهار باغ پایین به بازار قدیمی رنگرزان می‌افتد. در انتهای این بازار با مسجد چهار ایوانی حکیم روبه‌رو می‌شوید و کمی پایین‌تر از این بازار به دروازه دولت می‌رسید. در این مکان کاخ و باغ هشت بهشت جلوه می‌کند و مدرسه چهار باغ کمی دورتر واقع شده است. از این مدرسه که بگذرید به ساختمان عمارت دیدنی و زیبای چهلستون می‌رسید.

تصویر زیبا از نمای کلی خیابان چهارباغ عباسی در شهر زیبای اصفهان نصف جهان

در خیابان چهار باغ پایین مغازه‌های خوش‌رنگ و لعاب پیش‌روی عابرین قرار دارد. فروشنده‌های خوش‌صحبت این فروشگاه‌ها کالاهای مختلفی از سوغاتی و پوشاک گرفته تا طلا و ادوات موسیقی و عتیقه‌جات را در اختیار خریداران قرار می‌دهند. جالب اینجاست که وجود چندین سینما در این خیابان از علاقه اصفهانی‌ها به هنر هفتم حکایت دارد. به این ترتیب می‌توان گفت امکان ندارد سری به این خیابان معروف اصفهان بزنید و دست خالی از آن بیرون بیایید.

مسیر دسترسی

آدرس: اصفهان، خیابان چهارباغ.

در مجموع باید گفت به لطف جذابیت‌های خیابان چهار باغ اصفهان، بدون شک خیابان‌گردی در این خیابان، خاطره‌ای خوش را در ذهن شما ماندگار خواهد کرد. در پایان پیشنهاد می‌کنیم اگر تاکنون سفری به استان اصفهان داشته‌اید و گذارتان به خیابان چهارباغ بالا و پایین افتاده است، در قسمت نظرات برای ما از خاطره‌های خوش خود از این خیابان بگویید و تجربه‌های سومند‌تان از خیابان‌گردی در این خیابان خاطره‌انگیز را با ما و دیگر خواننده‌های ره بال آسمان به اشتراک بگذارید.

5/5 (1 نظر)
2 نظرات
  1. شیوا می گوید

    هر روز گاهی که خسته نباشم پیاده مسیر چهارباغ عباسی را طی میکنم زیباییهای شهرم اصفهان فقط مدیون آًار تاریخی آن نیست بلکه مدیریت مدیران خوش ذوق شهرم و دلبستگی شدید آنان به فضای سبز و البته خود همشهریانم که به شدت به بهداشت و زیبایی شهرشان می اندیشند .

    1. بانو تقیان می گوید

      شیوای عزیز، با نظرتون کاملاً موافقم. ما شهرهای دیگه‌ای هم در ایران داریم که قدمتشون خیلی بیشتر از اصفهانه و طبیعت جذابی هم دارن؛ ولی متأسفانه مدیریت نشدن و یه گردشگر رو خیلی زود سرگردان و خسته می‌کنن. دم شما بچه‌های اصفهان گرم و دم مدیران شهری که به فکر شهر و توسعه گردشگری‌ اون هستین.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.