سرخه حصار | جنگلی پُر دار و درخت در شرق تهران

9

پارک های جنگلی تهران، مناطق مختلفی از این کلان‌شهر را سبز کرده‌اند و آب‌وهوای پُر از اکسیژن جنگل‌های شمال ایران را به پایتخت آورده‌اند. یکی از قدیمی‌ترین و دلرباترین پارک‌های جنگلی تهران مجموعه سرسبز سرخه حصار است که هر چه از زیبایی آن بگوییم، باز هم کم گفته‌ایم. این پارک خوش‌آب‌وهوا که روزگاری شکارگاه شاهان قاجاری بوده است، امروز به‌عنوان یکی از پارک‌های ملی ایران تحت مدیریت سازمان حفاظت از محیط زیست درآمده است. در این مطلب از ره بال با هم سری به این بوستان خوش‌منظره و سرسبز جنگلی می‌زنیم و در میان درختان بلندقامت آن ماجراجویی می‌کنیم. با ما تا پایان این سفر درون شهری همراه باشید.

برای آشنایی با سایر جاذبه‌ها و جاهای دیدنی تهران در پاییز، روی لینک زیر کلیک کنید:

پارک سرخه حصار کجاست ؟

پارک جنگلی سرخه حصار در محدوده شرق تهران و در منطقه ۱۳ شهرداری واقع شده است. بزرگ‌راه شهید یاسینی در حاشیه این پارک و در سمت شمال آن امتداد یافته است. پردیس و جاجرود در شرق این پارک به ترتیب با فاصله ۳۵ و ۲۶ کیلومتر واقع شده‌اند. پارک جنگلی لویزان در شمال این پارک با فاصله ۱۴ کیلومتر و همچنین پارک جنگلی سوهانک نیز با فاصله تقریبی ۲۱ کیلومتر در شمال آن دیده می‌شود.

تصویر زیبای شکوفه های صورتی درختان
عکاس: سارا میرزایی

 

نارمک و تهرانپارس از مناطق نزدیک به این پارک جنگلی هستند که در جهت شمالی آن واقع شده‌اند و میدان هفت حوض در جهت غربی پارک به‌روی نقشه دیده می‌شود. تهرانپارس، فرهنگسرا، شهید باقری و کلاهدوز، از ایستگاه‌های نزدیک به این پارک در خطوط مترو هستند و خوش‌مسیرترین آن‌ها ایستگاه فرهنگسرا است.

برای آشنایی با سایر جاذبه‌ها و جاهای دیدنی تهران، روی لینک زیر کلیک کنید:

آشنایی با پارک جنگلی سرخه حصار

تصویر زیبای درختان بوستان سرخه حصار تهران

سرخه حصار را باید یک شکارگاه تاریخی و قجری دانست که امروزه به‌عنوان یکی از پارک های جنگلی تهران شناخته می‌شود. این پارک همچون پارک ملی خجیر از دیرباز جزو مناطق حفاظت‌شده در تهران بوده است. این شکارگاه سلطنتی امروزه توسط سازمان حفاظت از محیط زیست اداره می‌شود. قسمت وسیعی از این شکارگاه سلطنتی و تاریخی با عنوان پارک جنگلی، به یکی از جاذبه‌های تفریحی تهران تبدیل شده و پاتوق بسیاری از پایتخت‌نشین‌ها و طبیعت‌گردها در روزهای تعطیل و آخر هفته‌ها است.

تصویر بسیار زیبای پاییزی از بوستان جنگلی سرخه حصار

آب‌وهوای خنک این پارک در شب، سبب اختلاف دمای محسوس آن نسبت‌به روزهای آفتابی شده است و خنکای هوای جنگلی را در غیاب خورشید در این جنگل می‌توان احساس کرد. این پارک جنگلی همچون سایر پارک های تهران، از ریه‌های پایتخت هستند و با تولید اکسیژن، به رفع آلودگی شهر کمک بسیاری می‌کند.

پوشش گیاهی پارک جنگلی سرخه حصار

تصویر انواه درختان و پوشش گیاهی پارک جنگلی سرخه حصار در تهران

رود جاجرود سهم به‌سزایی در سرسبزی این منطقه از شهر دارد. همچنین به‌خاطر نوع موقعیت جغرافیایی این پارک جنگلی که از جنوب به ورامین و از شمال به ارتفاعات البرز می‌رسد، تنوع اقلیمی متأثر از مناطق پست و ارتفاعات دیده می‌شود. در مجموع، این منطقه وسیع با آب‌وهوای نیمه‌خشک، میزبان گونه‌های متنوع گیاهی است و سرتاسر آن سبز و تماشایی است. تفاوت در ارتفاع پارک ملی سرخه حصار سبب شده که موقعیت جغرافیایی و اقلیمی متفاوت در هر قسمت آن وجود داشته باشد و در نتیجه گیاهان و درختانی متفاوت در سرتاسر پارک ظاهر شوند.

تصویر پوشش گیاهی و انواع گیاهان دارویی خودرو در بوستان جنگلی سرخه حصار

به‌عنوان مثال منطقه گرمسیری این پارک با گیاهانی همچون گز، تاغ، خارشتر، اسپند و گون پوشیده شده است. در مقابل، مناطق کوهپایه‌ای را گونه‌هایی همچون درمنه، چوبک، آویشن، کاکوتی، بومادران، پونه کوهی و قدومه بپوشانده‌اند. زالزالک، گوجه وحشی و سرو کوهی، نمونه‌هایی از درختان و درخچه‌های پارک ملی سرخه حصار تهران است. حضور در چنین طبیعتی که گونه‌های مختلف گیاهی را شامل می‌شود، فرصت بسیار مغتنمی است تا با کمی دقت و پژوهش، در کنار تفریح در این پارک، با تنوع گیاهان و درختان بیشتر آشنا شویم و از شکل ظاهری و خصوصیت آن‌ها بیشتر بدانیم. پس بدون آنکه از استان تهران خارج و راهی جاده‌های منتهی به طبیعت‌های بکر در کشور شوید، با وقت‌گذرانی در این پارک جنگلی خوش‌آب‌وهوا می‌توانید، با بسیاری از گونه‌های گیاهی آشنا شوید.

تنوع گونه‌های جانوری در بوستان جنگلی سرخه حصار

تصویر بوستان جنگلی سرخه حصار زیستگاه جانوران بومی

تنوع زیستگاه‌های گوناگون در پارک ملی سرخه حصار تهران، سبب شده است که گونه‌های جانوری نیز در این جاذبه شهری، همچون پوشش گیاهی آن، تنوع بسیار مطلوبی داشته باشد. در میان حیوان‌های این جنگل شهری می‌توان به خرگوش، آهو، کفتار، روباه قرمز، شغال، سنجاب، گربه وحشی و… اشاره کرد.

پرندگان بسیاری نیز قاب زیبای این طبیعت شهری را بیش از پیش تماشایی کرده‌اند و بسیاری از آن‌ها بر فراز این جنگل سرسبز پرواز می‌کنند. بوتیمار، حواصیل، عقاب ماهیگیر، عقاب طلایی، شاهین، قرقی، دال سیاه، اردک سرسبز و… از جمله این پرندگان هستند.

ساکنان این جنگل خوش‌منظره تنها به پرندگان و حیوانات گفته‌شده، محدود نمی‌شوند و در میان آن‌ها از خانواده دوزیستان و خزندگان نیز دیده می‌شود. در میان خزندگان و دوزیستان این جنگل می‌توان به لاک‌پشت، قورباغه، وزغ و انواع مار اشاره کرد.

امکانات پارک سرخه حصار تهران چیست؟

از امکانات اصلی این پارک جنگلی می‌توان به پیست دوچرخه‌سواری، دهکده تفریحی مملو از ورزش‌های مهیج، پارک آموزش ترافیک برای کودکان و نوجوانان، رستوران، بوفه، آلاچیق، کباب‌پز، پارکینگ، سرویس بهداشتی و… اشاره کرد.

خوشگذرانی در پارک ملی سرخه حصار تهران

در این پارک امکانات و جذابیت‌های تفریحی بسیار وجود دارد که در ادامه هر کدام را معرفی خواهیم کرد.

۱. پیاده‌روی

بهترین فضا برای پیاده روی و گردش، بوستان های تهران

وقتی وارد چنین طبیعتی می‌شوید، جذاب‌ترین و راحت‌ترین تفریحی که برای همه افراد در دسترس است، پیاده‌روی‌های طولانی مدت خواهد بود. قدم‌زدن در میان درختان بلندقامت و تنفس اکسیژن حاصل از درختان این جنگل، لذتی دلچسب برای ساکنان شهر دودی تهران است. تمام نشانی‌ها، خیابان‌ها و میدان‌ها در پارک جنگلی سرخه حصار، با نام انواع درختان نام‌گذاری شده است و از جذابیت‌های طبیعت‌گردی در این جنگل، توجه به نام این مسیرها است.

۲. ورزش و دوندگی

پارک سرخه حصار تهران در بیشتر ایام سال، سرسبز است و در تمام مناطق آن، گونه‌های گیاهی متنوعی سبز شده‌اند. به همین دلیل می‌توان این جنگل را یک کارخانه دائمی تولید اکسیژن دانست که در تمام مسیرهای آن، این محصول برای ریه‌های شما تولید می‌شود و هیچ قسمتی از این جنگل بدون درخت و هوای پاک نخواهد بود. بنابراین دوندگی در مسیرهای پست و بلند این پارک جنگلی از تفریحات محبوب ورزشکاران است و در تمام روزهای سال، به‌خصوص در روزهای آلوده که بیشتر نقاط تهران وضعیتی ناسالم دارند، این جنگل مکانی مناسب و مملو از هوای پاک برای دویدن و انجام سایر ورزش‌ها محسوب می‌شود.

۳. پیک‌نیک

مکانی باصفا برای پیکنیک

آخر هفته‌ها و روزهای تعطیل، بهترین فرصت است که از هوای دودی و خیابان‌های پرترافیک شهر به منطقه‌ای سبز و خوش‌آب‌وهوا پناه ببرید و برای شروع فعالیت روزهای آینده، انرژی دوباره بگیرید. پارک ملی سرخه حصار تهران یکی از بهترین گزینه‌ها برای لذت از زمان‌های آزاد است و هر زمان که به هوای تازه و آرامش طبیعت نیاز داشتید، باروبندیل را جمع کنید و با خانواده به سمت شرق تهران و این جنگل سرسبز بروید. پیک‌نیک دسته‌جمعی یکی از لذت‌بخش‌ترین خوش‌گذرانی‌ها در پارک جنگلی سرخه حصار تهران است.

۴. دوچرخه‌سواری

بسیاری از گردشگران طرفدار پیست‌های دوچرخه‌سواری در تمام پارک‌های جنگلی تهران هستند و سرخه حصار یکی از بهترین پیست‌ها را برای دوچرخه‌سواری دارد. با دوستانتان به این پیست بروید و از دوچرخه‌سواری دسته‌جمعی و رکاب‌زدن در امتداد درختان سرسبز و بلندقامت لذت ببرید. اگر دوچرخه ندارید، می‌توانید از دوچرخه‌های این پارک استفاده کنید.

۵. دهکده تفریحی

در پارک ملی سرخه حصار تهران یک دهکده تفریحی با نام کاج تعبیه شده است که در آن امکانات بسیاری از بازی‌های مهیج از جمله پینت‌بال، لیزرتگ، بیلیارد، پینگ‌پنگ، فوتبال‌دستی، دارت و… برای خلق لحظه‌های شاد و مهیج تعبیه شده است. علاوه بر این بازی‌ها، پارکینگ و باغ رستوران با اجرای موسیقی زنده، از دیگر مزیت‌های این مجموعه محسوب می‌شوند.

نمای کلی بوستان زیبای سرخه حصار از بالا

زمین‌های سربسته و سرباز پینت‌بال از بخش‌های مهیج و جذاب دهکده تفریحی سرخه حصار تهران است. در هر سری در مدت زمان ۲ ساعت می‌توانید این بازی مهیج را با گروه‌های ۴ تا ۱۰نفره تجربه کنید. جلیقه ضد گلوله، لباس، دستکش، محافظ گردن، اسلحه و ماسک از وسایلی هستند که می‌توانید پیش از شروع بازی از مجموعه پینت‌بال سرخه حصار تحویل بگیرید.

از نکته‌هایی که قبل از بازی پینت‌بال باید بدانید، تماس با مجموعه و رزرو زمین بازی قبل از روز موعد است. اگر در روزهای تعطیل یا آخر هفته قصد دارید به زمین پینت‌بال این منطقه بروید، باید یک هفته تا ۱۰ روز قبل برای رزرو اقدام کنید؛ اما اگر در رزوهای عادی می‌خواهید این بازی مهیج را تجربه کنید، رزرو از ۴ روز قبل کفایت می‌کند.

۶. پارک آموزشی شهر ترافیک

تصویر زیبا و از نمای دور پارک آموزشی شهر ترافیک

شهر ترافیک یکی دیگر از امکانات تفریحی سرخه حصار است که علاوه بر تفریح، برای کودکان جنبه آموزش هم دارد. در این مجموعه تمام قوانین رفت‌وآمد در شهرهای بزرگ به کودکان و نوجوانان آموزش داده می‌شود و آن‌ها را با علائم مهم راهنمایی و رانندگی آشنا می‌کند. این قسمت از پارک، گزینه بسیار خوبی برای اردوهای آموزشی مختص کودکان و نوجوانان است و بسیاری از مربیان مدارس، دانش‌آموزان را برای تجربه لذت همزمان تفریح و آموزش به این شهر ترافیک می‌آورند. با وجود شهر ترافیک، باید سرخه حصار را مجموعه‌ای تقریباً کامل دانست که برای تمام سنین می‌تواند جذاب باشد.

چطور به پارک سرخه حصار برویم؟

هزینه ورودیرایگان
بهترین زمان سفرچهار فصل سال
آدرستهران، انتهای خیابان دماوند، جنب ترمینال شرق.

برای رفتن به بوستان جنگلی سرخه حصار تهران باید وارد بزرگ‌راه رسالت شرق شوید، سپس مسیرتان را در بزرگ‌راه شهید یاسینی ادامه دهید و در نهایت باید وارد مسیر منتهی به پارک شوید. همچنین در مسیر دیگر می‌توانید وارد خیابان آزادی شوید و مسیرتان را در خیابان انقلاب و دماوند ادامه دهید تا به اتوبان عباس دوران برسید. در نهایت به خیابان اقاقیا و پارک سرخه حصار خواهید رسید.

حالا که متوجه شدید پارک سرخه حصار کجاست شاید بخواهید با وسیله نقلیه عمومی به این پارک بروید، می‌توانید در ایستگاه‌های خطوط متروی نزدیک به این منطقه پیاده شوید. از ایستگاه‌های نزدیک به این منطقه در خطوط مترو، ایستگاه فرهنگسرا است. برای پیمودن مسیر کوتاه مابین این ایستگاه و پارک جنگلی، می‌توانید از تاکسی‌های مستقر در این ایستگاه استفاده کنید.

در تعطیلات و روزهای آخر هفته یا در هر روزی که زمان کافی برای استراحت و تفریح دارید، باروبندیل را ببندید و به دل طبیعت بروید. پارک‌های جنگلی بهترین گزینه برای رسیدن به طبیعت در کوتاه‌ترین زمان هستند. سرخه حصار در تمام ایام سال یکی از بهترین گزینه‎‌ها برای طبیعت‌گردی در داخل شهر است. امیدواریم که از گشت‌وگذار در این بوستان سرسبز لذت ببرید و خاطره‌ای خوش برای خود و همسفرهایتان بسازید. اگر به این بوستان جنگلی رفته‌اید، حتما از تجربه‌های خودتان برای ره بال آسمان بنویسید. چه نکته‌ای در مورد سرخه حصار وجود دارد که ما نگفته‌ایم؟

پارک جنگلی سرخه حصار در محدوده شرق تهران و در منطقه ۱۳ شهرداری واقع شده است.

پیاده روی، ورزش و دوندگی، پیک نیک، دوچرخه سواری، دهکده تفریحی و پارک آموزشی شهر ترافیک.

پارک سرخه حصار چهار فصل است و هر زمان که به این پارک بروید زیبایی خاص خودش را دارد.

4/5 (4 نظر)
9 نظرات
  1. نرگس نورمحمدی می گوید

    آخرین باری که رفتن سرخه حصار رفتیم اونجا پینت بال بازی کردیم، خیلییی کیف داد، انگاری بازی نبود و مثل فیلم ها حس واقعیت رو داشت.
    میتونم سرخه حصار رو جنگل واقعی توصیف کنم.
    از حیاط وحشش هم نگم براتون که من آهو، سنجاب و گراز رو دیدم ?

  2. نطنزی می گوید

    آیا با ماشین میشه وارد پارک شد؟
    آیا ورود سگ به پارک آزاد است؟

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز. پارکینگ برای پارک ماشین وجود داره. متأسفانه ورود حیوانات خانگی به اکثر پارک‌های تهران ممنوعه.

  3. سارا میرزائی می گوید

    با سلام خانم میرسلطانی عزیز و تشکر از مطالب خوبی که در وبلاگ خوبتان به اشتراک می‌گذارید. خوشحالم از این که عکسی که از درختان ارغوان پارک سرخه‌حصار گرفته بودم مورد توجه شما قرار گرفته. البته در صورتی که تصاویر را با ذکر رفرانس و نام عکاس منتشر می‌نمودید صحیح‌تر بود. موفق باشید.

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام سارا میرزایی عزیز.
      ممنونیم برای پیامتون.
      لطفا بهمون بگین که دقیقاً کدوم عکس برای شماست تا نامتون رو در کنارش قید کنیم.

      1. سارا میرزائی می گوید

        با تشکر از احساس مسئولیت و پیام خوب شما
        عکس اول که درختان ارغوان صورتی‌رنگ در تصویر دیده می‌شوند از بنده هست.

      2. سارا میرزائی می گوید

        با سلام و تشکر به خاطر احساس مسئولیت شما
        عکسی که درختان ارغوان صورتی رنگ در آن دیده می‌شوند (عکس اول) از بنده هست.
        با تشکر

        1. بانو تقیان می گوید

          زنده باد.
          نام عکاس درج شد.
          باز هم برای اشتباه پیش آمده، عذرخواهیم.

  4. سارا میرزائی می گوید

    با تشکر از احساس مسئولیت و پیام خوب شما
    عکس اول که درختان ارغوان صورتی‌رنگ در تصویر دیده می‌شوند از بنده هست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.