جاهای دیدنی اطراف کرمان | جاذبه‌هایی که به ثبت جهانی رسیدند

3

همان طور که شهر کرمان پر از جاذبه‌ها و دیدنی‌هاست، جاهای دیدنی اطراف کرمان نیز بسیار متنوع هستند. از ارگ و بناهای تاریخی گرفته تا پیست اسکی و گرم‌ترین نقطه زمین، همگی در استان کرمان جای گرفته‌اند که در ادامه مطلب به معرفی‌شان می‌پردازیم. اگر با ما تا انتهای مطلب همراه باشید به‌حدی تحت تأثیر دیدنی‌های این استان قرار می‌گیرید که حتی امکان دارد خرید بلیط هواپیمای کرمان را در اولویت‌ برنامه‌های خود قرار دهید. پس همراه ما بمانید.

جاهای دیدنی اطراف کرمان | جاذبه های طبیعی

آبشار اوردیکان

آبشار اوردیکان از جاهای دیدنی اطراف کرمان به شمار می‌رود که به‌صورت طبیعی شکل گرفته است. این آبشار در نزدیکی روستایی به همین نام و در دامنه‌های جنوب غربی کوه هزار قرار دارد. آب این آبشار از طریق کوه هزار تأمین و با جوش و خروش به سوی روستا روانه می‌شود. ارتفاع این آبشار در حدود 12 متر است و طبیعتی زیبا و چشم‌نواز را در اطراف خود رقم زده است که ارزش دیدن آن را دوچندان می‌کنند. فاصله آبشار اوردیکان تا شهرستان ماهان حدود 115 کیلومتر و تا شهر کرمان 112 کیلومتر است. برای رسیدن به این آبشار می‌توان از طریق شهرستان ماهان یا شهر کرمان، جاده روستای گلزار را پیش گرفت و سپس به جاده شیرینک رفت.

آدرس: شهرستان ماهان، جاده روستای گلزار، جاده شیرینک به سمت ده مرتضی

ارگ و آبشار راین

ارگ و آبشار راین هر دو از جاذبه‌های مهم شهر راین هستند و همین طور از مهم‌ترین جاهای دیدنی اطراف کرمان نیز به حساب می‌آیند. اگر می‌خواهید در استان کرمان گشت‌وگذاری داشته باشید، بهتر است بازدید از این دو جاذبه را در رأس فهرست خود قرار دهید. خوب است بدانید ارگ و آبشار راین در فاصله 17کیلومتری از یکدیگر واقع شده‌اند. ارگ راین به‌عنوان دومین بنای خشتی جهان ثبت شده است و یادگاری از دوره ساسانیان به حساب می‌آید. این سازه باشکوه در جنوب غربی شهر امروزی راین و بر بالای تپه‌ای در دامنه کوه هزار قرار دارد. از طرفی آبشار راین نیز در همین دامنه‌های کوه هزار جا خوش کرده است. بد نیست اشاره کنیم که ارگ راین در نواحی جنوبی شهر واقع شده است و آبشار راین در حومه غربی شهر قرار دارد. فاصله این دو جاذبه تا شهر کرمان در حدود 120 کیلومتر است.

آدرس آبشار: شهر راین، جادبه آبشار راین
آدرس ارگ: شهر راین،‌ انتهای درب بهشت راین-کرمان

آبشارهای خوشکار

آبشارهای خوشکار شامل دو آبشار زیبا هستند که در نزدیکی روستایی به همین نام قرار دارند. این آبشارها از چشم‌نوازترین جاهای دیدنی اطراف کرمان هستند و در طبیعتی با گیاهان دارویی فراوان جا خوش کرده‌اند. به‌ویژه در فصل بهار این خطه بسیار زیباتر می‌شود و آبشارها پرخروش‌تر از هر زمانی هستند. باید ذکر کنیم نزدیک‌ترین شهرستان به این دو آبشار، بافت نام دارد و فاصله آبشارهای خوشکار تا شهرستان بافت در حدود 31 کیلومتر است؛ همین طور فاصله این آبشارها تا شهر کرمان تقریباً 130 کیلومتر تخمین زده می‌شود.

آدرس: استان کرمان، جاده بافت به سمت کرمان، روستای کیسکان، پیاده‌روی در باقی مسیر

آبشارهای دره سختی (فوسک)

دره سختی یا دره فوسک در فاصله ۳۰کیلومتری شهر کرمان و شمال شرقی ‏کافرکوه واقع شده است. اگر به دنبال مکانی نزدیک در بین جاهای دیدنی اطراف کرمان هستید، این دره و آبشارهایش گزینه مناسبی برای شما هستند؛ البته همان طور که از نام دره بر می‌آید، بازدید از اینجا و آبشارهایش سختی‌های خود را دارد و باید قدرت بدنی و تجهیزات لازم را داشته باشید. دره فوسک حدوداً 2 هزار متر طول دارد و وسعتش 80 کیلومتر است. در این منطقه زیبا حدود 45 آبشار وجود دارد که ارتفاعشان از 3 تا 45 متر می‌رسد.

آدرس: ۳۰کیلومتری شهر کرمان و شمال شرقی کافرکوه

آبشارهای سیمک

آبشارهای سیمک کرمان در ۳۵کیلومتری شمال شهر کرمان و در روستایی به نام کوهپایه قرار دارند؛ این مکان نیز فاصله چندانی تا شهر کرمان ندارد؛ پس در بین جاهای دیدنی اطراف کرمان گزینه خوبی به حساب می‌آید. تعداد آبشارهای سیمک به 13 عدد می‌رسد و همه آن‌ها درون تنگه سیمک واقع شده‌اند. عرض این تنگه بین ۳ تا ۵ متر است. ‏مسیری که به این دره زیبا می‌رسد حال‌وهوایی دلپذیر دارد و جانی تازه به انسان می‌بخشد. با ورود به این دره می‌توان تمامی آبشارها را از نظر گذراند و در کنارش، دیواره‌های صخره‌ای بلندی را مشاهده کرد که تا پایان مسیر وجود دارند.

آدرس: ایران، استان کرمان، ۳۵کیلومتری شمال کرمان، روستای کوهپایه

پارک ملی خبر

پارک ملی خَبْر یکی دیگر از جاهای دیدنی اطراف کرمان است که در شهرستان بافت قرار دارد. فاصله‌ این باغ تا مرکز شهرستان 60 کیلومتر و تا شهر کرمان 220 کیلومتر است. این پارک ملی طبیعتی دیدنی دارد و بلندی‌ها، دشت‌های زیبا و چندین حوضه آبخیز آن را در برگرفته‌اند. همین طبیعت چشمگیر و خاص موجب شده تا گونه‌های گیاهی و جانوری متنوعی در این منطقه رشد و نمو پیدا کنند. جالب آنکه این منطقه از سال 1354  با عنوان پناهگاه حیات وحش روچون و خبر تحت حفاظت قرار گرفت و از سال 1370 نیز نامش در سازمان یونسکو به ثبت رسید.

آدرس: استان کرمان، بافت، ۶۰كیلومتری جنوب بافت

روستا و پیست اسکی سیرچ

سیرچ نام روستایی شگفت‌انگیز در بخش شهداد از شهرستان کرمان است. این روستا در فاصله 40کیلومتری از شهداد و 60کیلومتری از کرمان قرار دارد. جالب آنکه این روستا فقط یک ساعت راه تا منطقه گندم بریان دارد که به‌عنوان گرم‌ترین نقطه زمین شناخته می‌شود و با وجود این، یک پیست اسکی را در خود جای داده است! پیست اسکی سیرچ از خاص‌ترین پیست های اسکی ایران شمرده می‌شود که به‌صورت طبیعی در ارتفاعات روستا شکل گرفته است و اوقات مفرحی را برای گردشگران رقم می‌زند. علاوه بر این پیست اسکی، آبگرم سیرچ، رودخانه، یک سرو کهنسال و خانه هوشنگ مرادی کرمانی، نویسنده پرآوازه، از دیگر دیدنی‌های جذاب روستا هستند.

آدرس: استان کرمان، 40کیلومتری جنوب غربی شهداد

تپه باستانی کنار صندل جیرفت

تپه های باستانی کنار صندل در جنوب شهرستان جیرفت قرار گرفته‌اند و براساس کاوش‌های انجام شده قدمتشان به عصر برنز بازمی‌گردد. در این منطقه باستانی دو تپه کُنار صندل الف و ب وجود دارند که ارتفاع اولی 13 و دومی 21 متر است. جالب آنکه این تپه‌ها را به تمدن احتمالی جیرفت نسبت می‌دهند؛ تمدنی که تا مدت‌ها بر سر وجود آن بحث و جدل‌های بسیار بود و کشف این تپه‌های باستانی، به فرضیه وجود این تمدن شدت داد. اگر در جاهای دیدنی اطراف کرمان به دنبال یک منطقه تاریخی می‌گردید، بدون شک اینجا گزینه خوبی برایتان است.

آدرس: استان کرمان، 30کیلومتری جنوب شهر جیرفت، روستای کنار صندل

تل ابلیس

عکس تل ابلیس کرمان

تل ابلیس یک منطقه باستانی ارزشمند است که در دشت بردسیر و در فاصله 80کیلومتری از شهر کرمان واقع شده است. قدمت این منطقه به اواخر دوره نوسنگی و اوایل دوره مس سنگی، یعنی حدود 7هزار سال پیش می‌رسد. در این مکان کاوش‌ها و بررسی‌های زیادی صورت گرفته است که در نتیجه آن‌ها، 8 دوره مختلف فرهنگی را کشف کرده‌اند. تل ابلیس برای 4هزار سال به‌عنوان مرکز تمدن ناحیه شناخته می‌شده و اقوام پیشرفته‌ای در آن سکنا داشته‌اند. در این ناحیه سنگ، مس‌ و دیگر فلزات و سفال‌هایی از دوره‌های مختلف کشف شده که بر پیشرفته بودن ساکنان اینجا تأکید دارند.

آدرس: استان کرمان، شهرستان بردسیر، ۳کیلومتری دشتکار

دره راگه

دره راگه در شهرستان رفسنجان قرار دارد و از جاهای دیدنی اطراف کرمان به حساب می‌آید که تقریباً  110 کیلومتر تا این شهر فاصله دارد. این دره در اثر فرسایش آب و سیلاب‌ها شکل گرفته است و آغاز پدید آمدنش را به دوره چهارم زمین‌شناسی نسبت می‌دهند. دره راگه مسیری 20کیلومتری دارد که با دیواره‌های عظیم در بر گرفته شده است. عبور از این دره نیازمند قدرت بدنی زیاد و تجهیزات کافی است و هرکسی توانانیی انجام این کار را ندارد. بد نیست بدانید این تنگه از معروف‌ترین دره های ایران و از جاذبه‌های گردشگری شاخص در استان کرمان است و سومین ژئوپارک ایران نیز شمرده می‌شود.

آدرس: استان کرمان، شهر رفسنجان، بعد از فرودگاه و روستای ناصریه

دره زبان مار

دره زبان مار از جاهای دیدنی اطراف کرمان است که در شرق منطقه کلوت‌ها و غرب چاله مرکزی لوت قرار دارد. طول این دره حدود ۹کیلومتر است و ارتفاع دیواره‌های اطرافش به ۳۰ متر می‌رسد؛ اگرچه در مسیر غرب ارتفاع دیواره‌ها کمتر می‌شود. این تنگه بسیار باریک است و در انتهای مسیر به دو زبانه مجزا تقسیم می‌شود که شباهت چشمگیری به زبان مار دارد و همین موضوع وجه تسمیه آن است.

آدرس: استان کرمان، شرق منطقه کلوت‌ها و غرب چاله مرکزی لوت

دره شنگستان

دره شنگستان فقط 30 کیلومتر تا شمال شهر کرمان فاصله دارد و همین موضوع باعث شده تا به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی اطراف کرمان برای آخر هفته‌ها باشد. این دره در یک منطقه ییلاقی در ارتفاع 2200متری از سطح دریا قرار دارد و از آب‌وهوای دل‌پذیری برخوردار است. طول این دره 5 کیلومتر است و در مسیر صعود به قله گهر کرمان قرار گرفته است. بسیاری از افراد این مسیر را به‌عنوان یکی از زیباترین مسیرهای کوهپایه‌ای کرمان می‌دانند.

آدرس: 30کیلومتری شمال شهر کرمان

دریاچه مخرگه

دریاچه مخرگه از جاهای دیدنی شهر بابک است و از معروف‌ترین جاهای دیدنی اطراف کرمان هم به حساب می‌آید. دریاچه مخرگه حدوداً 240 کیلومتر با کرمان فاصله دارد و در 32کیلومتری جنوب شهر بابک است. انعکاس تصویر آسمان در این دریاچه صحنه‌ای تماشایی را به وجود می‌آورد و به همین خاطر به دریاچه نمک شهر بابک، بزرگ‌ترین آیینه طبیعی ایران می‌گویند. وسعت دریاچه مخرگه شهر بابک 25 کیلومترمربع است، درازای این دریاچه به ۷ کیلومتر و پهنایش به ۵.۵ کیلومتر می‌رسد.

آدرس: استان کرمان، 32کیلومتری جنوب شهر بابک

دلفارد جیرفت

ییلاق‌های دلفارد از مناطق زیبای طبیعت استان کرمان است که در مسیر جیرفت به ساردوئیه قرار دارند. این ناحیه در 25کیلومتری شمال جیرفت است و در 175کیلومتری جنوب کرمان قرار دارد. در این منطقه آبشار و رودخانه، باغ‌های سرسبز و جنگل‌های متراکمی به چشم می‌خورد که سالانه گردشگران بسیاری را به سوی خود می‌کشانند.

آدرس: استان کرمان، 25کیلومتری شمال جیرفت

روستای بهرامجرد

در شهرستان بردسیر و در 46کیلومتری جنوب غربی کرمان روستایی به نام بهرامجرد قرار دارد. این روستا در نزدیکی رودخانه‌ای به همین نام واقع شده است و از آب‌وهوای دل‌پذیری دارد. این روستا در گذشته بسیار پررونق‌تر بوده است؛ اما هنوز نیز با طبیعت زیبایش می‌تواند لحظات خوشی برای گردشگران به وجود آورد.

آدرس: استان کرمان، شهرستان بردسیر، 40کیلومتری شرق بردسیر

کلوت شهداد

کلوت شهداد در فاصله 40کیلومتری شمال‌شرق شهداد قرار دارد. این منطقه بزرگ‌ترین اراضی طبیعی و کلوخی در دنیا محسوب می‌شود. پس جالب است بدانید کلوت شهداد را به‌عنوان بزرگ‌ترین شهر کلوخی دنیا نیز می‌شناسند. فاصله کلوت تا خود شهداد 40 کیلومتر و فاصله کلوت‌ها تا کرمان تقریباً 100 کیلومتر است. کویر شهداد حدود 11هزار کیلومتر وسعت دارند و لازم به ذکر است که قدمت این کلوت‌ها به حدود 20هزار سال پیش می‌رسد. کلوت شهداد در بخش غربی کویر لوت قرار دارد و از ارزشمندترین جاهای دیدنی اطراف کرمان است.

آدرس: استان کرمان، جاده قدیم کرمان بم، جاده سیرچ، جاده شهداد

گندم بریان

در 20کیلومتری شهداد، درون کویر لوت منطقه‌ای با نام گندم بریان وجود دارد. در این منطقه گدازه‌های آتشفشانی زمین را پوشانده‌اند. به همین خاطر این منطقه نور بیشتری را جذب می‌کند و آن را منطقه گندم بریان می‌دانند. زمانی که از دور به گندم بریان نگاه کنید، یک تکه زمین سیاه‌رنگ را مشاهده خواهید کرد. این منطقه یکی از عجایب طبیعی محسوب می‌شود که نامش در فهرست جاهای دیدنی اطراف کرمان به چشم می‌خورد.

آدرس: استان کرمان، 20کیلومتری شهداد، کویر لوت

لاله زار بردسیر

دشت لاله زار کرمان در ۸۰کیلومتری شرق شهرستان بردسیر و در فاصله ۱۲۰کیلومتری شهر کرمان قرار دارد. این منطقه به‌عنوان یکی از مناطق خوش آب‌وهوای گردشگری این استان به شمار می‌رود که فرصت سفری دلپذیر در میان جاهای دیدنی اطراف کرمان را مهیا می‌کند. این منطقه کوه‌های پوشیده از برف دارد و ارتفاعش ۲ هزار و ۷۵۵ متر تا سه هزار متر ارتفاع از سطح دریا بلندتر است؛ به همین خاطر به آن لقب بام ایران را داده‌اند. جالب است بدانید این منطقه زیستگاه مرغوب‌ترین گل‌های محمدی جهان است و گیاهان دارویی مرغوبی نیز دارد.

آدرس:  استان کرمان، 80کیلومتری شرق بردسیر

ریگ یلان

ریگ یلان در قسمت شرقی بیابان لوت قرار گرفته و یکی از جاذبه‌های شرق ایران محسوب می‌شود. این مکان محل تلاقی سه استان خراسان جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان است. فاصله شمال تا جنوب این ریگ حدوداً ۱۵۰ کیلومتر و فاصله شرقی- غربی آن ۷۰ کیلومتر است. در این منطقه بلندترین تپه‌های ماسه بادی جهان قرار دارد؛ همین طور قطب حرارتی زمین با بیش از ۷۰ درجه سلسیوس در جنوب غربی ریگ یلان قرار گرفته است.

آدرس: استان کرمان، شرق کویر لوت

روستای سکنج

روستای سکنج در شرق شهرستان ماهان قرار دارد و فاصله‌اش تا این شهرستان 15 کیلومتر است. همین طور تا کرمان 50کیلومتر فاصله دارد. این روستا از معروف‌ترین جاهای دیدنی اطراف کرمان است که برای سفر یک‌روزه پیشنهاد می شود. آب‌وهوای این روستا بسیار دلپذیر است و قدمت روستا نیز به 700 سال پیش می‌رسد که ارزش تاریخی آن را نشان می‌دهد.

آدرس: کرمان، بخش ماهان

روستای ده لؤلؤ

روستای ده لؤلؤ در 35کیلومتری شمال شرق کرمان قرار دارد و از آب‌وهوایی مساعد و دل‌انگیز برخوردار است. پس اگر برای آخر هفته خود می‌خواهید به یکی از جاهای دیدنی اطراف کرمان بروید، اینجا می تواند از گزینه‌های خوبتان باشد. در این روستاگل و گیاهان زیبایی می‌روند و چشمه سارها و درختان کهنسال توجهتان را به خود جلب می‌کنند.

آدرس: استان کرمان، 35کیلومتری شمال شرق کرمان

روستای بیدخوان بردسیر

اینجا در میان جاهای دیدنی اطراف کرمان به‌عنوان یک روستای هدف گردشگری شناخته می‌شود. در این روستا جاذبه‌های طبیعی و تاریخی زیادی وجود دارد که گشت‌وگذار در آن را دل‌چسب می‌کند. این روستا در حدود فاصله 13کیلومتری شهرستان بردسیر قرار گرفته است و تا کرمان حدود 90 کیلومتر فاصله دارد.

آدرس: استان کرمان، 13کیلومتری شهرستان بردسیر

جاهای دیدنی اطراف کرمان | بناهای تاریخی

ارگ بم

اگر در فهرست جاهای دیدنی اطراف کرمان به دنبال یک اثر تاریخی باشکوه هستید، ارگ بم بهترین گزینه برای شماست. کمتر کسی است که نام ارگ بم به گوشش نخورده باشد. این ارگ از مهم‌ترین جاذبه های استان کرمان است و در بخش شمالی رودخانه پشت‌رود و بر فراز صخره‌ای بزرگ قرار دارد. ارگ بم نمودی از شکوه تاریخ در استان کرمان است و قدمت آن را به دوران هخامنشیان یا اشکانیان نسبت می‌دهند. در این ارگ باشکوه ساختمان‌هایی از دوران صفویان، سلجوقیان و حتی قاجار نیز به چشم می‌خورد. جالب آنکه این بنای ۲۵۰۰ساله، از کاه، لاشه سنگ، گل رس و خشت خام ساخته شده است و به‌عنوان بزرگ‌ترین بنای خشتی جهان شناخته می‌شود. فاصله این ارگ تا شهر کرمان حدود 190 کیلومتر است.

آدرس: استان کرمان، شهر بم، خیابان بهمن، ارگ بم

آرامگاه پیرجارسوز

از دیگر جاهای دیدنی اطراف کرمان، آرامگاه پیرجانسوز است که با نام آسید محمد هم شناخته می‌شود در شهر بردسیر کرمان واقع شده است. بنای ساختمان آرامگاه 3 طبقه دارد و نمای کلی آن را با آجر ساخته‌اند. این ساختمان از بیرون به‌صورت چهار ضلعی است و از داخل آن را به‌صورت چلیپایی ساخته‌اند. مقبره پیرجانسوز از قرن 8 هجری شمسی به یادگار مانده است و ارزش تاریخی بسیاری دارد. گفته می‌شود که در این مکان شخصی به نام آقا سید محمد به خاک سپرده شده است و اهالی شهر کرامات خاصی برای وی قائل هستند.

آدرس: استان کرمان، بردسیر، بلوار امام جمعه

آرامگاه شاه نعمت الله ولی

این بنا مقبره سید نورالدین شاه نعمت‌الله ولی ماهانی کرمانی، شاعر و عارفِ ایرانی است و امروزه محلی برای تجمع و چله‌نشینی دراویش کشور به حساب می‌آید. ساختمان اصلی این آرامگاه از سده 6 به جا مانده است و به‌وضوح می‌توان رد و نشان معماری آن دوران را در ساختمانش مشاهده کرد. آرامگاه شاه نعمت الله در ابتدا فقط یک ساختمان با کاشی‌کاری‌های زیبا و تزیینات تماشایی بوده است. در سده‌های بعدی پادشاهانی همچون شاه عباس و ناصرالدین‌شاه که به شاه نعمت الله ارادت خاصی داشتند بخش‌های دیگری را به این مکان اضافه کرده تا مجموعه امروزی حاصل آن باشد. باید این را ذکر کنیم که این آرامگاه از مهم‌ترین جاهای دیدنی اطراف کرمان است و بهتر است در سفر به استان کرمان فرصت بازدید از آن را از دست ندهید.

آدرس: استان کرمان، شهر ماهان، خیابان امام خمینی

باغ شاهزاده ماهان

به‌جرئت می‌توان گفت باغ شاهزاده ماهان محبوب‌ترین مکان در فهرست جاهای دیدنی اطراف کرمان است. شاهزاده ماهان یک باغ ایرانی است که نامش در فهرست جهانی یونسکو قرار دارد. فاصله این باغ تا شهر ماهان فقط 2 کیلومتر است و تا کرمان نیز 35 کیلومتر فاصله دارد. این باغ زیبا و سرسبز در میان منطقه‌ای کویری قرار دارد و توانسته با یک سیستم آبیاری حیرت‌انگیز میان منطقه‌ای کویری جان سالم به در ببرد و شگفتی‌ساز شود. این روزها باغ شازده ماهان به یک مکان تفریحی محبوب تبدیل شده است و در آن هتل و رستورانی نیز ایجاده کرده‌اند تا به‌خوبی از گردشگران پذیرایی شود.

آدرس: کیلومتر 25 جاده کرمان-بم

ارگ بردسیر

ارگ بردسیر یکی از جاذبه‌های تاریخی و ارزشمند بردسیر است که در میدان شهدای شهر واقع شده است و تا شهر کرمان 80 کیلومتر فاصله دارد. قدمت این اثر به 300 سال پیش می‌رسد و بر اساس کاوش‌هایی که در آن صورت گرفته در گذشته، قلعه‌ای نظامی و محل اقامت حاکمان بوده است. ارگ بردسیر را با خشت ساخته‌اند و در بعضی قسمت‌ها مانند فرش حیاط و حوض آن از آجر استفاده کرده‌اند. وجود آشپزخانه و یک سیستم آبرسانی که آب آشامیدنی را از چاه‌های درون ارگ تأمین می‌کرده از نکات قابل توجه این ارگ هستند.

آدرس: استان کرمان، شهر بردسیر، مرکز شهر،‌ روبه‌روی مسجد جامع

ارگ ساسانی انار

ارگ ساسانی در نواحی مرکزی شهرستان انار قرار دارد و فاصله‌اش تا شهر کرمان تقریباً 270 کیلومتر است. بر اساس تحقیقات و کاوش‌هایی که صورت گرفته، قدمت این ارگ به دوره های پیش از اسلام می‌رسد و تاکنون ردپای ساسانیان را به‌خوبی در این ساخت این ارگ مشاهده کرده‌اند. در دوره‌های اسلامی نیز توجه بیشتری به این ارگ می‌کرده‌اند به‌طوری که در زمان صفویان آن را بازسازی کرده‌اند و برای امور حکومتی به کار گرفته‌اند.

آدرس: استان کرمان، مرکز شهر انار، خیابان رازی

باغ سنگی سیرجان

باغ سنگی یکی از عجیب ترین جاهای دیدنی ایران در اطراف کرمان است. این باغ را یکی از مردان اهل دل منطقه، به نام درویش خان اسفندیار پور در اعتراض به وضعیت مصادره زمین‌هایش ساخته و از همان زمان نیز توجه بسیاری از افراد را به سمت سیرجان جلب کرده است. او در طول سال‌ها سنگ‌هایی از مناطق اطراف را جمع‌آوری و درخت‌های خشکیده را با این میوه‌های سنگی تزئین کرده است. این باغ چنان عجیب و چنان در دل شب وهمناک است که حتی می‌توان در لیست ترسناک ترین جاهای دیدنی ایران قرارش داد.

آدرس: استان کرمان، 40کیلومتری جنوب شرقی سیرجان، دهستان بلورد، روستای میاندوآب

باغ فتح آباد

باغ فتح آباد هم یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی اطراف کرمان است و در فاصله 25کیلومتری از مرکز شهر کرمان قرار دارد. ساخت این باغ به دوران محمدشاه قاجار باز می‌گردد و به دستور فضل علی خان بیگلربیگی سنگ بنای آن را گذاشته‌اند؛ به همین خاطر به اینجا عمارت بیگلربیگی نیز می‌گویند. باغ فتح آباد کرمان یکی از بزرگ‌ترین و متنوع‌ترین باغ‌های کِشتِ گیاهان دارویی ایران به حساب می‌آید. حتی از عطاری درون باغ می‌توان گیاهان دارویی مرغوبی را خریداری کرد. این باغ چشم‌اندازی تماشایی دارد و به‌ویژه شب‌ها با نورپردازی‌های زیبا توجه همگان را به خود جلب می‌کند.

آدرس: استان کرمان، شهر کرمان، بلوار جمهوری، بلوار هوانیروز، اختیار آباد

روستای تاریخی میمند

روستای میمند از توابع بخش مرکزی شهربابک است و در فاصله 215‌کیلومتری کرمان قرار دارد. میمند یک روستای تاریخی به حساب می‌آید و از مهم‌ترین جاهای دیدنی اطراف کرمان است. نام این روستا در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد و همین موضوع اهمیت آن را نشان می‌دهد. این روستا در دل مناطق کوهستانی قرار دارد و خانه‌های آن در دل صخره‌ها ساخته شده است. جالب آنکه اینجا از معدود روستاهای صخره ای جهان به شمار می‌‎رود که خالی از سکنه نشده است. این روستا میزبان خوبی برای گردشگران است و امکانات رفاهی خوبی برایشان مهیا می‌کند.

آدرس: استان کرمان، شهربابک، روستای صخره‌ای میمند

خب دوستان عزیز ره بال آسمان، نظر شما درباره جاهای دیدنی اطراف کرمان چه بود؟ به نظر شما کدام جاذبه های استان کرمان بیشتر ارزش بازدید را دارد؟ آیا تا به حال به کرمان سفر کرده‌اید؟ از تجربیات سفر خود برای ما بگویید و اگر تا به حال به این استان زیبا نرفته‌اید، پیشنهاد می‌کنیم در اسرع وقت با خرید بلیط قطار کرمان یا خرید بلیط اتوبوس کرمان به سوی این استان حرکت کنید.

باغ شاهزاده ماهان، پارک ملی خبر، روستای میمند، کلوت شهداد، روستای تاریخی میمند، ارگ بم و آرامگاه شاه نعمت الله ولی.

روستای میمند با خانه های صخره‌ای خود در فهرست جهانی یونسکو جا خوش کرده و از معروف‌ترین روستای کرمان شمرده می‌شود.

آبشار اوردیکان، آبشار خوشکار، آبشار راین، دره راگه و زبان مار، دریاچه مخرگه، کلوت شهداد و … از جاذبه‌های طبیعی استان کرمان هستند.

3 نظرات
  1. ارسلان می گوید

    خانه حاج آقا علی در رفسنجان نیز بزرگترین خانه خشتی جهان از محل های دلچسب برای دوستاران بناهای تاریخی است

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام ارسلان عزیز
      ممنونیم بابت توضیحتون.

  2. ارسلان می گوید

    خانه حاج آقا علی در رفسنجان نیز بزرگترین خانه خشتی جهان از محل های دلچسب برای دوستداران بناهای تاریخی است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.