پارک جنگلی چاهکوتاه بوشهر | طراوت در سرزمین خشک جنوب

0

بوشهر زیبا دیدنی‌های فراوانی دارد. باید قبل از سفر به آن، نقاط گردشگری‌اش را بشناسید و بعد راهی سفر شوید. پارک جنگلی چاهکوتاه بوشهر هم یکی از همین دیدنی‌هاست. این پارک حدود ۴۰ سال در نزدیکی روستای چاهکوتاه بوشهر ساخته شده و در فصل‌های سرد سال مکانی عالی برای گردشگری است. پارکی جنگلی در بوشهری گرم جذاب است، نیست؟ در این مقاله درباره پارک جنگلی چاهکوتاه بوشهر بیشتر برای‌تان خواهیم گفت.

پارک جنگلی چاهکوتاه بوشهر کجاست؟

تصویری از درخت در پارک جنگلی چاهکوتاه بوشهر

پارک جنگلی چاهکوتاه در ۵۰کیلومتری شمال شرقی بوشهر قرار دارد. این پارک در روستایی به همین نام واقع شده و محوطه آن دشتی وسیع و زیباست. سبزی و هوای خوش این پارک آن را جذاب کرده‌ است. به جز در تابستان‌ها که هوای این پارک کمی گرم و خشک است در اوقات دیگر سال، هوایی معتدل دارد. بهترین زمان برای دیدن پارک، بهار و پاییز یا زمستان است؛ چون تابستان هوای جنوب کمی گرم و آزاردهنده می‌شود. برای کسانی که عادت به چنین آب‌وهوایی ندارند، ماندن در جنوب ایران در فصل گرم سال کمی سخت می‌شود.

تصویری از طبیعت سرسبز پارک جنگلی چاهکوتاه

علت اصلی ساخت پارک جنگلی چاهکوتاه بوشهر در دهه ۱۳۵۰ هجری شمسی کنترل و مهار شن‌های روان بود. پارک جنگلی افتتاح شد تا با وجود درختان موجود در آن، مهار بیابان‌ها صورت بگیرد و شن‌های روان اجازه پیشروی پیدا نکنند.

چرا چاهکوتاه؟

روستای چاهکوتاه همیشه در معرض طوفان شن و آتش است. پس اقلیم خاصی دارد و شرایط جغرافیایی آن ویژه است. به خاطر بالابودن سطح آب‌های زیرزمینی و عمق چاه‌های آبی که در گذشته داشته است هم نام آن را چاهکوتاه گذاشته‌اند. چاهکوتاهی‌ها صاحب روستایی بسیار اصیل هستند. قدمت این روستا به حوالی دوران صفوی می‌رسد و مردمان مسلمانش به زبان فارسی با لهجه‌ای محلی صحبت می‌کنند.

جاهای دیدنی نزدیک به پارک جنگلی چاهکوتاه بوشهر کدامند؟

تصویری از طبیعت سرسبز پارک چاهکوتاه

در روستای چاهکوتاه دیدنی‌های دیگری به جز پارک جنگلی هم وجود دارد. مثلاً آرامگاه شیخ حسینی چاهکوتاهی و فرزندانش از جمله مکان‌های تاریخی است که می‌توانید در سفرتان به این روستا بازدید کنید. این فرد به‌همراهی فرزندان خود در جنگ میان ایران و انگلیس در جنوب رشادت‌های فراوانی به خرج داده و کشته شده‌ است.

تصویری از طبیعت بکر پارک جنگلی چاهکوتاه

منوچهر آتشی که از شاعران به‌شدت ارزشمند معاصر ماست هم در همین روستا دفن شده و در سفر به چاهکوتاه می‌توانید سری هم به مزار او بزنید. در سفر به این روستا می‌توانید با آیین‌ها و مراسمی که دارند هم تاحدی آشنا شوید. از جمله این مراسم می‌توان به گزینه‌های زیر اشاره کرد:

  • دعای باران؛
  • دعای آرامش دریا؛
  • مراسم سنتی عزاداری عاشورا؛
  • مراسم سنتی ازدواج.

مسیر دسترسی

هزینه ورودیرایگان
ساعت بازدید 24 ساعته
آدرساستان بوشهر، ۵۰ کیلومتری شمال شرقی بوشهر، روستای چاهکوتاه

به جاهای دیدنی جنوب سر بزنید. یادتان باشد که ما در ره بال آسمان از دیدنی‌های نقاط جذاب ایرانی می‌گوییم تا شوق سفر را در دل‌هایتان بیشتر و بیشتر کنیم. دیدن ایران زیبا تفریحی همه‌جانبه است. از دیدن نقاط جذابی که در هیچ‌کجای دنیا نخواهید دید تا آشنایی بیشتر با کشور و فرهنگمان و ثبت لحظاتی خوش و شیرین در دفترچه خاطرات؛ چه چیزی از این بهتر؟

این پارک در روستای چاهکوتاه از توابع بخش مرکزی شهرستان بوشهر در ۵۰کیلومتری شمال شرقی بوشهر واقع شده است.

پارک جنگلی در دهه ۱۳۵۰ برای کنترل و مهار شن‌های روان احداث شده است.

در تمام فصول سال، هوای این پارک معتدل است؛ ولی در تابستان‌ها حالتی گرم و خشک دارد.

به دلیل بالابودن سطح آب‌های زیرزمینی و کم‌بودن عمق چاه‌های آب نام چاهکوتاه را برای روستا و پارک انتخاب کرده‌اند.

4.5/5 (2 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.