روستای چلاو آمل | بهشتی که در وصف نمی‌آید

13

شمال ایران شال سبز دل‌نوازی است بر گردن این مرزوبوم که دیدارش جان و دل بینندگان را تازه می‌کند. هر نقطه از این وسعت همیشه سبز، به‌تنهایی گستره بزرگی است برای رفع خستگی‌ها و ایجاد شور و نشاط در دل مردمی که از روزمرگی‌هایشان خسته‌اند و به آغوش طبیعت پناه می‌برند. یکی از این نقاط سرسبز باصفا نیز روستای چلاو آمل است. این روستای ییلاقی زیبا، امروز مهمان ماست. همراه ما باشید تا بیشتر با این اعجوبه دلبر آشنا شوید.

روستای چلاو آمل کجاست | مادری با یازده فرزند

قبل از هر چیز اجازه دهید برایتان بگوییم که روستای چلاو آمل کجاست. در واقع باید گفت دهستان چلاو، جایی در ۲۵کیلومتری آمل در استان مازندران روی نقشه ایران جا خوش کرده است. اگر اهل تهران باشید، باید از جاده هراز بگذرید تا به این دهستان برسید. چلاو در حقیقت مادری است که چند روستای دیگر به نام‌های پاریمه، پاشاکلا، نجار محله، تیار، گنگرج کلا، چمه بن، زرخونی، سنگچال، لهاش، الیمستان و امامزاده قاسم را در کنار هم جمع کرده است.

وجه تسمیه چلاو | چرا این نام؟

حتماً شما هم مثل من دوست دارید بدانید قصه نام شهرهای مختلف چیست. در تحقیقی که من کرده‌ام چند نتیجه به دست آمد. برخی می‌گویند اینجا در طول سال همواره بارانی است. برای همین هم چشمه‌های فراوانی در دل آن می‌جوشد و چهل چشمه آب اینجاست که به مرور زمان در زبان مردم چلاو شده است. برخی هم وجود چهل آبادی را علت و ریشه این نام می‌دانند. موثق‌تر از این‌ها منابع تاریخی است. در تاریخ طبرستان، اینجا به نام شلات ثبت شده است. محققان معتقدند که شلات یا شلاو کلمه‌ای مازنی است به معنی باران زیاد. این نام در گذر زمان به چلاو تبدیل شده است. در نهایت علت نام‌گذاری هر چه باشد، به طبیعت زیبای این ییلاق بهشتی می‌آید.

آشنایی با طبیعت روستای چلاو آمل | بهشتی که در وصف نیاید

عکس طبیعت زیبای روستای چلاو آمل

فکرش را بکنید یک پارچه آبادی در دامنه پربرکت البرز باشد و بیشتر روزهای سال برکت باران بر سرش نازل. چه توقعی غیر از زمین های سرسبز و خاک حاصلخیز می‌توان از آن داشت. به چلاو که بیایید انگار از کل جعبه مداد رنگی خدا، فقط سبزش کار می‌کرده که حتی نقطه‌ای برای رنگ دیگر جا نگذاشته است. بخش وسیعی از این رنگ سبز، جنگل خداست و بقیه زمین‌های زراعی که قرار است نان بر سر سفره مردمان ببرد.

در جنگل‌ها درخت افرا، راش، سرو و توسکا به‌فراوانی دیده می‌شود. روی زمین هم پوشیده از پنیرک، شبدر، گلپر، تمشک، سیسنبر، پونه، قارچ خوراکی و سمی، نعناع، ماش، ترشک، پامچال، آلاله، گون، بنفشه، سرخس، پیاز وحشی و هزاران گیاه دیگر است. اینجا درخت‌های بلوط، گردو، گیلاس و درختچه‌های زرشک هم دیده می‌شود. در واقع خدا در این منطقه تا توانسته دست‌ودلبازی کرده است.

جاذبه های روستای چلاو | چشممان به جمال طبیعت روشن

  • منطقه شکار ممنوع

چند سالی است که بخشی از جنگل‌ها و اراضی ییلاق چلاو را به منطقه شکار ممنوع تبدیل کرده‌اند. می‌دانید این یعنی چه؟ یعنی اینجا گونه‌های نادر و زیبایی از حیوانات و پرندگان وجود دارد که هم سوژه خوبی برای عکاسی می‌شود و هم تجربه قشنگی از جانورنگری. کاش آدم‌ها بیاموزند که به طبیعت احترام بگذارند تا هیچ بخشی از کره زمین با نام «شکار ممنوع» شناسنامه نگیرد!

  • ییلاق چلاو

برای رسیدن به ییلاق چلاو باید به جاده هراز بروید. جاده هراز هم که خودش به‌تنهایی و یک‌تنه هزار جاذبه گردشگری را حریف است. حدود ۲۵کیلومتری امل که رسیدید، وارد ییلاق چلاو می شوید. اینجا اکثر روزهای سال بارانی و مه‌آلود است. با این اوصاف بهتر است در روزهای سرد سال هوس دیدارش را نکنید که بدجور رشته‌هایتان پنبه می‌شود.

  • امامزاده قاسم

در واقع چلاو را مرکز دهی با نام امامزاده قاسم می‌دانند. این بقعه متبرک در ارتفاعات جنوبی روستای تیار است و مثل نگینی ارزشمند، مردان و زنان اهل دل را دور خود جمع کرده است. امامزاده آنقدر نزد مردم عزیز است که حتی کوه مجاور را نیز با نام وی می‌شناسند.

  • امامزادگان دیگر

دهستان چلاو میزبان چند امامزاده دیگر هم هست که هر کدامشان برای مردم بومی آنجا عزیز و محترم هستند. برای مثال در روستای چم بن می‌توانید سراغ امامزاده سیف الدین و امامزاده یحیی را بگیرید. امامزادگان شجاع الدین و صالح هم مهمان مردم خوب پاریمه هستند و سراغ امامزاده جعفر را می‌توان در نجار کلا گرفت. حضور همین امامزادگان باعث شده که در نقطه نقطه دهستان چلاو بتوانید شاهد سقاخانه‌ها و تکایا باشید. از کنارشان ساده نگذرید. اینجا شاهد اشک‌ها و لبخندهای بی‌شماری بوده است.

  • رودخانه چلورد

خب از منطقه‌ای پر آب، به غیر از حضور رودخانه‌ای خروشان و جاری انتظار دیگری نمی توان داشت. رودخانه چلورد حاصل آمیزش گنگرج کلا و رودبارتیار است. این دو رود از دو منطقه متفاوت حرکت می‌کنند و در نهایت در منطقه‌ای به نام دواب به هم می‌پیوندند. مقصد نهایی همه آن‌ها نیز رودخانه هراز است.

امکانات گردشگری روستای چلاو | چطور سفر بهتری تجربه کنم؟

خود محلی‌های روستای چلاو آمل بیشتر از تابستان‌ها به اینجا می‌آیند. علت اصلی‌اش هم روزهای سرد زمستانی است که منطقه به خود می‌بیند. شما هم اگر در تابستان عازم منطقه شدید، می‌توانید از امکانات اقامتی مثل خانه‌های بومی استفاده کنید. البته که کمپ در حوالی مناطق مسکونی هم تجربه خوبی است. فکر کمپ جنگلی را بهتر است نکنید یا اگر اهل هیجان هستید، با گروه‌های حداقل ۱۰ نفره همراه شوید. نیازمندی‌های ابتدایی برای خورد و خوراک و بنزین در منطقه وجود دارد.

بهترین زمان بازدید از روستای چلاو | کی برای سفر مناسب‌تر است؟

آب و هوای آمل را که می‌شناسید. اکثر روزهای سال مه‌آلود و بارانی است و کمتر خورشید به خودش می‌بیند. باید خیلی عاشق یا متفاوت باشید که پاییز را برای سرزدن به ییلاق چلاو در نظر بگیرید. در این دو فصل باران امانتان نمی‌دهد. تابستان بین بقیه فصل‌ها کمی آرام‌تر است و می‌توان حداقل در طبیعت یک چای آتشی علم کرد و بی‌دغدغه باران آن را جرعه‌جرعه نوشید.

اقامت در روستای چلاو آمل | شب کجا بمانم؟

در بخش امکانات گفتیم که برای اقامت چه کنید. اگر رمانتیک هستید، به خانه‌های محلی بروید. اگر اهل هیجان هستید، با دوستانتان قرارمدار بگذارید و یک کمپینگ جانانه را تجربه کنید. اگر کودک یا خردسالی همراهتان است و فوبیای ماندن در طبیعت و ترس از حشرات گزنده را دارید، به هتل‌های آمل سری بزنید. هر چه باشد شهر است و خیلی امکانات دیگر دم دستتان.

مسیر دسترسی به روستای چلاو | آدرس بهشت کجاست؟

فاصله تهران تا چلاوه حدود ۱۵۰ کیلومتر و فاصله آمل تا چلاو ۲۵ کیلومتر است. این دهستان در سمت راست خودش فیلبند و بندپی شرقی را دارد و در سمت چپش رودخانه هزار و دهستان لیتکوه. بهترین راه رسیدن به چلاو از شهرهای مرکزی و جنوبی ایران، پیوستن به جاده هزار است. از شهرهای شمالی هم باید به آمل بروید و بعد از ۲۵ کیلومتر رانندگی، خودتان را به پل منگل برسانید که در سمت چپ جاده هراز است. از پل تا ییلاق چلاو هم فقط ۱۵ کیلومتر رانندگی لازم است.

هزینه بازدیدرایگان
بهترین زمان بازدیدفصل بهار و تابستان
ادرسمازندران، 25 کیلومتری آمل

امیدواریم از سفر به روستای چلاو آمل لذت برده باشید. این ییلاق سرسبز یکی از جاهای دیدنی اطراف تهران است و موقعیت مناسبی برای سفرهای آخر هفته و تعطیلات کوتاه پایتخت‌نشینان ایجاد می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم حتماً سری به آن بزنید و در پایان سفر، عکس‌ها و خاطره‌هایتان را برای ما بفرستید. ره بال آسمان از همه فرسته‌های شما با جان و دل استقبال می‌کند.

در ۲۵ کیلومتری آمل در استان مازندران.

ییلاق چلاو، منطقه شکار ممنوع، رودخانه چلورد، امامزادگان دهستان و غیره.

3.6/5 (10 نظر)
13 نظرات
  1. فاطمه می گوید

    چه روستای جذاب و زیبایی،خیلی دلم میخواد سفری به این روستا داشته باشم و شب را تو کمپ جنگلی به سر کنم.

    1. بانو تقیان می گوید

      فاطمه عزیز، حتماً این کار رو انجام بدید و مطمئن باشید که از بهترین خاطرات زندگ‌تون می‌شه.

  2. زهرا می گوید

    بیخود نیست شاعر میگه : خاطرات شمال محاله یادم بره ? شمال همه جاش قشنگه ، البته به شرطی که همش بارون نزنه ،بذاره یه دل سیر بگردیم و از قشنگی های لذت ببریم .

    1. بانو تقیان می گوید

      زهرا عزیز، به نظر منم شمال ایران بهشتی است که خدا به بنده‌هاش وعده داده و البته بارونش هم قشنگه!

  3. پاشایی می گوید

    سلام چلاو بیشتر ۲الی۳بعداظهر به بعد ابرمیاد و بعضی از ساعات باران هم میزنه …درکل بارون اذیت نمیکنه بخصوص در بهار لحظه ای آفتاب میشه ولحظه ای بارون میزنه

    1. بانو تقیان می گوید

      حمید پاشایی عزیز، ممنونیم برای انتقال تجربه‌تون.

  4. محمدعلی می گوید

    سلام ما برای دیدن رفتیم خیلی زیباست ولی از همان اول جاده مبلغی برای ورودی گرفتن خیلی زور داشت.

    1. بانو تقیان می گوید

      ممنونیم محمدعلی عزیز که تجربه تون رو با ما به اشتراک گذاشتید.

  5. سام می گوید

    بازدید رایگان نیست البته برای پلاک تهران و بقیه شهرهای ایران بجز شمالی ها حداقل بابت پولی ک میگیرن باید امکانات هم داشته باشه

    1. بانو تقیان می گوید

      سام عزیز، ممنونیم برای انتقال تجربه‌تون.

  6. علی می گوید

    تنگه خورشید کجای چلاو میشه کسی میدونع؟

  7. شهرام می گوید

    جای بسیار زیبا. همش مه و ابرو بارون. ورودی داره ۲۰تومن . دمشون گرم

    1. بانو تقیان می گوید

      شهرام عزیز، ممنونیم که تجربه و حستون رو با ما به اشتراک گذاشتید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.