آبشار دوقلو گشت | نگینی پنهان‌شده در جنگل‌های هیرکانی

0

در استان گیلان و در اطراف شهرستان فومن،‌ روستایی خوش آب‌وهوا با پوشش گیاهی و جانوری منحصربه‌فردی وجود دارد که باعث شده به منطقه‌ای حفاظت‌شده و بسیاری دیدنی‌های طبیعی تبدیل شود. امروز می‌خواهیم به روستای گشت فومن برویم. در دل مراتع سرسبز و زیبای آن کمی پیاده‌روی کنیم تا به آبشار دوقلو گشت برسیم. هرچند این آبشارها ارتفاع چندانی ندارند؛ اما با طبیعت زیبایی که احاطه‌شان کرده است، مناظری چشم‌نواز خلق کرده‌اند.

آبشار دوقلو گشت کجاست؟

عکس روستای گشت فومن

این آبشارها که از جاهای دیدنی فومن و گیلان به شمار می‌آیند در روستایی به نام گشت فومن قرار گرفته‌اند. آبشارهای دو قلو در فاصله ۱۵ کیلومتری شهرستان فومن و در روستای گشت قرار دارند. از آنجایی که این آبشارها یکی از دیدنی‌ها منطقه گشت فومن هستند، در طول مسیر رسیدن به آن‌ها باید در جنگل پیاده‌روی کنید. در حین مسیر از طبیعت زیبا و بی‌نظیر اطراف لذت خواهید برد. هم‌زمان که صدای پرندگان هوایی مطبوع شما را همراهی می‌کنند.

آشنایی با طبیعت اطراف آبشار دوقلو گشت رودخان

آبشارهای دوقلو در منطقه گشت رودخان قرار دارند. این منطقه، آب و هوایی مرطوب و اقلیمی معتدل دارد. ویژگی‌های جغرافیایی منطقه باعث شده است که پوشش‌های گیاهی  و جانوری آن از سایر مناطق اطراف متمایز شود. جنگل‌های هیرکانی و پوشش‌های گیاهی بومی، عمده پوشش گیاهی منطقه را تشکیل می‌دهد. وجود مراتع ییلاقی و جلگه‌های حاصلخیز نیز از دیگر ویژگی‌های این منطقه است که باعث می‌شود مسافران در هر قدم سفر خود غافلگیر شوند. از طرف دیگر از آنجایی که این منطقه زیستگاه گونه‌های نادری از جانوران است، به منطقه‌ای حفاظت‌شده تبدیل شده است. جانورانی مانند قرقاول، آبیا، تشی، گورکن، سیاه‌گوش، روباه، گربه‌ جنگلی، گراز، خرس قهوه‌ای، مرال شوکا، شغال و پلنگ مثال‌هایی از این گونه‌های نادر هستند.

جاذبه‌های گردشگری اطراف آبشار دوقلو گشت

عکس پیاده‌روی درجنگل برای رسیدن به آبشار

برای رسیدن به این آبشارها باید مسیر خود را از جاده فومن به سمت رودخان آغاز کنید. این آبشارها از جاهای دیدنی رودخان نیز به شمار می‌روند. در طول مسیر، پس از آنکه بخشی از مسیر را که در جاده است به اتمام رساندید؛ باید مدتی را در جنگل پیاده‌روی کنید. در طول این پیاده‌روی با طبیعت متمایز اطراف بیشتر آشنا می‌شود. در این مسیر چندساعته شما از هوایی خنک و مطبوع بهره‌مند هستید که حس خوشایند قدم‌زدن در دل این جنگل‌های ساکت و سربه‌مهر را دو چندان می‌کند.

عکس پیاده‌روی درجنگل برای رسیدن به آبشار

باید خیال شما را بابت خطرات جانوران وحشی آسوده کنیم. آن‌ها در منطقه حفاظت‌شده نگهداری می‌شوند و امکان ندارد آسیبی شما را تهدید کند. در طول مسیر مراتع ییلاقی را خواهید دید و حتی ممکن است از کنار رودخانه‌ای رد شوید و دقایقی پاهای خود را به آب خنک آن بسپارید. این طبیعت شگفت‌انگیز همه جوره هوای شما را دارد تا در نهایت شما را به مقصد ماجراجویی‌هایتان برساند. صبور باشید و با هر تنفس و هر نگاه این لحظه‌های ناب را در ذهن خود ماندگار کنید.

امکانات گردشگری اطراف آبشار دوقلو گشت رودخان

این آبشارها در دل طبیعتی بکر قرار گرفته‌اند؛ بنابراین در فاصله نزدیک آن‌ها ممکن است امکانات چندانی وجود نداشته باشد. در فاصله‌های نزدیک آبشارها و در روستاهای اطراف تمام امکاناتی که ممکن است در این سفر نیاز داشته باشید وجود دارند. شما در طول مسیر خود از شهرستان فومن تا آبشارها، از این روستاها عبور می‌کنید؛ بنابراین بهتر است لوازم ضروری خود را اعم از مواد خوراکی یا بنزین برای ماشین تهیه کنید تا با خیال راحت مسیر را ادامه دهید. در این روستاهای اطراف مانند روستای کرد محله که از آبشارهای ۸ کیلومتر فاصله دارد، محل‌هایی برای اقامت وجود دارند. این آبشارها همان طور که گفتیم در دل جنگل قرار گرفته‌اند؛ پس خیلی نمی‌توان انتظار داشت که آنتن‌دهی خوبی در این محل وجود داشته باشد.

بهترین زمان بازدید از آبشار دوقلو گشت

آب و هوای فومن مانند بسیاری دیگر از شهرها و روستاهای شمال ایران است. این شهر در فصول گرم، آب و هوایی خنک‌تر از کلان‌شهرهایی مانند تهران دارد. یکی از خوبی‌های این شهر، فاصله آن از دریاست. این فاصله باعث شده که شما از رطوبت هوا در تابستان در امان باشید. در عوض در زمستان، هوای فومن و روستاهای اطراف مانند روستای گشت بسیار سرد می‌شوند. برای اینکه بتوانید از لحظه لحظه سفر خود لذت ببرید و نگران سرما یا گرمای آزاردهنده هوا نباشید، از ابتدای خرداد تا پایان تابستان فرصت مناسبی برای سفر به این روستاست.

اقامت در اطراف آبشار دوقلو گشت رودخان

مانند بسیاری دیگر از آبشارهای ایران، اقامت در نزدیکی این آبشار چندان ممکن نیست. اگر قصد کمپ کردن دارید، می‌توانید شب را در کنار دوستان خود در دل جنگل‌های هیرکانی بگذرانید. اگر انتخاب شما کمپ است، حواستان باشد که همراهی آشنا با محیط اطراف نیز با خود داشته باشید تا در شرایط سخت شما را راهنمایی کند. اگر از این ریسک خوشتان نمی‌آید و می‌خواهید شب را در اتاقی تمیز و ساکت سپری کنید، به فومن یا روستاهای اطراف بازگردید. در این روستاها افراد محلی وجود دارند که اقامت‌گاه‌های بومی اداره می‌کنند یا هتل‌های شیک و مناسبی وجود دارند که میزبانی گرم و نرم برای شما خواهند بود.

مسیر دسترسی به آبشار دوقلو گشت

برای رسیدن به این آبشارها ابتدا وارد جاده فومن به سمت رودخان بشوید. فاصله این آبشارها تا فومن ۱۴ کیلومتر است. بعد از اینکه از دهستان گشت عبور کردید و ۷ کیلومتر در این جاده گذراندید، به یک سه‌راهی می‌رسید. در این سه‌راهی به راست بپیچید. پس از این، مسیری ۸کیلومتری در پیش دارید تا به میدان اصلی گشت رودخان یا همان پیرسرا برسید. از اینجا به بعد و با کمک تابلوهای راهنما باید وارد جنگل بشوید. فاصله آبشارهای دوقلو از رودخان به اندازه ۲ ساعت پیاده‌روی در جنگل است.

هزینه بازدیدرایگان
بهترین زمان سفرفصل بهار و تابستان
آدرساستان گیلان، 14 کیلومتری شهرستان فومن، روستای گشت فومن

شمال ایران همیشه دردسترس‌ترین گزینه ما برای مسافرت‌های تابستانی است. ممکن است که ما با تمام دیدنی‌های طبیعی و تاریخی این بخش از کشورمان آشنا نباشیم و فقط به تماشای دریای خزر و آب‌تنی در آن اکتفا کنیم. باید بدانیم که آبشارها، رودخانه‌ها، جنگل‌ها و گاهی آثار تاریخی بسیاری در استان‌های شمالی وجود دارند که ممکن است از آن‌ها بی‌خبر باشیم. شاید آبشارهای دوقلو برای شما یکی از این دیدنی‌های ناشناخته باشد. اگر شما هم تجربه سفر به یکی دیگر از دیدنی‌های نه چندان مشهور شمال را داشته‌اید، با ما در ره بال آسمان در میان بگذارید.

این آبشارها در روستایی به نام گشت فومن و در ۱۴ کیلومتری شهرستان فومن و در استان گیلان قرار دارند.

برای رسیدن به آبشارها باید ۲ ساعت پیاده‌روی ساده در جنگل کنید.

از اواسط بهار تا انتهای تابستان زمان مناسبی برای این سفر است.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.