دریاچه دالامپر ارومیه | آبی زلال در کوهستان سبز

2

با فرا رسیدن فصل‌های گرم سال، استان آذربایجان غربی، با هوای خنک و مطلوبش، همچون بهشتی دلپذیر، گردشگران را به‌سوی خود می‌کشاند. این استان دوست‌داشتنی، جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیاری را در خود جای داده است؛ از‌این‌رو سفر به‌سوی آن بسیار دلپذیر و به‌یاد‌ماندنی خواهد بود. البته برای تجربه چنین سفری باید با جاذبه‌های مختلف مقصد سفر خود آشنا باشید. پیش از این در مطالب دیگر در‌خصوص بسیاری از جاهای دیدنی این استان سخن گفته‌ایم. این بار قصد داریم به معرفی دریاچه دالامپر ارومیه بپردازیم. از‌این‌رو اگر عاشق طبیعت و طبیعت‌گردی هستید و کشف جاذبه‌های بکر و دست‌نخورده برایتان هیجان‌انگیز و جذاب است، در این مطلب همراه ما باشید؛ تا ضمن آشنایی با این جاذبه، اطلاعات لازم برای بازدید از آن را دریافت کرده و راه‌و‌چاه سفر به آن را بیاموزید. 

دریاچه دالامپر کجاست؟ 

معرفی دریاچه دالامپر

دریاچه دالامپر از جمله جاهای دیدنی استان آذر‌بایجان غربی شمرده می‌شود که در مرز بین سه کشور ایران، عراق و ترکیه قرار دارد. به‌طور دقیق‌تر این دریاچه در جنوب‌غربی ارومیه و شمال‌غربی شهر اشنویه، بر‌فراز کوهی با همین نام جای خوش کرده است. 

معرفی دریاچه دالامپر | نگینی آبی‌رنگ بر فراز کوهستان 

معرفی دریاچه دالامپر

دریاچه دالامپر را می‌توان به‌عنوان یکی از زیبا‌ترین دریاچه های ایران معرفی کرد. این دریاچه همچون نگینی آبی‌رنگ در دل کوهی با همین نام می‌درخشد و به‌سان بهشتی گمشده، بکر و دست‌نخورده باقی مانده است. قطر نگین زیبای دالامپر به حدود ۴۵۰ متر می‌رسد و عمق آن حدود ۵۰ متر است. این دریاچه در ارتفاع ۲۷۰۰‌متری از سطح دریا قرار دارد. در مسیر رسیدن به دریاچه، در هر سوی مراتع سر‌سبز، گلزار‌های رنگارنگ و دلربا و جوی‌‌های جاری به چشم می‌خورند. در اطراف دریاچه نیز طبیعتی مسحور‌کننده با زیبایی‌های خود دلبری می‌کند. تماشای منظره قله‌های پوشیده از برف، در کنار دامنه و دشت‌های سر‌سبز، آسمان پاک و آبی و دریاچه‌ای زلال و وسیع هر بیننده‌ای را به وجد می‌آورد. حال تصور کنید که هنگام تماشای چنین منظره‌ای صدای آرامش‌بخش طبیعت روحتان را جلا دهد و نسیمی خنک پوستتان را نوازش کند.

پوشش گیاهی و جانوری این منطقه بسیار غنی است. از خاص‌ترین گیاهان موجود در این منطقه می‌توان به گون، بادام کوهی و آلبالوی وحشی اشاره کرد. همچنین طبیعت اطراف دریاچه، زیستگاه گونه‌های جانوری متنوعی از جمله روباه، شغال، عقاب، بز کوهی، مار و خرگوش است. چنانچه در میان جاهای دیدنی اطراف اردبیل به‌دنبال جاذبه‌ای بکر و پر‌آرامش برای طبیعت‌گردی هستید، دریاچه دالامپر مقصدی مناسب برای شماست. 

امکانات گردشگری دریاچه دالامپر | تجربه حضور در طبیعتی بکر و دست‌نخورده 

همان طور که گفتیم، دریاچه زلال و زیبای دالامپر در دل کوهستان قرار دارد و فضای اطراف آن کاملاً بکر و دست‌نخورده است؛ از‌این‌رو در این محل هیچ‌گونه امکانات رفاهی وجود ندارد. در نتیجه شما باید تمامی امکانات و تجهیزات لازم برای پیک‌نیک و کمپینگ در این محل را با خود به‌همراه داشته باشید. نزدیک‌ترین آبادی به این جاذبه طبیعی روستای «سوله دوکل» است و شما می‌توانید برای بهره‌مندی از امکانات رفاهی از جمله اقامتگاه، فروشگاه، رستوران و… به این روستا مراجعه کنید. 

جاهای دیدنی اطراف دریاچه دالامپر | ماجراجویی در قلب استان آذر‌بایجان غربی

استان آذر‌بایجان غربی، طبیعتی سر‌شار و تاریخی غنی دارد؛ از‌این‌رو در جای‌جای این استان جاذبه‌های گردشگری متنوع و جذاب بسیاری به چشم می‌خورند. چنانچه می‌خواهید در سفر به این استان از اغلب جاهای دیدنی آن بازدید کرده و اوقات خاطره‌انگیزی را برای خود رقم بزنید، لازم است که پیش از سفر با جاهای دیدنی آن آشنا شوید. به همین سبب در این بخش چند‌تا از مهم‌ترین و جذاب‌ترین جاهای دیدنی اطراف دریاچه دالامپر را معرفی کرده‌ایم:

  • روستای کچله

روستای کچله از جاهای دیدنی اطراف دریاچه دالامپر

آدرس: شهرستان ارومیه، بخش سیلوانه، روستای کچله
فاصله روستای کچله با دریاچه: حدود ۸ کیلومتر 
  • آبشار سوله دوکل

آبشار سوله دوکل از جاهای دیدنی اطراف دریاچه دالامپر

آدرس: شهرستان ارومیه، شهر سیلوانه، منطقه مرگور، آبشار سوله دوکل
فاصله آبشار سوله دوکل با دریاچه: حدود ۲۱ کیلومتر 
  • کوه دالامپر

آدرس: استان آذربایجان غربی، ۴۵کیلومتری ارومیه، جاده ارومیه به اشنویه، کوه دالامپر
فاصله کوه دالامپر با دریاچه: حدود ۵ کیلومتر 
  • تالاب گلد زرین 

تالاب گلد زرین  از جاهای دیدنی اطراف دریاچه دالامپر

آدرس: شهرستان ارومیه، تالاب گلد زرین
فاصله تالاب گلد زرین با دریاچه: حدود ۲۱ کیلومتر 
  • دریاچه چشمه بنچول

دریاچه چشمه بنچول از جاهای دیدنی اطراف دریاچه دالامپر

آدرس: ۴۵‌کیلومتری ارومیه، جاده ارومیه به اشنویه، دریاچه چشمه بنچول
فاصله دریاچه چشمه بنچول با دریاچه: حدود ۴ کیلومتر 
  • دره بینار 

آدرس: شهرستان ارومیه، دره بینار
فاصله دره بینار با دریاچه: حدود ۱۶ کیلومتر 

بهترین زمان سفر به دریاچه دالامپر | تجربه‌ای لذت‌بخش با انتخاب زمان مناسب 

بهترین زمان سفر دریاچه دالامپر ارومیه

همان طور که گفتیم، دریاچه دالامپر بر فراز کوهی مرتفع جای خوش کرده است؛ از‌این‌رو در اغلب روز‌های فصل‌های سرد، این منطقه پوششی سفید‌رنگ از جنس برف و یخ به تن دارد و سرمای سوزناک آن به مغز استخوان نفوذ می‌کند. با این حساب اگر می‌خواهید ضمن بهره‌مندی از لذت حضور در هوای مطلوب، از تماشای سر‌سبزی و آبادی طبیعت اطراف دریاچه جان بگیرید، فصل‌های بهار و تابستان را برای بازدید از این منطقه بکر در تقویم خود علامت بزنید. 

تجهیزات و وسایل لازم برای سفر به دریاچه دالامپر | هر‌آنچه لازم است به‌همراه داشته باشید 

تجهیزات و وسایل لازم برای سفر به دریاچه دالامپر

همان طور که گفتیم، دریاچه دالامپر جزو جاذبه‌های بکر استان آذر‌بایجان غربی است و در این منطقه هیچ‌گونه امکانات رفاهی برای گردشگران وجود ندارد؛ از‌این‌رو برای بازدید از این جاذبه باید تمامی وسایل و تجهیزات لازم برای حضور در طبیعت را به‌همراه داشته باشید. از جمله این تجهیزات و وسایل می‌توان به مقداری خوراکی و غذای قابل‌‌حمل، آب، دارو‌های شخصی و عمومی، یک دست لباس گرم، کفش مناسب برای پیاده‌روی و کوه‌نوردی، کوله‌پشتی سبک برای حمل وسایل، عینک و کلاه آفتابی و… اشاره کرد. همچنین اگر قصد کمپینگ و شب‌مانی در منطقه را دارید، باید تجهیزاتی همچون چادر مسافرتی، کیسه‌خواب، چراغ‌قوه و… را با خود به‌همراه ببرید. در‌نهایت خوب است بگوییم که با‌توجه به قرار‌گیری این جاذبه در مناطق کوهستانی و عدم وجود جاده آسفالت‌شده و استاندارد، بهتر است از ماشین‌های آفرود برای دسترسی به این جاذبه استفاده کنید. 

نکات لازم برای بازدید از دریاچه دالامپر | هر‌آنچه لازم است بدانید 

  • برای بازدید از دریاچه دالامپر، بهتر است صبح زود حرکت کنید؛ تا بتوانید یک روز کامل را برای گشت‌و‌گذار در این منطقه بکر اختصاص دهید. 
  • بهتر است همراه با شخصی که به‌خوبی با منطقه آشنایی دارد، به‌سوی دریاچه حرکت کنید یا از افراد محلی برای یافتن مسیر مناسب راهنمایی بگیرید. 
  • همان طور که گفتیم، دریاچه دالامپر در ارتفاعات شمال غرب ایران قرار دارد؛ از‌این‌رو هوای آن به‌مراتب سرد‌تر بوده و آفتاب آن به دلیل تابش مستقیم خورشید سوزان‌تر است. در نتیجه پیش از سفر به‌سوی دریاچه از به‌همراه داشتن لباس گرم، کرم ضد‌آفتاب، کلاه و عینک آفتابی، اطمینان حاصل کنید. 
  • در طول سفر دلپذیر خود، به طبیعت احترام بگذارید. زباله‌های خود را جمع کنید و هنگام رانندگی از مسیر خارج نشوید. 

مسیر دسترسی به دریاچه دالامپر | مسیری جذاب و پر‌ماجرا 

برای رسیدن به دریاچه زیبا و بکر دالامپر، مسیر پر‌ماجرایی را در پیش رو خواهید داشت. در ابتدا باید از شهر ارومیه، به سمت شهرستان اشنویه حرکت کنید. هنگام پیشروی در جاده ارومیه-اشنویه، به سه‌راهی موسوم به «سه‌راهی آغبلاغ» می‌رسید. در این سه‌راهی باید وارد مسیری شوید که به «روستای دیزج» می‌رسد. دسترسی به این روستا از مسیر جاده بند به‌سمت زیوه نیز امکان‌پذیر است. پس از رسیدن به روستای دیزج، باید ۸ کیلومتر دیگر در مسیر روستای «سوله دوکل»‌ حرکت کنید. اگر وسیله نقلیه شما، خودرو سواری معمولی است، فقط می‌توانید خود را به آبشار سوله دوکل برسانید؛‌ چرا‌که پیمودن باقی مسیر با خودرو‌های معمولی امکان‌پذیر نیست. از‌این‌رو معمولاً افراد با ماشین‌های آفرود به‌سوی کوه‌ها و دریاچه دالامپر روانه می‌شوند. 

  • شروع مسیری پر‌هیجان و جذاب…

فاصله آبشار سوله دوکل تا دریاچه دالامپر حدود ۱۰ کیلومتر است که شما می‌توانید بخش زیادی از آن را با ماشین‌های آفرود طی کنید. پیمودن این مسیر با ماشین آفرود حدود ۳۰ دقیقه طول می‌کشد. در‌نهایت باید ۱ تا ۲ کیلومتر از مسیر را پیاده‌روی کنید؛ چرا‌که این بخش از جاده به دلیل بروز حوادث طبیعی تخریب شده و عبور از آن با ماشین امکان‌پذیر نیست. 

همان طور که متوجه شدید، مسیر دسترسی به این دریاچه بسیار پر‌چالش و دشوار است؛‌ از‌این‌رو افراد بسیار کمی به بازدید آن می‌روند. در نتیجه این دریاچه و طبیعت اطراف آن، کاملاً بکر و دست‌نخورده است. زیبایی و آرامش این منطقه به‌قدری دلنشین و روح‌نواز است که ارزش به جان خریدن تمام سختی‌های مسیر را دارد. 

فاصله دریاچه دالامپر تا شهر اردبیل: حدود ۴۵ کیلومتر 

فاصله دریاچه دالامپر تا شهرستان اشنویه: حدود ۳۵ کیلومتر 

در این مطلب از مجله گردشگری ره بال آسمان، سوار بر بال نوشته به‌سوی دریاچه دالامپر ارومیه سفر کردیم تا با جاذبه‌ای دیگر در استان آذر‌بایجان غربی آشنا شویم. در این سفر ضمن معرفی این دریاچه و وصف زیبایی‌های آن، در‌خصوص بهترین زمان بازدید، جاذبه‌های گردشگری و جاهای دیدنی نزدیک به آن سخن گفتیم. همچنین راه‌و‌چاه سفر به آن را با ارائه نکات ضروری، لیست تجهیزات لازم و راهنمای مسیر دسترسی، به شما نشان دادیم. اکنون زمان آن رسیده که بار سفر بسته و به‌سوی این بهشت گمشده سفر کنید. در پایان از شما می‌خواهیم که اگر تا‌کنون تجربه بازدید از دریاچه خوش‌منظر دالامپر را داشته‌اید، نظر و تجربیات ارزشمند خود را در راستای تکمیل این مطلب، با ما و مخاطبان خوش‌ذوق و خوش‌سفر ما به اشتراک بگذارید. 

پرسش‌های پرتکرار درباره دریاچه دالامپر

ریاچه دالامپر از جمله جاهای دیدنی استان آذر‌بایجان غربی شمرده می‌شود که در مرز بین سه کشور ایران، عراق و ترکیه قرار دارد. به‌طور دقیق‌تر این دریاچه در جنوب غربی ارومیه و شمال غربی شهر اشنویه، بر‌فراز کوهی با همین نام جای خوش کرده است.

از جمله جاهای دیدنی نزدیک به این دریاچه می‌توان به آبشار سوله دوکل، روستای کچله، کوه دالامپر، دریاچه چشمه بنچول، تالاب گلد زرین و دره بینار اشاره کرد.

اگر می‌خواهید ضمن بهره‌مندی از لذت حضور در هوای مطلوب، از تماشای سر‌سبزی و آبادی طبیعت اطراف دریاچه جان بگیرید، برای بازدید از این منطقه بکر، فصل‌های بهار و تابستان را در تقویم خود علامت بزنید.

برای رسیدن به دریاچه دالامپر، ابتدا باید وارد جاده ارومیه-اشنویه شوید، سپس در سه‌راهی «آغبلاغ» به سمت روستای «دیزج» حرکت کنید. پس آن باید ۸ کیلومتر دیگر در مسیر روستا و آبشار «سوله دوکل» رانندگی کرده و سپس حدود ۱۰ کیلومتر دیگر، با ماشین‌های آفرود به سمت کوه و دریاچه دالامپر روانه شوید. در پایان باید حدود ۱ تا ۲ کیلومتر از مسیر را پیاده‌روی کنید تا به این بهشت بکر و رؤیایی برسید.

از جمله تجهیزات و وسایل لازم برای سفر به دریاچه دالامپر می‌توان به مقداری خوراکی و غذای قابل‌‌حمل، آب، دارو‌های شخصی و عمومی، یک دست لباس گرم، کفش مناسب برای پیاده‌روی و کوه‌نوردی، کوله‌پشتی سبک برای حمل وسایل، عینک و کلاه آفتابی و… اشاره کرد. همچنین اگر قصد کمپینگ و شب‌مانی در منطقه را دارید، باید تجهیزاتی همچون چادر مسافرتی، کیسه‌خواب، چراغ‌قوه و… را با خود به‌همراه ببرید.

5/5 (1 نظر)
2 نظرات
  1. ارومیه قلب آذربایجان ❤ می گوید

    ارومیه قلب آذربایجان ❤
    به دیار آذربایجان ارومیه شهر والیبالی و والیبال نشین خطه آذربایجان دومین شهر ترک نشین ایران بعد از شهر برادر و قارداش تبریز ❤شهر شهیدان باکری ها و امینی ها فرمانده لشگر قهرمان 31عاشورا، شهر کاپیتان تیم ملی والیبال سعید معروف، شهر والیبالی و پایتخت والیبال آذربایجان ، شهر عاشیق های آذربایجان، شهر مهد و فرهنگ و قلب ابدی آذربایجان خوش آمدید ❤
    آذربایجان دیارنا گوزل اورمیه شهرینه چوخ خوش گلیبسیز ❤
    به دیار آذربایجان شهر زیبایی ارومیه خیلی خوش آمدید ❤
    ما آذربایجانی ها بخصوص اورمیه ای ها به ترکی ( اورمولوها) خونگرمو مهمان نوازیم ❤ یاشاسین ایران ❤
    یاشاسین آذربایجان ❤
    یاشاسین اورمیه ❤
    یاشاسین ترک ❤

    URMİA ❤AZERBAYCAN

  2. ارومیه قلب آذربایجان 💚❤💙 می گوید

    ارومیه قلب آذربایجان ❤خاک ابدی و خط قرمز ترکها
    یاشاسین اورمیه 💞یاشاسین آذربایجان 💞یاشاسین ترک 💞یاشاسین تراختور 💞

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.