دره عشق | دره‌ای که نتوانست مانع وصال عشاق شود

0

امروزه با افزایش جمعیت و صنعتی‌شدن شهرها دیگر خبری از طبیعت در شهرها نیست. تنها جایی که می‌توانیم کمی درخت ببینیم و نامش را طبیعت بگذاریم، پارک‌ها و بوستان‌هاست. بسیاری از ما در حسرت لمس یک طبیعت بکر و دست‌نخورده مانده‌ایم. طبیعتی که مانند فیلم‌ها در کنار زیبایی بی‌حدش، کمی هم ترسناک است. ترسی که ما را از داخل‌شدن به آن منع می‌کند. درختان این طبیعت قدیمی و عظیم هستند. قامت بلند این درختان مانند سایه‌بانی از رسیدن نور خورشید به زمین جلوگیری می‌کنند. خوشبختانه هنوز در غرب ایران چنین مناظری پیدا می‌شود. مناظری که نشانی از اصل ما دارند. دره عشق شهرکرد به آدم احساس خاصی می‌دهد، احساس در خانه‌بودن. شاید این حس به گذشته آباواجدادی ما مربوط باشد. دلیلش هرچه که هست این احساس شیرین است. در کنار ما باشید تا در دره عشاق قدم بزنیم.

دره عشق کجاست؟

دره عشق اردل

استان چهارمحال و بختیاری طبیعتی متنوع و غنی دارد؛ مثلاً همین دره. در قسمتی از دره آبشار جاری است و در قسمت دیگرش یکی از طولانی‌ترین دره های ایران قرار دارد. درست خواندید دره عشق اردل طولانی‌ترین دره‌ای است که در ایران وجود دارد. دره‌ها ذاتاً ترسناک هستند. تصور اکثر ما از دره سقوط است؛ اما هر سقوطی که بد نیست. سقوط در دره عشق زیباترین احساسی است که انسان می‌تواند به طبیعت داشته باشد. البته سقوط احساسی را می‌گوییم نه اینکه خدایی ناکرده سقوط خودتان را. عرض این دره زیاد است؛ اما نه به اندازه‌ای که بتواند میان قلب دو عاشق فاصله بیندازد. این دره در کیار از توابع شهرکرد قرار دارد.

آدرس: استان چهارمحال و بختیاری، جاده شماره 72، جاده روستای انارک، روستای دره عشق

وجه تسمیه دره عشق

دره عشق چهارمحال و بختیاری

گفتیم عرض این دره به اندازه‌ای زیاد نیست که بتواند میان عشاق فاصله بیندازد. این دره را دره عشق می‌نامند چون در گذشته باعث فاصله دو عاشق شده است. در روزگاران دور دو عاشق در دو طرف دره زندگی می‌کردند و مانند همیشه که سدی میان عاشقان است، دره مانع وصال آن دو شده بود؛ اما آن‌ها راهی دیگر برای رسیدن به هم انتخاب کردند. آن‌ها به دل رودخانه زدند تا به هم برسند. این داستان شیرین از زبان مردم محلی بازگو شده است و سند تاریخی ندارد. نبود سند برای چنین داستان شیرینی چندان اهمیت ندارد.

جاذبه های گردشگری دره عشق

آبشار دره عشق

آبشار دره عشق مهم‌ترین قسمت این دره است. گفتیم که دره طبیعتی متنوع دارد، منظور ما همین بود. در دره عشق اردل آبشاری وجود دارد که از فاصله بیشتر از 100 متر به زمین می‌ریزد. آب با جوش و خروش از دل کوه به بیرون تراوش می‌کند و چشم بیننده را به خود جذب می‌کند. این آبشار در روستای دره عشق واقع شده است. در واقع آبشار در منطقه حفاظت شده هلن قرار دارد. آبی که در این آبشار روان است زلال و سبک و خنک است. نوشیدن چنین آبی خستگی پیاده‌روی را از تنتان بیرون می‌کند و سرکیفتان می‌آورد.

رودخانه کارون

رودخانه کارون در اهواز بسیار پرخروش است. صدای برخورد آب با سنگ‌ها دیوانه‌کننده است؛ اما همین رودخانه بعد از طی‌کردن مسیر سربه‌زیر می‌شود، درست مانند جوانی که با طی‌کردن مسیر عمر از جنب‌وجوشش کم می‌شود. در مجاورت آب آبشار دره عشق چهارمحال و بختیاری، شاخه‌ای از کارون در دره جریان دارد. این آب خرامان‌خرامان از کنار شالیزارها و انارستان‌ها عبور می‌کند و جانی دوباره به طبیعت این منطقه می‌رساند. بهتر است برای بازدید از آب حیات کارون، بهار را انتخاب کنید. در این فصل هم آب کارون زیاد است و هم هوا مناسب گردش. اگر هوا مناسب باشد، می‌توانید شب را در کنار کارون مهربان بمانید.

روستاهای تماشایی

در دره روستاهای تماشایی بسیای وجود دارد. دره یاس، سررک، معدن، دره بید، سرکون بالا و سرکون پایین چند روستای این منطقه است. این روستاها مانند دیگر روستاهای ایران طبیعت بسیار آرام‌بخشی دارد. این روستاها طبیعت خاصی دارند و همین طور مردم خاص. دورک اناری یکی از روستاهای دره عشق است که آب کارون آن را سیراب می‌کند. این روستا را با نام دورک شاپوری هم شناخته می‌شود. این روستا نشانه‌ای از نام انار دارد و پر از انارستان است. هوای خنک چهارمحال و بختیاری باعث شده درختان انار در این منطقه به‌آسانی به بار بنشینند. دیگر روستاهای این منطقه هم انارستان دارند؛ اما انار دورک اناری چیز دیگری است. اگر اواخر آبان و اوایل آذر عازم این روستا شوید، می‌توانید مراسم سنتی ناردنگ را ببینید. مراسمی که در آن خانم‌ها دانه‌های انار را روی پشت‌ بام‌هایشان خشک می‌کنند.

چشمه ها و آبشارها

چشمه ها و آبشارها

چشمه ها و آبشارها مهمانان دائمی یا فصلی دره عشق هستند. در این دره چشمه‌های آب معدنی وجود دارد. می‌دانید که آب معدنی خواص بسیاری برای بدن دارد. زمین به هر شکلی که فکرش را بکنید برکاتش را به ما می‌رساند فقط باید کمی هشیار باشیم. در دره چند آبشار هم وجود دارد. آبشارها مانند چشمه‌ها فصلی هستند؛ پس اگر می‌خواهید در کنار سرسبزی، آب خروشان آبشار و آب جوشان چشمه‌ها را هم ببینید و لبی تازه کنید، در فصل بهار راهی شهرکرد شوید. آبدهی چشمه‌ ها و آبشارها در فصل بهار به بیشترین میزان خود می‌رسد.

انارستان ها

انارستان ها

انارستان ها مانند یاقوت در طبیعت چهارمحال می‌درخشند. این تصویر را در ذهنتان مجسم کنید تا به زیبایی طبیعت این منطقه ایمان بیاورید: درختانی با برگ سبز که شما را به یاد زمرد می‌اندازد و شکوفه‌های قرمز انار که مانند یاقوت است. بهار علاوه بر فصل زندگی، فصل پاکیزگی هم هست. برگ‌های درختان عمر چندانی ندارند و بسیار تمیز هستند. این تمیزی باعث درخشش آن‌ها می‌شود. اگر سری به انارستان‌ها دره عشق شهرکرد زدید، لطفاً مراقب درختان باشید. گل‌های انار بسیار لطیف هستند و با کوچک‌ترین برخورد از منبع زندگی خود یعنی شاخه جدا می‌شوند. اکثر روستاهای دره انارستان دارد. انار این باغ‌ها به اصفهان، خوزستان و تهران می‌رود. عجب برکتی دارد دره عشاق.

شالیزارها

شالیزارها

شالیزارها لباسی سبز به تن سخت دشت‌ها هستند. این منطقه بسیار جالب است. تا قبل از رسیدن به روستاهایی مانند دورک اناری حتی یک درخت انار هم به چشم نمی‌خورد و تا جایی که چشم کار می‌کند شالیزار است. عجب هوایی دارد دره عشق. به برکت کارون در اکثر قسمت‌های دره شالیزار وجود دارد. این شالیزارها منبع درآمد اصلی مردم این منطقه هستند. زمان بازدید از شالیزارها مراقب دست‌رنج مردم زحمت‌کش هم باشید.

منطقه حفاظت شده هلن

منطقه حفاظت شده هلن منطقه‌ای به وسعت 40هزار هکتار است. حدود یک چهارم از مساحت این منطقه را مراتع تشکیل داده‌ است. در گذشته پرستاری آمریکایی در این منطقه به درمان مردم بیمار مشغول بوده است. به احترام چنین فرد انسان دوستی، مردم نام او را روی این طبیعت گذاشتند تا یادش همیشه جاودان باشد. بعدها این منطقه سرسبز به منطقه حفاظت شده تبدیل شد. این 40هزار هکتار طبیعت غنی و جانوران بسیاری دارد. درختان بلوط غرب، گز، بادام، ارژن، گون و زالزالک در این منطقه به چشم می‌خورند. هلن محل زندگی جانورانی مانند تشی، شغال، گراز، خرگوش، خرس قهوه‌ای، عقاب طلائی و افعی است.

پل سیمی کوچ رو

پل سیمی کوچ رو

 

پل سیمی کوچ رو چند سال بعد از عبور عشاق از رودخانه ساخته شد. شاید مردم این پل را ساختند تا دیگر میان عشاق فاصله نباشد. عشایر زمان کوچ راهی برای عبور از روی رودخانه نداشتند؛ پس کمر همت بستند و خودشان راهی جدید خلق کردند. پل سیمی کوچ‌ رو همین راه است. این پل بسیار محکم است و هنوز پابرجاست؛ اما به خاطر امنیت کمش کسی از آن استفاده نمی‌کند. پل از 8 رشته سیم محکم ساخته شده و دو طرف این پل با کمک میخ‌های آهنی به زمین وصل شده است. دیواره‌های پل کوتاه است و قسمت کف پل چوبی است. تماشای دره عشق اردل از بالای این پل صفای خاصی دارد.

تفریح در دره عشق

تفریح در دره عشق شهرکرد

درست است که رفتن به طبیعت تفریح به حساب می‌آید؛ اما بهتر است تماشای طبیعت با کمی چاشنی همراه شود. این چاشنی لذت سفر و طبیعت‌گردی را دوچندان می‌کند. در ادامه تفرحاتی که می‌توانید در دره داشته باشید را معرفی می‌کنیم. آماده‌اید؟

پیک نیک خانوادگی و دوستانه

پیک نیک خانوادگی و دوستانه

زندگی روزمره ما اینقدر شلوغ است که دیگر زمانی برای نشستن و صبحت‌کردن با عزیزانمان نداریم. اما زمانی که در طبیعت هستیم انگار دوباره به آغوش آن‌ها بازگشته‌ایم. در این زمان است که می‌توانیم بنشینیم و یک دل سیر از عزیزانمان لذت ببریم و در همین حین تمام مشغله‌های ذهنی را فراموش کنیم. دره عشق دوباره عشق میان ما و نزدیکانمان را شعله‌ور می‌کند و به یادمان می‌آورد که چقدر دلتنگشان بودیم با اینکه هر روز آن‌ها را می‌بینیم.

کوهپیمایی در کوه های اطراف

کوهپیمایی در کوه های اطراف

کوهپیمایی در هر آب‌وهوایی صفای خاص خود را دارد. در زمستان که کوه‌ها پر از برف هستند، بالارفتن از کوه سخت است. در بهار که لباس مخمل گل‌گلی بر تن کوه‌ها پوشیده شده است، لذت کوهنوردی بیشتر است. فصل سفر شما کدام است؟ در زمان گل‌ها سفر کرده‌اید یا در زمان برف؟ شما بهتر از ما می‌دانید که برای کوهنوردی باید بدنی آماده داشته باشید و وسایل مناسب همراهتان باشد. کمی که از زمین فاصله گرفتید می‌توانید ساکنین کوه‌ها را ببینید. ساکنانی که بهترین شکل خود را با طبیعت وفق داده‌اند تا شکارچیان آن‌ها نبینند. این جانوران می‌توانند شکاری خوب برای دوربین‌های شما باشند.

ماهیگیری در رودخانه کارون

ماهیگیری در رودخانه کارون

از کوه‌ها و دشت‌ها گذشتیم و رسیدیم به کارون پربرکت. کارون خوی مهمان‌نوازی خود را همیشه دارد چه در خوزستان باشد جه در شهرکرد. لازم نیست برای ناهار تدارک ببینید، کارون ناهار شما را کنار گذاشته است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که وسایل مناسب همراهتان باشد. با وسایل ماهیگری می‌توانید وعده‌ای دلپذیر برای خود دست و پا کنید، وعده‌ای سالم و خوشمزه. هنر آشپزی خود را به چالش بکشید و با کمترین امکانات غذا درست کنید. اگر تجربه ماهیگری ندارید، می‌توانید در کنار کارون این کار را تجربه کنید. نگران نباشید کارون معلمی دلسوز و صبور است. مسابقه ماهیگری میان همسفران می‌تواند تفریحی خوب باشد.

عکاسی از طبیعت

عکاسی از طبیعت

بهتر است زمان بستن وسایل سفر، دوربینتان را هم بردارید. دره عشاق پر است از تصاویری که منتظر هستند تا شما آن‌ها را ثبت کنید. شاید در نگاه اول چیزی نظر شما را جلب نکند؛ اما صبور باشید. هر کاری به صبوری نیاز دارد. صبر که داشته باشید بهترین نتیجه را می‌گیرید. گوشه‌ای بنشینید و آماده باشید. بعد از گذشت کمی زمان می‌توانید بهترین تصاویر را ثبت کنید. تصویر پرنده‌ای که برای شنا به رودخانه آمده است یا رنگین کمانی که در میان آبشار تشکیل شده است، گوشه‌ای زیبایی‌های این طبیعت است. اگر تصویر زیبایی از این دره ثبت کردید، آن‌ را با ما به اشتراک بگذارید.

رفتینگ در رودخانه کارون

رفتینگ در رودخانه کارون

رودخانه کارون همیشه ترفندی در آستین دارد. ترفندی که در این دره به نمایش گذاشته رفتینگ است. کارون یکی از بهترین رودخانه های ایران برای رفتینگ است. عرض زیاد و حجم زیاد آب دو ویژگی مهم برای رفتینگ است. حرکت در میان آب تجربه جالبی است. خصوصاً اگر هنگام غروب را برای رفتینگ انتخاب کنید. در این زمان درختان وراونه در کنار نور قرمز خورشید منظره‌ای خارق‌العاده خلق می‌کنند. منظره‌ای که بیننده از نگاه‌کردن به آن سیر نمی‌شود. می‌توانید از قایق‌ران بخواهید کمی از سرعت قایق کم کند تا بتوانید زمان بیشتری مهمان موج‌های کارون باشید.

بهترین زمان سفر به دره عشق

دره عشق در بهار و تابستان

بهترین زمان سفر به دره عشق

هر چقدر که زمستان شهرکرد سخت است، بهار و تابستان آن لذت‌بخش است. قدیمی‌ها می‌گویند تا نباشد زمستان گِل‌گِلی نمی‌آید بهار گُل‌گُلی. از نظر افرادی که مهمان دره بودند بهترین زمان برای گردش در دره بهار و تابستان است. اوایل بهار هوا هنوز خیلی گرم نیست و بارش‌های ناگهانی هم زیاد است. این هوا کمی گشت‌وگذار را سخت می‌کند؛ اما از طرفی باعث طراوت هوا و زیادشدن آب چشمه‌ها می‌شود. تابستان دره عشق خیلی گرم نیست. هرچقدر که به آخر تابستان نزدیک شوید تعداد رودخانه‌ها و چشمه‌ها کم می‌شود؛ پس برای سفر تعلل نکنید.

دره عشق در پاییز و زمستان

دره عشق در پاییز و زمستان

گفتیم که شهرکرد هوایی سرد دارد. در زمستان برف مهمان همیشگی این شهر است. البته باران‌های دوست‌‌داشتنی این شهر هم زبانزد است. باران‌هایی که حس لذت‌بخشی را برای ما به ارمغان می‌آورد. پررنگ‌ترین حس باران آرامش است. در زمستان تمام طبیعت لباس‌هایی که در پاییز پوشیده‌ بودند را بیرون می‌آورند و به خواب می‌روند. پاییز این شهر اغلب پربارش است. بعضی جشنواره‌های مربوط به انار در پاییز انجام می‌شود. اگر قصدتان از سفر آشناشدن با فرهنگ این مردم است، پاییز را برای سفر انتخاب کنید. اگر قصد طبیعت‌گردی دارید، بدانید که در پاییز و زمستان نمی‌توانید آنچنان که باید از طبیعت این منطقه لذت ببرید.

امکانات گردشگری دره عشق

امکانات گردشگری دره عشق

امکانات گردشگری کم است. در بعضی قسمت‌ها حتی سرویس بهداشتی هم وجود ندارد. این منطقه ییلاقی است. اگر در بهار و تابستان عازم دره شوید، می‌توانید از امکاناتی که عشایران در اختیارتان قرار می‌دهند استفاده کنید. بعضی عشایر محصولاتی مانند کشک و پنیر ماست می‌فروشند. خوراکی‌های ضروری مانند کنسرو را باید قبل از رسیدن به دره خریداری کنید. عشایران همچنین تعدادی از چادرهای خود را به مسافران کرایه می‌دهند تا استراحت کنند.

وسایل و تجهیزات لازم برای سفر به دره عشق

وسایل و تجهیزات لازم برای سفر به دره عشق

گفتیم که دره عشق حتی امکانات اولیه رفاهی را ندارد. نبود امکانات به‌علت موقعیت جغرافیایی خاص این منطقه است. شرایط محیطی باعث شده ساخت امکانات اولیه هم سخت شود. برای اینکه در دره با مشکل مواجه نشوید، لوازم زیر را در کوله پشتی خود قرار دهید.

  • لباس اضافه: هوای دره در شب‌های تابستان هم خنک است؛ پس اگر قصد شب‌مانی دارید، لباس گرم همراه داشته باشید.
  • کفش مناسب: این منطقه اکثراً سنگلاخی است و در بعضی قسمت‌ها هم باید از آب عبور کنید. بهتر است کفش‌های محکم همراه داشته باشید تا از حادثه جلوگیری کنید.
  • وسایل ماهیگیری
  • چادرخواب
  • وسایل آتش‌زا
  • خوراکی‌های آماده مانند کنسرو
  • جاده منتهی به دره خاکی است. اگر در زمستان سفر می‌کنید، زنجیرچرخ همراه داشته باشید.

امکان اقامت در دره عشق

در فصل‌هایی که ذکر کردیم تعداد مسافران دره بیشتر می‌شود. مسافران دشت مانند شما عشق به طبیعت دارند و می‌خواهند برای یک روز هم که شده از دودودَم شهر فاصله بگیرند. این جمیعت زیاد مزایای بسیاری دارد. یکی از این مزایا بالارفتن امنیت در شب است.

کمپ در طبیعت

کمپ در طبیعت

در دره سوئیت یا هتلی برای ماندن وجود ندارد. به همین علت مسافرانی که می‌خواهند شب بمانند باید از چادر استفاده کنند. اگر تعداد افراد گروهتان زیاد است می‌توانید با خیال راحت شب را در کوه‌وکمر به صبح برسانید. اگر شانس با شما یار باشد و ابری در آسمان نباشد، می‌توانید تا پاسی از شب به تماشای ستاره‌ها مشغول شوید. فراموش نکنید که هنگام خواب آتش را خاموش کنید تا حیوانات را به سمت خود نکشید.

اجاره خانه های روستایی

اجاره خانه های روستایی

اگر دلتان نمی‌خواهد شب را در چادر بمانید، باید از قبل از تاریک‌شدن هوای راهی روستاهای اطراف دره شوید. در این روستاها افرادی هستند که خانه‌هایشان را به مسافران کرایه می‌دهند. الحق نظافت خانه‌ها خوب است. در بعضی روستاها بومگردی‌های کوچکی وجود دارد که از نظر امکانات از خانه‌های روستایی بهتر هستند؛ اما این بومگردی‌ها به‌سرعت پر می‌شوند. به همین علت باید دست بجنبانید و سریع از طبیعت بکر دره دل بکنید تا شب بی‌جا و مکان نمانید. البته بختیاری‌های مهمان‌نواز نمی‌گذارند مهمانشان سختی بکشد. خانه‌های اجاره‌ای اکثراً کاهگلی هستند که بوی خوشی دارند. سپری‌کردن شب با عطر خوش کاهگل یکی از خاطرات خوش سفرتان به دره خواهد شد.

هتل های شهرکرد

هتل های شهرکرد

ممکن است هیچ کدام از گزینه‌های بالا باب دل شما نباشد؛ اگر چنین است باید مسیر دره تا شهرکرد را بازگردید. در شهرکرد هتل و مسافرخانه وجود دارد. هتل های شهرکرد از نظر قیمت و امکانات مناسب هستند. گردشگرانی که این هتل ها را امتحان کرده‌اند معتقدند نسبت هزینه به امکانات مناسب بوده است. محض احتیاط بهتر است قبل از رفتن به دره عشق اردل، اتاق رزرو کنید؛ خصوصاً اگر در تعطیلات رسمی سفر کرده‌اید. هتل‌های این شهر فاصله مناسبی تا جاهای دیدنی اطراف شهرکرد دارند؛ پس نگران مسیر نباشید.

مسیر دسترسی به دره عشق

هرکجا که هستید خودتان را به جاده 72 برسانید. نام دیگر این جاده شهرکرد ایذه است. مسیرتان را در این جاده ادامه دهید تا گردنه باجیران را رد کنید. بعد از طی 8 کیلومتر در سمت چپ، جاده‌ای فرعی می‌بینید. وارد این مسیر فرعی شوید. نام این مسیر جاده روستای دورک است. در مسیرتان از روستاهای جوزستان و پوراز عبور می‌کنید. حدود 8 کیلومتر را طی کنید تا به روستای دورک برسید. دورک را که رد کردید، 9 کیلومتر دیگر بروید تا به روستای دره عشق برسید. در این روستا سفرتان آغاز می‌شود. اولین مقصد شما آبشار دره است. البته از اینجای مسیر را باید پیاده طی کنید.

معرفی دره عشق اردل، یکی از آرامش بخش ترین مناطق ایران به پایان رسید. خواهش همیشگی‌مان را دوباره تکرار می‌کنیم: لطفاً با طبیعت مهربان باشید. درختان و جانوران این منطقه بسیار کمیاب و مهم هستند. اگر کمپ زدید و آتشی روشن کردید، مطمئن شوید که اثری از خود در طبیعت به جا نگذاشته‌اید. هرساله قسمت زیادی از این جنگل‌ها به‌خاطر بی‌مسئولیتی می‌سوزد و از بین می‌رود. ره بال آسمان از شما ممنون است که تا اینجا همراهش بودید. تصاویر زیبایی که از طبیعت گرفته‌اید یا نظراتی که ذهنتان را مشغول‌ کرده است را با ما به اشتراک بگذارید.

استان چهارمحال و بختیاری، جاده شماره 72، جاده روستای انارک، روستای دره عشق

آبشار دره عشق، پل سیمی کوچ‌رو، رودخانه کارون، منطقه حفاظت شده هلن و روستاهای دیدنی اطراف

پیک نیک در دره، کوهپیمایی، ماهیگیری، رفتینگ و عکاسی

بله. اگر نخواستید کمپ بزنید می‌توانید در روستاهای اطراف خانه کرایه کنید یا برای رزو هتل به شهرکرد بروید.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.