آبشار دارنو | شمال زیبا از زاویه ای دیگر

2

نوشهر زیباست؛ از آن شهرهای زیبایی که نمی‌توان در سفر به مازندران به‌سادگی از آن گذشت. مگر می‌شود شهری پُر از سرسبزی، رودخانه، سواحل زیبا و دیدنی‌های طبیعی باشد و آن را در فهرست‌ زیباترین‌های شمال ایران قرار نداد؟ یکی از دیدنی‌ترین نقاط نوشهر، آبشار دارنو است. آبشاری خاص با ارتفاعی زیاد در دل جنگل؛ به‌طور قطع، تجربه دل‌انگیزی از مواجهه با طبیعت خواهد بود. با ما همراه باشید تا از دارنو بیشتر برای‌تان بگوییم.

دارنو را چقدر می‌شناسید؟

برای اینکه بدانید، وقتی از زیبایی‌های نوشهر حرف می‌زنیم، دقیقا درباره چه چیزی صحبت می‌کنیم، این بخش از نوشته را بلند‌بلند بخوانید. بعد از خواندن، سعی کنید، منظره توصیف‌شده را جلوی چشمانتان بیاورید. قبل از هر چیز، جنگلی سبز را با درختانی انبوه تصور کنید. این جنگل پُر از گیاهان سبز و  درختان بلند و کوتاه رنگارنگی است که علاوه بر سبزی و طراوت‌شان، بوی خوشی هم در هوا پراکنده کرده‌اند. حالا باید از میان این سبزی و طراوت عبور کنید و با پیاده‌رویِ مسیر به سمت آبشار دارنو رهسپار شوید.

آبشار دارنو

به‌عبارت دیگر، قرار است که به دل جنگل بزنید و برای دیدن آبشاری بلند و مرتفع پیاده‌روی کنید. ماجرا زمانی جالب‌تر می‌شود که بدانید، دارنو فقط یکی از مجموعه آبشارهای هفت‌گانه‌ای است که در این جنگل‌های نوشهر قرار دارند. یعنی در کنار و نزدیکی این آبشار، ۶ مورد دیگر هم وجود دارد. البته یادتان باشد که اگر زیاد اهل طبیعت‌گردی نباشید، امکان دارد در مسیر پیاده‌روی کمی خسته شوید.

این یک هشدار بود اما به نظر ما که خسته نخواهید شد چون مسیر آن‌قدر زیباست که حواس‌تان را از پیاده‌روی و دشواری‌های آن در جنگل پرت می‌کند. ولی باید بدانید که پیاده‌روی و جنگل‌گردی برای رسیدن به دارنو کمی همت و قدرت بدنی می‌خواهد. چون قرار است در منطقه‌ای نسبتا بکر از طبیعت پای بگذارید و سهولت پیمودن مسیر مثل راحتی بازدید از نقاط معروف و معمولی طبیعت نیست.

ملاقات با آبشار دارنو

رسیدن به آبشار دارنو نیاز به راهنمایی افراد محلی یا کسانی دارد که به‌طور حرفه‌ای جنگل‌نوردی می‌کنند و این مسیر را قبلا رفته‌اند. در راه رسیدن به دارنو، رودخانه‌ای به نام فراخین هم دیده می‌شود.

بعد از اینکه در مسیر رودخانه زیبای فراخین پیاده‌روی کردید و از جنگل گذشتید به آبشار دارنو می‌رسید. همان‌طور که قبلا هم گفته شد، دارنو یکی از هفت آبشاری است که در جنگل‌های نوشهر در نزدیکی هم قرار گرفته‌اند. در راه رسیدن به آبشار دارنو، شاهد حضور آبشاری کوچک‌تر هم خواهید بود. عبور از جنگل و طی‌کردن مسیری زیبا در امتداد دریاچه فراخین که خودش از جذابیت‌های بکر نوشهر است، بازدید از دارنو را خوشایندتر هم می‌کند.

چه زمانی راهی آبشار دارنو شوید؟

آبشار زیبای دارنو

حتی کسانی که اهل سفر و گردشگری نیستند هم قبول دارند که اردیبهشت و به‌طور کلی، بهار بهترین زمان گشت‌وگذار در طبیعت است. برای دیدن آبشار دارنو هم بهتر است، زمانی را در بهار انتخاب کنید. البته تابستان هم فصل خوبی برای سفر است، ولی لطافت ماه‌های بهاری را در فصل‌های دیگر نمی‌توان پیدا کرد.

تصویر برگ‌های نارنجی یا درختان عریان در پاییز و زمستان هم خالی از لطف نیست؛ اما با توجه به اینکه مسیر دسترسی و رسیدن به آبشار دارنو چندان سرراست و ساده نیست، تعداد اندکی از گردشگران حرفه‌ای تمایل به تجربه بازدید از آن در فصول سرد را دارند.

برای بازدید دارنو چه چیزهایی با خود ببرید؟

هر نوع سفری، قلق‌های خاص خود را دارد. برای بعضی از سفرها باید چمدانی شیک و لوکس به دست بگیرید و راهی هتل شوید. برخی دیگر بار‌وبندیل‌های فراوان و استفاده از خودروی شخصی می‌طلبند. بعضی‌اوقات هم باید کوله‌پشتی و تجهیزات طبیعت‌گردی را برداشت و به دل جاده‌ها و جنگل‌ها زد.

برای دیدن آبشار دارنو هم باید کوله و تجهیزات طبیعت‌گردی را همراه‌تان ببرید. کفش مناسب برای پیاده‌روی در جنگل، لباس‌های مناسب فصل، ظروف غذای سفری، چراغ‌قوه و چادر و کیسهٔ خواب برای کسانی که قصد ماندن در جنگل را دارند از واجبات است. یادتان باشد که پانچوهای ضدآب یا هر ابزار دیگری که در هنگام بارندگی به دردتان می‌خورد هم با خود به همراه داشته باشید.

اگر باران ببارد و وسایل مناسبی به همراه نداشته باشید، احتمال این زیاد خواهد بود که مناظر زیبای سفر برای‌تان به خاطره‌ای بد بدل شوند. پس لطفا حواستان را جمع کنید.

بدون لباس و کقش مناسب نمی‌توان در جنگل اوقات خوشی را سپری کرد. این را فراموش نکنید. مثلا نویسنده همین مقاله یعنی اینجانب، در سفر به یکی از زیباترین آبشارهای ایران در عمق جنگلی بکر، بدون تجهیزات مناسب حضور پیدا کرد. حتما حدس می‌زنید که نتیجه سفر برای او چه بود؟ بله! سفر زیاد دلنشینی شکل نگرفت. اما شما این‌طور نباشید و کفش و لباس مناسب بپوشید

نشانی و موقعیت مکانی آبشار دارنو چطور است؟


راه و مسیر رسیدن به حوالی آبشار ساده است. به‌سادگی و از طریق قرارگرفتن در مسیر کمربندی نوشهر می‌توانید به سمت آبشار حرکت کنید. باید از جاده کمربندی تا جاده معدن سنگ پیش بروید و بعد به طرف دریاچه فراخین در نزدیکی آبشار حرکت کنید. در این راه با یک دوراهی روبه‌رو خواهید شد. کدام راه را باید انتخاب کنید؟ مسیر سمت راست.

برای آشنایی با سایر جاذبه‌ها و جاهای دیدنی تهران، روی لینک زیر کلیک کنید:

از این بخش به بعد باید خودرو را در گوشه‌ای پارک و برای بازدید از آبشار، پیاده‌روی کنید. مسیر پیاده‌روی را هم که در بخش‌های قبلی مقاله برایتان شرح دادیم. این نکته را هم فراموش نکنید: آنتن‌دهی مویایل و اینترنت در جنگل زیاد مطلوب نیست. پس اگر قرار است با کسی در ارتباط باشید، حتماً به او درباره این موضوع هشدارهای لازم را بدهید تا نگران نشود.

تجربه سفر به دل جنگل و بازدید از آبشاری طبیعی را دارید؟ آبشار دارنو را از نزدیک دیده‌اید؟‌ به نظرتان جذاب‌ترین نکته طبیعت‌گردی به این سبک چیست؟ اگر ایده‌ای درباره سفر به این آبشار دارید که از نظر ما جا مانده‌ است، حتماً نظرات‌تان را برایمان بنویسید.

0/5 (0 نظر)
2 نظرات
  1. مازیار می گوید

    آبشار بسیار زیبایی هستش و توصیه میکنم برای رفتن به اونجا حتما با راهنما هماهنگ کنید

  2. یزدان پناه می گوید

    برای رفتن به آبشار دارنو حتما از راهنمای محلی کمک بگیرید و یا اینکه با تور سفر کنید؛ چون در مسیر هیچ تابلویی وجود نداره و ممکنه گیج بشید یا کلا از مسیر خارج بشید. موقع ورود به جنگل کلا آنتن و اینترنت ندارید و نمیتونید از روی مپ مسیر رو پیدا کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.