راهنمای سفر نوشهر و جاهای دیدنی آن | تلفیقی بی‌نظیر از جنگل و دریا

0

هر کجای شمال ایران را نگاه کنید، آنقدر سبز و دوست‌داشتنی است که حتی قدم‌زدن در آن به شما انرژی می‌دهد. برای مثال بندر نوشهر مازندران از گذشته‌های دور به خاطر مراودات تجاری با دیگر کشورهای حاشیه خزر، کانون توجه بوده است. این شهر با داشتن چشمه‌ها و رودخانه‌های فراوان، سواحل ماسه‌ای بی‌نظیر، جنگل و روستاهای گردشگری و امکانات رفاهی بسیار مناسب، گزینه خوبی به عنوان یک شهر توریستی است. در این مقاله سعی کرده‌ایم که به معرفی هر چه بیشتر این نگین در سواحل خزر بپردازیم و شما را با جاهای دیدنی نوشهر و بهترین جاذبه‌های طبیعی و تاریخی آن آشنا کنیم، پس با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

نوشهر کجاست؟

اگر بخواهید دقیق‌تر بدانید که نوشهر کجاست، باید نگاهی به نقشه ایران بیندازید. در شمال ایران، استان مازندران، شهر توریستی نوشهر قرار دارد که در میانه جنگل‌های انبوه کوهپایه‌ البرز و دریای خزر واقع شده است. این شهر از ۲ بخش جنگلی و ساحلی تشکیل شده که این امر خود تأثیر بسزایی بر صنعت توریسم این شهر داشته است.

مسیرهای دسترسی به بندر نوشهر | سفری سراسر زیبایی

نوشهر را شهرهای نور از شرق و چالوس از غرب در بر گرفته‌اند؛ این شهر به‌عنوان نزدیک‌ترین بندر ایران به پایتخت از موقعیت مناسب تجاری و بازرگانی برخوردار است. اهمیت نوشهر به دلیل بندر آن، باعث بهبود مسیرهای منتهی به این شهر شده، و جاده‌های آسفالته، خطوط هوایی مناسب و فرودگاه شهر آن را پشتیبانی می‌کنند.

بهترین زمان سفر به نوشهر زیبا

  • مسیر زمینی

راه‌های زمینی دسترسی به نوشهر از جمله مسیرهای شناخته‌شده و پر تردد برای مسافران است. این مسیرها را هم می‌توانید با اتومبیل شخصی بپیمایید و هم با خرید بلیط اتوبوس نوشهر سفر را آغاز کنید. اگر از سمت کرج به نوشهر سفر کنید، جاده زیبای کندوان را پیش رو دارید که طبیعت بکر و آتشکده‌های تاریخی قطعاً بخشی از خاطرات سفر شما را به خود اختصاص می‌دهند و اگر از سمت غربی قصد ورود به نوشهر را دارید، کیفیت جاده و امکانات بین راهی بسیار مناسبی در انتظار شما است.

  • مسیر هوایی

نوشهر دارای یک فرودگاه است. از این رو خرید بلیط هواپیما نوشهر دسترسی به این شهر را بسیار ساده‌تر می‌کند، به‌خصوص برای گردشگرانی که از شهرهای دور به آن سفر می‌کنند.

نوشهر به خط راه‌آهن سراسری متصل نیست.

بهترین فصل سفر به نوشهر | اردیبهشت دل‌انگیز

Connection Error

No any data received from Forecast.io!.

به دلیل قرارگرفتن نوشهر در کوهپایه‌های شمالی رشته‌کوه البرز و نزدیکی آن به سواحل دریای خزر، در همه فصل‌های سال در این شهر شاهد بارندگی و هوای شرجی هستیم. با توجه به دمای هوا و وضعیت بارندگی سالانه، بهترین فصل برای بازدید از نوشهر اردیبهشت است.

طبیعت نوشهر | سرسبز و چشم‌نواز

طبیعت زیبای جنگل های نوشهر

جنگل‌های بندر نوشهر پوشیده از درختان ممرز، راش، انجیلی، توسکا، بلوط و شیردار است. وجود جنگل، زمینه را برای احداث پارک‌های جنگلی پدید آورده است. در میان این جنگل‌ها، جانورانی مثل گوزن، کل و بز کوهی، پلنگ، خرس قهوه‌ای، گرگ و انواع پرندگان بومی و مهاجر زندگی می‌کنند.

جاهای دیدنی نوشهر | جنگل و کوه و دریا

  • پارک جنگلی سیسنگان

جنگل سیسنگان یکی از پارک‌های جنگلی کم‌نظیر استان مازندران و از جاهای دیدنی نوشهر است. این پارک جنگلی از تفرجگاه‌های محبوب پهلوی دوم هم بوده است. پارک سیسنگان 600 هکتار مساحت دارد و از شمال به دریای خزر و از جنوب به رشته‌کوه البرز محدود شده است. قسمت‌های شمالی‌تر را مهندس سعید آشتیانی در دهه ۴۰ شمسی طراحی کرد که کاربری ۲منظوره تفریحی و حفاظتی دارد.

  • ساحل سیسنگان

ساحل زیبای سیسنگان نوشهر

هم‌آغوشی ساحل و دریا با جنگلی سبز و جادویی، سیسنگان را به مقصدی عالی برای عاشقان طبیعت تبدیل کرده است. ساحل سیسنگان به هزاران دلیل برای گردشگران جذاب است؛ زیرا امکان انواع تفریحات دریایی نوشهر در آن مهیا است. ساحل ماسه‌ای، قایق‌سواری، جت‌اسکی، پیست کارتینگ، شهربازی و کافه‌ها و رستوران‌ها، ساحل سیسنگان را محیطی رؤیایی کرده است.

  • جنگل سیسنگان

تصویر زیبای جنگل سیسنگان

در جنگل سیسنگان علاوه بر امکان کمپینگ شبانه، مکانی حفاظت‌شده برای تکثیر انواع گیاهان و جانوران طراحی شده است. در این جنگل مسیرهایی برای دوچرخه‌سواری در نظر گرفته شده است. البته این نکته هم شایان ذکر است که با توجه به صعب‌العبور و کوهستانی‌بودن مسیر، حتماً باید با دوچرخه‌های حرفه‌ای این مسیر پیموده شود.

شمشاد، گونه اصلی درختان جنگل سیسنگان را تشکیل داده است؛ اما درختان بلوط، ممرز، توسکا، لرگ، لیلکی و نمدار نیز در آن به چشم می‌خورند. سیسنگان در فاصله 30کیلومتری شرق نوشهر قرار دارد.

  • آبشار چلندر

آبشار چلندر نیز یکی از جاهای دیدنی نوشهر است و در مسیر جاده نور قرار دارد. آبشار تا روستای چلندر فاصله چندانی ندارد و البته همه خاطرات خوش شما در همین مسیر کوتاه رقم می‌خورد. آبشار در دل جنگلی انبوه و تاریک قرار دارد. برای رسیدن به آن باید مسیر رودخانه کوچک روستا را در پیش گرفت تا به آبشار رسید. مسیر آبشار کوهستانی، جنگلی و صعب‌العبور است؛ اما خطرناک نیست. به همین خاطر پیشنهادی عالی برای پیاده‌روی خانوادگی است.

طول مسیر کمتر از هزار متر است. پس از طی آن به آبشاری می‌رسید که ترنم آن هوای شرجی جنگل را کنار می‌زند و نسیمی روح‌افزا صورتتان را نوازش می‌دهد. آبشار چلندر در 18کیلومتری شرق نوشهر واقع شده است و ۴ متر ارتفاع دارد؛ اما زیبایی آن به ریزشگاه‌های متعددش بر می‌گردد. در پایین آبشار حوضچه‌ای طبیعی تشکیل شده که با توجه به هوای گرم جنگل، آب‌تنی در آن خاطره‌ای فراموش‌نشدنی خواهد بود. آبشار در محیطی بکر و دور افتاده قرار دارد و مستعد آسیب و تخریب است؛ پس رسالت نگهداری و امنیت آبشار بر عهده گردشگران است.

  • روستای حیرت

زیبایی‌های شمال فقط در جنگل و دریا خلاصه نمی‌شود. بخشی از جاهای دیدنی نوشهر و جذابیت‌های آن در روستاها و فرهنگ مردم این دیار نهفته است. اگر از جاده چالوس به سمت نوشهر بروید، 25 کیلومتر پس از مرزن‌آباد به روستای حیرت می‌رسید که نامش خود بیانگر زیبایی‌های کم‌نظیر آن است.

روستا در دل رشته‌کوه‌های البرز و در نزدیکی نوشهر قرار دارد و در آن از هوای شرجی خبری نیست. حیرت در کوهپایه بنا شده و بافتی پلکانی دارد. روستای حیرت را به هوای مه‌آلودش می‌شناسند. مناطق مرتفع‌تر روستا در فصل سرد در ابری از مه فرو می‌روند و مناظری بدیع خلق می‌کند؛ اما اوج زیبایی در جنگل‌های مه‌آلود حیرت نهفته است که پیاده‌روی در آن خاطره‌ا‌ی فراموش‌نشدنی به همراه دارد. به دلیل دورافتاده‌بودن روستا، جنگل‌گردی در آن خالی از خطر نیست؛ اما مسیرهایی امن برای گردش و تفریح در جنگل وجود دارد.

شغل اول مردم روستا، شالی‌کاری است و اگر در فصل بهار سفری به حیرت داشته باشید، مناظر زیبای شالیزارهای سبز که تا افق کشیده شده‌اند، شما را غرق در حیرت می‌کند! رودخانه دلم که از وسط این روستا می‌گذرد، علاوه بر آبیاری مزارع، زیستگاه ماهی قزل‌آلا هم هست و ماهی‌گیری در این رودخانه از تفریحات بسیاری از گردشگران است. روستای حیرت 50 کیلومتر از نوشهر فاصله دارد و قطعاً از زیباترین جاهای دیدنی نوشهر مازندران است.

  • سد آویدر

خوشبختانه اکثر سدها در کشورمان به نقاطی برای گردش و تفریح تبدیل شده‌اند و سد آویدر نیز به دلیل موقعیت و مناظر زیبای اطراف آن، از جاهای دیدنی نوشهر محسوب می‌شوند. دریاچه پشت سد به علت قرارگیری در جنگل، به مکانی مناسب برای قایق‌سواری، شنا، ماهی‌گیری و عکاسی تبدیل شده است. در گذشته مکان فعلی سد آویدر، زیستگاه اسب‌های وحشی بوده است. امروزه اسب‌سواری در ساحل دریاچه و جنگل‌های اطراف از جذابیت‌های بازدید از این سد کوچک است. این سد تا ساحل خزر 5 کیلومتر فاصله دارد و در 30کیلومتری شرق نوشهر و درست در ضلع جنوبی پارک جنگلی سیسنگان قرار گرفته است.

دریاچه مصنوعی سد آویدر و مناظر اطراف آن ظرفیت تبدیل به جاذبه‌ای توریستی در مقیاسی جهانی را دارند و خوشبختانه در مسیر پیشرفت قرار گرفته‌اند. زیبایی سد در فصل زمستان به اوج خود می‌رسد، درست همان هنگام که جنگل لباس عریانی می‌پوشد و رنگی خاکستری فضا را می‌پوشاند. اگر سرمای هوا دوام داشته باشد، آب دریاچه یخ می‌زند و امکان ورزش‌های زمستانی روی آن فراهم می‌شود.

تاریخچه | نوشهر در گذر زمان

تصویر بندر نوشهر نوشهر از گذشته تا به امروز

نوشهر با هویت فعلی‌اش قدمت چندانی ندارد؛ اما نوشهر و شهرهای اطرافش در گذشته میزبان یکی از طولانی‌ترین سلسله‌های حکومتی تاریخ جهان یعنی «پادوسپانیان» بوده‌اند. این سلسله در اواخر عهد ساسانیان در بخشی از مازندران که امروزه شامل شهرهای نوشهر، چالوس و نور است، به وجود آمد و به دست شاه عباس صفوی از بین رفت.

نوشهر در گذشته روستایی کوچک بود با نام «کجور». در زمان قاجار بود که به این توجه بیشتری شد و به علت نزدیکی به پایتخت و تجارت با روسیه، اهمیت بیشتری یافت. در زمان پهلوی اول بندرگاهی در آن ساخته شد و نام نوشهر را بر آن نهادند. نوشهر امروزه نیز شهری شلوغ و پرجمعیت است و از مقاصد اصلی گردشگری استان مازندران به شمار می‌رود.

زبان و گویش | وسیله پیوند با مردم

مردم نوشهر و تصویر موزه مردم شناسی نوشهر

اغلب ساکنان نوشهر بومی استان مازندران هستند و زبان مازنی بر شهر حاکم است. به دلیل فعالیت‌های بازرگانی و صنعتی نوشهر میزبان هم‌وطنانی از دیگر نقاط ایران هم هست. مردم نوشهر زبان مازنی را با لهجه کجوری صحبت می‌کنند که تشخیص آن فقط از عهده مازنی‌ها بر می‌آید. نوشهر در ۱۰۰ سال اخیر از به‌هم‌پیوستن چند روستا تشکیل شده و این شاخصه کلی شهرهای شمالی است.

غذاهای محلی | خوشمزه‌های اشتهابرانگیز

مالابیج غذای محلی مازندران

مازندران به خاطر اقلیم سرسبز و تاریخ کهنش، فرهنگی اصیل و پویا دارد. غذاهای سنتی فقط گوشه‌ای از این فرهنگ اصیل را به نمایش می‌گذارند. غذاهای سنتی مازندران نوشهر طیف وسیعی از آش‌ها، پلوها، کباب‌ها، دسرها و خورش‌ها را در بر می‌گیرد. طعم ترش و ملس، از ویژگی‌های اصلی خوراک‌های مازندرانی است. ترشی تره، ترشه کباب، مالابیج و خورش آلو از غذاهای خوشمزه این دیار است.

رستوران های بندر نوشهر | لذت چشیدن غذاهای دریایی

در نوشهر رستوران‌های شیک و رسمی ‌و غذاخوری‌های دیگر به‌فراوانی وجود دارد. انصافاً تنوعی که غذاهای شمالی دارد تا حدی است که شما از کمتر رستورانی ناراضی بیرون می‌آیید. در این بین چند رستوران از نظر مشتریان و مسافران نوشهر بهترین‌ها بوده‌اند. برای مثال رستوران الگانت و رستوران دامون برای غذاهای سنتی و دریایی پیشنهاد می‌شود. فست فود فلفل و کافه برگر باروک برای غذاهای امروزی‌تر و فست فودی و کافه بیسترو دریا برای میان‌وعده و صبحانه امتیاز بیشتری نزد مشتریان دارند.

سوغات بندر نوشهر | ره‌آورد سفر

مازندران از دیرباز مهد تمدن بوده است. مردمی خوش‌ذوق و فرهنگی دیرینه باعث شده که اقلیم طبرستان پر از سوغات و ره‌آورد سفر باشد. در این میان مشهورترین سوغاتی نوشهر لواشک و ترشی‌جات است. شمال ایران رویش‌گاه طبیعی مرکبات است و بهترین میوه‌های ایران در مازندران تولید می‌شوند. لواشک و ترشک مازندران سوغاتی خاص و خوشمزه‌ای است.

یکی از قدیمی‌ترین خاستگاه‌های کوزه‌گری در ایران، نوشهر مازندران است و قدمت این فن در مازندران به بیش از ۴هزار سال پیش می‌رسد. کوزه مازندران، زیبایی و اصالت خاص خودش را دارد و در بین سوغاتی‌های استان، از محبوب‌ترین‌ها است.

نوشهر در تولید شیرینی‌های خوشمزه هم حرف‌‌های بی‌شماری برای گفتن دارد. تنوع شیرینی‌ها در استان مازندران بسیار زیاد است؛ اما تعدادی از آن‌ها شهرت بیشتری دارند. رشته‌به‌رشته، پشت زیک، کلوچه و کوکی (کلوچه بدون مغز)، کنجی، قماق (نوعی شیرینی که در تهیه آن از شکر استفاده نمی‌شود)، برنجک و نان قتلمه (که بیش‌تر در ماه رمضان طبخ می‌شود) از شیرینی‌های پر طرفدار این خطه هستند. عسل کوهی، شربت و مربا، انواع ترشی، میوه و خشکبار، گیاهان معطر کوهی و برنج از دیگر سوغات این استان هستند که کیفیتی کم‌نظیر دارند.

مراکز خرید نوشهر | لذت بازارگردی

سوغات نوشهر را می‌توان در خیابان سعدی تهیه کرد. بازار نوشهر بازاری کوچک و ساحلی است که خود از جاهای دیدنی نوشهر محسوب می‌شود. در نوشهر مازندران به‌طور سنتی در یکی از روزهای هفته، بازاری به‌وجود می‌آید که در آن مردم تولیدات خانگی خود را با کیفیت عالی و قیمت کم عرضه می‌کنند. مرکز خرید آریازی و مجتمع تجاری الماس هم از مراکز خرید امروزی‌تر در نوشهر هستند.

اقامت | لذت ماندن در سرزمین‌های شمالی

شمال ایران و خصوصاً شهرهای ساحلی، مانند نوشهر،‌ از جاهایی‌ است که برای اقامت در آن، انتخاب‌های متعددی پیش رو دارید و قطعاً دچار زحمت نخواهید شد. می‌توانید شب را در هتل بمانید. هتل عرش در نزدیکی‌های فرودگاه نوشهر قرار دارد و منظره زیبایی از ساحل خزر را در اختیارتان می‌گذارد. مجتمع اقامتی توسکا انتخابی به صرفه‌تر است که در نزدیکی جنگل سیسنگان قرار دارد. می‌توانید شب را همراه با خانواده در ویلایی اجاره‌ای سپری کنید. یا اینکه شب را در چادر و در جنگل سیسنگان کمپ بزنید که با توجه به امکانات و امنیتی که پارک جنگلی سیسنگان دارد، بهترین انتخاب است.

سخن پایانی

همان طور که دیدید، در بندر نوشهر سبزی جنگل و آبی دریا در هم می‌آمیزد و جلوه‌ای بی‌نظیر از قدرت خالق طبیعت را به نمایش می‌گذارد. اگر قبلاً به این شهر سفر نکرده‌اید، حتماً در برنامه خود بگنجانید و شک نکنید که از این کار پشیمان نخواهید شد. انتخاب گردشگری بعدی شما کجاست؟ برای ره بال آسمان بنویسید تا کوله‌بارمان را برای سفر به آن منطقه ببندیم.

۱. بهترین فصل سفر به نوشهر چه زمانی است؟

اردیبهشت بهترین زمان سفر به نوشهر است.

۲. جاهای دیدنی نوشهر کدامند؟

جنگل، پارک جنگلی و ساحل سیسنگان، روستای حیرت، آبشار چلندر و سد آویدر از جمله جاهای دیدنی نوشهر هستند.

۳. برای اقامت در نوشهر به کجا برویم؟

در نوشهر هتل و محل اقامت به فراوانی پیدا می‌کنید که با انواع سلیقه‌ها و بودجه‌ها سازگار است. همچنین می‌توانید کمپ‌زدن در جنگل را تجربه کنید.

۴. بهترین رستوران‌های نوشهر کدامند؟

رستوران الگانت و رستوران دامون برای غذاهای سنتی و دریایی، فست فود فلفل و کافه برگر باروک برای غذاهای امروزی‌تر و فست فودی، کافه بیسترو دریا برای میان‌وعده و صبحانه پیشنهاد می‌شوند.

۵. سوغات نوشهر چیست؟

انواع ترشی، مربا، لواشک، ترشک، عسل، مرکبات و برج از جمله سوغات نوشهر هستند.

مازندران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.