پل دوازده چشمه آمل | عبور از پل تاریخی رود هراز

0

به شهر آمل بروید و پل دوازده چشمه آمل توجهتان را جلب نکند؟! محال است. این پل تاریخی در مرکز این شهر کهن و روی رود هراز ساخته شده و از جاهای دیدنی آمل است. از جاذبه‌های طبیعت زیبای شمال کشور زیاد شنیده‌ایم. این بار می‌خواهیم با پل دوازده چشمه که اثری کهن است، آشنا شویم. بیایید عازم آمل شویم. به دل شهری سرسبز که در کنار عطر شالی و جنگل، بناهای تاریخی ارزشمند دارد، برویم. از روی پل گذر کنیم و به آن‌طرف رود و آن سوی شهر برسیم.

پل دوازده چشمه آمل کجاست؟

عکس پل دوازده چشمه آمل

اگر به نقشه استان مازندران نگاه کنید، در میانه آن، شهرستان آمل را می‌بینید. محمودآباد، فریدون‌کنار، بابل، نور و استان تهران در اطراف این شهرستان قرار دارند. مرکز آن، دیار کهن و سرسبز آمل است و رود هراز از داخل این شهر می‌گذرد. پل تاریخی و باارزش دوازده چشمه در نقطه مرکزی شهر واقع شده است. اگر می‌خواهید با هواپیما سفر کنید باید فرودگاه ساری، نوشهر یا رامسر را به‌‌عنوان مقصد انتخاب کنید. در حال حاضر خط هوایی بین‌شهری در آمل ایجاد نشده است.

معرفی پل دوازده چشمه آمل | آشنایی با پل خاطره‌انگیز شهر

عکس معرفی پل دوازده چشمه آمل

دوازده پله، هراز، امام حسن عسکری و دوازده معصوم، نام‌های دیگری است که برای این پل به کار می‌رود. این پل قدیمی در طول سالیان، دچار تغییراتی شده است. حفاظ‌های فلزی روی پل نصب و حجم آب رودخانه کمتر شده است. فقط از زیر سه دهنه آن، آب رود می‌گذرد. فضای باز زیر پل، پارک و فضای سبز  است. همچنین در زیر دو دهنه از پل، مسیر آسفالت ساخته‌اند. پل دوازده چشمه آمل در حال حاضر وسط بافت شهری قرار دارد و ماشین‌ها از روی آن عبور می‌کنند. این ماجرا خوشایند نیست و امکان خطرآفرینی و همچنین آسیب به بنا وجود دارد. هم‌اکنون (تابستان ۱۴۰۰)، پروژه ساخت پیاده‌راه و ممنوع شدن ‏آمدوشد خودروها از این پل، در دست اجراست. اگر این پل تاریخی تبدیل به پیاده‌راه شود، جنبه گردشگری آن پررنگ‌تر خواهد شد.

قدمت و تاریخچه پل دوازده چشمه آمل | دفتر خاطرات هراز

پل‌ها همیشه برای کاربردهای مختلفی از جمله فراهم‌شدن امکان عبور از رودخانه و آسانی رفت‌و‌آمد در مسیرهای سخت ساخته می‌شد. این پل قدیمی نیز در روزگار گذشته برای عبور از رود هراز در این بخش از آمل ساخته شد. عده‌ای آن را از بناهای امام حسن عسکری می‌دانند. اطلاعات کاملی درباره تاریخ دقیق ساخت این پل وجود ندارد. گفته می‌شود پیش از دوران صفویان در همین محل، یک پل به شکلی دیگر و کامل‌نشده وجود داشت. در عصر حکومت صفویه، پل‌سازی بسیار گسترش یافته بود. اطلاعاتی که اکنون داریم، نشان می‌دهد که این پل در زمان حکومت شاه عباس صفوی، بهتر از پل پیشین و به‌طور کامل، بنا شد. این پل در روزگار قاجار و سپس در زمان سلسله پهلوی نیز بازسازی و ترمیم شد.

معماری پل دوازده چشمه آمل | همدستی دل‌چسب هنر و مهندسی

در پل‌های تاریخی، خلاقیت، دقت و هنر به‌خوبی خودنمایی می‌کند. باید بگوییم که با توجه به شرایط آب‌و‌هوایی شمال ایران و به‌طور کلی، کاربرد و ماهیت پل‌ها، اصول فنی و استحکام پل، اهمیت بسیاری دارد. این بنا، نمونه یکی از پل‌های مهم و تاریخی استان مازندران است. این پل طولانی است و عرض کمی دارد و در قسمت مخالف جریان آب، مجهز به سیل‌برگردان است. عرض کلی آن ۸/۷ متر و طول آن بیشتر از ۱۰۰ متر است. ارتفاع انتهای قوس‌ها تا سطح رودخانه نیز حدود ۷/۵ متر است. این پل کهن، دارای دوازده دهنه است که طاق‌های آن با نظم و هماهنگی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند.

جاذبه های پل دوازده چشمه آمل | خوش‌منظری‌ها را دریاب

این بنا، با عناصر معماری تاریخیِ ایرانی، حس خوب اصالت و قدمت را به شهر هدیه می‌کند. همان طور که گفتیم فضای باز زیر پل، به پارک و فضای سبز اختصاص پیدا کرده است. رودخانه، فضای سبز و پارک بزرگ شهر در نزدیکی پل، از جذابیت‌های این منطقه است. اگر قصد دارید این پل را از نزدیک تماشا کنید، احتمالاً به پارک بزرگ شهر هم خواهید رفت. پارک دهكده طلایی، با درختان گوناگون، شمشادها، گل‌ها، شهربازی و غیره، هم از لحاظ زیبایی و طبیعت و هم از جنبه امکانات رفاهی، محل مناسبی برای مسافران و اهالی شهر است.

 جاهای دیدنی نزدیک به پل دوازده چشمه آمل|قدم‌زنان در شهر

آمل جاذبه‌های توريستی بسیاری دارد؛ از کوه و رود گرفته تا بناهای تاریخی، امامزاده‌ها، مشهد میر بزرگ (آرامگاه میر قوام‌الدین مرعشی)، آتشکده آمل، مجموعه‌های فرهنگی، بازار و غیره. بیایید ببینیم اگر به آمل سفر کنیم می‌توانیم از چه نقاط دیدنی دیگری که در اطراف این پل قرار دارند، بازدید کنیم.

  • پل معلق

در همسایگی پل دوازده چشمه آمل، پل‌های فلزی یا معلق را خواهید دید. این پل‌‌ها از نمادهای شهر آمل به شمار می‌روند. این دو پل شبیه‌به‌هم، در امتداد یک مسیر و نزدیک به یکدیگر قرار دارند. اگر پایه‌های سازه دچار آسیب شود، کمان‌های پل آن را نگه می‌دارد. پل معلق در زمان پهلوی ساخته شد.

  • پارک دهكده طلایی

از امكانات تفریحی و رفاهی موجود در پارک دهكده طلایی که پارک بزرگ شهر است، استفاده کنید. از بوستان زیبا و بزرگ آن دیدن کنید و در این پارک، حسابی خوش بگذرانید.

  •   بازار قدیم آمل

در بسیاری از بخش‌های این بازار، همچنان بافت قدیمی و سنتی وجود دارد. بازار قدیم آمل، فقط چند دقیقه با این پل فاصله دارد. سبک سنتی بازار از لحاظ معماری و تاریخی اهمیت فراوان دارد.

  • موزه تاریخ آمل

در این موزه، آثار باستان شناسی، مردم‌شناسی و اسناد تاریخی ایران و مازندران را خواهید یافت. بعضی از  وسایلی که در معرض نمایش قرار گرفته‌اند، قدمت هزاران‌ساله دارند.

امکانات گردشگری | آنچه اینجا مهیاست

در نزدیکی پل دوازده چشمه آمل امکانات بهداشتی و پارکینگ هم وجود دارد. برای ورود و بازدید از این پل تاریخی و فضای اطراف آن نیاز به پرداخت هزینه نیست. یادتان باشد که پیاده‌روی در فضای سرسبز نزدیک به این پل تاریخی و استراحت بر روی نیمکت‌های فضای سبز، بسیار آرامش‌بخش خواهد بود. می‌توانید از امكانات تفریحی موجود در پارک دهكده طلایی استفاده کنید. از گشت‌و‌گذار در بوستانی زیبا و بزرگ لذت ببرید. قایق‌سواری کنید، به شهربازی بروید، اگر دوست دارید، از باغ‌وحش هم دیدن کنید. فروشگاه، کافه، فست‌فودها، ساندویچی‌ها و رستوران‌ها را به‌راحتی در این اطراف خواهید یافت. برای اقامت هم هتل شهر آمل، مهمان‎‌پذیر فرهنگ یا مهمان‌سرای کاله در لیست پیشنهادی اقامتگاه‌های نزدیک پل قرار دارند.

بهترین زمان بازدید از پل دوازده چشمه آمل|وقت خوش سفر

بهار تا اوایل پاییز زمان خوبی برای سفر به آمل است. آمل مثل همه شهرهای شمالی، مرطوب، معتدل و پرباران است. باید بگوییم هر زمان از سال را که برای سفر انتخاب کنید، این شهر، به شیوه‌ای با زیبایی‌هایش شما را شیفته خود می‌کند. اگر قصد سفر کرده‌اید، تهیه بلیط اتوبوس آمل و سفر جاده‌ای با اتوبوس، یکی از راه‌های رسیدن است.  

مسیر دسترسی به پل دوازده چشمه آمل | سفر به‌خیر

این بنا در مرکز شهر آمل و حوالی سبزه میدان واقع شده است. بین بلوار امام رضا و خیابان شهید دکتر بهشتی این پل را خواهید دید. خیابان شهید بهشتی نیز نزدیک به بلوار آزادگان است. فاصله ساری تا آمل حدود ۷۲ کیلومتر است. فاصله تهران تا آمل، از جاده هراز حدود ۱۸۵ کیلومتر است. اگر دوست دارید با قطار به مقصد برسید و بلیط قطار آمل را تهیه کنید، باید بگوییم که در حال حاضر مسیر ریلی تا این شهر وجود ندارد. پیشنهاد مناسب این است که هنگام خرید بلیط، ایستگاه راه آهن قائمشهر را به‌عنوان مقصد انتخاب کنید.

هزینه بازدیدرایگان
بهترین زمان سفرفصل بهار و تابستان
آدرسآمل، بین بلوار امام رضا و خیابان شهید دکتر بهشتی

با ره بال آسمان به قلب آمل سفر کردیم. با پل دوازده چشمه و ویژگی‌های آن آشنا شدیم. حالا می‌دانیم این پل کجاست و چه جاذبه‌ها و امکاناتی اطراف آن وجود دارد. اگر در آینده از این مکان تاریخی دیدن کردید، در قسمت نظرات این مقاله، برایمان از تجربه‌ها و خاطره‌هایتان بنویسید.

استان مازندران، مرکز شهر آمل

خیر؛ راه ریلی تا آمل وجود ندارد و باید مقصد قطارتان را، راه آهن قائمشهر در نظر بگیرید.

می‌توانید بلیط هواپیما ساری، نوشهر یا رامسر را تهیه کنید و با ماشین به آمل برسید.

از جاده هراز، مسافت تقریباً ۱۸۵ کیلومتر است.

5/5 (2 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.