روستای آبنیک فشم | لذت چشیدن آب گوارای سلطنتی

8

در این مطلب می‌خواهیم به معرفی یک مقصد سفر محبوب برای روزهای گرم تابستان بپردازیم که از جاهای دیدنی اطراف تهران به حساب می‌آید. حتماً تا به حال نام اوشان، فشم، میگون به گوشتان خورده است. می‌خواهیم به جایی در حوالی همین مکان‌ها برویم که شاید نامش را کمتر شنیده باشید، روستای آبنیک فشم. روستایی که در چند کیلومتری فشم قرار گرفته است، به اندازه آن خوش آب‌و‌هواست و طبیعتی دیدنی دارد. اگر تاکنون با این منطقه زیبا آشنایی نداشته‌اید همراهمان شوید و ادامه مطلب را به هیچ وجه از دست ندهید.

روستای آبنیک کجاست؟ | مسیر دسترسی

روستای آبنیک در شمال غربی شهر تهران قرار دارد و فاصله آبنیک تا تهران حدود 60 کیلومتر است. فاصله این روستا تا فشم نیز حدود 11 کیلومتر است. برای رسیدن به آبنیک باید راه روستای فشم را پیش گرفت و با گذر از روستاهای زایگان و لالان به این روستا رسید. جالب آنکه شما می‌توانید با اتوبوس و تاکسی هم به این روستا بروید و برای اینکار کافی است به میدان تجریش تهران رفته و از آنجا ماشین‌هایی که به سمت فشم می‌روند را سوار شوید.

طبیعت روستای آبنیک

آبنیک از روستاهای اطراف تهران است و مقصد خوبی برای سفرهای آخر هفته به حساب می‌آید. این روستا که به نگین رودبار قصران شهرت دارد از طبیعتی سرسبز برخوردار است و مانند تمامی مناطق ییلاقی در فصل‌های بهار و تابستان با خنکای دل‌پذیرش میزبان مسافران می‌شود. روستای آبنیک 2400 متر از سطح دریا فاصله دارد و در دامنه کوه‌های البرز جا خوش کرده است. با فرا رسیدن بهار، دامنه کوه‌ها را قارچ‌های خوراکی در بر می‌گیرند و طبیعت منطقه از گیاهانی مانند والک، سیرک، تره کوهی پوشیده می‌شود. عطری که این گیاهان در روستای آبنیک پراکنده می‌کند هر رهگذری را مدهوش خود می‌کند. روستای آبنیک در بستر رودخانه‌ای به نام کلارود شکل گرفته است. با نزدیک‌شدن به این روستای زیبا کلارود را می‌بینید که در پیچ‌وخم جاده گردشگران را همراهی می‌کند و با جوش و خروشش حال‌وهوایی دوست‌داشتنی به وجود می‌آورد.

جاهای دیدنی روستای آبنیک

  • رودخانه کلارود

همان طور که بالاتر گفتیم، رودخانه کلارود یا رودخانه آبنیک از میان روستای آبنیک می‌گذرد و این روستا بخشی از خوش آب‌وهوا بودن خود را به این رودخانه مدیون است. این رودخانه یکی از سرشاخه‌های رودخانه جاجرود شمرده می‌شود و 7 کیلومتر درازا دارد. سرچشمه این رودخانه کوه‌های جانستون و خرسنگ هستند که روستای آبنیک را از اطراف احاطه کرده‌اند.

  • دشت جانستون

این دشت زیبا نامش را از کوه جانستون یا جانستان به عاریه گرفته است و با مناظری زیبا، چشم گردشگران را می‌نوازد. این دشت در شمال روستای آبنیک واقع شده است و در ارتفاع حدود ۲۷۵۰ تا ۳۰۰۰متری قرار دارد. برای رسیدن به دشت جانستان باید از یک کوهنوردی نیمه سنگین را تجربه کرد که به آمادگی بدنی نسبی احتیاج دارد. در مسیر رسیدن به این دشت چند چشمه و یک سرچشمه دائمی وجود دارد که طبیعت اطراف را دوچندان زیباتر می‌کنند. بد نیست اشاره کنیم که کوهنوردان که برای فتح قله‌های جانستون و خرسنگ از این دشت حرکت می‌کنند.

  • آبشار یخی آبنیک

با رسیدن زمستان، آبشار یخی آبنیک مقصد گردشگری محبوبی میان یخ‌نوردان می‌شود. بسیاری از افراد به این منطقه می‌آیند تا آبشار را رو به بالا طی کنند و خود و توانایی‌هایشان را به چالش بکشانند. آبشار یخی آبنیک در انتهای دره آبنیک قرار دارد و در کنار تنگی واقع شده است. با رفتن به روستای آبنیک از هر کدام از محلی‌ها که سراغ آبشار را بگیرید مسیر را نشانتان خواهد داد.

  • قله جانستون

جانستون نام بومی و محلی کوه جانستان است؛ ممکن است به خاطر دشوار بودن فتح این کوه و اینکه افراد زیادی در این کوه هلاک شده‌اند، چنین نامی را برایش در نظر باشند. از نام‌های دیگر این کوه هم می‌توان به یونزا (یونجه‌زار) اشاره کرد. این قله از معروف‌ترین قله‌های اطراف روستاست و ارتفاعش نزدیک به 4 هزار متر است. افراد زیادی فقط برای برای فتح این قله راهی روستا می‌شوند.

  • چشمه آبنیک

این چشمه معروف از دل کوه جانستون نشأت می‌گیرد و آبی تازه و گوارا دارد. جالب آنکه از در میان آبنیکی‌ها اینطور گفته می‌شود که آب این چشمه موجب سلامتی و تنومندی آن‌هاست و این آب، از خواص معدنی بالایی برخوردار است. حتی به قدری این آب دل‌چسب است که پادشاهان قاجار نیز به آن توجه داشته اند. بد نیست این موضوع را نیز ذکر کنیم که وجه تسمیه نام روستا از همین چشمه آبنیک (آب نیک) و آب گوارایش می‌آید.

  • پل آبنیک

با وجود آنکه آبنیک بیشتر به خاطر طبیعت زیبایش شهره است؛ اما نمی‌توان در اینجا از بازدید اثری تاریخی همچون پل آبنیک صرف نظر کرد. قدمت این پل تاریخی به دوره پهلوی اول می‌رسد و در تاریخ اول مهر 1382 با شماره 10397 در فهرست آثار ملی کشورمان به ثبت رسیده است. این پل در فشم، تقاطع فشم، آبنیک، گرمابدر واقع شده و پیشنهاد می‌کنیم حتماً نگاهی به آن بیندازید.

  • امامزاده موسی و امامزاده طیب

در روستای آبنیک بارگاه مقدس دو تن از امامزادگان نیز وجود دارد. امامزاده موسی و طیب. قدمت هر دوی این امامزاده‌ها به سده‌های ۷ و ۸ هجری قمری می‌رسد و در تاریخ این اثر در تاریخ ۱ مهر ۱۳۸۲ در فهرست آثار ملی ما ثبت شده‌اند. شما می‌توانید در روستای آبنیک به حضور این دو امامزاده نیز برسید و زیارتی داشته باشید.

تفریحات

در روستای آب نیک می‌توان از تفریحات متنوعی لذت برد. بیشتر کسانی که راهی این روستا می‌شوند قصد گشت‌و‌گذاری یک روزه را دارند. پس پیک نیک در طبیعت این خطه از محبوب‌ترین تفریحات است. از طرفی، این روستا مقصد محبوب بسیاری از کوهنوردان نیز به شمار می‌رود. آبنیک در دامنه‌های البرز قرار دارد و یکی از اصلی‌ترین مسیرهای کوهنوردی است. ارتفاعات خرسنگ، خرسنگ شمالی و ورزاب گزینه‌های خوبی برای یک کوهنوردی بهاری یا پاییزی هستند. با وجود آبشار آبنیک، یخ‌نوردی هم از تفریحات محبوب در این روستاست که زمستان‌ها مسافران را به سوی خود می‌کشاند. پیمایش و جمع‌آوری گیاهان دارویی از دیگر تفریحات روستای آبنیک هستند.

بهترین زمان سفر

آبنیک از مناطق ییلاقی اطراف تهران هست و به همین خاطر، بهترین زمان سفر به اینجا را بهار و تابستان می‌دانند. بیشتر پایتخت‌نشین‌ها با شروع فصل گرما، به مناطق ییلاقی اطراف می‌روند که آبنیک نیز از جمله آن‌هاست. در این فصول آب‌وهوای سرد و ییلاقی، حاشیه سرسبز رودخانه کلارود و دامنه‌های گسترده کوه‌های اطراف چشم‌اندازی بی‌نظیر را پیش‌ رویتان می‌گذارند. البته در فصل پاییز و زمستان هم روستای آبنیک مخاطبان خاص خود همچون یخ‌نوردان را دارد و باز هم میزبان خوبی برای مسافران است.

مردم محلی روستای آبنیک

عکس کشاورزی مردم روستای آبنیک

آبنیک به سه محله بالا محل (جور سره)، پایین محل (جیر سره) و ملا محله تقسیم می‌شود. در فصل تابستان حدود 150 خانوار در این محله‌های آبنیک زندگی می‌کنند و در زمستان این تعداد به حدود یک سوم می‌رسد. مردم روستا به گویش مازنی سخن می‌گویند و بیشتر به شغل‌های کشاورزی و دامداری مشغول هستند. در ضمن در این روستا چند معدن زغال سنگ هم وجود دارد که به کسب‌و‌کار روستایی‌ها کمک کرده است. اگر گذرتان به این روستا خورد می‌توانید با خرید ماست، لبنیات محلی و عسل طبیعی به کسب‌وکار محلی‌ها کمک کنید و همین طور از محصولات ارگانیک و خوش‌طعم لذت ببرید.

به روستای آبنیک فشم سری زدیم و از تفریحات و جاذبه‌های این روستا گفتیم. طبیعت این روستای زیبا را وصف کردیم و تمام آنچه برای رفتن به این روستا باید بدانید را توضیح دادیم. به طور کلی مناطق شمال غربی تهران برای سپری کردن تعطیلات بسیار محبوب هستند و مکان هایی مانند اوشان، فشم و میگون از اولین گزینه ها برای یک آخر هفته جانانه شمرده می شوند. روستای آبنیک هم بخشی از این مناطق به حساب می آید که کمتر نامش شنیده شده است. آیا تا به حال به این روستا سفر کرده اید؟ نظرتان درباره این منطقه چیست؟ به کسانی که برای اولین‌بار می‌خواهند به این روستا بروند چه پیشنهادی دارید؟ دیدگاه خود را با همراهان ره بال آسمان در میان بگذارید.

روستای آبنیک در استان تهران و شهرستان شمیرانات قرار دارد.

رودخانه کلارود، دشت جانستون، آبشار یخی آبنیک، قله جانستون، چشمه آبنیک، پل آبنیک، امامزاده موسی و امامزاده طیب.

بله. کافی است به میدان تجریش بروید و از آنجا با تاکسی یا اتوبوس راهی آبنیک شوید.

5/5 (1 نظر)
8 نظرات
  1. فاطمه کاشی پزها می گوید

    آیا برای یک شب ماندن در آن روستا اتاق یا جایی هست؟

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز. بسیار بعیده که بتونین اقامتگاه بومگردی پیدا کنید؛ مخصوصاً الآن که تعطیلاته و این روستا بسیار شلوغ می‌شه. ضمن اینکه فضای روستا برای گردش یک روزه مناسبه.

    2. رزیتا می گوید

      از اونجایی که منزل یکی از دوستان خوبم اونجاست میدونم که بهتره به بنگاه اونجا سر بزنید شاید ویلا برای اجاره برای یک شب پیدا کنید . آنقدر لذت بخش هست که بعضی برای یکسال یا سه ماه تابستان اجاره کردند ..

      1. بانو تقیان می گوید

        ممنونیم رزیتا عزیز برای انتقال تجربه‌تون.

  2. رزیتا می گوید

    بسیار عالی و لذت بخش و بیاد ماندنی بود .

    مردم روستا به پاکیزگی روستا خیلی اهمیت میدن .. امیدوارم همیشه همین قدر بکر بمونه ?

    1. بانو تقیان می گوید

      ممنونیم رزیتا عزیز، ما هم امیدواریم همه دست‌به‌دست هم بدن و طبیعت ایران رو هر روز زیباتر کنن.

  3. قاصدک می گوید

    در شمال شرقی تهران واقع شده نه شمال غربی ☺

    1. بانو تقیان می گوید

      ممنونیم برای توضیحتون دوست عزیز.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.