دریاچه شهیون | از زیبایی‌های سد دز در دزفول

4

دریاها و دریاچه‌ها از آرامش‌بخش‌ترین جاذبه‌های گردشگری در دنیا هستند. تماشای گستره آبی آن‌ها استرس را از ذهن دور می‌کند. ایران علاوه بر دریا، صاحب دریاچه‌های طبیعی و مصنوعی بسیاری است که هرکدام در نقطه‌ای از نقشه پهناور آن جا خوش کرده‌اند. در این مطلب از ره بال آسمان، قرار است به دزفول برویم تا یکی از زیباترین دریاچه‌های ایران را ببینیم. مقصد ما دریاچه شهیون یا همان دریاچه سد دز در حوالی روستای پامنار است. برای لذت و ماجراجویی از این سفر و کسب آرامش از بستر آبی شهیون، با ما تا پایان این مطلب همراه باشید.

شهر شهیون کجاست؟

نمایی از انعکاس تصویر کوه در دریاچه شهیون

شهیون در دزفول و استان خوزستان در غرب ایران واقع شده است. این منطقه در شمال شرقی شهر دزفول و اندیمشک به‌روی نقشه دیده می‌شود و چهار منطقه وحدت، کوی باغچه‌بان، نهضت و بازرگه در آن واقع شده‌اند. فاصله این شهر تا دزفول حدود ۳۷ کیلومتر است. شغل بیشتر مردمان شهیون دامداری، پرورش مرغ، کشاورزی و کپوبافی است. اهالی این منطقه به زبان شیرین لری صحبت می‌کنند و از طایفه شِهی هستند که شامل تبار ترکی، پاپی، تختایی و… است. از سوغات این منطقه می‌توان به خرما، بادام کوهی و همچنین صنایع‌دستی زیبایی همچون حصیربافی، کپوبافی و قالی‌بافی اشاره کرد.

دریاچه شهیون دزفول، قلعه شاداب، چال کندی، دره کول خرسان، روستای پامنار، امام‌زاده صوفی احمد و… از جاهای دیدنی این بخش از دزفول‌اند. دریاچه شهیون از دنج‌ترین نقاط شهرستان دزفول است که در ۱۲کیلومتری غرب منطقه شهیون واقع شده است. این دریاچه از قطب‌های گردشگری دزفول محسوب می‌شود.

دریاچه شهیون کجاست؟

دریاچه شهیون دزفول یا همان دریاچه سد دز در ۴۰کیلومتری شمال دزفول واقع شده است. این دریاچه حدود ۵۶ کیلومتر با اندیمشک فاصله‌ دارد و در جهت شمال شرقی آن به‌روی نقشه دیده می‌شود. مرز استان خوزستان و لرستان در شمال دریاچه دز واقع شده است. این مرز تا بخشی از غرب دریاچه ادامه پیدا می‌کند و در نهایت در قسمت‌های جنوب غربی دریاچه سد دز با استان ایلام هم‌مرز می‌شود. آبشار شوی و روستای خوش‌منظره پامنار که از دیگر جاهای دیدنی دزفول هستند، به ترتیب در فاصله‌های تقریبی ۷۵ و ۱٫۵ کیلومتری نسبت به دریاچه شهیون دزفول جا خوش کرده‌اند.

زیبایی‌های دریاچه شهیون

دریاچه دز که به دریاچه شهیون نیز شناخته می‌شود، دریاچه‌ای مصنوعی حاصل از احداث سد رودخانه دز است. دو کوه شاداب و تنگوان دریاچه سد دز را در آغوش گرفته‌اند. روستای سرسبز پامنار نیز با این دریاچه همسایه است. به‌واسطه وجود دریاچه زیبای شهیون و روستای پامنار، این منطقه از دزفول طبیعتی دل‌چسب دارد و توانسته است به یکی از مناطق جذاب در صنعت گردشگری دزفول تبدیل شود.

گستره آبی دریاچه دز بسیار وسیع است و مساحت آن به ۶هزار هکتار می‌رسد. در عمیق‌ترین نقطه آن عمقی حدود ۵۰ متر دارد. آب از ارتفاعات الیگودرز و اراک به رودخانه می‌رسد. این جریان آبی پیش از رسیدن به دز، با عبور از ارتفاعات زاگرس، جریان‌های آبی دیگر را با خود همراه می‌کند و در نهایت به رود دز و دریاچه حاصل از سد آن می‌پیوندد.

  • ترکیب جزیره سبزرنگ و دریاچه آبی

در میان آب‌های دریاچه شهیون دزفول، چند جزیره کوچک جا خوش کرده‌اند. تصویری رؤیایی از ترکیب جزیره سبزرنگ و دریاچه آبی به‌ وجود آمده است. سه جزیره به قلعه شاداب مشرف‌اند و جزیره دیگر این دریاچه از این سه جزیره دورتر است و مساحت بیشتری دارد. مساحت این جزایر باهم متفاوت است و بزرگ‌ترین آن در حدود ۶۰هزار متر مربع است.

گیاهان و درختان بسیاری این جزیره‌ها را سرسبز کرده‌اند. از تنوع پوشش گیاهی آن‌ها می‌توان به بید، کلخنگ، کُنار و بادام کوهی اشاره کرد. همچنین، این جزایر محل زندگی جانوری همچون خرگوش، روباه و پرندگانی است که بر فراز دریاچه پرواز می‌کنند. چند گونه خزنده ساکن جزیره‌های دریاچه سد دز هستند و در آب دریاچه قزل آلا و قز آلای رنگین‌کمان پیدا می‌شود.

این دریاچه در بهار منظره‌ای دیدنی دارد. در کنار طبیعت بهاری روستای پامنار، دریاچه شهیون از جاذبه‌های تماشایی دزفول در فصل اول سال محسوب می‌شود. در بهار حتماً به ‌سراغ دریاچه دز، از زیباترین مناظر شهیون دزفول بروید و از ماجراجویی در جاذبه‌های حوالی آن نیز لذت ببرید.

جاهای دیدنی دریاچه شهیون

از جذاب‎‌ترین بخش‌های سفر به دریاچه شهیون می‌توان به تماشای مناظر زیبای این منطقه اشاره کرد. ترکیب بی‌نظیری از سرسبزی طبیعت، ارتفاعات کوهستانی و پهنه آبی دریاچه در این منطقه خودنمایی می‌کند. طبیعت خوش‌رنگ‌ولعاب این منطقه بسیار آرامش‌بخش است. وقت‌گذرانی در آن نیز لذت فراوانی دارد. اگر اهل طبیعت‌گردی هستید، سفر به این منطقه را از دست ندهید. همچنین، خودتان را نیز برای تجربه کمپینگ در آن آماده کنید.

در این دریاچه، افراد محلی اسکی و قایق‌های موتوری در اختیار گردشگران قرار می‌دهند. با استفاده از آن‌ها می‌توانید در کنار آرامش طبیعت شهیون، لحظه‌هایی مهیج و لذت‌بخش برای خودتان بسازید. بساط پیک‌نیک را در اطراف این دریاچه پهن کنید و علاوه بر لذت از زیبایی و آرامش طبیعت، با عزیزانتان نیز وقت بگذرانید. ماهیگیری از تفریحات جذاب و در عین حال آرامش‌بخش در دریاچه شهیون دزفول است. اگر طرفدار این تفریح آرامش‌بخش هستید، حتماً تجهیزات لازم را همراه خودتان به سفر بیاورید. اگر بخت با شما یار باشد و در فصل مناسبی به این منطقه سفر کرده باشید، قزل آلا و قزل آلای رنگین‌کمان نصیبتان خواهد شد.

بهترین زمان سفر به جاهای دیدنی دزفول

با توجه به آب‌وهوای گرم دزفول، بهترین زمان سفر به این منطقه اواخر زمستان تا اواخر اردیبهشت است. در واقع، هرچه نشانه‌های بهار در آب‌وهوای کشور پیدا می‌شود، بهترین زمان سفر به دزفول و جاذبه‌های آن همچون دریاچه شهیون، روستای پامنار و… فرامی‌رسد. طبیعت بهاری در این منطقه از خوزستان فوق‌العاده است. سفری فراموش‌نشدنی را تجربه خواهید کرد.

امکانات دریاچه شهیون

  • پارکینگ در نزدیکی دریاچه؛
  • اسکی و قایق‌سواری؛
  • اقامت در خانه‌های محلی روستاهای اطراف؛
  • سرویس بهداشتی در روستا و… .

جاذبه های نزدیک به دریاچه شهیون

تصویری از جزیره دریاچه شهیون

منطقه شهیون دزفول و سرزمین گرم خوزستان میزبان جاذبه‌های بسیاری است که تماشا و ماجراجویی در هرکدام لذت‌بخش و فراموش‌نشدنی خواهد بود. بسیاری از این جاذبه‌ها در فاصله کمی از دریاچه شهیون واقع شده‌اند. در ادامه، شما را با تعدادی از جاهای دیدنی دزفول در حوالی دریاچه سد دز آشنا خواهیم کرد.

  • دره کول خرسان

دره کول خرسان یکی از جاهای دیدنی خوزستان و دزفول است که ماجراجویی در آن حس معماگونه‌ای را به همراه دارد. کول خرسان به دره ارواح نیز شناخته می‌شود. دره کول خرسان در ۲۵کیلومتری دزفول و در ۱۵کیلومتری دریاچه شهیون واقع شده است. در این تنگه، با دیواره‌هایی روبه‌رو می‌شوید که بعضی از قسمت‌های آن، بیش از ۲۰۰ متر است. این جاذبه خوزستانی، با وجود زیبایی و عظمت باشکوهی که دارد، تا حدودی ترسناک نیز هست. شاید این ترس ناشی از پیچیدگی عجیب‌وغریب و در عین حال زیبای طول این تنگه است.

در حین ماجراجویی در تنگه کول خرسان، با چشمه و آبشار و رود روبه‌رو خواهید شد و از زیبایی‌های طبیعت این منطقه لذت خواهید برد. پیمودن این تنگه با چالش‌های بسیاری همراه است و همین مسئله هیجان این سفر را بیشتر می‌کند. در بعضی از قسمت‌ها، چنان عرض تنگه کم می‌شود که دیگر خبری از نور خورشید نیست و نفرات باید پشت‌سرهم در یک صف حرکت کنند. پهنای باریک این تنگه اجازه نخواهد داد ۲ نفر هم‌زمان در کنار هم عبور کنند.

به‌دلیل نعمت چشمه در تنگه کول خرسان، وجود جریان آب در این منطقه امری طبیعی است. در بعضی از قسمت‌های این تنگه، به‌دلیل شدت جریان آب، برای پیمودن ادامه مسیر، چاره‌ای جز شناکردن نخواهید داشت. پس از پشت‌سرگذاشتن طبیعت سرسخت این منطقه، به رود دز خواهید رسید.

نکته: فراموش نکنید که دره کول خرسان فقط مناسب طبیعت‌گردهای حرفه‌ای و راه‌بلد است. برای اشخاص غیرحرفه‌ای سفر به این منطقه به میزان آسیب‌های جسمی و حتی گاهی مرگ خطرناک خواهد بود.
مسیر دسترسی به دره کول خرسان:
برای رفتن به دره کول خرسان، از طریق جاده شهیون به روستای بیشه‌بزان بروید. سپس از این روستا باید تا مقصدتان پیاده‌روی کنید. پیاده‌روی در این مسیر سخت است و فقط مختص طبیعت‌گردهای حرفه‌ای و آشنا به مسیر است.
  • روستای پامنار دزفول

تصویری از طبیعت بکر روستا پامنار استان خوزستان

روستای پامنار دزفول یکی دیگر از جاهای دیدی خوزستان و شهرستان دزفول است. این روستا در ۴۰کیلومتری شهر دزفول و در ۱٫۵ کیلومتری دریاچه سد دز جا خوش کرده است. موقعیت جغرافیای این روستای خوش‌منظره واقع در دامنه‌های زاگرس است و در مسیر رودهای کرخه و دز است.

تصویری از روستا پامنار دزفول

پامنار روستایی سرسبز و خوش‌آب‌وهواست. این روستا در میان جاهای دیدنی دزفول طرفداران بسیاری دارد. از جذابیت‌های معروف روستای پامنار غروب سرخ و شب‌های پرستاره‌اش است. تماشای آن‌ها آرامشی وصف‌نشدنی به همراه دارد. پیشنهاد می‌کنیم در طول سفرتان به دزفول و منطقه شهیون، مهمان اقامتگاه‌های بوم‌گردی پامنار شوید تا از این سفر لذت بیشتری ببرید.

مسیر دسترسی به روستای پامنار دزفول:
از بلوار شهدای دزفول به سمت جاده شهیون تا روستای اسلام آباد برانید. در ابتدای روستای اسلام آباد یک دو راهی است، شما به سمت چپ بروید تا به روستای پامنار برسید.
  • آبشار شوی

آبشار شوی از پرطرفدارترین جاذبه‌های دزفول در فصل بهار است. این آبشار از ارتفاعات زاگرس حیات می‌گیرد و به رود دز و دریاچه شهیون می‌پیوندد. آبشار شوی در ۷۵کیلومتری دریاچه سد دز و در ۱۰۰کیلومتری دزفول واقع شده است. به‌دلیل ارتفاع قابل‌توجه شوی، این آبشار را با عنوان نیاگارای ایران می‌شناسند. همان طور که می‌دانید آبشار نیاگارا یکی از بلندترین آبشارهای جهان است که ارتقاع برخی از رودهای آن تا 50 متر هم می‌رسد.

پیش از رسیدن به آبشار شوی، آبشار دیگری با نام سنگ مار یا شوی دوم را خواهید دید. پیاده‌‎روی در حد فاصل میان این آبشار تا آبشار شوی در حدود ۱۵ طول می‌کشد.

مسیر دسترسی به آبشار شوی:
برای رفتن به آبشار شوی دزفول باید به‌سمت شهیون بروید. در جاده‌ای که به‌سمت شهیون می‌رود، تابلوی آبشار شوی را خواهید دید. این تابلو شما را به‌سمت یک جاده خاکی و در نهایت آبشار بلندقامت شوی هدایت می‌کند.
  • قلعه شاداب دزفول

در منطقه شهیون و در روستای اسلام‌آباد، یکی از جاهای دیدنی دزفول با نام قلعه شاداب واقع شده است. این قلعه طبیعی یکی از جاذبه‌های بی‌مانند دزفول است که در نزدیکی دریاچه شهیون و روستای پامنار است. قلعه شاداب در ۲٫۵کیلومتری دریاچه دز و در ۴۴کیلومتری دزفول واقع شده است. قلعه شاداب دژی طولانی و طبیعی است و در واقع، صخره‌های عظیمی است که بر اثر فرسایش زمین و به‌دست هنرمند طبیعت به ‌وجود آمده است.

در مسیر رسیدن به قلعه شاداب، گورستانی تاریخی با سنگ‌مزارهای بسیار قدیمی خواهید دید که سنگ‌نگاره‌های جالبی از انسان، حیوان و… روی آنها نقش بسته است. البته تعدادی سنگ‌قبر جدید از مردگان عصر فعلی نیز خواهید دید که کمی از زیبایی تاریخی گورستان کاسته‌اند.

مسیر دسترسی به قلعه شاداب دزفول:
برای رفتن به قلعه شاداب، بعد از آنکه بیشه‌بزان را در جاده شهیون پشت‌سر گذاشتید، پیش از رسیدن به منطقه بازرگه، به سمت چپ بپیچید و وارد جاده دریاچه شوید تا در نهایت به روستای اسلام‌آباد و قلعه شاداب برسید.
  • چال کندی دزفول

چال کندی یکی دیگر از جاهای دیدنی دزفول است. این جاذبه در مسیر رود پرخروش دز واقع شده است. به‌علاوه، یکی از مناطق تفریحی استان خوزستان نیز محسوب می‌شود. چال کندی محل عبور آب خروجی از سد دز است و این جریان آب، زیبایی جذابی به این منطقه تفریحی و گردشگری بخشیده است. این جاذبه دیواره‌های بلند و عمق بسیاری دارد و به‌دلیل حجم زیاد آب، جایی برای قایق‌سواری در دزفول محسوب می‌شود.

مسیر دسترسی به چال کندی دزفول:
برای رفتن به چال کندی دزفول باید در پارک دولت سوار قایق شوید. پارک دولت در حاشیه رود دز واقع شده است و اگر بعد از رسیدن به دزفول وارد بلوار شهدا شوید، به این پارک خواهید رسید.
  • سردشت دزفول

تصویری از طبیعت سرسبز روستا سالند سردشت دزفول

سردشت دزفول به‌دلیل جریان حیات‌بخش رودخانه دز، منطقه‌ای بهشتی و سرسبز است. شهرهای سالند و حمزه و دهستان‌های بسیاری در این منطقه واقع شده‌اند. سردشت دزفول در میان رشته‌کوه‌های دزفول و جلگه خوزستان جا خوش کرده است. همچنین، از منظر زمین‌شناختی، از مناطق باارزش ایران است.

تصویری از طبیعت سر دشت دزفول

گفته می‌شود این منطقه در آب غرق بوده و با گذشت زمان‌های طولانی، به‌شکل امروزی به‌روی زمین ظاهر شده است. البته فرسایش حاصل از طبیعت و زلزله نیز در شکل‌گیری امروز آن دخیل بوده است. سردشت دزفول در ۴۲کیلومتری دریاچه شهیون و در ۴۵کیلومتری دزفول واقع شده است.

مسیر دسترسی به سردشت دزفول:
برای رفتن به سردشت بعد از آنکه به دزفول رسیدید، باید وارد جاده دزفول به سردشت شوید تا به مقصد برسید.
  • منطقه زیبا و سرسبز صوفی احمد

روستایی قدیمی صوفی احمد یکی از جاهای دیدنی دزفول است که در شهیون و در منطقه بوسونک واقع شده است. این روستا در ۴۷کیلومتری دریاچه شهیون و درون دره‌ای خوش‌منظره با آب‌وهوایی بهشتی جا خوش کرده است. امامزاده صوفی احمد متعلق به این روستای خوش‌آب‌وهواست و به همین دلیل، به این منطقه صوفی احمد گفته می‌شود.

مسیر دسترسی به روستای صوفی احمد:
برای رفتن به صوفی احمد باید به منطقه شهیون بروید و در جاده اصلی شهیون پیش بروید تا به مسیر فرعی منتهی به روستای حسن آقا برسید. پس از پشت‌سرگذاشتن این روستا، به‌سمت روستای دارک پیش بروید. پس از روستای دارک، به منطقه‌ بوسونک و آرامگاه صوفی احمد خواهید رسید.

مسیر دسترسی به دریاچه شهیون

همان‌ طور که گفتیم، این دریاچه از جاهای دیدنی خوزستان و شهرستان دزفول است. برای رسیدن به این دریاچه، باید در ابتدا خودتان را به دزفول در استان خوزستان برسانید. بعد از رسیدن به شهر دزفول، وارد جاده شهیون شوید. در این جاده، مسیرتان را ادامه دهید و روستای بیشه بزان را پشت سر گذارید. سپس وارد جاده دریاچه شوید. با پیشروی در این جاده، در نهایت به دریاچه دز خواهید رسید.

هزینه ورودیرایگان
ساعت بازدید24ساعته
آدرساستان خوزستان، دزفول، بخش سردشت، شمال غربی روستای پامنار

امیدواریم از سفرتان به دریاچه شهیون و دیگر جاهای دیدنی دزفول لذت ببرید و خاطره‌ای خوش برای خودتان بسازید. برای آشنایی با دیگر جاهای دیدنی خوزستان و سایر استان‌های ایران، مجله گردشگری ره بال آسمان را دنبال کنید.

دریاچه شهیون دزفول یا همان دریاچه سد دز در ۴۰کیلومتری شمال دزفول واقع شده است.

خرما، بادام کوهی، حصیربافی، کپوبافی و قالی‌بافی.

آش ارده، درشته، قلیه دزفولی و… .

قلعه شاداب، روستای پامنار، دره کول خرسان و… .

تجربه کمپینگ در اطراف دریاچه یا اقامت در اقامتگاه‌های بوم‌گردی روستای پامنار.

اواخر زمستان تا اواخر اردیبهشت.

0/5 (0 نظر)
4 نظرات
  1. فاطمه می گوید

    سلام .کسی هست اطلاع داشته باشه هزینه قایق چقدره؟؟

  2. محسن می گوید

    نام دریاچه سد دز هست.نام شهیون نامی جعلی هست
    دریاچه و سد طبق تقسیمات کشوری در حوزه شهرستان اندیمشک هستن
    هرگونه اطلاعات نادرست پیگرد قانونی داره و بصورت رسمی شکایت خواهد شد

  3. محسن می گوید

    نام دریاچه سد دز هست.نام شهیون نامی تقلبی هست
    دریاچه و سد در حوزه شهرستان اندیمشک هستن
    هرگونه اطلاعات نادرست پیگرد قانونی داره و بصورت رسمی شکایت خواهد شد

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز. به این بخش از مقاله توجه کنید: «دریاچه دز که به دریاچه شهیون نیز شناخته می‌شود، دریاچه‌ای مصنوعی حاصل از احداث سد رودخانه دز است.»
      و در تمام منابع، این دریاچه رو با نام شهیون می‌شناسند. ضمن اینکه در مقاله اومده که: «دریاچه شهیون دزفول یا همان دریاچه سد دز در ۴۰کیلومتری شمال دزفول واقع شده است. این دریاچه حدود ۵۶ کیلومتر با اندیمشک فاصله‌ دارد و در جهت شمال شرقی آن به‌روی نقشه دیده می‌شود.» که با این تفاسیر نسبت دادنش به دزفول درست‌تر باشه.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.