آبشار شوی | حال خوب طبیعت در صخره‌های دزفول

2

هر گوشه از زمین با پدیده‌های طبیعت آراسته شده‌اند و هرکدام زیبایی منحصربه‌فردی دارند. آبشارها یکی از این پدیده‌های خاص خلقت هستند که نماد انرژی و شادابی زمین محسوب می‌شوند. قدوقامت این پدیده به روی صخره، نمایشی جذاب از حال خوب طبیعت برپا می‌کند. در گوشه‌گوشه ایران آبشارهای بسیاری وجود دارند که هر کدام دنیایی از زیبایی هستند. آبشار شوی یکی از این پدیده‌های تماشایی است که زیبایی و قدوقامت آن هوش از سرتان می‌برد. ره بال آسمان در این سفر سری به دزفول در مرز لرستان زده است تا از زیبایی آبشار بلندقامت شوی برایتان بگوید. تا پایان این سفر همراه ما باشید.

آبشار شوی خوزستان یا لرستان؟

آشار شوی از جاذبه‌های گردشگری مشترک بین دو استان خوزستان و لرستان است که مسافران هر دو منطقه می‌توانند از وجود این نعمت لذت ببرند. بسیاری از گردشگران شوی را از آبشارهای لرستان می‌دانند؛ اما در تقسیمات جغرافیایی، این آبشار بلندقامت در خاک خوزستان و در مرز لرستان جا خوش کرده است. این آبشار در روستای شوی در بخش شهیون شهرستان دزفول واقع شده و در حدود ۱۰۰کیلومتری شمال شرقی مرکز دزفول و ۲۸۰کیلومتری جنوب شرقی خرم‌آباد روی نقشه دیده می‌شود. در واقع اگر از مرکز دزفول و استان خوزستان راهی این آبشار شوید، در حدود ۲ ساعات و ۳۰ دقیقه باید رانندگی کنید. اگر نقطه شروع سفر شما شهر خرم آباد است، ۲ ساعت بیشتر در راه خواهید بود و نزدیک به ۴ ساعت و ۳۰ دقیقه باید برانید.

آبشار شوی و زیبایی‌هایی که هوش از سرتان می‌برد

آبشار شوی در خوزستان

آبشار شوی به‌عنوان بزرگ‌ترین آبشار خاورمیانه شناخته شده و زیبایی منحصربه‌فرد آن سبب شده تا از آثار ملی ایران و اثر طبیعی استان خوزستان محسوب شود. این آبشار متعلق به رشته‌کوه‌های زاگرس در جنوب غرب ایران است و از درون غارهایی در دل صخره به بیرون جاری می‌شوند. قدوقامت این آبشار پس از جاری شدن، تقریبا به ۸۰ متر می‌رسد و در حدود ۷۰ متر از پهنه صخره را به خود اختصاص می‌دهد. شکل سقوط این آبشار به پایین پلکانی است و به همین دلیل منظره‌ای شگفت‌انگیز به‌وجود می‌آورد. این مسیر پلکانی با سبزینگی صخره و درختان جنگلی ترکیب شده تا زیباترین قاب طبیعت را در مرز خوزستان و لرستان پدید آورد. جریان آبشار شوی بعد از سقوط به حوضچه زیبایی که در پایین کوه تنومند آن واقع شده و بعد از گذر از مسیر کوهستانی، با رودخانه دز یکی می‌شود.

زیبایی و عظمت آبشار شوی سبب شده تا از آن به‌عنوان نیاگارای ایران یاد کنند و هر طبیعت‌گردی شیفته ترکیب زیبای جریان زلال آب، عظمت کوهستان، سرسبزی درختان و آبی آسمان در این منطقه خواهد شد و نمی‌تواند چشم از این قاب زیبا بردارد. اگر می‌خواهید بدون صرف هزینه برای سفر خارجی در همین ایران خودمان، نمایشی از آبشار نیاگارا را تماشا کنید، سری به آبشار شوی دزفول بزنید.

آبشار شوی دوم را از دست ندهید

آبشار شوی دوم

پیش از آن که به آبشار تماشایی شوی برسید، آبشار مرتفع، اما کم‌عرضی را خواهید دید که با قدرت بیشتری از کوه جاری شده است و پر خروش‌تر به‌نظر می‌رسد. این آبشار به آبشار شوی دوم یا سنگ مار مشهور شده است و شباهتی به آبشار اول ندارد. ظاهر ساده این آبشار خود دلیل زیبایی آن شده؛ اما از ویژگی‌های مهم آن می‌توان به استخر کوچکی که در پایین آن پدید آمده اشاره کرده که فضایی دلچسب برای لذت از طبیعت محسوب می‌شود. در مسیرتان به سمت آبشار شوی، در ابتدا سنگ مار را خواهید دید و اگر در حدود ۱۵ دقیقه پیاده‌روی کنید، به آبشار اول خواهید رسید.

بافت گیاهی متنوع

آبشار شوی در خوزستان

بافت گیاهی این منطقه از دزفول بسیار سبز و تماشایی است و تنوع مطلوبی دارد. به مدد هوای کوهستان و جریان حیات‌بخش آبشار، سبزینگی رنگ غالب این منطقه است. افرا، بلوط، بید، زبان گجشک، مو، انجیر و… نمونه‌هایی از انواع درختان این منطقه هستند. علاوه بر درختان نیز به دلیل حضور آبشار، گیاهان بسیاری در این منطقه رشد کرده‌اند و رنگ شادابی به این قسمت از خوزستان بخشیده‌اند.

بهترین زمان سفر به آبشار شوی

آبشار شوی از نمای دور

هرچه به بهار نزدیک‌تر می‌شویم، زمان بهتری برای بستن بار و بندیل به سمت شوی است. در واقع از اواخر اسفند بازار سفر به این منطقه گرم‌تر می‌شود و تا اواخر بهار ادامه دارد. چهره بهاری شوی فوق‌العاده است و پیشنهاد می‌کنیم که حتما سال نو را با سفر به این منطقه زیبا و خوش‌آب‌وهوا شروع کنید.

چطور به آبشار شوی برویم؟

آدرس: استان خوزستان، 100کیلومتری مرکز دزفول.

  • از دزفول

برای رفتن به آبشار شوی از شهر دزفول، باید در ابتدا خودتان را به منطقه شهیون برسانید و در جاده منتهی به این منطقه، در جهت شمال شرق راهی شوید. در حین حرکت در این جاده، تابلویی را خواهید دید که شما به سمت آبشار هدایت می‌کند. وارد جاده آبشار شوید و در این جاده خاکی مسیرتان را ادامه دهید. بهتر است که با خودروی سواری وارد این جاده نشوید تا راحت‌تر راهتان را ادامه دهید. حدود ۳۰ کیلومتر باید مسافر این جاده خاکی باشید تا در نهایت به نقطه شروع مسیر پیاده‌روی آبشار برسید.

  • از خرم‌آباد

اگر مسافر استان لرستان و شهر خرم‌آباد هستید و قصد دارید سری به این آبشار بزنید، باید در جاده خرم‌آباد به اندیمشک حرکت کنید. سپس مسیرتان را در جاده منتهی به دزفول ادامه دهید تا به جاده شهیون برسید. این لحظه باید به سمت منطقه شهیون حرکت کنید تا به تابلوی راهنمای آبشار برسید.

چند نکته که در سفر به آبشار شوی باید بدانید

  • بهتر است که با یک راه‌بلد راهی این منطقه شوید یا سفر دسته‌جمعی در در تورهای گردشگری را تجربه کنید.
  • از آنجایی که قسمتی از مسیر را باید پیاده‌روی کنید، لازم است که حتما سبک سفر کنید.
  • در حدود ۳ ساعت باید تا رسیدن به آبشار پیاده‌روی کنید و لازم است خودتان را برای پیمایش در مسیر کوهستانی و صخره‌ای آماده کنید.
  • پیاده‌روی در این مسیر با لذت از طبیعت ناب و تماشای مناظر بکر همراهخواهد بود.
  • حیواناتی همچون پلنگ و خرس ساکن این منطقه کوهستانی هستند، پس مراقب باشید که با رها کردن باقی‌مانده‌های غذا در طبیعت، این حیوانات را به سمت خود نکشانید.

برای سفر بعدی ره بال به آبشارهای ایران، شما کدام منطقه را پیشنهاد می‌کنید؟ لطفا پیشنهاد خود را برای ما بنویسید.

5/5 (4 نظر)
2 نظرات
  1. حامد می گوید

    آبشار وروار هم خیلی هیجان انگیزه

  2. علیرضا دانشمند می گوید

    سلام و خسته نباشید آبشار زیبایی هست و برای گردشگری و تفریح مکان جذابی هست در نزدیکی آبشار شوی هم روستای سنگی لیوس قرار داره که دیدنش خالی از لطف نیست با تشکر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.