دریاچه کفه نمک سیرجان | نمایش خیره‌کننده تلألو نور ماه در بلورهای نمک

6

دریاچه‌های نمک یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی هستند که در استان‌های مختلف ایران هم به‌وفور یافت می‌شوند. در کرمان و در نزدیکی شهر سیرجان، یک دریاچه نمک مشهور به کفی نمکی وجود دارد که توجه گردشگران را جلب می‌کند. دریاچه‌ای زیبا و جذاب که در فصول مختلف سال، چهره‌ای متفاوت به خود می‌گیرند. بنابراین اگر دوست دارید این دریاچه نمک یا کفه نمک سیرجان را بیشتر بشناسید، تا انتهای نوشته همراه ما باشید.

دریاچه کفه نمک سیرجان کجاست؟

استان کرمان یکی از استان‌های متنوع و چهاراقلیم در مرکز ایران است که جاذبه‌های گردشگری فراوانی را در دل خود جای داده است. یکی از جاذبه‌های دیدنی طبیعی در این استان دریاچه کفه نمک سیرجان است. این دشت سفید و پر از نمک، وسعتی ۳۵هزار هکتاری دارد. این دریاچه در مسیر کرمان به شیراز، در ۲۷کیلومتری جاده سیرجان و نزدیکی روستای خیرآباد قرار گرفته است. به همین دلیل با نام کفه نمک خیرآباد هم شناخته می‌شود.

تصویری از دریاچه باتلاق نمکی

ویدیویی جذاب از دریاچه کفه نمک سیرجان

 

دریاچه کفه نمک خیرآباد در بخشی از ایام سال، یک دریاچه چشم‌نواز و زیباست و در بخش دیگر از سال که خبری از بارندگی نیست، به یک شوره‌زار بزرگ تبدیل می‌شود؛ همین جنبه دوگانه این دریاچه آن را به جاذبه‌ای شگفت‌انگیز تبدیل کرده است. این منطقه باتلاق نمک و یکی از بزرگترین ذخیره‌گاه‌های نمک کشور است. البته ناکفته نماند که بارش باران به مدت چند ساعت کافی است تا این منطقه را به یک دریاچه بزرگ و مواج تبدیل کند. این باران‌ها کفه نمک خیرآباد را دریاچه‌ای دیدنی تبدیل می‌کند و باعث می‌شود هزاران گردشگر از استان‌ها و شهرهای مجاور به این منطقه سر بزنند. موضوع دیگری که سبب جذابیت دوچندان این منطقه می‌شود، آن است که دور تا دور دریاچه نمکی خیرآباد را کوهستان‌ها در بر گرفته‌اند.

تصویری از کفه نمکی سیرجان

این قسمت از کویر در سیرجان یکی از کم‌ارتفاع ترین و پست‌ترین مناطق در استان کرمان است. مسیری که از سیرجان به دریاچه کفه نمک می‌رسد، مسیری است که میزبان باغ‌های پسته است. تقریباً ماه شهریور زمان برداشت محصولات ابن باغ ها است. به همین دلیل اگر این شانس را داشته باشید تا در زمان برداشت محصول به این منطقه سفر کنید، می‌توانید پسته تازه را مستقیم از باغ‌ها بخرید و از خوردن پسته تازه لذت ببرید.

بهترین زمان برای بازدید از کفه نمک خیرآباد

تصویری از نمک کفه نمکی سیرجان

اگر کنجکاو شده‌اید که از دریاچه زیبا نمک سیرجان دیدن کنید، پیشنهاد می‌کنیم در زمان مناسب راهی این منطقه شوید. بهترین زمان برای بازدید از این منطقه، فصل بهار، اوایل پاییز و فصل زمستان است. دریاچه کفه نمک خیرآباد در هر یک از این فصول، جذابیت‌های خاص خودش را دارد.

جاذبه‌های دریاچه کفه نمک خیرآباد

تصویری از نمک های شفاف باتلاق نمکی سیرجان

یکی از ویژگی‌های این منطقه این است که با تبخیر شدید آب که ناشی از گرمای زیاد کویر است، لایه‌ای یخی شکل از نمک شکل می‌گیرد. همین موضوع سبب می‌شود که فرصت مناسبی برای کویرنوردی فراهم شود؛ به ویژه در شب‌های مهتابی که تابش نور ماه، منظره‌های خیره‌کننده‌ای از بلورهای نمک به جامانده در کف دریاچه نمک سیرجان ایجاد می‌کند.

تصویری از نمک های شفاف کفه نمکی سیرجان

درخشش این بلورهای نمکی روی زمین دریاچه کفه نمک و درخشش ستاره‌ها در آسمان پهناور و تاریک کویر ایران، فرصت فوق‌العاده‌ای برای گردشگری فراهم می‌کند. اگر سرمایه‌گذاری کافی و مناسب در این منطقه صورت بگیرد، کفه نمک این پتانسیل را دارد که به یکی از قطب‌های گردشگری ایران و کرمان تبدیل شود؛ اما متاسفانه بی‌توجهی به این پتانسیل‌ها، آن را در شرف نابودی قرار داده است.

تصویری از دریاچه کفه نمکی سیرجان

بخشی از این نمک‌زار به دلیل بی‌مبالاتی افراد ناآگاه و به خاطر عبور خودرو، از بین رفته است. علاوه بر این، تلاش کافی برای معرفی منطقه به گردشگران مشتاق صورت نگرفته است. بسیاری از علاقه‌مندان به کویر و کویرنوردی از وجود چنین جاذبه‌هایی اطلاع ندارند. حتی در صورت اطلاع، امکانات کافی برای استفاده از این فرصت‌ها در منطقه وجود ندارد.

این دریاچه در فهرست ثبت در میراث طبیعی کشور قرار گرفته است و در انتظار تأمین اعتبار برای اجرای طرح‌های گردشگری است. امید است که با همکاری مسئولان مربوطه، رونق گردشگری در منطقه باعث حفظ طبیعت و جذابیت‌های دریاچه نمک سیرجان شود و علاوه بر این، به زندگی اهالی منطقه رونق ببخشد.

مسیر دسترسی به دریاچه کفه نمک سیرجان

همان‌طور که قبلاً هم اشاره کردیم، دریاچه کفه نمک سیرجان در ۲۷کیلومتری جاده سیرجان و در نزدیکی روستای خیرآباد قرار گرفته است. برای رفتن به این دریاچه می‌توانید یکی از دو مسیر موجود را انتخاب کنید. یکی از این مسیرها یک جاده خاکی است که از شهر سیرجان به طرف روستای شریف‌آباد می‌رود. مسیر دیگر یک جاده آسفالته است که از سیرجان به سمت نیریز می‌رود و از جنوب کویر عبور می‌کند.

هزینه ورودیرایگان
بهترین زمان سفرفصل پاییز و زمستان
آدرساستان کرمان، 27 کیلومتری جنوب غربی شهرستان سیرجان و محور روستای خیرآباد

دریاچه کفه نمک خیرآباد یکی از جاهای دیدنی سیرجان است که بازدید از آن را به تمام دوستداران طبیعت پیشنهاد می‌کنیم. قبلاً هم در ره بال آسمان تعدادی از جاهای دیدنی استان کرمان را معرفی کردیم؛ اما داستان کفه نمک سیرجان با بقیه فرق دارد. چراکه یکی از اسرارآمیزترین و جالب‌ترین مناطق گردشگری این استان به‌حساب می‌آید. بنابراین اگر به این استان سفر کرده‌اید و جاذبه‌های گردشگری این استان به خصوص کفه نمک را دیده‌اید، خوشحال می‌شویم خاطره سفرتان را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

دریاچه کفه نمک خیرآباد یکی از جاهای دیدنی سیرجان است.

بهترین زمان برای بازدید از دریاچه کفه نمک سیرجان، فصل بهار، اوایل پاییز و فصل زمستان است.

خیر. کفه نمک سیرجان جاذبه طبیعی است و هزینه ورودی ندارد.

5/5 (4 نظر)
6 نظرات
  1. محمدعلی صفا می گوید

    باسلام درقسمت آخر راه های دسترسی ،جاده شریف آباد تماما آسفالت میباشد واز وسط دریاچه میگذرد و تا روستای باغ چوبی ادامه پیدا می‌کند، تنها مسیر آسفالته برای دیدن درياچه ،البته از طرف جاده‌ شیراز هم می‌توان به قسمت‌های جنوبی دریاچه دسترسی داشت

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز، بابت توضیحی که دادین ممنونم.

  2. میثم می گوید

    سلام
    عکس های این دریاچه نمک چقدر شگفت انگیزن!!!
    من قبلا از نزدیک دو تا شوره زار دیدم، یکی در مسیر جاجرم به روستای امیرآباد و یکی هم در مسیر طبس به یزد. تا مدت‌ها از زیباییشون در حیرت بودم؛ دقیقا مثل دیرن یه کویر پر از برف وسط تابستون.
    بی صبرانه مشتاق سفر به سیرجان و دیدن دریاچه نمکش شدم ?

    1. بانو تقیان می گوید

      میثم عزیز، به جرئت می‌شه گفت از جاذبه‌های کم‌نظیر در ایرانه که باید دید و باهاش خاطره ساخت.

  3. احمد می گوید

    سلام
    عجب جاذبه زیبا و شگفت انگیزی? حتی با دیدن عکساش هم بی نهایت لذت بردم. ممنون از شما بابت این مطلب کامل، جذاب و دلنشین. امیدوارم هرچه زودتر بتونن به سیرجان زیبا سفر کنم و دریاچه نمک منحصر به فردشو از نزدیک ببینم.

    1. بانو تقیان می گوید

      احمد عزیز، ممنونیم از شما برای انرزی مثبتتون. به امید اینکه ایران عزیزمون همیشه زیبا باشه.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.