دره چال کندی دزفول | تگریِ تمام‌عیار در حرارت خوزستان    

7

رود و صخره دست‌به‌دست هم داده‌اند تا شما را شگفت‌زده کنند! دره چال کندی، منطقه‌ای با آب‌وهوای خنک و مطبوع است که در دل گرمای جنوب ایران قرار دارد. دره چال کندی دزفول محل گذر آب خروجی از سد دز است. این مکان با ویژگی‌های خاص و کم‌نظیرش، به‌زیبایی جلوه‌گری می‌کند؛ چرا این منطقه منحصربه‌فرد است و چه ویژگی‌هایی دارد؟ چطور می‌توانیم از این سفر بهترین خاطره‌ها را بسازیم؟ همسفر ما باشید تا با دره چال کندی بیشتر آشنا شویم.

دره چال کندی دزفول کجاست؟

دره چال کَندی رودخانه دز، دره‌ای دیدنی در استان خوزستان است. چال کندی، جایی بین شمال دزفول و شرق اندیمشک قرار دارد. این منطقه، از جاهای دیدنی دزفول و همچنین از مناطق تماشایی نزدیک اندیمشک به شمار می‌رود.

نام‌ این دره | بالاخره چال کندی یا چم سبز؟

و باز هم قضیه نام مناطق، بحث‌برانگیز می‌شود. خوب است از بعضی روایت‌هایی که اهالی تعریف می‌کنند، مطلع باشیم.

  • چم سبز  یا چم سوز

 مردم دیار اندیمشک، به این منطقه چم سبز می‌گویند. «چم» در زبان لری به معنای کنار رودخانه  هم به کار می‌رود. وجود کلمه «سبز» نیز گویا به‌دلیل وجود گیاهان، سرسبزی و همچنین رنگ آب این منطقه است. این ناحیه به چم سوز هم معروف است.

  • چال قندی

«کدخدا قندی قلاوند» از بزرگان این مناطق بود. گفته می‌شود به یاد او، این ناحیه را چال قندی نامیدند. می‌پرسید چرا چال؟ در طول سال‌ها، جریان آب، چاله‌ها و حفره‌هایی را در صخره‌ها به وجود آورده است. همین قضیه، دلیل این نام‌گذاری شد.

  • چال کندی

امروزه دزفولی‌ها، این منطقه را چال کندی می‌نامند. به گفته برخی از اهالی، در تلفظ این اسم، قاف به کاف تبدیل شد و نام چال کندی بر سر زبان‌ها افتاد.

ویدئویی جذاب از چال کندی دزفول

طبیعت دره چال کندی دزفول | پوشش گیاهی و جانوری

گیاهان و جانوران مختلفی در این منطقه وجود دارد. آنچه بیشتر از هرچیزی توجه را جلب می‌کند صخره‌ها و سنگ‌ها و آب خوش‌رنگ جاری در آن است؛ ولی نباید از بوته‌ها، درختان و علفزارها غافل شویم. اگر بیشتر به سرسبزی‌های این منطقه دقت کنیم، گل‌گاو‌زبان، پونه وحشی و درختان بید توجهمان را جلب خواهند کرد. گونه های مختلف ماهی از جمله ماهی سونگ و همینطور خرچنگ‌ها را هم در اعماق آب‌های زلال ببینید. واقعاً خیره‌کننده است! همچنین انواع پرندگان مثل مرغ ماهی‌خوار، دیدومک، کلاغ سیاه نوک قرمز  و حیواناتی چون شغال و روباه در این ناحیه به چشم می‌خورند. در قسمت‌های بالادست نیز بز کوهی وجود دارد.

جاذبه های دره چال کندی | یک هم‌آغوشی زیبا

طبیعت این منطقه نابِ کوهستانی، جذابیت‌ها و ویژگی‌هایی دارد که برایتان می‌گوییم.

  • همراهی رود و صخره

وقتی وارد این دره شوید، صخره‌های رسوبی و دیواره‌های بلند را خواهید دید که رودی زلال در آن جاری است. عمق آب در چال کندی به ۳۰ متر هم می‌رسد؛ با وجود این، آبِ فوق‌العاده زلال آن، به شما اجازه می‌دهد کف رودخانه را ببینید.

  • کَت ها  و آسودگی در قلب صخره

سال‌ها پیش اهالی این دیار، در صخره‌ها، استراحتگاه‌هایی شبیه به غار ساختند. این اتاقک‌ها که در اندازه‌های مختلف ساخته شده‌اند، «کت» نام دارند. فضای داخلی کت‌ها نسبتاً خنک است. حالا این غارهای کوچک جزو جاذبه‌های منطقه به حساب می‌آیند. کت، همچنان مکان مناسبی برای پناه و استراحت است.

امکانات گردشگری و تفریحات چال کندی | هیجان یا آرامش انتخاب شماست؟

در سفرتان، به دنبال آرامش می‌گردید؟ اینجا می‌توانید از طبیعتی چشم‌نواز لذت ببرید. به شما پیشنهاد می‌کنیم که ساعت‌های خلوت‌تر، مثلاً صبح زود و همچنین روزها و فصل‌های آرام‌تر را انتخاب کنید. حالا روی تخته سنگ‌ها و صخره‌ها از دیدن شکوه و زیبایی طبیعت کیف کنید. ماهیگیری در این حال‌و‌هوا هم از آن کارهایی است که دوستش خواهید داشت. در بعضی نقاط اطراف این منطقه هم امکان برپایی چادر وجود دارد. دره چال کندی دزفول مقصدی دلخواه برای جوانان مشتاق هیجان است.

از کارهای مهیج و ورزش‌های آبی این منطقه می‌توانیم به این تفریحات اشاره کنیم: قایق‌سواری‌، شنا و آب‌تنی، غواصی، واتر جامپ، استفاده از جت اسکی و شاتل، صخره‌نوردی و کوهنوردی.

جاهای دیدنی اطراف چال کندی دزفول | این اطراف چه خبر؟

اطراف این منطقه جاهای دیدنی بسیاری از جمله، قلعه، آبشار، دره، حوضچه و روستاهای دیدنی وجود دارد. بیایید با بعضی از این جاهای دیدنی اطراف چال کندی آشنا شویم.

  • سد دز

این سد در اندیمشک قرار دارد و ساخت آن به حوالی سال ۱۳۴۰ برمی‌گردد.  هم از دزفول و هم از سمت اندیمشک می‌توانید بروید و از این سد دیدن کنید.

  • تفریحگاه ساحلی دز (علی کله)

اینجا محلی برای شادی و تفریح است. این تفریحگاه در پایین‌دست سد تنظیمی دز قرار دارد.

سایر جاهای دیدنی: قلعه شاداب دزفول، روستای پامنار دزفول، دره توبیرون، دریاچه شهیون (دریاچه سد دز) و… .

بهترین زمان بازدید از دره چال کندی دزفول

آب و هوای دزفول، گرم و شرجی است. تابستان‌هایی گرم دارد و وضعیت هوا در زمستان‌ به طور معمول نسبتاً معتدل است. باید بگوییم که ماجرا درباره چال کندی اندکی متفاوت است. این دره در فصل گرما، هوای خنک و مطبوعی دارد. بهترین زمان رفتن به این منطقه، از ابتدای خرداد تا اواسط ماه مهر است. یادتان باشد که در فصل‌های پاییز و زمستان، آب رود بسیار سرد می‌شود و تفریحات آبی اجرا نمی‌شوند.

 اقامتگاه‌ های اطراف دره چال کندی دزفول

در روستاها و مناطق اطراف، می‌توانید اقامتگاه‌ های بومگردی و گردشگری و محل‌هایی برای اسکان پیدا کنید. اقامتگاه بومگردی خانه پامنار، اقامتگاه روستایی گشتاسب و دز، در روستای پامنار و اقامتگاه گردشگری مهر در روستای پاقلعه پذیرای گردشگران خواهند بود. هتل های چهار ستاره‌ای مثل هتل بزرگ اندیمشک و هتل آوان دزفول  هم می‌توانند انتخاب‌های مناسبی باشند.

نکات مهم برای پیمایش دره چال کندی

عکس تجهیزات صخره‌نوردی و کوه‌نوردی

نکات ایمنی را رعایت کنید و در محل های امن رودخانه شنا کنید. عمق آب زیاد است، آب سرد است و گاهی در آب، موانعی وجود دارد. خطر گرداب را هم جدی بگیرید. برای رفتن به دره چال کندی از راهنمایی افراد حرفه‌ای و باتجربه استفاده کنید و با تورهای مجاز گردشگری همراه شوید. وسایلی همچون جلیقه نجات، کفش مناسب پیاده‌روی و کوهنوردی، لباس مناسب، عینک آفتابی و آب آشامیدنی با خودتان ببرید. نکته آخر اینکه حواستان باشد که به طبیعت هیچ‌گونه آسیبی نرسانید.

مسیر دسترسی به دره چال کندی

درباره فاصله دزفول تا دره چال کندی باید بگوییم که این منطقه، در 18کیلومتری شمال دزفول، در جاده دزفول به شهیون و ۷ کیلومتر بعد از پادگان قدس قرار دارد. فاصله اهواز تا دره چال کندی هم حدود ۱۷۹ کیلومتر (از مرکز شهر اهواز) است. حالا برای شروع، از بلوار شهدای دزفول به‌سمت جاده دزفول به شهیون بروید. دقت کنید که از یک جایی به بعد، مسیر ماشین‌رو نیست. باید پیاده‌روی کنید. پس از حدود ۱۰ دقیقه پیاده‌روی، مسیرتان کوهستانی و کمی سخت‌تر می‌شود. این پیاده‌روی ممکن است 45 دقیقه یا یک ساعت طول بکشد.

راه دیگر، راه آبی و استفاده از قایق  است. مسیر از پارک دولت دزفول آغاز می‌شود. هزینه‌ را پرداخت می‌کنید و با قایق این مسیر جذاب را طی خواهید کرد. گزینه بعدی برای دسترسی به مقصد،  قایق‌سواری از  اسکله قلعه مختار اندیمشک است.

هزینه بازدیدرایگان
بهترین زمان سفرپاییز و زمستان
آدرسخوزستان - دزفول دزفول بسمت زیبا شهر، پارک دولت

با ره بال آسمان همراه بودید، باهم به چال کندی دزفول سفر کردیم و خوش گذراندیم. با جاذبه‌های گردشگری این منطقه و اطراف آن آشنا شدیم و طبیعت آن را بیشتر شناختیم. حالا اطلاعات خوبی درباره این سفر، امکانات و مسیرهای دسترسی به این دره دارید. چال کندی با تمام شگفتی‌هایش، به‌گرمی پذیرای شماست.

در شمال دزفول و شرق اندیمشک قرار دارد.

18 کیلومتری شمال شهر دزفول

عمق، در بعضی قسمت‌هایش بسیار زیاد و ۳۰ متر می‌شود.

مردم اندیمشک به این دره، چم سبز یا چمسوز و اهالی دزفول به آن چال کندی می‌گویند و روایت‌های مختلفی درباره این اسامی وجود دارد.

چند سالی است که گروه‌های گردشگری زیادی راهی این مقصد می‌شوند.

5/5 (2 نظر)
7 نظرات
  1. علی می گوید

    چال کندی یکی از مناطق بسیار زیبا و جذاب دزفول هستش و پیشنهاد می کنم حتما یه بار اونجا رو تجربه کنید
    مسیر دسترسی بسیار راحتی از اسکله پارک دولت شهر دزفول داره که با قایق به راحتی در دسترس هستش …

    1. بانو تقیان می گوید

      علی عزیز، از اینکه نظرتون رو با ما درمیون گذاشتین، ازتون ممنونم. آرزو می‌کنم همیشه چشم‌هاتون به مناظر دل‌انگیز باز بشه.

  2. رضا رهنورد می گوید

    باسلام بنده بعنوان کسی که سال های زیادی به طبیعت گردی مشغول هستم باید بگویم توضیحات جامعی درباره چال کندی داده اید وبرعکس سایت های دیگر کپی برداری نبود آفرین برشما

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز، خوشحالیم که نوشته مقبول خاطر شما بوده. اگه از تجربه‌های سفرتون هم برای ما بنویسید، بسیار خرسند و سپاسگزار شما می‌شیم.

  3. نسرین می گوید

    با سلام و تشکر .عالی بود .اطلاعات جالبی در مورد این منطقه ی زیبا کسب کردم

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام نسرین عزیز
      من هم ممنونم بابت انرزی خوبی که به ما دادید و خوشحالم که مطلب براتون جذاب بوده.

  4. بیتا می گوید

    با سلام من به عنوان یک گردشگر طبیعت چال کندی را پیشنهاد میکنم و مسیر دسترسی هم خیلی راحت بود حتی با وجود بچه کوچک،جای فوق العاده زیبا وبکر،ممنون از اطلاعات مفید سایت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.