دریاچه دوخواهران آمل | دریاچه‌ای که با خورشید قهر کرده!

2

تجربه نشان داده هر چقدر رسیدن به یک جاذبه گردشگری سخت‌تر باشد، آن منطقه ارزش بیشتری برای دیدن و سپری‌کردن اوقات دار؛ چون احتمالاً آدم‌های کمتری به آنجا رفتند و محل مخصوصی برای گردشگران حرفه‌ای است. یکی از این مناطق دریاچه دوخواهران آمل است که رسیدن به آن راحت نیست؛ اما جزو دیدنی‌ترین مناطق شمال ایران به حساب می‌آید. این دریاچه پر از شگفتی‌های عجیب است؛ از اسمش گرفته تا ویژگی خاصش یعنی دوربودن از نور خورشید. در این مطلب، شما با این دریاچه و مسیر رسیدن به آن آشنا می‌شوید.

دریاچه دو خواهران آمل کجاست؟

دریاچه دو خواهران آمل

دریاچه دوخواهران آمل در دامنه‌های غربی قله دماوند و در بخش لاریجان شهرستان آمل قرار گرفته است که در جاده هراز و در قلب منطقه البرز مرکزی قرار دارد. در اطراف این دریاچه کوهستان‌هایی سفید و پوشیده از برف وجود دارد و همین امر باعث شده که این ناحیه زمستان‌هایی سرد و تابستان‌هایی نسبتاً معتدل داشته باشد. دریاچه دوخواهران در ارتفاع 3هزار و 880متری از سطح دریاست و در زاویه‌ای قرار گرفته که در اکثر مواقع سال، به دور از تابش مستقیم خورشید قرار دارد. این ویژگی یکی از دلایل سدی بیش از حد آب این دریاچه است.

جاهای دیدنی دریاچه دوخواهران آمل

دریاچه دوخواهران آمل

منطقه دشت دریوک از بکرترین و زیباترین مناطق استان مازندران است. اطراف دریاچه دوخواهران با درختانی سرسبز پوشیده شده است و رنگ سبز این درختان در کنار رنگ آبی دریاچه فضایی دل‌نشین برای لذت‌بردن در کنار همسفران مهیا می‌کند. آب دریاچه گرچه دمای بسیار کمی دارد و مناسب شنا نیست؛ اما از طبیعی‌ترین و معدنی‌ترین آب‌هاست. می‌توانید یک بطری از آن را پر کنید و به همه بگویید آن را از سرچشمه‌ها آوردید. در سمت چپ این دریاچه یک برکه کوچک هم وجود دارد که البته آب آن به اندازه دریاچه نیست. این منطقه یکی از محل‌هایی است که سرسبزی جنگل و شادابی رودخانه و دریاچه را در کنار هم دارد.

تفریحات طبیعی، پای ثابت گردشگری‌ها

دریاچه دوخواهران

رسیدن به محل دریاچه شاید کمی سخت باشد؛ اما لذت دورهمی خانوادگی در آنجا به سختی مسیر می‌ارزد. اگر دسته‌جمعی به‌سمت دریاچه حرکت کنید، می‌توانید از لذت کوه‌پیمایی دسته‌جمعی هم بهره‌مند شوید. در اطراف دریاچه محل مناسبی برای اتراق و دورهمی وجود دارد و می‌توانید انواع و اقسام تفریحات خانوادگی را داشته باشید. این دقیقاً همان چیزی است که ما ایرانی‌ها می‌خواهیم؛ محل مناسبی برای تفریح‌های دسته‌جمعی. البته حواستان باشد که به‌علت کوهستانی‌بودن این منطقه، ممکن است سرمای هوا برای همه خوشایند نباشد. سرسبزی و آرامش این محل هم باعث می‌شود بتوانید مدتی را دور از هیاهو و فشارهای زندگی سپری کنید. راستی از عکاسی در این منطقه شگفت‌انگیز هم غافل نشوید؛ منظره جذاب آن چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

جاهای دیدنی در نزدیکی دریاچه

در مسیر رسیدن به دریاچه دوخواهران آمل، دشت و تپه و رودخانه‌هایی قرار دارند که هر کدامشان یک جاذبه گردشگری مجزا به شمار می‌آیند. حتی آبادی‌ها یا روستاهای نزدیک به دریاچه هم از مناطق گردشگری جذاب آمل هستند. در ادامه برخی از این جاهای دیدنی را برایتان آوردیم.

آبشار دریوک

آبشار دریوک

دشت نمارستاق و آبشار دریوک منطقه‌ای کوهپایه‌ای و چشم‌نواز در مسیر رسیدن به دریاچه دوخواهران است که در لاریجان واقع شده است. این منطقه جزو زیباترین دیدنی‌های البرز به شمار می‌آید و در دشت‌های آن، آبشارهای متعددی وجود دارد. یکی از این آبشارها، دریوک است. آبشار دریوک یا همان کوهره، بلندترین آبشار زمینی ایران است. ارتفاع آن چیزی در حدود 100 متر است و صدای آن را می‌توانید در دشت دریوک بشنوید.

تپه ماهور

تپه ماهور

تپه ماهور در نزدیکی دریاچه قرار دارد و از طریق مسیر آن، می‌توانید به رودخانه مجاور دریاچه یعنی رودخانه سه سنگ برسید. این تپه و محیط اطرافش طبیعت سرسبزی دارند که سپری‌کردن اوقات در آنجا، روح هر انسانی را جلا می‌دهد. از بلندی این تپه می‌توانید به دریاچه و مناطق اطرافش اشراف داشته باشید و عکس‌های زیبایی بگیرید.

رودخانه سه سنگ

رودخانه سه سنگ

کوهستان‌های اطراف دریاچه دوخواهران تقریباً در تمام سال مملو از برف هستند. با آب‌شدن این برف‌ها، رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و برکه‌های اطراف پر از آب می‎‌شوند و محیط باطراوتی را به وجود می‌آورند. یکی از این رودخانه‌ها که در نزدیکی دریاچه قرار دارد، رودخانه سه سنگ است. برای رسیدن به این رودخانه باید از کنار دریاچه به سمت تپه ماهور بروید و سپس در مسیر تپه پایین بیاید تا به رودخانه برسید.

نکات مهم در سفر به دریاچه دو خواهران

نکات مهم در سفر به دریاچه دو خواهران

دریاچه دوخواهران در منطقه کوهستانی قرار دارد و در این مناطق هم طبیعتاً هوا سردتر از مناطق دیگر است؛ پس به مقدار کافی و لازم لباس گرم و سبک بردارید. اگر قصد دارید مدت طولانی یا شبی را در دریاچه بگذرانید، کیسه خواب را هم فراموش نکنید. حواستان هم باشد که برای مدتی که آنجا هستید خوراکی‌های مقوی و آب همراه داشته باشید. در آخر به یاد داشته باشید که یک کوله کم‌حجم که لوازم ضروری در آنجا بگیرد، بهترین گزینه برای این‌جور گردشگری‌هاست. راستی، این دریاچه عمق کمی دارد؛ اما شناکردن در آن اصلاً عقلانی به نظر نمی‌رسد. دمای آب دریاچه خیلی کم است چون آب این دریاچه حاصل ذوب برف‌های دامنه‌های اطراف است و اکثراً نور آفتاب هم به آن نمی‌تابد.

بهترین زمان بازدید از دریاچه

نکات مهم در سفر به دریاچه دو خواهران

اوج زیبایی این منطقه در فصل بهار و تابستان است، خصوصاً از اواسط اردیبهشت تا اواخر خردادماه دریاچه دوخواهران آمل در بهترین و جذاب‌ترین شکل خود است و آب‌و‌هوای مطبوع آن و طبیعت بکرش باعث جذب هرچه بیشتر توریست‌ها به این ناحیه می‌شود. اگر می‌خواهید از دریاچه دوخواهران دیدن کنید، اواخر خرداد بهترین زمان است. در مجموع برای بازدید از دریاچه و رودخانه‌های اطراف و دشت دریوک باید یک روز زمان بگذارید و با خیال راحت از همه آن‌ها دیدن کنید.

مسیر دسترسی به دریاچه دوخواهران

آدرس دریاچه دوخواهران: استان مازندران، شهرستان، منطقه لاریجان، دشت دریوک

همان طور که قبلاً هم گفتیم، مسیر رسیدن به دریاچه کمی دشوار است؛ اما به دیدن این جاذبه طبیعی می‌ارزد. برای رسیدن به دریاچه دوخواهران آمل باید حدوداً دو سوم جاده هراز را به سمت منطفه البرز مرکزی طی کنید تا به محلی به نام دوراهی پنجاب برسید. این دوراهی و مسیری که در ادامه آن قرار دارد از چند آبادی به نام‌های پنجاب، سوا، شیخ محله، کلری و غیره می‌گذرد و در انتها به نمارستاق می‌رسد. سپس از پلی که بر رودخانه آنجا واقع شده است، عبور کنید و به سمت غرب، مسیرتان را ادامه بدهید.

بعد از حدود یک ساعت به دشتی سرسبز می‌رسید؛ نام این دشت دریوک است. این دشت را هم پشت سر می‌گذارید و به سمت جنوب مسیر را ادامه می‌دهید تا وارد دره کوچکی در پای قلل بشوید. با ارتفاع‌گرفتن مسیر در پیچ‌و‌خم‌های متعدد، سرانجام پس از حدود 3 ساعت کوه‌پیمایی به ارتفاع 3هزار و 700 متر می‌رسید. حالا شما بر فراز قله دوخواهران ایستاده‌اید. زیر دیواره کوه دوخواهران تپه‌ای وجود دارد که با رسیدن به آن می‌توانید دریاچه زیبای دوخواهران را ببینید.

در این مقاله مجله گردشگری ره بال آسمان، دریاچه دوخواهران آمل را به شما معرفی کردیم و از زیبایی‌های خاصش سخن گفتیم. گفتیم که شما در یک روز می‌توانید هم دریاچه زیبایی را ببینید، هم با بزرگترین آبشار زمینی آشنا شوید و هم بر فراز قلل بلند دوخواهران بایستید. فقط یادتان نرود که برای رسیدن به دریاچه پیاده‌روی و کوه‌نوردی زیادی در پیش دارید؛ پس کفش راحتی بپوشید و از طبیعت لذت ببرید.

در استان مازندران و شهرستان آمل

آبشار دریوک را به نام بلندترین آبشار زمینی ایران می‌شناسند.

خیر، به‌دلیل ناهمواری زمین باید بخشی از مسیر دریاچه دوخواهران را پیاده بروید.

5/5 (1 نظر)
2 نظرات
  1. رضا می گوید

    سلام
    آیا دریاچه دوخواهران ماهی داره؟

    1. بانو تقیان می گوید

      رضا عزیز، ماهی مسلماً هست؛ اما نه اون‌طوری که بتونید با تجهیزات ماهیگیری اونجا برید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.