روستای دولاب | پله پله تا اهورا

2

هر کسی با شنیدن خانه‌های پلکانی احتمالاً ماسوله را به خاطر می‌آورد؛ اما مقصد امروز ما یک روستای پلکانی در استان کردستان و شهر سنندج است. روستای دولاب با قدمتی 900ساله یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی سنندج است که امروز به آن سفر می‌کنیم.

روستای دولاب | پله پله تا اهورا

  • هورامان

تصویری از طبیعت سرسبز روستای اورامان

روستای پلکانی دولاب در سنندج و در منطقه سیروان اورامانات است. اورامان یا هورامان کلمه‌ای اصیل است، درست به اصالت کردهای عزیزمان. هورامان دو بخش دارد: یکی هورا یا همان اهورا و مان به معنای خانه و سرزمین که یعنی سرزمین اهورایی.

  • دولآو

تصویری از روستای دولاب کردستان

محلی‌ها به دولاب دولآو می‌گویند. دولآو کلمه‌ای در زبان مردم روستا، یعنی زبان هورامی است به معنی جای پر از آب. این روستا 160 چشمه دائمی دارد؛ پس این اسم برازنده این روستاست. نهصد سال پیش، شخصی به اسم اسفندیار این روستا را بنا کرد. مقبره ایشان هنوز هم آنجاست، در قبرستان سید اسحاق در روبه‌روی روستا.

  • بنای روستا

روستای دولاب سنندج در شیب تندی است و معماری آن پلکانی است. خانه‌های روستا سنگی است و دل مردم برای زندگی در آن‌ها قرص. این روستا هم از دور و هم از نزدیک تماشایی است. می‌شود آن را به یک پروژه عکاسی تبدیل کرد، شاید هم مستند خودتان را از این روستای زیبا ساختید.

تصویری از روستای پلکانی دولاب کردستان

روستای دولاب روستایی کوهستانی با بافت پلکانی است؛ یعنی سقف خانه یکی حیاط خانه دیگری است. یکی از ویژگی‌های جذاب این روستا پلکان‌ها منظم آن است. وقتی از دور نگاه کنید از این نظم‌وترتیب شگفت‌زده می‌شوید.

روستای دولاب و طبیعتش

تصویری از روستای دولاب کردستان

روستای دولاب در غرب ایران دره‌های پر آبی دارد. آب‌وهوای این روستا معتدل و کوهستانی است. زیبایی درخت‌ها را که می‌شناسید، هر فصل به رنگی؛ پس روستای پلکانی دولاب هم هر فصلش زیبایی خاص خودش را دارد. باغ‌های انگور زیبا پای کارشناس‌های یونسکو را هم به این روستا باز کرده است.

مراسم بولآو

تصویری از مراسم بولاو روستای دولاب

در روستای دولاب انگور را با روش‌های سنتی به کشمش تبدیل می‌کنند. برای این کار هم مراسم خاصی دارند که به آن بولاو می‌گویند. این جشن یکی از ویژگی‌های جالب این روستاست و گردشگرهای فراوانی برای این مراسم به این خطه از جغرافیای ایران می‌روند.

روستای دولاب و محصولاتش | گیلاس‌های استانی

تصویری از گیلاس میوه ارگانیک روستای دولاب

بیشتر محصولات روستای دولاب سنندج ارگانیک است. خیالتان راحت!

  • میوه‌ها

اقتصاد روستا بر پایه باغداری است؛ پس عجیب نیست که در سراسر آن باغ‌های زیبا را ببینید؛ اما محصول این باغ‌ها فقط انگور نیست. در این روستا گیلاسی پرورش می‌دهند که مقام اول استانی را کسب می‌کند. دولاب میوه‌های دیگری هم دارد؛ مثل گلابی، سیب، گردو، زردآلو، آلبالو، شفتالو، انجیر، توت سفید و توت فرنگی.

  • عسل روستای دولاب

تصویری از عسل طبیعی روستای دولاب

عسل یا هنگوین به زبان محلی (زبان هورامی) یکی از محصولات کم‌نظیر روستاست. در این روستا کمتر خانه‌ای هست که صاحب کندو نباشد.

روستای دولاب و غذاهایش | خوردنی‌های دولاب

تصویری از خورشت ریواس غذای محلی دولاب

غذای مردم کوهستان ساده است و از موادی تهیه می‌شود که در دسترس باشد. روستای دولاب سنندج غذاهای خوشمزه‌ای دارد. مثلاً دوخوای کشک، دوخوای دوغ، هالاو، دویینه، آش دانه کولانه، پیاز آو ترشه، آش نیسک و بروش، قیمه که ورگ، یکاوه، خورشت ریواس، رشته پلو با خورشت قیستی، آبگوشت و… . در همه این غذاها از سبزی‌های معطر کوهستانی استفاده می‌کنند. در کنار این‌ها نان‌های محلی هم هست؛ مثل کولیره، کلانه، نان ورقه‌ای هوامی، شلکینه و کولیره مه ژگه.

امکانات روستای دولاب

در این روستا آب لوله کشی هست. برق و تلفن هم به این روستا رسیده است. اگر احساس درد یا ناراحتی داشتید، نگران نباشید. این روستا خانه بهداشت هم دارد. اگر کارهای اینترنتی دارید یا می‌خواهید عکسی از این روستای زیبا در فضای مجازی آپلود کنید، اینترنت هم هست. دیگر چه چیزی از این بهتر؟

روستای دولاب و جاذبه‌های گردشگری

  • خانقاه دولاب

تصویری از مراسم در روستای دولاب

در خانقاه دولاب هر سال مراسمی به اسم ذکر برگزار می‌شود و هر سال دروایش قادریه در اینجا دور هم جمع می‌شوند. پیروان مکتب قادریه به یکتایی پروردگار معتقدند. یکی از ویژگی‌های خانقاه دولاب، میزبانی رایگان از درراه‌ماندگان و نیازمندان است. این زیارتگاه مرقد 5 شخص است که برای دراویش قادریه محترم هستند. این افراد همگی از تبار خانواده هاشمی هستند. شاید برایتان جالب باشد که در ابتدا دراویش قادریه از ماسوله به دولاب رفته‌اند. شاید شباهت معماری ماسوله و دولاب به همین دلیل باشد.

  • کوه آوالان روستای دولاب

تصویری از کوه آوالان روستای دولاب

کوه آوالان را به نام‌های عه ودالان، هه واره یا به‌رزه هم می‌شناسند. این کوه در 40کیلومتری شهرستان کامیاران و یکی از جاهای دیدنی کردستان است. در جاده سنندج به کامیاران مسیرهایی برای صعود به قله کوه وجود دارد. اگر کوه‌نورد باشید، اصلاً از صعود به این قله نمی‌گذرید. در ضلع شمالی کوهستان هم برایتان یک پناهگاه مجهز 40متری 4فصل ساخته‌اند. این کوه یک کوه‌نوردی 2970متری می‌طلبد. زمان رفت‌و برگشت را هم 10 ساعتی تخمین زده‌اند. برای صعود نیازی به همراه داشتن آب ندارید. مسیر پر از چشمه‌های زلال است، همان نان و خوراک سبک کفایت می‌کند.

روستای دولاب و اقامت

تصویری از اقمت بوم گردی دولاب

در روستا که خبری از هتل نیست. بهتر است دنبال مهمان‌سرا و… هم نباشید. بهترین انتخاب در اینجا  خانه بوم گردی تیشک است. این خانه را دو خواهر کارآفرین و بااصالت کرد بنا کرده‌اند. این خانه رونقی هم به اقتصاد و گردشگری روستا داده است.

روستای دولاب و مسیر دسترسی

روستای دولاب در 40کیلومتری جنوب سنندج است، بین شهر سنندج و کامیاران. این روستا از توابع بخش سیروان است. مثل همیشه گوگل مپ را فراموش نکنید، کمکتان می‌کند.

جاده تا 5کیلومتری روستا آسفالت است؛ اما در ادامه جاده پرپیچ‌و‌خم و خاکی می‌شود، آن هم با شیب تند.

در کنار همه این‌ها روستا برای خودش سایت هم دارد. آدرسش را برایتان می‌گذارم. اگر میوه‌های این روستا را هوس کردید یا دلتان عسل خالص خواست، خیلی راحت می‌توانید از همین جا سفارش بدهید.

هزینه ورودیرایگان
بهترین زمان سفرفصل بهار و تابستان
آدرساستان کردستان، 40کیلومتری جنوب سنندج

در این فضای مجازی، روستای پلکانی دولاب را با هم گشتیم. عمری باقی باشد و افتخار داشته باشیم خوش‌حال می‌شویم که ره بال آسمان را به هم‌سفری خود بپذیرید. اگر قبلاً به این روستا سری زدید، تجربه‌تان را برایمان کامنت کنید. خواندنی می‌شود.

آب لوله‌کشی، برق، تلفن، اینترنت، خانه بهداشت

بهار و پاییز و تابستان. در این بین بهار و تابستان احتمالاً برایتان جذاب‌تر خواهد بود.

از 5کیلومتر مانده به روستا، مسیر خاکی با شیب تند و پر پیچ‌وخم است.

بله، در خانه بوم‌گردی

3.7/5 (6 نظر)
2 نظرات
  1. رها می گوید

    واقعاً دولاب جای قشنگیه و شباهت معماریش به ماسوله من رو شگفت‌زده کرده بود که الان متوجه شدم این احتمالاً به خاطر مردمیه که از ماسوله به دولاب کوچ کردن. کردها خیلی مردمان مهمان‌نوازی هستن. اینکه مهمونشون باشین براتون یه تجربه بی‌تکرار می‌شه. این روستا خیلی هم پر امکاناته، فقط فکر می‌کنم ممکنه موقع‌هایی از سال که مراسم مذهبی خاص خودشون رو داشته باشن ورود به این روستا ممنوع باشه یا وقت مناسبی برای رفتن به روستا نباشه، این رو حتماً خودتون چک کنین. اقامتگاه بومگردیشون هم در عین سادگی خیلی با صفاست. به نظرم حتماً به این منطقه سر بزنید.

    1. بانو تقیان می گوید

      رها عزیز، ممنونیم برای توصیف و توضیحات خوبتون.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.