موزه باستان شناسی استانبول | گلچینی از دفینه‌های سرتاسر جهان

0

موزه باستان شناسی استانبول یادگاری پیر از روزگارانی غبارآلود است که همانند سالخورده‌ای جاودان‌مانند از نیاکان مردمان دیار ترکستان باقی مانده‌. در این موزه، دفینه‌هایی از سرزمین ترک در کنار اشیای باستانی دیگر تمدن‌های کهن در کنار هم آرمیده‌اند. موزه باستان شناسی استانبول نه‌تنها در منطقه بلکه در دنیا به‌عنوان موزه‌ای با ذخیره‌ای گران‌قدر از گنجینه‌های باستانی شناخته می‌شود. در کنار آثار باستانی این موزه، موزه باستان شناسی استانبول رمزورازهای پیچیده‌ای را نیز در خود نهان دارد. این شرایط باعث شده گردشگران چشم بر زرق‌و‌برق‌های ظاهری استانبول ببندند و این موزه را در سفر به استانبول به‌عنوان اولین مقصد انتخاب کنند.

از آنجا که گردشگری در دیاری غریب زمانی حسابی می‌چسبد که تا جای ممکن با فرهنگ آن سرزمین آشنا باشیم، پیشنهاد می‌کنیم اولین جا از میان جاهای دیدنی استانبول را به موزه باستان شناسی این شهر اختصاص دهید. برای اینکه بیشتر با این مکان آشنا شوید، در ادامه باهم به ویژگی‌های موزه باستان شناسی استانبول نگاهی می‌اندازیم.

موزه باستان شناسی استانبول کجاست؟

نمایی از کاخ توپکاپی

موزه استانبول کجاست از پرسش‌های رایج گردشگران ترکیه است. این گردشگران، پس از اینکه پای خود را در خاک استانبول می‌گذارند، می‌خواهند راه این موزه را در پیش بگیرند. جالب است بدانید تمایل گردشگران به بازدید از این موزه به‌عنوان اولین مرکز گردشگری که از آن دیدن می‌کنند بی‌دلیل نیست؛ زیرا این موزه در قسمت جنوبی کاخ توپکاپی قرار دارد.

نمایی از تنگه بسفر

کاخ توپکاپی مکانی شناخته‌شده در میان تمامی جاهای دیدنی استانبول است. این کاخ معروف‌ترین قصر دوران شکوه و‌ جلال امپراتوری عثمانی است. کاخ توپکاپی چشم‌اندازی زیبا به تنگه بسفر نیز دارد. در نتیجه، با حضور در موزه باستان شناسی استانبول، عملاً فرصتی فراهم می‌شود تا با یک تیر چند نشان بزنید و از چندین جای دیدنی استانبول بازدید کنید.

این موزه به‌اندا‌زه‌ای برای اهالی استانبول و گردشگران اهمیت دارد که تمامی وسایل نقلیه عمومی از موزه استانبول گذر می‌کنند.

موزه باستان شناسی استانبول | ریشه در دل تاریخ

موزه‌ای که امروزه از آن صحبت می‌کنیم از ۳ موزه تشکیل شده است. ساختمان مرکزی این موزه به مرکز نگهداری دفینه‌های باستان‌ شناسی اختصاص دارد. ساختمان دیگری در کنار موزه مرکزی برای نگهداری آثار خاور باستان بنا شده است. در سومین ساختمان موزه نیز هنرهای باستانی اسلامی نگهداری می‌شود. در مجموع، در این موزه‌ها بیشتر از یک میلیون اشیا باستانی از تمدن‌های سرتاسر دنیا قرار دارد.

داستان راه‌اندازی این موزه‌ها نیز در نوع خود جالب است. ماجرا از این قرار است که سلطان عبدالعزیز یکم، سی‌و‌دومین پادشاه امپراتوری عثمانی، در سال ۱۸۶۷ به اروپا سفر می‌کند. در این سفر گذار پادشاه به شهرهای لندن، وین و پاریس می‌افتد. توجه پادشاه عثمانی به موزه‌های این شهرها جلب می‌شود. در نتیجه، سلطان عبدالعزیز یکم که پادشاه عاقبت‌اندیشی بود، از اروپایی‌ها برای ساخت موزه‌ای بزرگ در امپراتوری عثمانی الگو می‌گیرد.

پس از اینکه پای سلطان عبدالعزیز یکم به وطن می‌رسد، در سال ۱۸۹۱ فرمان ساخت موزه‌ای عظیم را صادر می‌کند. از آنجا که این موزه جایگاه ویژه‌ای در دل سلطان داشت، دستور می‌دهد قسمتی از کاخ توپکاپی به موزه اختصاص یابد. این قسمت در قدیم برای سلطان محمد فاتح ساخته شده بود. در این قسمت، پادشاه به‌همراه ملازمان به انجام بازی‌ها و ورزش‌های شاهانه مشغول می‌‌شد. به‌دنبال پاگرفتن موزه، سلطان دستور می‌دهد تا تمامی اشیای عتیقه و نایاب از سرتاسر عثمانی به موزه استانبول آورده شود.

موزه باستان شناسی استانبول از آن زمان تاکنون گسترش زیادی را شاهد بوده است. دولت ترکیه امروزی نیز اهمیت خاصی برای این موزه‌ قائل است. تمهیدات ویژه دولت و سازمان آثار باستانی ترکیه باعث شد تا در سال ۱۹۹۱ جایزه مجمع موزه‌های اروپا به موزه استانبول اختصاص یابد.

موزه باستان شناسی استانبول | بخش‌های مختلف

وقتی از یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های منطقه صحبت می‌‌کنیم، کاملاً مشخص است با مجموعه‌ای از چندین موزه روبه‌رو هستیم. همان‌گونه که اشاره کردیم، موزه باستان شناسی استانبول از ۳ بخش اصلی تشکیل شده است. این تقسیم‌بندی حساب‌و‌کتاب درستی دارد و هرکدام از ساختمان‌های موزه، آینه‌ای تمام‌نما از تاریخ و فرهنگ مردمان یک بازه زمانی مشخص یا تمدنی خاص است.

به لطف این تقسیم‌بندی، گردشگران فرصتی پیدا می‌کنند تا تمدن یا دوره تاریخی دل‌خواه خود را انتخاب کنند.

نمایی از دفینه‌های ارزشمند موزه باستان شناسی استانبول

ساختمان اصلی موزه به دفینه‌های ارزشمندی اختصاص دارد که از سرتاسر دنیا در آن نگهداری می‌شود. به گردشگرانی که به تمدن خاور باستان علاقه دارند پیشنهاد می‌کنیم راه ساختمان دوم موزه را در پیش بگیرند. علاقه‌مند تمدن اسلامی نیز راهی سومین ساختمان موزه استانبول شوند. در ادامه، اشاره بیشتری به هرکدام از این موزه‌ها می‌کنیم تا ببینیم موزه استانبول چه آثاری را در دل خود نگه می‌دارد.

  • بخش اصلی موزه استانبول

به شما قول می‌دهیم قبل از اینکه مجذوب تماشای آثار باستانی بخش اصلی موزه استانبول شوید، معماری ساختمان این قسمت از موزه نظرتان را به خود جلب خواهد کرد. ساختمان موزه اصلی در ۲ طبقه بنا شده که هرکدام تقریباً از دیگری مستقل است. به لطف این معماری، بازدیدکنندگان با سالن‌های تودرتو روبه‌رو نیستند و تمامی اشیای باستانی با اندک فاصله‌ای در معرض دید آن‌هاست.

چیزی بیشتر از یک میلیون اثر باستانی در این قسمت قرار دارد. قدمت بعضی از این آثار به تمدن‌های بین‌النهرین، مصر و آناتولی بازمی‌گردد. تندیس‌هایی از دوران روم باستان، مجسمه ایفیبوس (Ephebos)، کتیبه‌هایی به زبان میخی، لوح‌ها و حکاکی‌های مصر باستان را می‌توان قسمتی از اشیای باستانی این موزه نام‌ برد.

  • موزه خاور باستان

نمایی از موزه خاور باستان

ساختمان این قسمت از موزه استانبول در ابتدا در اختیار دانشگاه هنرهای زیبای ترکیه بود. محبوبیت بخش اصلی موزه نیاز به گسترش آن را به دنبال داشت. به همین دلیل، در سال ۱۹۱۷، دانشگاه هنرهای زیبای ترکیه به مکان دیگری منتقل شد و جای خود را به موزه خاور باستان داد.

در این قسمت دفینه‌هایی از تمدن آناتولی، بابل، سامری و آشوری نگهداری می‌شود. در میان گنجینه این آثار، اشیای باستانی از زندگی و نبردهای مردمان این مناطق باستانی در پیش روی بازدیدکنندگان قرار گرفته است.

  • موزه هنرهای اسلامی باستانی

معماری موزه هنرهای اسلامی نیز در نوع خود جالب توجه‌ است. از آنجا که با موزه هنرهای اسلامی روبه‌رو هستیم و کاشی‌کاری نمادی از معماری اسلامی است. نمای ساختمان موزه هنرهای اسلامی باستانی با کاشی‌کاری زیبایی مزین شده‌. کاشی‌هایی که از آن‌ها صحبت می‌‌کنیم ساخت دست کاشی‌کاران معروف شهر ایزنیک در ترکیه است. تاریخ کاشی‌کاری این موزه به سده شانزدهم میلادی بازمی‌گردد.

در موزه هنرهای اسلامی باستانی استانبول، انواع سفالینه‌های مربوط به سده‌های ۱۲ تا ۱۹ میلادی به چشم می‌خورد. آثار باستانی از دوران سلجوقیان، آناتولی و عثمانی را نیز می‌توان از دیگر گنجینه‌های این موزه نام برد.

موزه باستان شناسی استانبول | بهترین بخش

نمایی از بهترین بخش در موزه باستان شناسی در استانبول

به گردشگرانی که به هر دلیلی وقت کافی برای بازدید از تمامی موزه ندارند پیشنهاد می‌کنیم از بهترین بخش آن دیدن کنند. این بخش در قسمت مرکزی موزه قرار دارد و تابوت پادشاهان در آن آرمیده است. ماجرا از این قرار است که سالیان پیش، باستان‌ شناسی با نام عثمان حمدی بیگ (Osman Hamdi Bey) حفاری‌های اکتشافی را در لبنان انجام داد.

این حفاری‌ها به کشف گنجینه‌ای باارزش در منطقه صیدون (Sidon) لبنان منجر شد. در این ناحیه آرامستانی باستانی قرار داشت که سال‌های سال از دید باستان‌ شناسان و اهالی منطقه پنهان مانده بود. این آرامستان با گورستان‌های اطراف یک تفاوت اصلی داشت؛ زیرا در آرامستانی که از آن صحبت می‌کنیم اسکندر کبیر (Alexander Sarcophagus) آرمیده بود.

خوشبختانه این تابوت در طول تاریخ صدمه‌ چندانی ندیده بود و دست‌نخورده به موزه استانبول منتقل شد. در کناره‌های این تابوت عظیم، نقش‌هایی از نبرد سپاهیان از جان گذشته‌ پارسی در برابر دژخیمان سپاه مقدونی حک شده است. در کنار تابوت اسکندر، تابوت‌های ساتراپ (Satrap) باقی‌مانده از سده پنج قبل از میلاد مسیح، تابوت لیسیان (Lycian)، از چهارصد سال قبل از میلاد و تابوت معروفی با نام سیدامارا (Sidamara) از کنیا در سده سوم میلادی وجود دارد.

در این بخش عبرت‌انگیز، گردشگران به‌وضوح می‌توانند مشاهده کنند دنیا حتی به پادشاهان نیز وفایی ندارد و حتی اسکندر جهان‌گشا خوراک مور شده است.

گشت‌و‌گذار در فضای اطراف موزه استانبول

نمایی از پارک گلها در استانبول

برای شما گفتیم موزه استانبول در مکانی قرار دارد که سال‌ها پیش کاخ پادشاهان عثمانی قرار داشت. در نتیجه، پس از اینکه گشت‌و‌گذار شما در موزه استانبول به پایان رسید، سری به محیط اطراف آن بزنید. پارک گلهان دقیقاً همان‌جایی است که باید از آن بازدید کنید. این پارک، مکانی سرسبز است که با گل‌های خوش‌عطر تزئین شده. رزهای زیبا و لاله‌های تماشایی در این باغ چشم‌نوازی می‌کند.

جالب است بدانید داخل موزه استانبول و مغازه‌های نزدیک به این موزه نیز سوغاتی‌های قابل‌توجهی پیدا خواهید کرد.

جاهای دیدنی نزدیک موزه باستان شناسی استانبول

مطمئنیم زمان‌بندی دقیقی را در سفر به استانبول آماده کرده‌اید. در نتیجه، برای اینکه حتی ثانیه‌ای از وقت باارزش شما در مسافرت تلف نشود، پیشنهاد می‌‌کنیم در کنار بازدید از موزه، سری به دیگر جاهای دیدنی استانبول نیز بزنید. بازار استانبول، پارک گولهانه، مسجد سلطان احمد، آب‌انبار باسیلیکا و مسجد ایاصوفیه از نزدیک‌ترین جاهایی است که فاصله چندانی با موزه استانبول ندارد.

اگر هم پس از گشت‌و‌گذار در موزه احساس گرسنگی کردید. سری به رستوران‌های بورنو آسکری گازینو، قصر ایپلیکچی و رنگین‌کمان ماهی و گوشت بزنید که در نزدیکی موزه استانبول واقع شده است.

موزه باستان شناسی استانبول |‌ ساعت پذیرش گردشگران

موزه استانبول تابستان‌ها از ساعت ۹ صبح تا ۱۷:۳۰ بعدازظهر پذیرای گردشگران است. ناگفته نماند یک ساعت مانده به تعطیلی موزه، فروش بلیط متوقف می‌شود. این موزه در روزهای دوشنبه هر هفته تعطیل است. گردشگران با پرداخت ۵۰ لیر فرصتی برای تماشای گنجینه‌ای نفیس از باستانی‌ترین آثار دنیا را به دست می‌آورند. گشت‌وگذار کامل در این موزه چیزی حدود ۳ ساعت زمان نیاز دارد.

قوانینی بازدید از موزه استانبول

قسمت هنرهای اسلامی این موزه ملاحظات خاصی دارد و ورود گردشگران با دامن کوتاه و لباس‌های جلوباز به این بخش ممنوع است. بازدیدکنندگان در تمامی قسمت‌های موزه باستان‌ شناسی استانبول اجازه عکس‌برداری و استفاده از نور فلش گوشی هوشمند را ندارند؛ زیرا احتمال دارد نور فلش دوربین به بعضی از اشیا باستانی این موزه آسیب وارد کند. استفاده از کالسکه نیز در موزه ممنوع است.

دسترسی به موزه باستان شناسی استانبول

هزینه ورودی:۵۰ لیر
ساعات بازدید:در تابستان، ۹ صبح تا ۱۷:۳۰ بعدازظهر
آدرس:ترکیه، استانبول، در نزدیکی کاخ توپ‌قاپی و منطقه امینونو
  • دسترسی به موزه استانبول با اتوبوس

خط‌های اتوبوس 81 و BN1، گردشگران را به ایستگاه سارایبورنو (Sarayburnu) می‌رسانند. این ایستگاه تا موزه استانبول چیزی حدود یک ربع پیاده‌روی دارد.

  • دسترسی به موزه استانبول با تراموا

گردشگرانی که تراموا را برای رسیدن به موزه استانبول ترجیح می‌دهند باید در ایستگاه‌ گولهانه (Gülhane) یا ایستگاه سلطان احمد (Sultanahmet) از تراموا پیاده شوند.

موزه باستان شناسی استانبول خاطره‌ای فراموش‌نشدنی در ذهن گردشگران باقی خواهد گذاشت. امیدواریم در ذهن همراهان ره بال آسمان نیز خاطره‌ای خوش از بازدید موزه باستان شناسی استانبول باقی بماند. از آنجا که این موزه هزاران دفینه تماشایی و رازهای ناگفته دارد، چه‌بسا شما هم اطلاعات سودمندی از موزه باستان شناسی استانبول داشته باشید. اکنون زمان مناسبی است که در قسمت نظرات پذیرای تجربه‌های مفید و اطلاعات جالب شما از این موزه تماشایی باشیم.

این موزه در در نزدیکی کاخ توپ‌قاپی و منطقه امینونو استانبول قرار دارد.

این موزه از ۳ بخش اصلی تشکیل شده است.

مسجد سلطان احمد، آب‌انبار باسیلیکا و مسجد ایاصوفیه از نزدیک‌ترین جاهایی موزه باستان شناسی استانبول به حساب می‌‌آیند.

پوشیدن لبا‌س‌های بلند و پوشیده برای بانوان و آقایان در قسمت فرهنگ اسلامی موزه اجباری است.

قسمت تابوت پادشاهان بهترین دیدنی موزه باستان شناسی استانبول است.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.