گلابدره تهران | آشنایی با عروس جاذبه های پایتخت

0

گلابدره یکی از زیباترین محله‌های شمال شرق تهران و در نزدیکی دربند است. طبیعت روح‌نواز و خوش‌آب‌وهوای منطقه، باعث شده به یکی از محبوب‌ترین مقصدهای مسافرتی تهران تبدیل شود. علاوه‌بر آن، امکانات بی‌نظیر این منطقه، محبوبیت آن را بیشتر کرده است؛ به‌طوری که شما می‌توانید در این منطقه امکانات تهران را در طبیعت فوق‌العاده و پاکیزه تجربه کنید. شاید بخواهید هرچه سریع‌تر چمدانتان را ببندید و به این منطقه سفر کنید؛ اما پیش از آغاز سفر، بهتر بیشتر با این محله آشنا شوید. جاذبه‌های گردشگری منطقه کدامند؟ چگونه می‌توان به این محله رسید؟ بهترین زمان سفر به این محله، چه فصلی است؟ امکانات رفاهی منطقه چیست؟ پاسخ این سوال‌ها، جزء نکاتی است که باید پیش از سفر با آن‌ها آشنا شوید. پس این مطلب را تا انتها دنبال کنید، تا با حس شگفت‌انگیز سفر به گلابدره، بیشتر آشنا شوید.

گلابدره کجاست؟

گلابدره، نام دره‌ای در پایتخت ایران و استان تهران است. این دره، در شمال شرق و ییلاقات تهران قرار گرفته و محله‌ای به همین نام را نیز در خود جای داده است. این دره، از شرق به دربند و از غرب به امامزاده قاسم می‌رسد.

زمان‌های قدیم، این محله شمیرانات و محله امامزاده قاسم، یکپارچه بودند. در آن زمان، این محله از شرق به دره جی، از غرب به رودخانه گلابدره، از شمال به مراتع و ارتفاعات رشته‌کوه البرز و از جنوب به جاده تجریش راه می‌یافت. این محله، مشرف به قریه ییلاقی است.

آشنایی با گلابدره | خاطره فراموش‌نشدنی در بازدید از تهران

گلابدره، نام یکی از ییلاق های ایران در شمال شرق تهران است. این منطقه، آب‌وهوای مطبوع و طبیعتی سرسبز دارد. مسیر کوهستانی این محله، یکی از جاذبه‌های آن است که علاوه‌بر مسافران، بسیاری از تهرانی‌ها را هر هفته به سمت خود می‌کشد. البته این محبوبیت بی‌دلیل نیست. اگر به فراز ارتفاعات این منطقه صعود کنید، منظره‌ای حیرت‌آور از تهران را خواهید دید که به هیچ‌وجه، فراموش نخواهید کرد.

نمایی از گلابدره

این منطقه، در ارتفاع ۱۸۰۰متری دامنه جنوبی ارتفاعات البرز قرار دارد. گلابدره از جنوب به بزرگراه شهید چمران، حدفاصل دوراهی بزرگراه مدرس و پل آیت‌الله صدر می‌رسد. همچنین از شرق به پایان بزرگراه ارتش، منبع نفت شمال شرق تهران و کارخانه سیمان و از غرب به زمین‌های رودخانه درکه راه دارد.

این منطقه، جاذبه‌های متعددی دارد که هرکدام، می‌توانند ساعت‌ها شما را سرگرم و هیجان‌زده کنند. در ادامه، بیشتر با این دیدنی‌ها آشنا خواهیم شد؛ اما ابتدا بیاید با ماجرای جالب نام‌گذاری این منطقه آشنا شویم.

نامگذاری گلابدره | ماجرایی جالب و شنیدنی

نمایی از گلابدره

معمولاً، رازهای بسیاری در پس نام یک مکان نهفته است. رازهایی که خبر از سرگذشت یا وضعیت آن مکان می‌دهند. نام گلابدره نیز از این قاعده مستثنی نیست. در این دره، درختان سیب تنومند و خودرو فراوانی وجود دارند. به همین دلیل، نام گلابدره را برای این منطقه انتخاب کرده‌اند. البته باید بگوییم، متأسفانه سیل مخربی که در سال ۱۳۶۶ به این محله تاخت‌وتاز کرد، این درختان را نیز از بین برد. درختان امروزی دره، جوان هستند.

جالب است بدانید، درختان سیب تنها موجودات فراوان منطقه نبوده‌اند. در زمان‌های قدیم، گرگ‌های زیادی در این منطقه وجود داشته و ازاین‌رو، این مکان به نام گرگ‌دره شناخته می‌شده، تا اینکه نام امروزی‌اش را به خود گرفت.

دیدنی‌های محله گلابدره | جذاب و خیره‌کننده برای هر گردشگر

خوشبختانه، گلابدره جاذبه‌های گردشگری بی‌شماری دارد. به‌طوریکه، شما هیچ‌وقت حوصله‌تان از این منطقه سر نخواهد رفت و هر روز، ماجراجویی جدیدی در انتظار شما خواهد بود. این دیدنی‌ها بیشتر شامل چشمه، رودخانه، آبشار، جنگل، کوه و هزارویک نمونه دیگر از نقاشی‌های مادر طبیعت هستند که شما را به‌وجد خواهند آورد. در ادامه، سراغ تعدادی از بی‌نظیرترین این جاذبه‌ها می‌رویم.

رودخانه گلابدره تجریش | تماشای زندگی در جریان آب

تصویری از رودخانه گلابدره تجریش

رودخانه گلابدره در قسمت شرقی رودخانه دربند تجریش قرار گرفته است. این رودخانه، کوچک ولی پرآب است و طبیعت اطراف آن، خوش‌آب‌وهواست. این رودخانه، می‌تواند مکان مناسبی برای گشت‌وگذار در دل طبیعت و رفع خستگی باشد. مسیر این رودخانه، از زیر پل خیابان دربند و غرب امامزاده قاسم عبور می‌کند و درنهایت، به رودخانه تجریش می‌ریزد. انتهای رودخانه تجریش نیز به رود کن می‌پیوندد.

آبشار گلابدره | بهترین مکان برای پیک‌نیک

تصویری از آبشار گلابدره

یکی از جاذبه‌های خیره‌کننده این منطقه، آبشار محله گلابدره است. برای رسیدن به این آبشار، می‌توانید مسیر خود را از ورودی کوه شروع کنید. در این دو نقطه، دو مسیر فرعی خاکی وجود دارد که در این لحظه، باید مسیر سمت چپ را پیش بگیرید. پس از اینکه، مسیر سربالایی را پشت سر بگذارید و حدود ۴۵ دقیقه پیاده‌وری کنید، به این آبشار افسانه‌ای می‌رسید.

این آبشار مکانی رؤیایی و بی‌نقصی برای گذراندن اوقات فراغت با دوستان و خانواده است. کافی است تجهیزات پیک‌نیک و لوازم پخت غذا را با خود ببرید و با صدای گوش‌نواز آبشار و هوای فرح‌بخش اطراف آن، لحظات فراموش‌نشدنی‌ای را برای خود ثبت کنید.

نمایی از آبشار گلابدره

البته پیشنهاد می‌کنیم این مسیر را ادامه دهید و بیشتر در عجایب و زیبایی‌های منطقه غرق شوید. در مجموع، هرچه جلوتر بروید، با مناظر سرسبزتر و طبیعت خوش‌رنگ‌تری روبه‌رو خواهید شد. درختان متراکم‌تر، آبشارهای کوچک دیگر و چشمه‌های زلال، تنها بخشی از زیبایی‌های ادامه این مسیر است.

دریاچه گلابدره | لذت تفریحات آبی در تهران

دریاچه گلابدره یکی از دیدنی‌های جذاب منطقه است که امکانات تفریحی گوناگونی مانند ماهیگیری را به مسافران ارائه می‌دهد. همچنین شنا‌کردن در این دریاچه، با رعایت نکات ایمنی امکان‌پذیر است.

بوستان گلابدره | مملو از تفریح، هیجان و شادی

تصویری از بوستان گلابدره

بوستان گلابدره در دامنه‌های کوه‌های دربند مستقر شده و با ۲۲ هکتار مساحت، یکی از محبوب‌ترین مکان‌های گلابدره تهران است. در ادامه، با تعدادی از دیدنی‌های این بوستان آشنا می‌شویم:

  • مسیر تندرستی کوهستانی ۶کیلومتری

تصویری از مسیر تندرستی گلابدره

مسیر تندرستی کوهستانی یکی از محبوب‌ترین محل‌های پیاده‌روی و ورزش برای مسافران و تهرانی‌هاست. طول این مسیر، حدوداً به ۶ کیلومتر می‌رسد! از جمله بهترین تفریحاتی که می‌توانید در این مسیر تجربه کنید، صخره‌نوردی، پیاده‌وری، کوه‌نوردی و دوچرخه‌سواری کوهستان (BMX) است. پیشنهاد می‌کنیم گشت‌وگذار در این مسیر شگفت‌آور را به هیچ‌وجه از دست ندهید.

  • پیست دوچرخه سواری گلابدره

تصویری از پیست دوچرخه سواری گلابدره

این پیست دوچرخه سواری، مکان مناسبی برای دوچرخه‌سواران حرفه‌ای و مبتدی است. شما می‌توانید ساعت‌ها در این پیست، به دوچرخه‌سواری بپردازید و علاوه‌بر حفظ سلامتی، از مسیر زیبای پیست لذت ببرید.

  • برکه‌های گلابدره

یکی دیگر از جذابیت‌های این محله، برکه‌ها و آب‌نماهای آن است. این برکه‌ها، مناظر زیبایی را به‌وجود آورده‌اند که با موسیقی آب و هوای پاکیزه، حس طراوت و شادابی را به شما القا می‌کنند.

  • بوفه و رستوران

بوفه و رستوران گلابدره

بوفه محله، تمام نیازهای مواد غذایی شما را تأمین خواهد کرد. همچنین چای‌خانه‌ای کنار بوفه وجود دارد که بهترین مکان برای نوشیدن چای و رفع خستگی است. رستوران محله هم یکی از مکان‌های جذاب اینجاست که با غذاهای گرم و درجه یک خود، از شما پذیرایی می‌کند.

  • وسایل ورزشی

تصویری از وسایل ورزشی گلابدره

دستگاه‌های ورزشی متنوعی در این مکان وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. این دستگاه‌ها برای تقویت انعطاف، عضلات و دستگاه هوازی بدن مفیدند.

  • آلاچیق های گلابدره

این مجموعه، آلاچیق‌های فراوانی دارد که برای استراحت و لذت‌بردن از اوقات فراغت بهترین گزینه‌اند؛ پس وقت گذراندن در این آلاچیق‌ها را به هیچ‌وجه از دست ندهید.

  • سایر تفریحات و امکانات

تصویری از سورتمه سواری در گلابدره

علاوه‌بر این‌ها، این منطقه امکانات تفریحی دیگری مانند فضای سبز، زمین بازی و سورتمه دارد که گردشگران متعددی را جذب می‌کنند.

امکانات رفاهی گلابدره | رفع نیازهای شما و فراتر از آن

گلابدره، امکانات رفاهی فراوانی دارد و شما با هیچ مشکل یا کمبودی در این منطقه روبرو نخواهید شد. در ادامه، با تعدادی از این امکانات آشنا می‌شویم، تا در سفر خود از آن‌ها بهره ببریم:

  • مراکز آموزشی: گلابدره، مراکز آموزشی متعددی نظیر مهد کودک راه آبی، پایگاه ویژه شهید مهدب باکری، خانه زبان و کودک لاوین، پیش‌دبستان پسرانه شریف و مدرسه عالی مهارتی صنایع خلاق دارد.
  • مراکز تفریحی: این منطقه، امکانات تفریحی گوناگونی دارد که محبوب‌ترین آن‌ها، بوستان و سورتمه گلابدره تهران هستند.
  • مراکز خرید: مراکز خرید میدان قدس، میدان تجریش و اطراف آن‌ها نظیر مرکز خرید تندیس، پاساژ قائم، بازار تجریش، مجتمع تجاری ارگ و پاساژ میری، جزء نزدیک‌ترین مراکز خرید به محله گلابدره هستند.
  • مراکز بهداشتی: مراکز بهداشتی و درمانی گوناگونی نظیر خانه سلامت گلابدره، در این منطقه وجود دارند که اگر با مشکل مواجه شدید، می‌توانید به آن‌ها مراجعه کنید.
  • بوستان: همان طور که پیشتر با بوستان این منطقه آشنا شدید، امکانات بی‌شماری دارد که می‌تواند ساعت‌ها شما را جذب خود کند.

بهترین زمان سفر به گلابدره | مهمان‌نوازی در ۴ فصل سال

تصویری از طبیعت گلابدره تهران

اگر از ساکنان و مسافران پایه ثابت گلابدره بپرسید: «بهترین زمان برای سفر به آن‌جا، چه زمانی است؟»، شاید کمی به فکر فرو بروند و پاسخ قطعی به شما ندهند. واقعیت هم این است که این منطقه، به‌دلیل قرار گرفتن در مرکز ایران و داشتن موقعیت مناسب، در هر فصلی، حرفی برای گفتن دارد.

این محله، در بهار، طراوت زندگی، در تابستان، شور و شوق بی‌بدیل، در پاییز، رنگ‌های دل‌نواز و در زمستان، سکون آرامش‌بخش را به شما هدیه می‌دهد. پس شما می‌توانید هر زمانی را برای بازدید از این مکان و رفع خستگی خود انتخاب کنید. البته بهتر است در تعطیلات و زمان‌های شلوغی سفر نکنید؛ زیرا ممکن است با هزینه‌های بیشتری مواجه شوید.

اقامت در گلابدره تهران | تجربه‌ای رضایت‌بخش

تصویری از خانه های گلابدره

آپارتمان‌ها، ویلاها و خانه‌های فراوانی در این منطقه و اطراف آن وجود دارند که شما می‌توانید، یکی از آن‌ها را رزرو کرده و در آن ساکن شوید. با اقامت در این محله، شما می‌توانید در حین دسترسی به امکانات کلان‌شهر تهران، از مشکلات آلودگی و شلوغی شهر در امان بمانید. محدوده تجریش و درکه تهران نیز اقامتگاه‌های مناسب متعددی دارند. همچنین شما می‌توانید در بخش‌های دیگر تهران ساکن شوید؛ اما ممکن است به‌خاطر وسعت تهران و ترافیک مسیرها، برای رفت‌وآمد به مشکل بخورید.

دیدنی‌های اطراف | ادامه ماجراجویی

اگر به اندازه کافی از زیبایی‌های گلابدره تهران لذت بردید، بهتر است سراغ دیدنی‌های اطراف آن بروید. جاذبه‌های گردشگری متنوعی اطراف این محله و دیگر جاهای دیدنی تهران وجود دارند که در ادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • امامزاده قاسم: این امامزاده در منطقه دربند و نزدیک تجریش واقع شده و شهرت زیادی بین مردم دارد.
  • گورستان ظهیرالدوله: این گورستان بین تجریش و امامزاده قاسم واقع شده است. افراد مشهوری مانند فروغ فرخزاد و علی خان ظهیرالدوله در این گورستان آرمیده‌اند. 
  • باغ ملک: این باغ سرسبز و زیبا، از زمان ناصرالدین شاه به یادگار باقی مانده است. قدم زدن در این باغ و گوش‌دادن به صدای پرندگان، تجربه بی‌نظیری برای شما خواهد بود.

مسیر دسترسی گلابدره | مستقیم و بی‌دردسر

مسیر دسترسی به گلابدره تهران بسیار راحت است. شما می‌توانید با تاکسی، مترو یا ماشین شخصی به این محله بروید. برای رسیدن به این محله، می‌توانید از میدان تجریش و خیابان دربند بهره ببرید. برای استفاده از تاکسی، ماشین‌های تجریش-آبک یا تجریش-باغ، گزینه‌های مناسبی هستند. برای رسیدن به تجریش نیز می‌توانید در هر نقطه از تهران، سوار مترو شوید و به تجریش برسید. فاصله تهران تا گلابدره، حدود ۲۱ کیلومتر است.

هزینه بازدیدرایگان
ساعت بازدید24 ساعته
آدرساستان تهران، تهران، میدان تجریش، خیابان دربند، خیابان گلابدره

در این مطلب، با ره بال آسمان همسفر شدید و گشت‌وگذار در یکی از دیدنی‌ترین مناطق تهران را تجربه کردید. شما بیشتر برای دیدن کدام بخش گلابدره هیجان دارید؟ به نظرتان کدام فصل برای بازدید از این منطقه مناسب‌تر است؟ آیا مناطق جذاب دیگری از جاهای دیدنی اطراف تهران در نزدیکی این محله می‌شناسید؟ لطفا نظرات خود را با ما به‌اشتراک بگذارید.

این نام، به دلیل وجود درخت‌های سیب تنومند در منطقه انتخاب شده است.

گلابدره در هر ۴ فصل، برای سفر مناسب است.

بله. امکانات رفاهی منطقه، می‌تواند تمام نیازهای مسافران را برطرف کند.

بله. سورتمه بوستان منطقه، یکی از هیجان‌انگیزترین بخش‌های مسافرت است که عاشقان سرعت از آن لذت خواهند برد.

4.7/5 (3 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.