درکه تهران | چشیدن طعم آرامش در شلوغی پایتخت

0

تهران شهر بسیار شلوغی است و حدود ۸میلیون نفر جمعیت دارد. زندگی در تهران با روندی بسیار سریع پیش می‌رود و همین مسئله باعث شده این شهر به یکی از شهرهای پراسترس ایران تبدیل شود. با این حال، هنوز هم می‌توان در تهران به‌دنبال جایی سرشار از آرامش و سکوت بود. جایی که در آن می‌توانید برای مدتی کوتاه هم که شده از شلوغی و آلودگی متواری شوید و در دل کوه پناه بگیرید. امروز قصد داریم درکه تهران را به شما عزیزان معرفی کنیم. درکه تهران یکی از زیباترین ییلاق‌های پایتخت و از مهم‌ترین جاهای دیدنی اطراف تهران است. با ره بال همراه باشید تا درکه را بهتر از قبل بشناسید.

درکه تهران | تنفس اکسیژن خالص

در غربی‌ترین کوهپایه استان تهران، یکی قدیمی‌ترین مناطی ییلاقی ایران با نام «درکه» وجود دارد که یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی تهران محسوب می‌شود. این منطقه کوهستانی مکانی مناسب برای گردش، تفریح، پیاده‌روی و کوهپیمایی است. منطقه درکه، علاوه بر تفریحی‌بودن، منطقه‌ای مسکونی نیز به شمار می‌آید و مردمان محلی خود را دارد.

مردمان محلی خوش‌ذوق درکه خانه‌هایشان را در امتداد رودخانه درکه ساخته‌اند و از این آب‌وهوای پاکیزه و کوهستانی لذت می‌برند.

درکه یک تفرجگاه عالی برای هر نوع قشری است:

  • اگر اهل رستوران‌گردی و چشیدن طعم غذاها یا حتی تنقلات مختلف هستید، می‌توانید به رستوران‌های درکه بروید یا از دکه‌های تنقلات، انواع ترشیجات خوش‌مزه‌ای را بخرید که حتی با دیدن رنگ آن‌ها نیز به هوس می‌افتید.
  • اگر اهل ورزش و تندرستی باشید، می‌توانید در این منطقه پیاده‌روی کنید و از اکسیژن خالص لذت ببرید.
  • حتی دوستانی که به‌صورت حرفه‌ای کوهنوردی می‌کنند نیز می‌توانند از منطقه درکه تهران مسیر صعود خود به سمت قله توچال را آغاز کنند.

این محدوده مکانی مناسب برای تفریحات آخر هفته به شمار می‌آید. در این مقاله، قصد داریم آن را به‌صورت کامل به شما عزیزان همراه معرفی کنیم.

روستای درکه تهران | ییلاقی ۸۰۰ساله در کنار تهران

روستای درکه جزو روستاهای اطراف تهران محسوب می‌شود. شاید برای شما جالب باشد بدانید قدمت ییلاق درکه به حدود ۸۰۰ سال می‌رسد. بر اساس گفته مردم محلی، اولین سنگ‌بنای این روستا در قرن پنجم هجری گذاشته شده است. مردم ساداتی که در روستای درکه زندگی می‌کنند، از نسل سید محمد والی یا همان امام‌زاده درکه هستند. بیشتر مردم این روستا از طریق دامداری و کشاورزی سنتی امرار معاش می‌کنند.

این روستا به سه بخش میدان درکه یا همان محله پایین، امام‌زاده یا همان محله بالا، و کنار رودخانه یا همان پل بالا تقسیم‌بندی می‌شود.

آب این منطقه را از گذشته رودخانه درکه تأمین می‌کند و بد نیست بدانید در روزگاران گذشته، ۹ آسیاب آبی روی رودخانه درکه وجود داشت که از آن برای آسیاب گندم استفاده می‌کردند. در حال حاضر، مردم روستای درکه زندگی بهتری نسبت به گذشته دارند و انواع امکانات رفاهی و خدماتی برای آن‌ها فراهم شده است. بسیاری از آن‌ها در معادن اطراف درکه مشغول به کارند و برخی دیگر در حوزه گردشگری و رستوران‌داری شروع به کار کرده‌اند.

تفریحات درکه تهران | متنوع برای هر سلیقه‌ای

درکه تفریحات بسیار متنوعی دارد و هر سلیقه‌ای را راضی نگه‌ می‌دارد. در این بخش، قصد داریم شما را با انواع تفریحاتی که می‌توانید در درکه تهران تجربه کنید آشنا کنیم.

  • شکم‌گردی در درکه

شاید بیشتر کسانی که به درکه می‌آیند این منطقه را فقط به‌خاطر رستوران‌های سنتی آن انتخاب می‌کنند. همین طور که در محدوده درکه قدم بزنید و به‌سمت بالا بروید، برخی از بهترین رستوران های تهران را خواهید دید که اکثر آن‌ها در نزدیکی رودخانه واقع شده‌اند. این رستوران‌ها عمدتاً ظاهری سنتی دارند و در بیشتر آن‌ها تخت‌های چوبی سنتی تعبیه شده است.

تقریباً تمام رستوران‌های درکه کافه‌رستوران‌اند و منویی کاملاً مجزا برای بخش کافه خود دارند. در این رستوران‌ها شما می‌توانید قلیان سفارش دهید و با دورچین کامل، چند ساعتی از طبیعت زیبای منطقه درکه لذت ببرید.

  • مغازه‌های سنتی درکه

علاوه بر کافه‌رستوران‌های سنتی و غذاهای خوش‌مزه آن‌ها، یکی از هوس‌انگیزترین بخش‌های شکم‌گردی در درکه مغازه‌های محلی یا همان دکه‌هایی‌اند که انواع ترشیجات خوش‌مزه را سرو می‌کنند. از گذشته چنین مرسوم بوده که مغازه‌های دربند و درکه انواع ترشیجات خوش‌مزه مثل لواشک، ترشک، آلوچه و از این قبیل تنقلات خوش‌مزه را سرو کنند که حتی با شنیدن نام آن‌ها نیز دهانمان آب می‌افتد.

در فصل‌های سرد سال، دکه‌هایی در کنار خیابان اصلی درکه به چشم می‌خورند. آن‌ها انواع آش محلی همانند آش دوغ، آش رشته یا آش جو را سرو می‌کنند. حتی برخی دیگر باقلا پخته تازه و یا لبو آب‌پز به مشتریان خود ارائه می‌دهند تا حسابی گرم شوند و از میل‌کردن آن لذت ببرند.

لازم به ذکر است که در محدوده درکه، باغ‌های زیادی از جمله باغ گیلاس و شاتوت وجود دارند. به همین خاطر، اگر در فصل تابستان به درکه بیایید، حتماً مردم محلی را مشاهده خواهید کرد که روی چرخ‌های سنتی گیلاس‌های محلی خود را می‌فروشند.

در فصل پاییز نیز بازار فروش شاتوت‌های ارغوانی و ازگیل‌های محلی داغ است که طعمی بی‌نظیر دارند و قابل‌قیاس با شاتوت‌های دیگر نیستند. در ضمن، حتی برخی مردم محلی، انواع سبزیجات تازه کشت خود یا سبزیجات کوهی منطقه را نیز در دکه‌های کوچک می‌فروشند که عطری کم‌نظیر دارند.

  • پیاده‌روی و لذت‌بردن از آب‌وهوایی عالی

درکه در محدوده کوهپایه شهر تهران واقع شده است و آب‌وهوایی بی‌نظیر و کوهستانی دارد. شیب مسیر درکه بسیار ملایم است و می‌توانید تا میانه مسیر بدون فشارآوردن زیاد به بدن خود، پیاده‌روی کنید و از دیدن مناظر طبیعی لذت ببرید. گشت‌وگذار در درکه شما را از استرس‌های زندگی شلوغ شهری دور نگه می‌دارد و آرامش را به روح شما بازگرداند.

تصور کنید در خیابانی آرام قدم می‌زنید. صدای شرشر آب رودخانه با صدای پرندگان کوچکی که روی درختان آواز می‌خوانند ترکیب می‌شود. هرجا را که نگاه می‌کنید جز سرسبزی نیست و ریه‌های شما از اکسیژن خالص پر و خالی می‌شود.

اگر به عکاسی علاقه‌مندید، حتماً در حین پیاده‌روی، دوربین عکاسی‌تان را همراه بیاورید. در این مسیر، ممکن است مناظر بی‌نظیری به چشم شما بخورد که سوژه بسیار خوبی برای عکاسی باشند. در طول مسیر نیز می‌توانید یک میان‌وعده سبک میل کنید و به مسیرتان ادامه دهید تا نهایتاً پیش از غروب به پایین درکه بازگردید.

پیک‌نیک در درکه تهران | تجربه‌ای فراموش‌نشدنی

شاید تصور کنید پیک‌نیک‌رفتن در درکه منطقی به نظر نمی‌رسد؛ اما اصلاً این‌طور نیست. اگر کمی آمادگی بدنی داشته باشید، می‌توانید وسایلتان را در کوله‌پشتی قرار دهید و به‌سمت درکه حرکت کنید. در ابتدای مسیر، فقط رستوران‌ها و کافه‌های متعدد به چشم می‌خورند. منتها پس از پشت‌سرگذاشتن کافه‌ها، به منطقه بکر درکه وارد می‌شوید.

در این منطقه شما در امتداد رودخانه قدم می‌زنید و می‌توانید در گوشه‌وکنار این رود، فضایی دنج و راحت برای کمپ‌زدن و پیک‌نیک پیدا کنید.

کوه‌نوردی در درکه | مسیری ناب برای کوه‌نوردی

همان طور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، برخی از کوهنوردان و ورزشکاران، مسیر صعودشان به توچال را از درکه انتخاب می‌کنند. اگر درباره مسیرهای کوهنوردی و صعود به توچال تحقیق کنید، خواهید دید می‌توانید از سمت درکه حرکت کنید و خودتان را به پلنگ‌چال برسانید. از پلنگ‌چال مسیر خود را به‌صورت مستقیم ادامه می‌دهید تا به ایستگاه پنجم توچال و نهایتاً ایستگاه هفتم تله‌کابین توچال برسید. از ایستگاه هفتم توچال تا فتح قله فاصله زیادی وجود ندارد.

مسیر کوه‌نوردی درکه مسیری زیباست که در فصول سرد سال ممکن است خطرناک باشد و شما را درگیر بهمن کند. البته در فصل‌های گرم سال این مسیر جزو بهترین مسیرهای صعود به توچال محسوب می‌شود و طرفداران زیادی دارد. اگر سرعت مناسبی در کوهپیمایی داشته باشید، در عرض کمتر از ۶ ساعت می‌توانید خودتان را به توچال برسانید. برای فرود نیز فقط کافی است به ایستگاه هفتم تله‌کابین توچال بروید و از آنجا با تله‌کابین به‌سمت پایین فرود بیایید.

به یاد داشته باشید حتماً به‌صورت گروهی حرکت کنید. پیش از حرکت نیز وضعیت آب‌وهوا را بررسی کنید. در صعود به توچال، از محدوده درکه به تخصص خاصی در صخره‌نوردی نیاز نیست. منتها باید آمادگی جسمانی کافی داشته باشید و تجهیزات ایمنی را همراه بیاورید.

بهتر است نیمه دوم سال را که احتمال بارش باران و برف در ارتفاعات وجود دارد برای صعود خود انتخاب نکنید.

امکانات رفاهی و خدماتی درکه تهران | همه‌نوع امکانات رفاهی

امکانات رفاهی محله درکه تهران

در محدوده درکه، می‌توانید از انواع امکانات رفاهی و خدماتی از جمله انواع کافه، رستوران و سفره‌خانه استفاده کنید. شهرداری تهران در طول مسیر سرویس بهداشتی، مراکز اطلاع‌رسانی فدراسیون کوهنوردی، مسجد، بانک، بازار میوه‌وتره‌بار و همچنین خانه معلم تعبیه کرده است.

در محدوده درکه همه‌نوع امکانات رفاهی و خدماتی به چشم می‌خورد.

دربند یا درکه؟ | تفاوت دربند و درکه

شاید این سؤال برای شما به وجود آمده باشد که دربند و درکه چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ دربند و درکه هر دو جزو مناطق ییلاقی و کوهستانی و نیزجاهای دیدنی اطراف تهران محسوب می‌شوند که به شناخته‌شده‌ترین تفرجگاه های ایران تبدیل شده‌اند. در هر دوی آن‌ها، رستوران‌ها و کافه‌های زیادی وجود دارند و از هر دو می‌توانید برای کوهنوردی و صعود به توچال استفاده کنید.

با وجود این، قطعاً تفاوت‌هایی بین دربند و درکه نیز وجود دارد. به‌صورت کلی، باید گفت درکه کمی سرسبزتر از دربند است. مسیر دربند بیشتر حالت کوهستانی دارد و در درکه درختان و سرسبزی بیشتری را می‌توانید تجربه کنید. حتی از نظر مسیر دسترسی و شلوغی نیز باید گفت که هر دو یکسان‌اند و یگانه تفاوت بین این دو در سرسبزی مسیر است.

بهترین فصل بازدید از درکه | این ییلاق زیبا و دوست‌داشتنی

درکه در نزدیکی تهران واقع شده است. حتی اگر از مرکز شهر حرکت کنید، در کمتر از ۱ ساعت به اول میدان درکه خواهید رسید. دسترسی به درکه از جاده کاملاً آسفالته است و در هیچ فصلی از سال، خطری شما را تهدید نمی‌کند. به همین خاطر، می‌توان گفت بازدید از درکه در چهار فصل سال خالی از لطف نیست و در هر فصل می‌توانید به‌نوعی از زیبایی‌های طبیعی این منطقه کوهستانی و ییلاقی لذت ببرید.

  • بهار و تماشای زیبایی‌های طبیعت

فصل بهار را بهتر است به دو بخش تقسیم کنیم. در نیمه اول بهار، هنوز هوا کمی سرد است و برف‌های روی کوه‌ها آب نشده‌اند؛ اما خبری از سرمای شدید زمستان نیست و بیشتر نسیمی خنک صورت شما را نوازش می‌کند. در نیمه دوم بهار، برف‌ها به‌تدریج آب می‌شوند، رودخانه درکه پر آب می‌شود، درختان از خواب زمستانی بیدار می‌شوند و لباس سبز بر تن می‌کنند.

فصل بهار یکی از زیباترین فصل‌ها برای بازدید از درکه محسوب می‌شود.
  • تابستان و تجربه خنکای هوا

تابستان را می‌توان یکی از بهترین فصل‌ها برای بازدید از درکه دانست. در این فصل، می‌توانید از گرمای شدید پایتخت به درکه پناه ببرید و چند درجه از دمای بدن خود بکاهید. در فصل تابستان، دمای هوای درکه چند درجه با دمای هوای تهران تفاوت دارد و می‌توانید درکه را برای تفریحات آخر هفته یا پیاده‌روی صبحگاهی روزانه انتخاب کنید.

  • پاییز و لذت تماشای رنگ‌ها

پاییز سلطان رنگ‌هاست. در فصل پاییز درکه هزار رنگ به خود می‌گیرد و فضای آن به‌شدت عاشقانه می‌شود. در حین پیاده‌روی، برگ‌های پاییزی زیر پای شما خش‌خش می‌کنند و فضایی شاعرانه را به تصویر می‌کشند. البته باید گفت که در این فصل هوا سرد است و باید پوششی کامل داشته باشید.

  • زمستان و طعم آش داغ در سرما

شاید گمان کنید در طول زمستان هیچ‌کس از درکه بازدید نمی‌کند؛ اما اصلاً این‌طور نیست. در طول زمستان، با وجود اینکه زمین با برف پوشیده شده است، بسیاری از عاشقان طبیعت‌گردی با تجهیزات زمستانی بازهم درکه را برای پیاده‌روی انتخاب می‌کنند. حتی می‌توان گفت برخی فقط برای چشیدن طعم آش داغ در برف و سرما راهی درکه می‌شوند.

کوهپیمایی در زمستان ممکن است بسیار خطرناک باشد. بهتر است فقط تا ابتدای مسیر که رستوران‌ها حضور دارند قدم بزنید.

جاذبه‌های گردشگری نزدیک درکه

دسترسی به درکه


درکه در یکی از استان‌های شمال ایران واقع شده است و دو روش برای دسترسی به آن وجود دارد. روش اول استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی و روش دوم استفاده از وسیله نقلیه شخصی است. هر دو را به‌صورت کامل برای شما عزیزان شرح می‌دهیم.

هزینه ورودی:رایگان
ساعات دسترسی:۲۴ساعته
آدرس:تهران، بزرگ‌راه چمران، خیابان یمن، خیابان رشیدالدین فضل‌الله، خیابان داوودیان، درکه
  • دسترسی با وسیله نقلیه شخصی

برای دسترسی به درکه با وسیله نقلیه شخصی، سه مسیر پیش رو دارید:

مسیر اول:

ابتدا به خیابان ولیعصر یا شریعتی بروید و از آنجا خودتان را به میدان تجریش برسانید. از میدان تجریش، باید وارد خیابان درکه شوید که معمولاً در اکثر اوقات شلوغ و پرترافیک است. انتهای خیابان درکه به میدان درکه منتهی می‌شود.

مسیر دوم:

از طریق اتوبان چمران شمال، خودتان را به چهارراه پارک‌وی برسانید. از پارک‌وی دور بزنید و به‌سمت چمران جنوب حرکت کنید. از کنار پمپ‌بنزین ولنجک وارد ولنجک شوید. از آنجا به‌سمت میدان دانشجو بروید و وارد خیابان درکه شوید تا به درکه برسید. این مسیر معمولاً ترافیک کمتری دارد.

مسیر سوم:

ابتدا وارد بزرگ‌راه یادگار امام شوید. در انتهای این بزرگ‌راه، با توجه به تابلوهای راهنمایی، وارد خیابان اوین شوید. مسیر مستقیم اوین به درکه منتهی می‌شود.

توجه داشته باشید در محدوده درکه فضای پارک کافی برای خودرو شما وجود ندارد.
  • دسترسی با وسایل نقلیه عمومی

برای دسترسی به درکه با وسایل نقلیه عمومی، دو دسترسی پیش رو دارید:

دسترسی با مترو

ایستگاه متروی تجریش نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به درکه است. این ایستگاه در خط یک مترو یا همان خط قرمزرنگ قرار دارد. پس از خروج از این ایستگاه، با تاکسی، اتوبوس یا مینی‌بوس می‌توانید خودتان را به درکه برسانید.

دسترسی با اتوبوس تندرو (بی‌آرتی)

می‌توانید با خط یک اتوبوس‌های تندرو راه‌آهن تجریش، خودتان را به ایستگاه پارک‌وی برسانید. در ایستگاه پارک‌وی، از اتوبوس پیاده شوید و به‌سمت نمایشگاه بین‌المللی حرکت کنید. در کنار پمپ‌بنزین ولنجک یا کنار نمایشگاه بین‌المللی، تاکسی‌هایی برای رساندن شما به درکه حضور دارند.

خب دوستان و همراهان عزیز ره بال آسمان، نظرتان درباره درکه تهران چیست؟ آیا تا به حال از درکه تهران بازدید کرده‌اید؟ به‌نظر شما، برای خوش‌گذرانی آخر هفته، درکه بهتر است یا دربند؟ شما کدام‌یک را ترجیح می‌دهید و چرا این انتخاب را می‌کنید؟ نظرات و تجاربتان را با ما و سایر همراهان در میان بگذارید. فراموش نکنید بی‌صبرانه منتظر خواندن نظرات و تجربیات شما عزیزان هستیم. ما را بیش از این منتظر نگذارید.

درکه در منطقه یک تهران قرار دارد.

تهران، میدان تجریش، خیابان درکه.

دربند و درکه شباهت زیادی به هم دارند؛ اما درکه برای خوش‌گذرانی گزینه بهتری است.

بله، کمی باید در مسیری با شیب ملایم پیاده‌روی کنید.

بازدید از درکه در چهار فصل سال خالی از لطف نیست و در هر فصل می‌توانید به نوعی از زیبایی‌های طبیعی این منطقه کوهستانی و ییلاقی لذت ببرید.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.