مجتمع سوارکاری گنبد | مکانی برای هنرنمایی اسب اصیل ترکمن

0

مجتمع سوارکاری گنبد مکانی هیجان‌انگیز برای مصاف اسب‌های نژاد ترکمن است. علاقه‌مندان سوارکاری در بهار و پاییز هر سال از مناطق دورونزدیک راهی مرکز سوارکاری گنبد می‌شوند تا به تماشای رویارویی اصیل‌ترین اسب‌های ترکمن و نژاد‌های دیگر بنشینند. اگر هوای تماشای اصیل‌ترین اسب‌های ترکمن به سر شما زده و می‌خواهید خودتان را مهمان مسابقه‌های نفس‌گیر اسب‌دوانی کنید، مرکز سوارکاری گنبد دقیقاً همان‌ مکانی است که دنبال آن می‌گردید. به همین دلیل در ادامه با هم نگاهی به جذابیت‌های این مجتمع می‌اندازیم تا به لطف این اطلاعات، سفری راحت و بی‌دغدغه به مهم‌ترین مرکز سوارکاری کشور داشته باشید.

مجتمع سوارکاری گنبد کجاست

برای آن دسته از افرادی که نمی‌دانند مجتمع سوارکاری گنبد کجاست باید بگوییم برای رسیدن به این مرکز سوارکاری مجهز باید مسیر گنبد کاووس را در پیش بگیرید. این شهرستان خوش‌ آب‌و‌هوا در شرق استان گلستان و شمال ایران قرار دارد. پس از رسیدن به این شهر به سمت شمال شرقی گنبد کاووس بروید تا در بلوار معلم به مرکز سوارکاری گنبد برسید. فاصله تهران تا گنبد حدود ۵۰۲ تا ۵۵۳ کیلومتر است که از دو مسیر مختلف به این شهر منتهی می‌شود. فاصله مشهد تا گنبد نیز چیزی حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ کیلومتر است. این اختلاف اعداد هم به دلیل مسیرهای مختلفی است که برای رسیدن به این شهر وجود دارد.

برای آشنایی با سایر جاذبه‌ها و جاهای دیدنی گلستان، روی لینک زیر کلیک کنید:

بهترین فصل برای سفر به گنبد کاووس

اگر به دیدنی‌های استان گلستان علاقه دارید، حتماً به‌خوبی می‌دانید که این شهرستان مکان‌های گردشگری زیادی دارد و در همه فصل‌های سال تماشایی و جذاب است. اما به علاقه‌مندان تماشای مسابقات سوارکاری پیشنهاد می‌کنیم فقط در فصل‌های بهار و پاییز راهی این مرکز شوند؛ چرا که در این فصل‌ها مسابقات هیجان‌انگیزی میان یکه‌سواران ترازاول کشور برگزار می‌شود و تابستان و زمستان، خبری از برگزاری این مسابقات در مرکز سوارکاری گنبد نیست.

اسب اصیل ترکمن

اسب از آن دسته حیواناتی است که نقش مهمی در زندگی انسان‌ها داشته و دارد و همین نقش پررنگ باعث شده تا نسبت‌به دیگر حیوان‌ها کم‌و‌بیش آشنایی بیشتری با این حیوان نجیب داشته باشیم. در این بین کمتر کسی را سراغ داریم که به غیر از فیلم‌‌های سینمایی، اسب را در سرعت چهارنعل از نزدیک دیده‌ باشد. اینجاست که حضور در مجتمع سوارکاری گنبد معنا پیدا می‌کند تا علاقه‌مندان سوارکاری فرصتی پیدا کنند تا از نزدیک به تماشای چابک‌سواران و اسب‌‌های تیزپی بنشینند. در این بین همان‌گونه که حتماً تعریف اسب‌های ترکمن را شنیده‌اید، این نژاد در گروه چابک‌ترین اسب‌های دنیا قرار می‌گیرند.

خوشبختانه دشت‌های سرسبز و وسیع استان گلستان شرایط را برای پرورش اسب نژاد ترکمن فراهم کرده و سال‌های سال است که بهترین اسب‌های ترکمن در این دشت‌ها پرورش می‌یابند. در نتیجه وجود اسب‌های چموشی که به دست چابک‌سواران ترکمن رام می‌شوند، زمینه را برای ساخت یک مرکز بزرگ سوارکاری در منطقه فراهم کرد.

آشنایی با مجتمع سوارکاری گنبد

فضای مجتمع سوارکاری گنبد

مجتمع سوارکاری گنبد در سال ۱۳۴۰ احداث شد. ساختمان این مرکز به‌گونه‌ای طراحی شده تا شرایط برای برگزاری انواع مسابقات سوارکاری و پرورش اسب مساعد باشد. این مرکز به لحاظ وسعت زمین‌ سوارکاری نیز یکی از بزرگ‌ترین مراکز سوارکاری کشور است و ۱۶۰ هکتار وسعت دارد. از این مقدار حدود ۱۲۰ هکتار به علفزار و پیست سوارکاری اختصاص گرفته و اصطبل، جایگاه تماشاچیان و استخر این مجموعه حدود ۳۰ هکتار مساحت دارد.

زمین مسابقه مجتمع سوارکاری گنبد

از‌آنجایی‌که در فصل‌های بهار و پاییز مسابقات نفس‌گیری میان اسب‌‌ها در این مرکز برگزار می‌شود، مرکز سوارکاری گنبد دارای دو اصطبل زمستانه و تابستانه است تا در فصل‌هایی که خبری از برگزاری مسابقات نیست، شرایط برای رشد و پرورش اسب در این مرکز اسب‌دوانی مهیا باشد.

ساختمان مجتمع سوارکاری گنبد کاووس

به لحاظ معماری نیز در مرکز سوارکاری گنبد با سازه‌ای بتنی روبه‌رو هستیم که حدود ۱۳ متر ارتفاع دارد و به سمت شمال و جنوب کشیده شده است. پیست مسابقات این مرکز در قسمت شرقی آن واقع شده و از مجتمع سه طبقه‌ای صحبت می‌کنیم که قسمتی برای پیش‌بینی مسابقات در طبقه همکف آن در نظر گرفته شده است. در این قسمت تماشاگران فرصتی پیدا می‌کنند تا با پیش‌بینی مسابقات در رقابت میان اسب‌ها شریک شوند و لحظه‌های نفس‌گیری را در حین تماشای رقابت اسب‌ها تجربه نمایند. مرکز سوارکاری گنبد یک هسته مرکزی نیز دارد که اتاق‌ سوارکاران، رختکن و تجهیزات سوارکاری در این قسمت و جدا از دسترس عموم در نظر گرفته شده است.

نژاد خاص و دیدنی اسب اصیل ترکمن

همان‌گونه که از اسم این نژاد پیداست، اصالت آن به ترکمن صحرا باز می‌گردد. اسب‌های این منطقه عموماً خاکستری و زیبا هستند. اسب‌های ترکمن بدنی ورزیده دارند و قد آن‌ها چیزی بین ۱۴۸ تا ۱۵۵ سانتی‌متر است. اندام‌های قوی و ورزیده این اسب‌ها باعث شده تا نژاد اسب ترکمن به حریفی قدر در میدان‌های مسابقه تبدیل شود.

اسب ترکمن گردنی کشیده، بدنی باریک و دمی بلند و ظریف دارد و به لطف این ویژگی‌ها، به لحاظ زیباشناختی نیز یکی از جذاب‌ترین نژادهای اسب به حساب می‌آید. جذابیت‌های اسب‌ ترکمن و سرعت این اسب‌ها در مسابقات واقعاً دیدنی است. مطمئن هستیم حتی اگر علاقه‌ای به اسب‌سواری ندارید، با دیدن اسب ترکمن و حضور در مرکز سوارکاری گنبد به هیجان می‌آیید و خاطره‌های شیرین و فراموش‌نشدنی را از سفر به این منطقه یادگار خواهید برد.

هیجان تماشای مسابقات سوارکاری از نزدیک

اگر با تعریف‌و‌تمجید‌هایی که از تماشای مسابقات سوارکاری کردیم، به فکر افتاده‌‌اید تا در اولین فرصت راهی این مرکز سوارکاری شوید، پیشنهاد می‌کنیم طوری برنامه‌ریزی کنید تا پنج‌شنبه و جمعه در مجتمع سوارکاری گنبد باشید. در فصل‌های بهار و پاییز در بیشتر روزها مسابقات اسب‌دوانی ترتیب داده می‌شود؛ اما مسابقات اصلی به روزهای آخر هفته و تعطیلات موکول می‌شود. در این روزها نفس حدود ۳ تا ۷ هزار نفر تماشاچی در حین تماشای مسابقات سوارکاری در سینه حبس می‌شود.

جشنواره سوارکاری

جشنواره سوارکاری در مجتمع سوارکاری گنبد کاووس

در کنار مسابقات، سالانه جشنواره‌های مختلف سوارکاری نیز در مجتمع سوارکاری گنبد برگزار می‌شود. در این جشنواره‌ها شاهد هنرنمایی مربیان سوارکاری با اصیل‌ترین اسب‌ها هستیم. در واقع مرکز سوارکاری گنبد در زمینه اسب‌دوانی چیزی کم‌و‌کسر نداشته و مرکزی است که به خوبی می‌تواند پاسخگوی سلیقه همه علاقه‌مندان سوارکاری باشد.

معتبرترین مسابقات اسب‌دوانی کشور در این مرکز انجام می‌شود. تمامی اسب‌های حاضر در مسابقات باید دارای شناسنامه باشند و سن آن‌ها هم نباید از ۱۸ ماه کمتر باشد. همچنین معتبرترین جوایز سوارکاری به برندگان این مسابقات اهدا می‌شود. مجموع این قوانین، هیجان مسابقات اسب‌دوانی در این مرکز را بیشتر می‌کند.

جاهای دیدنی مجاور مجتمع سوارکاری گنبد

گنبد کاووس مکان‌های دیدنی بی‌شماری دارد و حیف است که سری به استان گلستان بزنید و از دیگر جاهای دیدنی گلستان غافل شوید. در نتیجه حتماً در کنار بازدید از این مجتمع سوارکاری، از «دریاچه مصنوعی گنبد کاووس» بازدید کنید. این دریاچه در ورودی شهر قرار دارد و منظره‌ای زیبا و دیدنی پیش روی گردشگران قرار می‌دهد. از طرف دیگر تفریحات آبی، سرگرمی‌های جذاب و خوراکی‌های خوشمزه‌ای در کنار این دریاچه وجود دارد. همچنین ازآنجایی‌که مسافرت بدون سوغاتی معنایی ندارد، می‌توانید سری به «بازار روس‌ها» در گنبد کاووس بزنید و سوغاتی‌های خوش‌قیمت و متفاوتی را از این دیار به ارمغان ببرید.

«سد گلستان» مکان دیدنی دیگری است که در ۱۲ کیلومتری شمال شرقی گنبد کاووس قرار گرفته و یکی از دیدنی‌‌ترین سدهای کشور است. به علاقه‌مندان زیارت اماکن مذهبی نیز پیشنهاد می‌کنیم سری به «امامزاده یحیی‌ بن زید» بزنند. «برج گنبد کاووس» نیز گل سرسبد دیدنی‌های این منطقه است. به شما قول می‌دهیم خاطره بازدید از این برج را هرگز فراموش نکنید. در پایان مسافرت اگر به آثار باستانی و کهن علاقه دارید و فرصت دست داد، سری به «شهر باستانی جرجان» بزنید و گشت‌و‌گذار خود در گنبد کاووس را تکمیل کنید.

امکانات رفاهی مجتمع سوارکاری گنبد

اخیراً اقدام‌های زیادی در این مرکز سوارکاری انجام شده و مجتمع‌ سوارکاری پیش روی ماست که بیشتر شرایط رفاهی لازم برای تماشاچیان را فراهم کرده است. به لحاظ اقامت هم چون این مرکز در گنبد کاووس قرار دارد، می‌توانید با خیال راحت یکی از هتل‌ها و مسافرخانه‌های گنبد کاووس را برای اقامت انتخاب کنید. ناگفته نماند با توجه به فصلی که برای سفر به این منطقه انتخاب می‌کنید، تجهیزات لازم سفر را همراه داشته باشید.

مسیر دسترسی

هزینه ورودیرایگان
بهترین زمان مراجعهفصل بهار و پاییز
آدرسایران، استان گلستان، گنبد کاووس، بلوار معلم

مجتمع سوارکاری گنبد جذابیت‌های بی‌نظیری دارد. مطمئن هستیم لذت تماشای رقابت نفس‌گیر اسب‌های اصیل به جان‌و‌دل شما خواهد نشست. در نتیجه این بار که به فکر مسافرت افتادید، برنامه‌ای برای سفر به گنبد کاووس و بازدید از مجتمع سوارکاری آن ترتیب دهید. پس از پایان مسافرت هم ما و دیگر علاقه‌مندان گردشگری را در ره بال آسمان، مهمان خاطره‌های خوش این سفر کنید.

استان گلستان، گنبد کاووس، بلوار معلم مرکز سوارکاری

در فصل‌های بهار و پاییز مسابقات هیجان‌انگیزی میان سوارکاران ترازاول کشور برگزار می‌شود.

اسب ترکمن گردنی کشیده، بدنی باریک و دمی بلند و ظریف دارد و به لطف این ویژگی‌ها، به لحاظ زیباشناختی نیز یکی از جذاب‌ترین نژادهای اسب به حساب می‌آید.

جاهای دیدنی اطراف مجتمع سوارکاری عبارتند از دریاچه مصنوعی گنبد کاووس، سد گنبدکاووس، امامزاده یحیی‌ بن زید، برج گنبد کاووس و شهر باستانی جرجان.

5/5 (2 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.